آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

حمیدرضا آصفی: نمیدانم چرا برخی تا این اندازه به برجام پیله کرده اند، برجام به قوت خود باقی می ماند



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

ممکن است برجام با سخت گیری بیشتری همراه شود که این امر با حضور کلینتون هم به همین شکل پیش میرفت و فرقی نمیکرد . برجام را اگر آمریکایی ها نقض کنند اولین بازنده اش خودشان خواهند بود

حمید رضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات در گفت و گو با انتخاب در خصوص گزینه های مطرح شده برای وزارت امور خارجه ترامپ و مشاوران سیاست خارجی و با اشاره به مطرح بودن نام چند تن از جمهوری خواهان نظیر نیوت گینگریچ رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا, باب کراکر سناتور جمهوری خواه کنگره و رودی جیولانی مشاور ارشد سیاست خارجی حزب جمهوری خواه و حتی جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل برای این پست گفت: هنوز زود است از بین این افراد با اطمینان بگوییم کدام یک وزیر خارجه ترامپ خواهد شد. من فکر میکنم تا دو ماه آینده که ترامپ به کاخ سفید نقل مکان کند؛ رایزنی های فشرده ای صورت خواهد گرفت و افراد با منافع مختلف قاعدتا ترامپ بمباران نظر و مشورت خواهد کرد.

 

بیش از اینکه نگران وزیر خارجه باشم نگران وزیر خزانه داری دولت ترامپ هستم 

او با اشاره به اینکه از ترکیبی که برای انتقال کاخ سفید در نظر گرفته است روشن است که این افراد نام برده بیش از بقیه سهم و نقش خواهند داشت گفت: با این حال من بیش از اینکه نگران وزیر خارجه باشم نگران وزیر خزانه داری دولت ترامپ هستم. یعنی بیش از اینکه وزیر خارجه در این برهه برای ایران مهم باشد وزیر خزانه داری مهم است و نقش کلیدی تری برای کشورمان بازی میکند؛ چرا که موضوع اصلی ما با دولت آمریکا موضوعات سیاسی  نیست .

 

آصفی به اظهارات ترامپ در خصوص مساله سوریه نیز اشاره کرد و گفت: او اولویتش را مقابله با داعش و نزدیکی با روسیه قرار داده و این میتواند در مسایل دیگر به ایران کمک کند. 

 

وی افزود: من در مورد این گزینه های مطرح شده برای کابینه ترامپ فکر میکنم همه شان در برخی مسائل مشترکند و آن ضد ایرانی بودن و رابطه نزدیک با صهیونیست ها داشتن است. اینها فصل مشنرک حلقه نزدیک به ترامپ است . 

 

واکنش به ارتباط تیم ترامپ با منافقین 

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران به برخی شنیده ها نیز اشاره کرد و گفت برخی میگویند اینها با منافقین رابطه داشتند ولی این محلی از اعراب ندارد چون منافقین خودشان را هم نمیتوانند جمع کنند چه برسد به اینکه با کسی رابطه داشته باشند که ما جدی بگیریم. 

 

آصفی ادامه داد: ممکن است این افراد در موقعیت اپوزیسیون که قرار میگیرند با گروه های مختلف جلسه بگذارند و نشست و برخاست داشته باشند که بگویند ما هم هستیم . اما زمانی که مسئولیت بگیرند طبیعی است که بحث ارتباط با یک گروه مرده موضوعیت ندارد و آنچه موضوعیت دارد اظهارات و تفکر نهادینه شدن مخالفت با ایران و ارتباط نزدیک آنها با صهیونیست است.

 

برخی بیش از حد به برجام می پردازند، برجام به وقت خود باقی می ماند 

آصفی در ادامه گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» با تاکید بر اینکه موضوع برجام چیزی نیست که ذهن من را به خود مشغول کند ادامه داد: برخی از دوستان بیش از حد به برجام می پردازند و آن را پاشنه آشیل ما معرفی میکنند. برجام به قوت خود میماند ضمن اینکه ممکن است با سخت گیری بیشتری همراه شود که این امر با حضور کلینتون هم به همین شکل پیش میرفت و فرقی نمیکرد . برجام را اگر آمریکایی ها نقض کنند اولین بازنده اش خودشان خواهند بود.

 

او با اشاره به مصاحبه روز گذشته ترکی الفیصل با یکی از رسانه ها گفت: ترکی الفیصل هم آمریکا را از نقض برجام و پاره کردن توافق هسته ای برحذر داشته . سعودی ها که مخالف برجام بودند حالا مکنوناتشان را ارائه کرده اند . موضع جدید سعودیها این است که نگران از بین رفتن برجامند

 

آصفی در خصوصو دلایل این نگرانی هم گفت: آنها به همان دلیل نگران برجامند که صهیونیست ها نگران آنند . به همان دلیل که آمریکایی ها نگران از بین رفتن برجامند. برجام اگر از بین برود که نمیرود، ایران محدودیت هایی که برای خودش قائل شده را از بین میبرد و شروع میکند مثل گذشته عمل کردن. 

 

نمیدانم چرا برخی تا این اندازه به برجام پیله کرده اند، برجام موضوع طرف مقابل است 

وی به رابطه ایران و اروپا اشاره کرد و گفت: رابطه ایران که با اروپا به خاطر برجام خوب شده است دیگر به عقب برنمیگردد و اتفاقی که می افتد این است که برجام از بین میرود و در ازای آن ما محدودیت هایمان را برمیداریم و گزینه های دیگر را در دستور کار قرار میدهیم و رابطه مان نیز با اروپا دیگر بد نمیشود . 

 

او ادامه داد: مسئول مستقیم چنین اتفاقی نیز آمریکایی ها خواهند بود. این معامله ای ساده است. من نمیدانم چرا برخی تا این اندازه به برجام پیله کرده اند در حالی که برجام موضوع ما  نیست بلکه موضع طرف مقابل است. لذا هر کدام از این گزینه ها هم که بیایند در مورد برجام توفیری نمیکند و تنها برخی سخت گیری ها بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه در زمان اوباما هم همین شکل بود. در آن زمان هم برجام راحت جلو نمیرفت.

 

نمیدانم چرا برخی تا این اندازه به برجام پیله کرده اند، برجام به وقت خود باقی می ماند/ برجام موضوع طرف مقابل است نه ما/ بیش از اینکه نگران وزیر خارجه باشم نگران وزیر خزانه داری دولت ترامپ هستم/ نزدیکی مواضع ترامپب با ایران و روسیه در مسيله داعش

 

آصفی با تاکید بر این اینکه رسیدن به توافق آسان تر از اجرای توافق است  گفت: لذا همه گزینه های مطرح برای وزارت خارجه در موضوع ضدیت با ایران  نزدیکی با اسرائیل مشترکند و باید صبر کرد دید تا روزی که ترامپ روی کار می آید تیمش را چطور می چیند ولی در این میان وزیر خزانه داری مهم ترین مطلب است 

 

او همچنین در خصوص مساله تحریم های کنگره در زمان اوباما با سردمداری «باب کراکر» که امروز یکی از گزینه های وزرات خارجه ترامپ است ، یا اظهارات مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ و لاطايلات او درباره نقش ایران در حادثه یازده سپتامبر و در عین حال اظهارات ترامپ در حمایت از دولت بشار اسد و مبارزه با داعش و امکان همکاری با ایران در منطقه گفت:  اول از همه حاکمیت باید به این نتیجه برسد که آیا میخواهد در مورد سوریه با آمریکا رایزنی کند یا نه؛ این دست ايران است که ببیند علاقه ای دارد که با آنها همکاری کند یا خیر نه دست آمریکا. 

 

ماجرای تحریم های کنگره/ ما با جمهوری خواهان تندتر از ترامپ هم کار کرده ایم 

او افزود: نکته دیگر درمورد موضوع تحریم های  کنگره است که باید از دو منظر به آن نگاه کرد . یکی چوب لای چرخ گذاشتن اوباما بود. علت این تجریم ها تنها مواضع ضد ایرانی آنها نبود و بخش عمده آن به این دلیل بود که آنها قوه مجریه را دست نداشند و از این طریق میخواستند چوب لای چرخ قوه اجرایی بگذارند. لذا وقتی اینها به قدرت برسند این مواضعشان ممکن است تعدیل شود 

 

آصفی با تاکید بر اینکه ما با جمهوری خواهان تندتر از اینها هم کار کردیم ادامه داد: جمهوری اسلامی تجربه  ریگان ، بوش پدر و بوش پسر را دارد و  هر سه اینها از ترامپ تندتر بودند آن موقع هم اتفاقی نيوفتاد و ایران روز به روز قوی تر میشد . 

 

دست پاچه شدن بهترین پاس گل برای آمریکایی ها خواهد بود/ او یواش یواش  اظهاراتش را تعدیل میکند 

او در خصوص عدم وجود عقلانیت لازم در تیم ترامپ  و آینده  قراردادهای ایران با آمریکا در حوزه فروش هواپیما و آب سنگین نیز گفت:  در این جور مسائل علائم غلط به طرف مقابل دادن و دست پاچه شدن بهترین پاس گل برای آمریکایی ها خواهد بود. ما در تحریم های سخت زندگی کردیم اینکه جمهوری خواهان هواپیما ندهند اتفاقی نمی افتد. صمن اینکه قبلا هم در دوران اوباما معلوم نبود هواپیما بدهد .

 

آصفی تاکید کرد در آمریکا نهاد مجلس و کنگره و دولت قوی تر از فرد هستند؛ حالا این ميخواهد ترامپ باشد یا اوباما یا کلینتون .لذا گمانه زنی موثر نیست  و ما باید صبر کنیم تا ترامپ تیمش را بچیند. او یواش یواش  اظهاراتش را تعدیل میکند همان طور که در مورد برجام کرده است. در مورد برجام اول گفت پاره میکند بعد گفت سخت گیری میکنم بعد گفت نظارت را سنگین میکنم. اجرای بر جام چیز سختی است چه کلینتون باشد چه اوباما چه ترامپ . این واقعیت موضوع  است

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------