آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

لاریجانی: ایران تقویت همکاری با همسایگان را دنبال می‌کند



اخبار,اخبار سیاسی,لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای رسمی توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 طی روزهای گذشته، فصل نوینی را برای ارتقاء همکاری میان ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه گشود.

علی لاریجانی در افتتاحیه یازدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی گفت:

ایران بار دیگر اراده خود مبنی بر تحکیم و تقویت همکاری با همسایگان در خلیج فارس و کل منطقه را یادآوری می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست امسال در رسیدن به اهداف به ویژه ارتقاء و تحکیم اخوت و همبستگی میان مردم کشورهای اسلامی موفق بوده و گام‌های موثری را در حل مشکلات جهان اسلام بردارد.

لاریجانی ادامه داد: امروز در شرایطی گردهم آمده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران پس از 12 سال مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و برخی از قدرت‌های غربی توانست یکی از پرفراز و نشیب‌ترین مقاطع تاریخی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و حقوق هسته‌ای خود را تثبیت کند. جمهوری اسلامی بر این باور است که کشورهای منطقه با همکاری جمعی و با بهره‌گیری از شرایط پس از اجرای توافق وین می‌توانند گام‌هایی اساسی جهت رفع تهدیدات مشترک از جمله تروریست و افراط‌گرایی و نیز کمک به توسعه و پیشرفت منطقه بردارند.

رئیس هیات پارلمانی ایران در بغداد افزود: امروز افراط‌گرایی، تروریسم و فرقه‌گرایی به تهدیدی بزرگ برای صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. این پدیده که محصول رفتارهای مداخله‌جویانه و غیرمسوولانه برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است، لطمات جبران‌ناپذیری را بر پیکر امت اسلامی وارد کرده است.

لاریجانی ادامه داد: سوریه، عراق، یمن، لبنان، مصر، افغانستان، لیبی و تعداد دیگری از دولت‌های اسلامی شدیداً از پیامدهای ناگوار و تاثربرانگیز افراط‌گرایی و تروریسم متاثر شدند. این امر ضرورت مقابله با این پدیده را در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی یادآور می‌شود.

 

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی نیازمند اراده واقعی و همکاری جمعی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای است، بدین منظور مقابله با خاستگاه‌های ایدئولوژیک افراط‌گرایی و نیز توقف حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی از تروریست‌ها از اهمیت و اولویت برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعدام شیخ نمر باقرالنمر را ناقض موازین بین‌المللی حقوق بشر و آزادی بیان و عقیده دانست و افزود: اعدام روحانی مظلوم و صلح‌طلب سعودی موجب تشویق افراط‌گرایی، ایجاد تفرقه و تشدید اختلافات میان کشورهای اسلامی می‌شود.

 

جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اتخاذ اقدامات هماهنگ از سوی کشورهای منطقه جهت مقابله با سیاست‌های مبتنی بر طایفه‌گرایی تاکید دارد. بی‌تردید مجالس کشورهای اسلامی در این رابطه مسوولیتی بزرگ برعهده داشته و می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی ادامه داد: چند سالی است که تروریست در سوریه ماجراجویی می‌کند. در ابتدا به عنوان حمایت از دموکراسی، برخی کشورها از تروریست‌ها در سوریه حمایت کردند اما در عراق هم دموکراسی وجود نداشت که تروریست‌ها به آنجا هجوم آوردند و چندین شهر را تصرف کردند و مردم را آواره نمودند. این امر نشان می‌دهد مساله سوریه نیز کاستی در دموکراسی نبود. آنها به دنبال امر دیگری بودند هرچند که به هدف خود نرسیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در یک نگاه کلی اینگونه ماجراجویی‌ها و بهم ریختگی امنیتی در منطقه تنها فاجعه، عقب‌افتادگی کشورهای اسلامی و ایجاد فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی است. جمهوری اسلامی از ابتدا راه‌حل بحران سوریه را سیاسی می‌دانست و نه نظامی و امیدوار است از طریق مذاکرات این مشکل حل شود.

وی با اشاره به بحران یمن گفت: آنچه که امروز در این کشور می‌گذرد یک تراژدی تمام‌عیار انسانی را رقم زده است. حمله نظامی به این کشور نه‌تنها باعث ورود فاجعه انسانی شده است بلکه انهدام زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشور را در پی داشته است، متاسفانه کشورهایی که هیچ‌گاه کوچکترین اقدامی را علیه رژیم صهیونیستی به عمل نمی‌آورده، از زمان آغاز تهاجم نظامی خود به یمن هزاران موشک و بمب را بر سر مردم بی‌دفاع این کشور ریخته‌اند.

وی اشاره به مسوولیت کشورهای اسلامی گفت: این مسوولیت مهم برعهده ماست تا با اقدامی جمعی و هماهنگ مانع از ریختن خون مسلمانان بی‌گناه در یمن شویم. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که بحران یمن راه‌حل نظامی نداشته و راهکار سیاسی و گفت‌وگوی یمنی- یمنی با مشارکت همه احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و اجتماعی زیر نظر سازمان ملل متحد و تشکیل دولت وحدت ملی، تنها راه عبور از بحران جاری و جلوگیری از تشدید فجایع انسانی در یمن است. ایران از تلاش‌های سازمان ملل در این زمینه حمایت می‌کند.

لاریجانی فلسطین را همچنان بر صدر بزرگترین مشکلات خاورمیانه و جهان دانست و افزود: اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض مداوم و مکرر قوانین بین‌المللی و نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی، افزایش نفرت و افراط‌گرایی را در پی داشته است.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در بیش از شش دهه گذشته و در سایه سکوت و یا فقدان موثر از سوی مجامع بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن استمرار سیاست‌های تجاوزکارانه، ضدانسانی و غیرقانونی خود، فهرستی طولانی از اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر را در برابر ملت فلسطین مرتکب شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای پایان بخشیدن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نهادهای بین‌المللی به ویژه پارلمان‌های کشورهای اسلامی وظیفه‌ای خطیر برعهده داشته و انتظار می‌رود اقدامات موثرتری را در کاهش مصائب و مشکلات مردم فلسطین به ویژه پایان دادن به رنج‌ها و آلام مردم آن ایفا نماید.

لاریجانی اتخاذ رویکردهای اساسی و جامع و توجه به حقوق مشروع و غیرقابل انکار فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را تنها راه‌حل نهایی بحران مهم فلسطین دانست.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این نشست بتواند با هم‌اندیشی و تشریک مساعی هیات‌های پارلمانی کشورهای اسلامی گام‌هایی عملی جهت کاهش آلام مردم منطقه به ویژه مردم عراق، سوریه و یمن برداشته و به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

اخبار سیاسی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------