آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور راسا آن را اداره می‌کند

بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست…

آیا راه برای ورود «مینو خالقی» به مجلس باز می‌شود؟



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,خالقی

یک حقوقدان و استاد دانشگاه اما در این خصوص استفساریه را به قطعیتی که نعمت احمدی شامل حال مینو خالقی می داند، نمی خواند. به نظر وی اینکه استفساریه عطف به ما سبق و شامل حال خالقی شود از سویی چندان مشکل حقوقی ندارد و در عین حال عادلانه تر و به صلاح تر است.

مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با رد صلاحیت جنجالی‌اش پس از انتخابات از راهیابی به مجلس دهم باز ماند، اما راه نیافتن او به مجلس باعث تهیه و تصویب طرحی شد که خالقی را احتمالاً در مقایسه با حالتی که به مجلس راه می‌یافت، تاثیرگذارتر کرد.

 

به گزارش «تابناک»، طرح استفساریه قانون انتخابات مبنی بر امکان ردصلاحیت نماینده منتخب پس از انتخابات از سوی شورای نگهبان، چندی پیش به تصویب نمایندگان مردم در قوه مقننه رسید، البته شورای نگهبان با این استفساریه مخالفت کرد تا بار دیگر این طرح به مجلس برگردد؛ جایی که نمایندگان به جای ایجاد اصلاحات و تامین نظر شورا بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند تا اولین رویارویی جدی مجلس دهم با شورای نگهبان رقم بخورد.

 

اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که این مصوبه درصورت تایید نهایی از سوی شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیا شامل حال «مینو خالقی» هم خواهد شد و او به مجلس راه خواهد یافت یا خیر؟ سوالی که «علی مطهری» نائب رئیس مجلس و از طراحان طرح استفساریه به آن پاسخ مثبت داده است. به باور مطهری استفسار قانون، قانون جدیدی نیست که عطف به ما سبق نشود. با این حال برخی دیگر از نمایندگان این موضوع را منتفی خوانده اند. خبرنگار «تابناک» جنبه حقوقی این مسئله را با دو حقوقدان، نعمت احمدی و دکتر علی اکبر گرجی در میان گذاشته است.

 

استفساریه، قطعاً شامل مینو خالقی می‌شود 

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری بر این نظر است که این استفساریه در صورت تایید به طور قطع عطف به ما سبق و لذا شامل مینو خالقی می شود. وی در این خصوص گفت: «تصویب قانون جدید عطف به ما سبق نمی شود؛ اما تفسیر قانون، قانون جدیدی نیست بلکه تفسیر قانون سابق است. درواقع وقتی قانون ابهام دارد، استفسار یا پرسیدن نظر مقنن است». 

 

به گفته احمدی، استفساریه درست است اعتبار قانون را دارد، اما قانون جدیدی محسوب نمی شود که بگوییم از این به بعد اگر موردی بود، تابع این قانون باشد.

 

این حقوقدان تاکید کرد: «این مسئله بالاخره یک جایی باید خاتمه یابد. بالاخره یک جایی باید شورای نگهبان انتخابات را تمام شده تلقی کند. اگر قرار باشد شورای نگهبان در تمام مدت یک مسئله ای را انتخابات بداند، پس فرق بین «کاندیدا»، «منتخب» و «نماینده» چیست؟»

 

شورای نگهبان مصوبه را رد و مجمع آن را تأیید خواهد کرد 

وی با بیان اختلاف پیش آمده بین شورای نگهبان و مجلس در پرونده خانم «مینو خالقی»، تصریح کرد: «این تفسیر را اگر شورای نگهبان تایید کند یا نهایت کار به مجمع بکشد و تایید شود، قطعا شامل حال خانم خالقی هم می شود».

 

احمدی در پاسخ به این سوال که «آیا این مصوبه محدودکردن اختیارات شورای نگهبان نیست؟»، اظهار کرد: «شورای نگهبان برای خود اختیاراتی در نظر گرفته است و این کار نمایندگان درواقع یک توضیحی به شورای نگهبان است که قانون همین قدر به شما اجازه داده است».

 

این وکیل دادگستری درخصوص اینکه سرنوشت این مصوبه در نهایت چه خواهد شد، گفت: «مطمئنم شورای نگهبان باز هم این را رد می کند و می رود مجمع. همه هم می دانند نظر مجمع موافق مجلس است. چون مجمع با نگاهی باز به انتخابات و سایر قضایا نگاه می کند که نگاه شورای نگهبان با مجمع متفاوت است».

 

عطف به ما سبق قانون در مواردی امکان‌پذیر است 

یک حقوقدان و استاد دانشگاه اما در این خصوص استفساریه را به قطعیتی که نعمت احمدی شامل حال مینو خالقی می داند، نمی خواند. به نظر وی اینکه استفساریه عطف به ما سبق و شامل حال خالقی شود از سویی چندان مشکل حقوقی ندارد و در عین حال عادلانه تر و به صلاح تر است.

 

دکتر «علی اکبر گرجی» با بیان اینکه از منظر حقوقی اصل بر آن است که قوانین مصوب مجلس عطف به ما سبق نمی شود، یعنی قانون ناظر به آینده است، اظهار کرد: «منتهی هر قاعده کلی در عالم حقوق استثنائاتی می تواند داشته باشد که از سوی خود قانون گذار بر این قاعده وارد می شود. به عنوان مثال وقتی قوانین کیفری دچار تغییر می شوند، معمولا گفته می شود اگر قانون جدید به حال متهمان مساعدتر است، این قانون عطف به ما سبق شدنش اشکالی ندارد؛ چون با عدالت سازگارتر است. از منظر کلی تر هم اساسا در مباحثی که مرتبط با حق ها و آزادی های شهروندی است و تنبیهی را بر آن ها بار نمی کند و منافعی را هم عاید آن ها می کند، می گوییم که عادلانه تر است که از تاثیر قانون در گذشته هراسی نداشته باشیم. در این موضوع هم ما می توانیم مباحثی مانند عدالت و مردمسالاری را مطرح کنیم».

 

حل مورد مینو خالقی به صلاح نظام سیاسی است 

این حقوقدان در ادامه اظهار کرد: «نکته دوم هم درمورد قوانین تفسیری است. برخی اعتقادشان بر آن است که قانون تفسیری اساسا قانون جدیدی نیست؛ یعنی در استفساریه ها امر و نهی جدید و حق و تکلیف جدیدی ایجاد نمی شود. به یک معنا قانون تفسیری را کاشف اراده پیشینی قانون گذار می دانند، یعنی از طریق آن مجلس بیان می کند که قانون گذار مثلا 20 سال قبل قصد بیان چنین نکته ای را داشته است. بنابراین چون استفساریه قانون جدیدی نیست، می توان آن را معطوف به گذشته کرد. اما به هر حال اگر این موضوع از منظر عدالت و احترام به آراء عمومی و حساسیت مجلس نسبت به مطالبات عمومی نگریسته شود، در عطف به ما سبق شدن این مصوبه ایراد حقوقی قابل توجهی وجود ندارد».

 

وی افزود: «مضافا بر اینکه پرونده خانم خالقی یک پرونده ساده ای بود که متاسفانه طبق روال معمول برخی از دوستداران نظام این پرونده ساده را به یک معضل پیچیده عجیب و غریبی تبدیل کردند که هزینه هایی برای نظام داشت. به نظرم دوستداران نظام در چنین مواردی می توانند پدرانه تر و مصلحانه تر برخورد کنند تا این مسئله های کوچک با تدبیرهای نادرست به یک معضل تبدیل نشود».

 

گرجی تصریح کرد: «حال که نمایندگان مجلس با درایت و آینده نگری و دلسوزی این همت را کرده اند که این مشکل به گونه ای حل شود، به گمان من بهتر است این مشکل حل شود و بیش از این انرژی نظام سیاسی و مردم صرف این قضیه نشود. از آمدن خانم خالقی به مجلس مطمئنا نظام جمهوری اسلامی متضرر نخواهد شد».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------