آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

اصولگرای ساده‌زیست در رویای پاستور



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,توکلی

اگر آنگونه که باهنر می‌گوید، اصولگرایان در حال بررسی ۳۰ کاندیدای بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری هستند، بعید هم نیست نام توکلی هم میان آنها باشد؛ چه اینکه گسترش فعالیت‌های او هم حاکی از آن است که خبرهایی هست.

به گزارش ایلنا، سپرده‌گذاران یکی از موسسات بزرگ مالی و اعتباری که اخیرا ورشکست شده روز گذشته به مسجدی در اصفهان دعوت شده بودند تا برای بازگردان آب رفته به جوی به دنبال یک راه حل باشند. احمد توکلی میهمان همین برنامه بود؛ فردی که حالا نماینده تهران در مجلس نیست و تنها یک سازمان مردم‌نهاد را اداره می‌کند.

آغاز سفرهای استانی توکلی؟
در همان محفل و در صحبت‌های در گوشی گفته می‌شد که توکلی عزم خود را برای انتخابات آینده جزم کرده و شاید اصفهان اولین مقصد سفرهای استانی او باشد.

اگر آنگونه که محمدرضا باهنر می‌گوید، اصولگرایان در حال بررسی ۳۰ کاندیدای بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری هستند، بعید است احمد توکلی از آنکه نامش میان اینهمه چهره نباشد، خوشحال بشود. بعید هم نیست نام او میان آنها باشد؛ چه اینکه گسترش فعالیت‌های او هم حاکی از آن است که خبرهایی هست.

پس از شنیده شدن شایعه‌هایی مبنی بر احتمال تغییر استاندار اصفهان، هفته گذشته بود که سخنگوی وزارت کشور خبر از بررسی عزل استاندار اصفهان دیده بود اما دیدار مقام‌های دولتی با یکی از روحانیون اصفهانی که به اصولگرایی شهره است، این تغییر را متوقف کرد تا قدرت اصولگرایان در اصفهان همچنان بالاتر از دولت باشد؛ طبیعی بود که در این شرایط اولین مقصد سفرهای توکلی، اصفهان باشد.

 اما سفر به اصفهان تنها اتفاقی نبود که توکلی را تبدیل به نامزد بالقوه انتخابات بکند. او مدتی پیش سازمانی مردم‌نهاد را به نام دیدبان عدالت و شفافیت راه‌اندازی کرد؛ سازمانی که اعضای هیات موسس آن از اکثر احزاب قدرتمند اصولگرا هم قوی‌تر هستند. گرچه بسیاری از همین اعضا (نادران - نجابت - کوثری- دهقانی) در انتخابات مجلس اخیر شکست خوردند و حالا نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی به شمار می‌روند. از سویی توکلی سابقه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. هرچند در سه دوره اخیر این حضور پررنگ نبوده است.

توکلی؛ از ۷۲ تا ۹۲
توکلی سال ۹۲ در رقابت فشرده نامزدهای اصولگرا خود را وارد نکرد و سال ۸۸ نیز سعی کرد منتقد حامی دولت اصولگرای احمدی‌نژاد باشد، اما سال ۸۴ حضور فعالی در میان اصولگرایان داشت. ابتدا گفته بود سازوکار اصولگرایان را پذیرفته، اما هنگامی که اصولگرایان برای حمایت از لاریجانی به جمع‌بندی رسیدند او به ستاد قالیباف رفت؛ در حالی که گفتار و رفتارش بیش از همه به محمود احمدی‌نژاد نزدیک بود.

سال ۸۰ اما احمد توکلی رقیب اصلی سیدمحمد خاتمی بود. اما در نهایت ۴ میلیون رای در برابر بیست میلیون رای خاتمی آورد. یادآور ۴ میلیون رایی که در سال ۷۲ برابر ۱۰ میلیون رای هاشمی رفسنجانی آورده بود.

توکلی و صندلی کناری بهزاد نبوی
توکلی در حالی که امیدوار است با شعار عدالت و ساده زیستی حامیان احمدی‌نژاد را جذب کند، فعالیت‌های خود را افزایش داده و با موضع‌گیری درباره فساد شهرداری تهران و موضوعات مشابه سعی دارد خود را در راس اخبار رسانه‌ها قرار دهد؛ چنانچه بعد از سه دهه در کنار بهزاد نبوی نشست و گفت رجایی بر خلاف احمدی‌نژاد پوپولیست نبود.

منتقدان بیکار نمی‌مانند
طرح تثبیت قیمت‌ها موضوعی بود که مخالفان توکلی از این طریق به او می‌تاختند و می‌گفتند در زمان خاتمی ترمز توسعه کشور را کشیده و چند سال بعد تورم‌های چندرقمی به کشور تحمیل کرد. به جز اینها، برخی نظرات و کامنت‌های منتشر شده در سایت الف چند باری توکلی را راهی دادگاه مطبوعات کرده است.

اقتصاددانی با شعار ساده زیستی
حالا شاید توکلی برای سومین بار می‌خواهد رقیب میانه راه رییس‌جمهور باشد. با همان شعارهای ساده‌زیستی در برابر فساد. اگر او جزء یکی از سی چهال کاندیدای بالقوه اصولگرایان باشد، رقیب این دوره او صریح‌الهجه‌تر از خاتمی است و اصولگرایان که روزگاری به اقتدارگرایی مشهور بودند، در دوران احمدی‌نژاد نشان دادند افراد قابل اعتمادی برای نشستن بر منابع مالی و اقتصادی نیستند. در این شرایط آیا اصولگرایان به این اقتصاددادن شصت و پنج ساله اعتماد خواهند کرد؟

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------