آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

خبرسازان تعطیلات



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رهبر معظم انقلاب سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام‌گذاری کردند
خبرسازان تعطیلات

نوروز هم آمد و رفت و تنها یادگار آن در رسانه‌ها خبرسازی های رجال سیاسی بود.

در آغاز سال جدید رهبر انقلاب سال 95 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامیدند و درسخنرانی خود در حرم مطهر امام هشتم (ع) علت این نامگذاری را توضیح دادند.

 

در دومین روز سال 95 رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس سالانه روسای مناطق آزاد تجاری راهی جزیره کیش شد. همزمانی این سفر با سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کیش در برخی شبکه های مجازی به شایعاتی دامن زد که با واکنش هایی همراه شد. پیگیری مساله انتخابات در حوزه انتخابیه اصفهان و وضعیت مینو خالقی سومین منتخب این حوزه نیز از دیگر مسائلی بود که تقریبا هر روز در صدر اخبار قرار می گرفت. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز در اظهار نظر عجیبی از مخالفت دونالد ترامپ کاندیدای تندروی جمهوری خواه آمریکا درباره پاره شدن برجام حمایت کرد. حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد اگر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 بار دیگر انتخاب شود وزارت را پذیرانخواهد بود...


اقتصاد مقاومتی
پیام مقام معظم رهبری در سال 95
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند. ایشان در این پیام خاطرنشان کردند: سالها و ایام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائی است و مشتمل بر تهدیدهائی است. هنر ما باید این باشد که از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را هم تبدیل به فرصت کنیم. سال ۹۵ پیش روی ما است. در این سال هم مانند همیشه، فرصتها و تهدیدهائی وجود دارد. همه باید تلاش کنند تا بتوانیم از فرصتهای این سال به معنای حقیقی کلمه استفاده کنیم و کشور از اول تا آخرِ این سال تفاوتهای محسوسی پیدا کند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای اقتصاد را در اولویت اول خود دانستند و فرمودند: اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ اقتصاد کارهای درست و به جا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیب های اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تاثیرگذار باشند. در مسئله‌ اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ تولید داخلی است؛ مسئله‌ ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛

 

اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس می کنند و مطالبه می کنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان می دهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است. ایشان همچنین خاطرنشان کردند: اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ این ها در مجموعه‌ مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ این ها است. بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب می کنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد.


برجام 2 و 3 به معنای صرف نظر
از خط قرمزهای نظام است
در اولین روز سال 95 رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی حاضر شدند و سخنرانی خود را با بیان توضیحاتی درباره علت نامگذاری سال 95 آغاز کردند. ایشان خاطرنشان کردند: اینکه امسال را هم شعار اقتصادی انتخاب کردیم، یک تحلیل و یک نگاه به مجموعه‌ مسائل کشور است. به نظر رسید امسال هم مثل چند سال دیگر قبل از این، شعار سال را که باید به‌صورت گفتمانی در میان مردم و افکار عمومی کشور رواج پیدا کند، یک شعار اقتصادی قرار بدهیم. ایشان افزودند:

 

این مقطع زمانی، سیاستهای استکبار و به خصوص و به‌طور خاص سیاستهای آمریکا اقتضا می کند که یک تفکری تزریق شود در میان ملّت ما؛ اوّل در میان نخبگان جامعه و بعد از آن بتدریج به افکار عمومی منتقل شود؛ یک تفکر خاصّی تزریق بشود به افکار عمومی. آن سیاستی که مورد نظر آنها است این است که وانمود کنند ملّت ایران بر سر یک دوراهی قرار دارد و چاره‌ای ندارد جز اینکه یکی از این دو راه را انتخاب کند. آن دوراهی عبارت است از اینکه یا باید با آمریکا کنار بیایند، یا باید به‌طور دائم فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن را تحمّل کنند؛ یکی از این دو را ملّت ایران باید انتخاب کند؛ این چیزی است که آنها می خواهند. [البتّه] کنار آمدن با آمریکا به‌معنای کنار آمدن با هیچ دولت دیگری نیست. ایشان در ادامه افزودند: حرف طرف مقابل یعنی همان دستگاه تبلیغاتی و فکرساز و جریان‌ساز، این است که می گوید ایران دارای ظرفیتهای فراوان اقتصادی است و هدف از توافق هسته‌ای این بود که کشور ایران بتواند از این ظرفیتها استفاده کند؛ خب، این توافق انجام گرفت لکن این توافق کافی نیست و مسائل دیگری هم هست که در آنها هم بایستی ملّت ایران، دولت ایران، مسئولین ایران تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

 

ایشان افزودند: یا ما مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی با آمریکا داریم، این اختلافات را باید حل کنیم، این اختلافات بایستی تمام بشود؛ حالا در حل این اختلافات، فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند، از خط قرمزهای خود هم صرف‌نظر کند، بکند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزشهای خود تنازل نمی کند لکن اگر لازم شد، ما باید تنازل کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیتهای خود استفاده کند و مثلاً به یک اقتصاد برجسته‌ای مبدّل بشود. حرفشان این است.

 

بنابراین در قضیه‌ هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می کنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرف‌نظر کند: از مسئله‌ فلسطین صرف‌نظر کند، از حمایت از مقاومت در منطقه صرف نظر کند، از مظلومان منطقه پشتیبانی و حمایت سیاسی نکند، و نظام جمهوری اسلامی با تعدیل خواسته‌های خود، خود را به آنچه طرف مقابل یعنی آمریکا به دنبال تحقّق آن است، نزدیک کند. معنای این حرف این است که همچنان‌که امروز بعضی از کشورهای منطقه و دولتهای منطقه، علی‌رغم حکم اسلام و علی‌رغم خواست ملّتهایشان با رژیم صهیونیستی کنار آمده‌اند و مسئله‌ فلسطین را تحت‌الشّعاع مسائل دیگر قرار داده‌اند، جمهوری اسلامی هم به همین ترتیب عمل کند؛ معنایش این است که همچنان‌که امروز بعضی از دولتهای عربی با کمال وقاحت، دست دوستی به سمت دشمن صهیونیستی دراز میکنند، جمهوری اسلامی هم با دشمن صهیونیستی کنار بیاید وآشتی کند.


هم موشک و هم مذاکره
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه11 فروردین در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران، نیز خاطرنشان کردند: نظام استکباری، متکی بر «زورگویی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی» از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ملت ایران فروگذار نمی کند و نباید این واقعیت را نادیده گرفت. رهبر انقلاب توان نظامی را بیشترین تکیه گاه مستکبران برای زورگویی به ملت ایران خواندند و با طرح یک سئوال اساسی افزودند: در این اوضاع جنگل وار جهانی، اگر جمهوری اسلامی صرفاً به دنبال مذاکره و مبادله اقتصادی و حتی علم و فناوری برود اما توان دفاعی نداشته باشد آیا حتی دولت های کوچک نیز به خود اجازه تهدید ملت ایران را نخواهند داد؟ حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می دانند و نه موشک خاطرنشان کردند: روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد. ایشان افزودند: اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است. رهبر انقلاب، نمایش موشکهای پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملتهایی خواندند که از آمریکا و رژیم صهیونیستی، دلشان خون است اما کاری از دستشان بر نمی آید.

 

ایشان افزودند: دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند در این شرایط چطور می گوییم روزگار موشک گذشته است؟ حضرت آیت الله خامنه ای این حرفها را شبیه حرفهای برخی اعضای دولت موقت دانستند که اوایل انقلاب می گفتند جنگنده های اف – ۱۴ را که خریده ایم به آمریکا پس بدهیم، به دردمان نمی خورد. رهبر انقلاب افزودند: در آن موقع ایستادگی و افشاگری کردیم و چندی بعد که صدام به ایران حمله کرد معلوم شد چقدر به این ابزارهای دفاعی نیاز داریم.


حاشیه سازی سفر به کیش
برای روحانی و هاشمی
از دیگر خبرسازی های تعطیلات نوروز می توان به حاشیه سفر رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جزیره کیش بود. رئیس جمهور دوم فروردین برای شرکت در اجلاس سالانه روسای مناطق آزاد تجاری کشور و آیت الله هاشمی رفسنجانی برای شرکت در مراسم افتتاح ساختمان آموزش واحد بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی راهی کیش شدند. اما در برخی شبکه های مجازی این شایعه ایجاد شده بود که این سفر با تدابیر امنیتی خاص صورت گرفته است. این درحالی است که نوع پوشش محافظین و استفاده آنها از کراوات نشان می داد این تصویر به محافظان داخل کشور مربوط نمی شود.

 

از سوی دیگر نقل شده بود که روحانی و آیت الله هاشمی در این سفر با برخی از مقامات غربی دیدار داشتند و مهدی هاشمی از زندان اوین به خانواده خود در این سفر پیوسته بود. این شایعات واکنش دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در پی داشت و در اطلاعیه ای شایعات مطرح شده را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: گویا قصه پردازان خیالی دست از کارهای خویش بر نمی دارند و بر آنند تا شکست سیاسی خود در انتخابات سال گذشته را با انتشار اخبار غیر واقعی توجیه نمایند.

 

تازه ترین اقدام آنان، حاشیه سازی از سفر نوروزی آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر حسن روحانی به جزیره کیش است که امسال کینه جویانه تر از گذشته دست به قلم برده اند و یک سفر کاملا معمولی و مانند سال پیش را، امنیتی جلوه دهند. به خاطر تماس های مکرر مردم عزیز ایران از سراسر کشور و ابراز نگرانی آنها به خاطر خبرهایی که یک گروه شناخته شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انتشار داده اند، دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی به اطلاع هموطنان عزیز می رساند که اخبار مربوط به حاشیه های سیاسی و امنیتی سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی کذب محض است و شدیداً تکذیب می شود. لازم به یادآوری است که خبرهای مربوط به دکتر روحانی از طریق دفتر رئیس جمهور و خبرهای مربوط به آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر می شود و مردم عزیز اخبار مربوط به این دو شخصیت نظام اسلامی را از طریق مراجع رسمی و خبرگزاری های واقعی کشور پیگیری نمایند.


آرای منتخب
اصلاح طلب اصفهان ابطال شد
مینو خالقی کاندیدای اصلاح طلب مجلس دهم که در انتخابات هفتم اسفند توانست از حوزه انتخابیه اصفهان به عنوان نماینده چهار سال آینده این شهر در مجلس شناخته شود از دیگر افرادی بود که در تعطیلات نوروز نامش در صدر اخبار قرار می گرفت. ماجرا از این قرار است که در آخرین روز سال گذشته شورای نگهبان که انتخابات در عمده حوزه های انتخابیه را تایید کرده بود اقدام به ابطال آرای این نماینده منتخب کرد. رسول زرگرپور استاندار اصفهان روز چهارم فروردین در یک نشست خبری به وضعیت آرای خالقی پرداخت و گفت: طبق نامه ای که از سوی شورای نگهبان در روز آخر سال گذشته به بنده رسید صلاحیت نفر سوم مورد تایید قرار نگرفته است. وی گفت که بخشی از این اعتراضات به وی منتقل شده و او نیز به وزیر کشور اعلام کرده است.

 

در همین روز بیانیه ای از سوی مینو خالقی بر خروجی قرار گرفت که در آن اعلام شده بود این مینو خالقی هیچ ابلاغی مبنی بر تخلفات تبلیغاتی یا دیگر مواردی در مورد رد صلاحیت دریافت نکرده است. خالقی در بیانیه دیگری با بیان اینکه به دنبال استیفای حقوق خود است اعلام کرد در خصوص وی رد صلاحیتی صورت نگرفته بلکه تنها آرایش باطل شده است. سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان نیز که قبلا چنین مطلبی را تایید کرده بود اعلام کرد نتایج انتخابات اصفهان همان چیزی است که به وزارت کشور اعلام شده است. به گفته او انتخابات مجلس در اصفهان برای انتخاب نماینده دیگر اصفهان به انتخابات میان دوره‌ای انتقال یافت.

 

چند روز بعد محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور گفت: نظر شورای نگهبان و حوزه سیاسی وزارت کشور در ارتباطات با انتخابات اصفهان از منظر حقوقی متفاوت است؛ شورای نگهبان علت ابطال آرای خانم خالقی را به وی اعلام کرده و همان‌گونه که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده، برای چهار حوزه در استان اصفهان بازرس فرستادند و در یک حوزه نیز بازشماری آراء صورت گرفته و در حال حاضر نیز مشغول رسیدگی به شکایت‌ها هستند. مقیمی در پاسخ به اینکه آیا زمان تایید صلاحیت نامزدها در قانون مشخص نیست و پس از برگزاری انتخابات امکان بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد؟ گفت: زمان تایید صلاحیت‌ها در قانون مشخص است؛ وظیفه قانونی وزارت کشور برگزاری و اجرای انتخابات است و وظیفه شورای نگهبان نظارت بر حسن اجرای انتخابات است که آنها نیز در حال انجام وظیفه‌شان هستند. سیدعلی نکویی رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان نیز در همین زمینه از تنظیم و ارسال دو نامه به شخص رییس جمهوری برای ورود به چالش انتخاباتی در اصفهان خبر داد و گفت: رونوشت یکی از این نامه‌ها در دیدار نوروزی پیشکسوتان اصلاحات با استاندار اصفهان در اختیار او قرارگرفته است. او معتقد است روحانی مسئول اجرای قانون اساسی در کشور است، ایشان خود مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد و وعده پاسداری از آرایآنها را داد.


همصدایی شریعتمداری با «ترامپ دیوانه»
از دیگر حواشی تعطیلات گذشته به جنجال های صورت گرفته از همصدایی حسین شریعتمداری با دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواه آمریکاست. ترامپ که در مبارزات انتخاباتی خود به تندروی شهرت پیدا کرده خواستار پاره کردن برجام شده است. در همین زمینه مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفتگو با خبرگزاری فارس عاقلانه ترین برنامه «ترامپ دیوانه» پاره کردن برجام عنوان کرد. اظهارات شریعتمداری که برجام را از تلخ ترین اتفاقات سال 94 عنوان کرده است واکنش حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه را در پی داشت.

 

بعیدی نژاد در یادداشتی نوشت: تعجب از اظهارات بسیار تندی است که از طرف برخی کارشناسان در برنامه‌های تحلیلی رسانه‌ای صورت می‌گیرد که علیرغم مواضع اصولی کشورمان در تفکیک مباحث موشکی و برجام، کماکان بر وجود چنین ارتباطی اصرار می‌ورزند و خیلی با شتاب «برجام را فقط خسارت محض برای کشور می‌خوانند و بعد با هیجان زاید الوصفی برجام را پایان یافته» تلقی می‌کنند. این افراد سپس با توهینی آشکار به دستگاه دیپلماسی کشور، مقامهای رسمی کشورمان را توجیه‌کننده سیاست‌های آمریکا معرفی می کنند. تعجب بیشتر از جناب حسین شریعتمداری است که در بیاناتی متناقض اظهارات بزعم ایشان آقای «ترامپ دیوانه» را تایید می‌کنند که «برجام باید پاره شود» و به ظرف زباله ریخته شود. وی حتی وجود یک دستاورد از برجام را انکار کرده و می‌فرمایند برجام برای آمریکا یک سند طلایی است که برای ایران غیر از خسارت، تحقیر و فریب هیچ دستاورد دیگری نداشته است. وی برجام را یکی از تلخ‌ترین رخدادهای سال 94 دانسته است.


قاضی زاده هاشمی: دیگر وزیر نمی شوم
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و از برجسته ترین وزرای حسن روحانی از دیگر خبرسازان نوروزی بود. وی در مصاحبه ای با خبر آن لاین در پاسخ به سوالی درباره ادامه وزارتش در دولت دوم روحانی گفت که تنها همین دوره به وزارت مشغول خواهد بود. قاضی زاده هاشمی می گوید: به ایشان (رییس جمهور) گفته‌ام که اگر چه که لیاقت نداشته‌ام ولی فقط همین دوره را به قصد کمک در خدمتشان هستم. او ادامه می دهد که «فکر می کنم چهارسال وقت داشته‌ام، کارهایی را که باید انجام می‌دادم، انجام دهم. فکر می کنم برای یک دوره مسئول سلامت مردم کشورم هستم و یک ساعتش هم به عقب بر نمی‌گردد. بنابراین باید به گونه ای رفتار کنم که بعدها غصه نخورم ای کاش بیشتر وقت می گذاشتم. سفر می روم تا کارهای مختلف این حوزه گسترده را از نزدیک پیگیری کنم. یک فرصت چهارساله است و بنا نیست تکرار شود. وزیر بهداشت همچنین گفت پیگیری سلامت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را بر دوش او قرار گرفته و باید گزارشی در این خصوص به رئیس جمهور ارائه کند.

 

به گفته او «محصورین و خانواده‌های ایشان اصرار داشته‌اند که من جراح آنها باشم. نباید قبول می‌کردم؟ چرا که برایم حرف در می‌آورند؟ این خودخواهی نیست؟» او در پاسخ به این سوال که «آیا این خواسته رئیس جمهور بوده است؟» پاسخ می دهد: «هم آقای رییس جمهور از من خواسته اند هم رییس قوه قضاییه به من اعتماد کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود کارهای پزشکی این افراد، دقیق و منظمانجام می گیرد.»

 

اخبار سیاسی - همدلی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------