آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

نتیجه انتخابات تهران در کدام شهرها تکرار شد؟



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,انتخابات

ده دست آوردن سی کرسی ممکن در حوزه انتخابیه تهران‌‌ همان کارستانی بود که اصلاح‌طلبان امیدوار به انجام دادن آن بودند و در دور اول کار را تمام کردند و تهران را به یک شهر تمام اصلاح‌طلب تبدیل کردند.

به گزارش ایلنا ده شهر مهمی که لیست امید در آن پیروز شد تهران، اصفهان ، شیراز، اهواز، رشت، یزد، اردبیل، قزوین، گرگان و ساری بودند. بعد از پایان انتخابات می‌توان تحلیل دقیق‌تری از نتایج انتخابات ارائه داد و مهم‌ترین شهرهایی که به اصلاح‌طلبان رای دادند را مشخص کرد.

۱- تهران: ‌لیست امید رو سفید شد
به دست آوردن سی کرسی ممکن در حوزه انتخابیه تهران‌‌ همان کارستانی بود که اصلاح‌طلبان امیدوار به انجام دادن آن بودند و در دور اول کار را تمام کردند و تهران را به یک شهر تمام اصلاح‌طلب تبدیل کردند. پیش از این در انتخابات مجلس ششم نیز اصلاح‌طلبان در تهران به توفیق کامل رسیده بودند اما در انتخابات مجلس هشتم از اصولگرایان شکست خوردند. اصلاح‌طلبان در مجلس هفتم و نهم لیست متحد و منسجم نداشتند.

۲- اصفهان و مسئله صیانت از نمایندگان
در شهر اصفهان و در شمارش اولیه آرا چهار اصلاح‌طلب و یک اصولگرا به مجلس راه یافته بودند اما وقتی شمارش آرا تمام شد نفر پنجم جا به جا شد و سالک به جای آجودانی وارد مجلس شد. با این حال اتفاق حساسیت‌برانگیز رد صلاحیت مینوخالقی، منتخب مردم اصفهان بود که هنوز مناقشه زیادی بر سر آن وجود دارد. با این حال در مجموع اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات در صندوق‌های رای بودند.

۳- شیراز: اصلاح‌طلبان در صدر
در دور اول انتخابات شیراز هر چهار گزینه لیست امید در صدر انتخابات قرار گرفتند اما تنها سه نفر ۲۵ درصد آرا را کسب می‌کردند و اکبری در کنار جعفر قادری به دور دوم رفت تا ترکیب نمایندگان استان فارس در مجلس روشن شود. با این حال شکست اصولگرایان در دور دوم هم تکرار شد تا در شیراز نیز مثل تهران همه کرسی‌های نمایندگی به اصلاح‌طلبان تعلق بگیرد.

۴- اهواز: تَکرار نتیجه دور اول انتخابات تهران
پیروزی اصلاح‌طلبان در دور دوم بسیار فراگیر‌تر از پیروزی در دور اول بود. با این حال نمود این پیروزی را می‌توان در انتخابات شهر «اهواز» دید. هر سه نامزد لیست امید که به دور دوم انتخابات رسیده بودند در دور دوم نیز راهی خانه ملت شدند تا در اهواز هم مثل تهران و شیراز، ترکیب نمایندگان به سود اصلاح‌طلبان باشد.

۵- رشت: ما همه اصلاح‌طبیم
در دور اول انتخابات رشت غلامعلی جعفرزاده ایمن ابادی از لیست امید وارد مجلس شد. اما برای انتخاب دو نماینده دیگر چهار نامزد به دور دوم رفتند که یکی اصلاح‌طلب و سه نفر دیگر اصولگرا بودند. با این حال استقبال بی‌نظیر از نامزدهای اصلاح‌طلب در دور دوم انتخابات موجب شد تا هر سه نامزد اصولگرا خود را همسو با تک نامزد اصلاح‌طلب معرفی کنند. در ‌‌نهایت و همانطور که پیش بینی‌ می‌شد حسنی به عنوان دومین نماینده اصلاح‌طلب رشت وارد مجلس شد.

۶- یزد: پایتخت اصلاحات
بزرگ‌ترین شهر ایران با یک نماینده مجلس شهر یزد است که به داشتن چهره‌های اصلاح‌طلبی همچون خاتمی و عارف و... مشهور است. در انتخابات هم چهره نه چندان مشهور اصلاح‌طلبان یزدی توانست بر رقیب اصولگرای خود پیروز شود و وارد خانه ملت شود.

۷- اردبیل: ‌تکمیل کار بزرگ
در دور اول انتخابات در اردبیل یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا به مجلس راه یافتند و منتخب سوم استان که دور دوم انتخاب می‌شد، اهمیت بسیار بالایی یافته بود. سرانجام با ورود یک چهره اصلاح‌طلب دیگر از اردبیل به مجلس، اکثریت در دست یاران اصلاح و اعتدال قرار گرفت.

۸- قزوین: پیروزی صد در صدی لیست امید
اصلاح‌طلبان نه تنها توانستند در قزوین همه نامزدهای خود را به مجلس بفرستند بلکه در سایر حوزه‌های استان نیز گزینه‌های اصلاح‌طلب راهی خانه ملت شدند تا این استان در کنار یزد تبدیل به شهرهایی با پیروزی صد درصدی اصلاح‌طلبان شوند.

۹- گرگان و هت‌تریک اصلاح‌طلبان
در حالی که رای گیری دور دوم انتخابات در گرگان تا یازده شب تمدید شده بود برخی رسانه‌های اصولگرا ساعت ده شب خبر از پیروزی طاهری، نامزد تندروی اصولگرایان در شهر دادند تا شاید گام‌های مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای سست شود. با این حال ساعتی بعد که شمارش شروع شد هر دو نامزد اصلاح‌طلب در گرگان توانستند راهی خانه ملت شوند تا سه گانه شهرهای شمال برای اصلاح‌طلبان تکمیل شود.

۱۰- ساری: پیروزی زودهنگام اصلاحات
یوسف‌نژاد و دامادی با وجود همه حرف و حدیث‌ها و مخالفت‌ها توانستند رای اکثریت را در‌‌ همان مرحله اول کسب کنند و در حالی که بسیاری از نفوذ یاران احمدی‌نژاد در مازندران سخن می‌گفتند اما پیروزی نهایی با یاران روحانی بود تا در یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین شهرهای ایران شاهد پیروزی اصلاح‌طلبان باشیم.

در مجموعه این ده شهر۵۱ نماینده اصلاح‌طلب و ۱۰ نماینده اصولگرا وارد مجلس شدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------