آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

پیشنهاد شغلی بادامچیان برای خاتمی و احمدی‌نژاد / خاتمی بهترین گزینه نظام برای فرستادن به اروپاست



اخبار,اخبار سیاسی,اسدالله بادامچیان

 پیشنهاد شغلی بادامچیان برای خاتمی و احمدی‌نژاد

 

سرمایه‌های ملی نه فقط منابع و ذخایر هیدروکربوری و معدنی یا دارایی‌های ارزی و منابع پولی و مالی، که بیش و پیش از همه اینها چهره‌ها و شخصیت‌های فرهیخته و ارزشمندی هستند که در کوره پرتلاطم دوران‌ها آبدیده شده و جلا یافته‌اند و اکنون به‌مثابه ذخیره‌ای گرانسنگ به کار ملک و میهن می‌آیند. در ممالک راقیه و کشورهای توسعه‌یافته، نخبگان و اندیشمندان ارج و قربی ویژه دارند، در نظام‌های سرمایه‌داری و لیبرالیستی که فرآیند هزینه و فایده به‌عنوان مهم‌ترین مولفه تعیین‌کننده سیاست‌های عمومی کارکرد داشته و همه چیز با ترازوی سود و زیان سنجیده می‌شود، این اهتمام دوچندان نه فقط بر پایه گزاره‌های اخلاقی که در قالب نگرشی منفعت‌محورانه و مبتنی بر ارزش‌افزوده‌ای است که نخبگان برای کشور رقم می‌زنند.

در کشور ما به علت نگرش‌های طیفی و جناحی  جاری و ساری در رفتارورزی‌های سیاسی و اجتماعی، سرمایه‌های ملی به‌خصوص در حوزه سیاسی چندان ارج و قرب نیافته و پتانسیل بالقوه آنان در کشاکش‌ها و ستیزه‌های سیاسی گم شده و مغفول می‌ماند. روسای جمهوری که سال‌های سال برای برکشیدن آنان در عرصه سیاسی هزینه شده از جمله این نخبگان هستند که برخی به‌دلیل نگرش‌های جناحی، می‌خواهند عرصه میدان‌داری آنان را محدود کنند اما اکنون یکی از اصولگرایان سنتی با اعتراض به چنین رویکردهایی آنان را سرمایه‌هایی ارزشمند می‌نامد که باید از آنان بهره جست.

 نگاه تندروها و نگرش متفاوت سنتی‌ها
نگاه حذفی و انسدادی طیف‌های تندرو که خود را در زمره بخشی از اصولگرایان قرار می‌دهند بر کسی پوشیده نیست.

آنانی که نسخه مرگ اصلاحات را در برهه پیشاانتخاباتی سال 92 می‌نوشتند و پس از انتخابات نیز با توجه به تفوق اصلاح‌طلبان با وجود همه هجمه‌ها به بازنگری در رفتارورزی خود نپرداخته و به انحاء مختلف درصدد حذف و طرد اصلاح‌طلبان از حیطه قدرت رسمی برآمده‌اند و طی همین چند روز نیز شاهد بودیم که برگزاری یک همایش کوچک از سوی بخشی از اصلاح‌طلبان خشم و ناراحتی آنان را در پی داشت و واکنش‌های عجیب و غریبی از خود به نمایش گذاشتند. همانانی که چندی پیش‌تر نیز در اقدامی بی‌سابقه خواستار ممنوع‌البیانی و ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی شدند و از اساس در قاموس سیاست‌ورزی آنان رقیب سیاسی معنا و مفهومی ندارد و مایلند که یکه و تنها صحنه سیاست‌ورزی را میدان ترکتازی خود کنند. در مقابل اما جمعی از اصولگرایان سنتی نیز هستند که تجربه سال‌ها حضور در عرصه‌های مختلف انقلاب را داشته‌اند و فراز و فرودهای بسیار دیده‌اند و نیک می‌دانند حذف اصلاح‌طلبی به عنوان یکی از دو بازوی همیشگی نظام در برهه‌ها و فواصل مختلف، نه‌تنها ممکن و میسر نیست که عقلانیت سیاسی و نگاه منطبق بر منافع ملی نیز چنین اقدامی را نفی کرده و خلاف مصلحت عمومی می‌داند.

 در همین رابطه اسد‌ا... بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و نایب‌رئیس جبهه پیروان روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا ضمن نفی دیدگاه‌های حذفی و انسدادی تندروها گفت: اصلاح‌طلبان متعلق به این ملت و تابع نظام هستند. وی همچنین تصریح کرد: بعضی‌ها نمی‌خواهند این واقعیت را قبول کنند و دائم خلاف این حرف را ادعا می‌کنند. من از مردم می‌خواهم که به این «بعضی‌ها» که خلاف این واقعیت را ادعا می‌کنند رای ندهند.

 رئیس‌جمهورها سرمایه نظام هستند
حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی تجربه هشت سال سکان‌داری امور اجرایی کشور با رای خیره‌کننده و قاطعانه مردم را داشته و در دوران این مسئولیت به گواهی تمامی آمار و شاخصه‌ها کشور وضعیت مطلوبی را طی کرد اما پس از دوران ریاست‌جمهوری وی عده‌ای که رویکردهای وی را برنتافته و در چارچوب رقابت جناحی و طیفی وی را رقیب سرسختی می‌دانستند به انحاء مختلف بر وی تاخته و با درهم‌آمیزی درست و غلط، تمایل مفرط خود به بازنشستگی سیاسی خاتمی را فریاد کرده‌اند.

این در حالی است که سیدمحمد خاتمی نه فقط در داخل که در بیرون از مرزهای جغرافیایی کشور به عنوان سیاستمداری فکور و فرهیخته، اهل تعامل و اعتدال شناخته می‌شود و این ظرفیتی است که می‌تواند در پیشبرد سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل بسیار به‌کار آید و در افکار عمومی غرب و در میان سیاستمداران تعامل‌گرا و منصف بُرد بسیاری داشته باشد. نکته‌ای که بادامچیان نیز به آن اشاره و اذعان داشته و تاکید می‌کند: به نظر شخصی من، اگر نظام بخواهد کسی را به اروپا بفرستد، اگر آقای خاتمی صحیح عمل کنند، بهترین گزینه برای این انتخاب هستند.

 وی روسای جمهوری پیشین را سرمایه‌های انسانی و ارزشمند برای نظام دانسته و درخصوص احمدی‌نژاد هم می‌گوید: اگر نظام بخواهد کسی را به فلسطین بفرستد، آقای احمدی‌نژاد اگر درست رفتار کند، بهترین انتخاب است. این روزها نزدیکان احمدی‌نژاد زمزمه‌های ورود مجدد وی به عرصه سیاست‌ورزی میدانی را مطرح ساخته و حضور یاران وی در همایش اصولگرایان این شائبه را جدی‌تر کرد. بادامچیان به این موضوع نیز اشاره کرده و می‌گوید: روسای جمهوری سابق دارای شأن خاصی هستند و اگر چنین فردی بخواهد وارد بازی‌های سیاسی و دعواهای سیاسی شود، حتما آسیب خواهد دید. لذا توصیه من به آقای احمدی‌نژاد این است كه بازیکن روی نیمکت بماند.

 در نهایت...
اسدا... بادامچیان که ریش در کشاکش‌های سیاسی سفید کرده و سال‌ها در عرصه قدرت رسمی تجربه اندوخته به تندروهای کم‌تجربه و گاه احساسی تلنگر می‌زند که سرمایه‌های نظام را به ثمن بخس از کف نداده و با تندروی‌های خود عرصه را برای میدان‌داری عقلا محدود و محصور نکنند. او در کشاکش ایام این نکته را به فراست دریافته که بهانه‌جویی و حذف رقیبی که بدنه اجتماعی گسترده در میان توده‌های مختلف و متکثر مردم دارد، ممکن و میسر نیست و همگان را به عملکردهای اخلاقی و مسئولیت‌مدارانه توصیه کرده و حتی تاکید می‌کند که اگر موتلفه لیستی برای مجلس داد که چهره‌های صالح و شایسته‌ای داشت چه ایرادی دارد که اصلاح‌طلبان و حتی پایداری هم آنان را در لیست خود قرار دهند. وی تاکید دارد که موتلفه در پی مخالفت با دولت نیست، سخنان وی رنگ و بوی جملات دبیرکل اسبق و فقید موتلفه را دارد و البته باید دید دیگر اصولگرایان نیز حاضرند با نگاه تعاملی و غیرتهاجمی به رقیب سنتی و فردی چون محمد خاتمی بنگرند.

 

اخبار سیاسی - روزنامه آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------