آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

آغاز نظریه‌پردازی جریان تندرو برای اصولگرایان



اخبار,اخبار سیاسی,جریان تندرو برای اصولگرایان

تندروهای اصولگرا مدتی‌ست نظریه‌پردازی اصولگرایان را برعهده گرفته‌اند و اساسا سه ضلعی پایدرای٬ موتلفه و ایثارگران٬ بدون حضور چهره‌های معتدل این جریان٬ جهت‌دهی اصولگرایان را به سمت جریان رادیکال این جناح سوق خواهد داد..

چیزی حدود صدو پنجاه روز دیگر ثبت‌نام انتخابات مجلس دهم آغاز می‌شود و این روزها بیشتر از هر زمان دیگری گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا٬ به دنبال رسیدن به لیست‌های قدرتمندتر هستند؛ اما آنچه در واقعیت وجود دارد٬ این است که گروه‌های اصولگرا برای رسیدن به لیست واحد با چالش‌های بزرگتری نسبت به اصلاح‌طلبان مواجه باشند٬ کمااینکه حضور هر یک‌نفر از طرف اصولگرایان در انتخابات مجلس٬ به معنی از بین رفتن و تحت‌الشعاع قرار گرفتن وحدت این جریان است؛ چراکه اضافه شدن هر یک نفر برای ورود به مجلس یکدست اصولگرا٬ امکان ایجاد چالش را به طور طبیعی در این جریان ایجاد خواهد کرد.

ائتلاف اصولگریان در دو سطح برگزار می‌شود؛ یکی جلساتی است که به ابتکار تقوی رئیس ستاد ائمه جمعه کشور برگزار می‌شود و شخصیت‌هایی همچون محمد یزدی و مصباح یزدی محور اصلی آن جلسات هستند.

 

خود تقوی و آیت‌الله یزدی نیز در این جلسات شرکت می‌کنند و هدف این است که این جمع چهار نفره جانشینی برای آیت‌الله مهدوی کنی باشند و اولین موفقیت این گروه نیز نشاندن آیت‌الله یزدی بر صندلی ریاست خبرگان بود.

سطح دیگر جلساتی است که بین موتلفه و ایثارگران و جبهه پایداری برگزار می‌شود. در واقع جبهه ایثارگران مبتکر این جلسات بود و در برگزاری این نشست‌ها دو هدف را دنبال می‌کرد. از یک‌سو به دنبال نزدیک کردن دو طیف افراطی و معتدل اصولگرا بود و از سویی دیگر این طور جلوه داده شد که ایثارگران نیز وزنی به اندازه جبهه پایداری و موتلفه دارد.

گلایه‌های جدی از سه‌ضلعی وحدت اصولگرایان
در روزهای گذشته خبر رسیده که گروه‌های دیگر اصولگرا به خاطر عدم حضور در این جلسات گلایه‌هایی را مطرح کرده‌اند٬ تا آنجا که امیر محبیان یکی از نظریه‌پردازان این جریان  در مورد این سه ضلعی گفته بود: اساسا معلوم نیست چه دلیل منطقی پشتِ کنار هم نشاندن این سه ضلع قرار دارد. در نهایت قرار شده محمدرضا باهنر به این جلسات اضافه شود.

محبیان البته به لزوم حضور بیشتر جبهه پیروان اینگونه اشاره کرده بود: جبهه پیروان قطعا در میان اصولگرایان جایگاه مهمی دارد.

 

آنها معقول‌تر حرکت کرده و گستره تشکیلاتی وسیع‌تری دارند. نادیده گرفتن آنها٬ یعنی نادیده گرفتن اکثریت به نفع اقلیت ناچیز.

چهره‌هایی که کنار گذاشته می‌شوند
گروه‌های سیاسی خودبه‌خود نماینده افراد و شخصیت‌های تاثیرگذار هستند٬ چنانچه امسال در مراسم یادبود شهدای موتلفه محمد نبی حبیبی با واژه‌های اغراق‌آمیز از لاریجانی تشکر کرد و ارادت تشکیلات موتلقه را به ریاست مجلس یادآور شد٬ اما بسیاری از گروه‌های شناخته شده و جریانان اصلی اصولگرایی در جلسات ائتلاف جایی ندارند٬ مثل جریان نزدیک به قالیباف که علیرغم کسب بیشترین آرا در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی در انتخابات شورای شهر به مرور از سوی اصولگرایان سنتی و مدرن کنار گذاشته شده است.

آغاز نظریه‌پردازی جریان تندرو برای اصولگرایان
پیش از این حمید رسایی گفته بود به خاطر تکلیف‌گرایی٬ بسیاری از اصولگرایان به سمت وحدت نمی‌روند: «در جریان اصولگرایی این ژست تکلیف‌گرایی را می‌گیرند، اگر موضعی غیر از این بگیرند با اصولگراییشان منافات دارد، چون اصولگرایی در یک کلمه یعنی‌تکلیف گرایی الآن برخی چهره‌هاـ حتی باوجود داشتن سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس٬ بودنشان در یک لیست وزنی به آن نمی‌دهد.

 

بعضی نیز از نظر بدنه با داشتن اسم، وزن هم به لیست می‌دهد؛ بنابراین اگر قرار است لیستی بسته شود که توجه به این ظرافت‌ها نشود حتماً دچار مشکل می‌شویم.»

به جز رسایی٬ چهره‌های دیگر جریان تندروی اصولگرا نیز هستند که مدتی است نظریه‌پردازی اصولگرایان را برعهده گرفته‌اند و اساسا سه ضلعی پایدرای٬ موتلفه و ایثارگران٬ بدون حضور چهره‌های معتدل این جریان٬ عملا جهت‌دهی اصولگرایان را به سمت جریان رادیکال این جناح سوق خواهد داد.

کنعانی مقدم: ائتلاف‌های سه‌گانه٬ جامع نیست
حسین کنعانی‌مقدم دباره وحدت اصولگرایان در انتخابات آتی به خبرنگار ایلنا می‌گوید: باید دید این وحدت در چه سطحی مطرح می‌شود. ممکن است ما از وحدت استراتژیک سخن بگوییم یا از ائتلاف‌های زودگذر انتخاباتی.

این فعال اصولگرا با اشاره به اینکه در انتخابات آتی احتمالا جریان‌هایی مثل جبهه پیروان و حزب یکتا و جبهه پایداری و دیگر گروه‌های نزدیک به جریان احمدی‌نژاد در انتخابات زیر چتر جامعتین ائتلاف می‌کنند٬ تاکید کرد: در فقدان افرادی مثل عسگراولادی و مهدوی کنی جامعیتن سعی کرده نقش محوری ایفا کند٬ اما بعید است این ائتلاف‌ها جامع باشند و بتوانند یک لیست انتخاباتی منتشر کنند.

کنعانی مقدم همچنین در این گفت‌وگو پیش‌بینی کرد که احتمالا در انتخابات سال جاری بیست تا سی درصد نمایندگان فعلی در مجلس باقی می‌مانند و افزود: نمایندگان شاخصی که چند دوره است به مجلس راه می‌یابند و بدل به سناتورهای مجلس شده‌اند٬ در مجلس دهم نیز حضور خواهند داشت و احتمالا معتدلان اصولگرا نیز موفق به کسب آرای مردم شوند٬ اما مجلس آینده یک پارلمان کارآمد و معتدل با حضور اقلیت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود.

اخبار سیاسی - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------