آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

رد پای مشایی در تخلف 400میلیون دلاری



اخبار,اخبار اقتصادی,رحیم مشایی

 

اخبار سیاسی - رد پای مشایی در تخلف 400میلیون دلاری

" در یکی از دیدارهای مردمی، «موید حسینی‌صدر»، نماینده مجلس با شهروندی مواجه می‌شود که اسنادی از تخلف رخ‌داده در یکی از سازمان‌ها را به او ارایه می‌دهد، تخلفی در موضوع واردات قطعات هواپیمایی، درست در روزهای داغ تحریم و سوءاستفاده و رانت‌خواری‌ برخی از این شرایط.

 پیگیری‌های صدر، راه به جایی برده و او به سرنخ تخلفی گسترده در واردات قطعات هواپیمایی می‌رسد؛ تخلف 400میلیون‌دلاری که گویا به‌واسطه یکی از افراد نزدیک به «بابک زنجانی» اتفاق افتاده و این فرد علاوه‌بر نزدیکی با زنجانی، سفارش‌شده یکی از نزدیکان رییس دولت پیشین ایران بوده است.

ردپای فرد نزدیک به زنجانی در تخلف 400میلیون‌دلاری
جالب اینکه در واردات صورت‌گرفته باز هم نام «بابک زنجانی» در میان است؛ فردی که این‌روزها به‌دلیل بدهی هشت‌هزارمیلیاردتومانی به وزارت نفت در زندان اوین به‌سر می‌برد و در دولت گذشته برای تسهیل فروش نفت وارد معاملات نفتی شده بود؛ معاملاتی که در نهایت به حراج نفت ایران و بازنگرداندن پول به جیب خزانه منجر شد.

 گویا نه‌تنها کابوس زنجانی تمامی ندارد که حالا حلقه‌های واسطه او نیز این‌سو و آن‌سو آسیب‌های مالی خود را به اقتصاد ایران تحمیل می‌کند؛ تخلف‌های رخ‌داده‌ای که گاه‌و‌بیگاه از سوی نمایندگان مجلس رسانه‌ای می‌شود.  

صدر در پاسخ به این پرسش «شرق» که مسوول مورد‌نظری که این فرد را سفارش کرده، چه‌کسی بوده، می‌گوید: «این فرد را آقای اسفندیار رحیم‌مشایی سفارش کرده‌اند و در ادامه روند معامله صورت‌گرفته تخلفی رخ داده که حالا سازمان‌های مسوول در این زمینه باید پاسخگو باشند.» او همچنین می‌افزاید: «این تخلف مالی در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد رخ داده و یک فرد نزدیک به بابک زنجانی دوسال پولی را برای واردکردن قطعات هواپیما گرفته که هنوز این پول در اختیار این فرد بوده و هیچ واردات قطعات هواپیمایی نیز صورت نگرفته، به این ترتیب پیگیری‌های ما تا به اینجای کار نشان داده که تخلفی در حدود 400میلیون‌دلار در این زمینه اتفاق افتاده است.»

مشایی، سفارش فرد متخلف را کرده بود
نماینده خوی درباره اینکه آیا اطلاعات بیشتری درباره جزییات فرد متخلف در اختیار دارید، نیز تاکید دارد: «این اطلاعات در قالب گزارش مردمی به دفتر من رسیده و مستندات نشان از آن دارد که فرد بدهکار و متخلف از دوستان نزدیک بابک زنجانی است که با یکی از مسوولان دولت احمدی‌نژاد نیز روابط حسنه‌ای داشته و از سوی آقای مشایی سفارش شده است.»

موید صدر در این زمینه پیگیری‌هایی را آغاز کرده و به این ترتیب تاکنون به سازمان بازرسی و بخش حراست وزارت راه نامه‌نگاری کرده تا در این زمینه ورود پیدا کنند و پیگیر ماجرا باشند.  البته گویا مواردی از این دست با سطح تخلف مالی کمتر بارها به این نماینده گزارش شده و حالا بنا دارد تک‌تک این گزارش‌ها را به جریان بیندازد؛ مواردی که موید صدر به آن اشاره دارد شامل ارایه مبالغی پول نقد به افراد برای واردات کالاهای اساسی به کشور بوده که متاسفانه نه کالایی به کشور وارد شده و نه مبالغ به بیت‌المال بازگشته است.

کاسبکاری برخی از فرصت تحریم‌های بین‌المللی
صدر همچنین به «ایلنا» گفته: «ما در حال پیگیری پرونده اینگونه افراد هستیم که به بهانه تحریم در سال‌های اخیر شبکه رانت‌خواری به راه انداخته و سوءاستفاده کرده‌اند. یکی از وظایف مجلس مبارزه با فساد است و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مصادیق فسادهای اقتصادی به‌شدت زیاد شده است ما نیز باید در این مورد پیگیری‌های بیشتری داشته باشیم.»

تحریم و رانت دوسوی سکه این سال‌ها برای ایران بوده‌اند. هرجا تصمیم‌های غرب به تحریم حداکثری ایران منجر شده، در این‌سوی ماجرا برخی افراد رانتی با سوءاستفاده از چالش تحریم‌ها‌، مبالغی را به جیب زده‌اند. نمونه‌اش بابک زنجانی است و حالا یکی دیگر از نزدیکان او که به‌تازگی به‌دلیل بدهی به یک شرکت نفتی بازداشت شده و رفته‌رفته نیز خبرهای ریزو‌درشت دیگری از تخلف در قطعات هواپیمایی، تاسیسات دریایی و مواردی نظیر این به گوش می‌رسد. 

 

دولت حسن روحانی رفته‌رفته باید به فکر تقدیم بودجه سال آینده به مجلس باشد، اما نکته اینکه هنوز بخشی از پرونده‌های تخلف دولت پیشین روی دست مسوولان مانده و حجم زیادی از زمان و نیروی انسانی به بررسی ابعاد مختلف آن اختصاص یافته است.

اخبار سیاسی - روزنامه شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------