آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

چرا مرحله دوم انتخابات برای اصولگرایان و اصلاح طلبان مهمتر شده است؟



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,انتخابات

یکی از دعواهای اساسی در بعد از انتخابات 7 اسفند سال گذشته ادعای پیروزی در میان دو اردوگاه اصولگرا و اصلاح طلب بود. به گونه ای که اصلاح طلبان و همچنین اصولگرایان معتقد بودند که اکثریت کرسی های مجلس دهم را به خود اختصاص داده اند و توانسته اند اکثریت مجلس را به دست آورند.

در پایان سال 94 دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری انجام شد و با مشارکت 62 درصدی مردم یکبار دیگر حماسه سیاسی شکل گرفت. در این انتخابات نیز به مانند سایر انتخابات ها رقابت گسترده ای در میان نامزدین شکل گرفت. البته در این انتخابات مفهوم دیگری در انتخابات با عنوان جنگ لیست ها نیز رخ داد. به این معنا که مردم در شهرهای بزرگ بیشتر به لیست ها رای داند تا به نامزدهای بیرون از لیست گرایش نشان دهند.

به گزارش«تابناک»، یکی از دعواهای اساسی در بعد از انتخابات 7 اسفند سال گذشته ادعای پیروزی در میان دو اردوگاه اصولگرا و اصلاح طلب بود. به گونه ای که اصلاح طلبان و همچنین اصولگرایان معتقد بودند که اکثریت کرسی های مجلس دهم را به خود اختصاص داده اند و توانسته اند اکثریت مجلس را به دست آورند.البته هرکدام از آنها نیز برای ادعای خودشان استدلال های مخصوص به خودشان را داشتند.

به هرحال اصلاح طلبان با اشاره به نتایج انتخابات در شهرهای بزرگ از جمله تهران معتقد بودند که اصلاح طلبان توانسته اند اکثریت مجلس را به دست آورند و اصولگراها نیز با اشاره به نتایج انتخابات در شهرهای کوچک تر معتقد بودند که اکثریت متعلق به آنهاست.

با نگاهی به نتایج نهایی انتخابات نشان می دهد که برخلاف مجالس گذشته که تقریباً یکی از جناح های کشور اکثریت مجلس را در دست داشته است، این بار اگر فراکسیون اکثریتی هم شکل بگیرد بسیار شکننده خواهد بود.

با این حال دو اردوگاه و جریان سیاسی برای اینکه بتوانند اکثریت خود را تثبیت کنند نیاز به دور دوم انتخابات دارند.به همین دلیل است که با نزدیک شدن به ماه دوم سال و آغاز دور دوم انتخابات دوباره زمزمه های انتخابات بیشتر شده است.

هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان درصدد هستند با حضور حداکثری خود بتوانند نتایج انتخابات را به نفع خود رقم بزنند. چرا که مرحله دوم انتخابات رقم زننده بسیاری از موضوعات است. مرحله دوم به نوعی سرنوشت اکثریت و رئیس مجلس آینده و هیات رئیسه را مشخص خواهد کرد.

انتخابات مرحله دوم در 21 استان و برای 69 کرسی باقیمانده مجلس شورای اسلامی دوره دهم برگزار خواهد شد که این تعداد کرسی نمایندگی نشان از اهمیت دور دوم انتخابات دارد. در همین زمینه اصلاح طلبان اعلام کرده اند که به زودی نامزدهای خود را برای دور دوم معرفی خواهند کرد. اصولگرایان نیز خود را برای این رقابت در حال آماده کردن هستند. به گونه ای که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس فعلی از اصولگرایان دربراه اهمیت دور دوم انتخابات مجلس بیان داشته است، قاعدتا سال ٩٥ سال سیاسی پردغدغه ای خواهد بود چرا که انتخابات مرحله دوم مجلس دهم و نهایتا تشکیل مجلس دهم و تعیین هیئت رئیسه و کمیسیونها در این سال خواهد بود.

این در حالی است که اصلاح طلبان نیز در همین زمینه اعلام کرده اند که انتخابات دور دوم برای آنها بسیار مهم خواهد بود. محمدرضا عارف در باب اهمیت این انتخابات بیان داشته است که جریان اصلاحات باید ۶۰ درصد از ۶۹ کرسی در مرحله دوم انتخابات مجلس را از آن خود کند.

بنابراین اهمیت و تاثیرگذاری دور دوم انتخابات برای هر دو جناح کشور که می تواند آینده اکثریت مجلس را رقم بزند، باعث خواهد شد که از روزهای آینده دوباره شاهد شدت گرفتن رقابت هایی انتخاباتی و ایجاد جو انتخاباتی در کشور حتی بیشتر از هفتم اسفند باشیم!

 

اخبار سیاسی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------