آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

روحانی: اجرای قانون گاهی کمی سخت یا تلخ است ولی الزامی و ضروری است



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,روحانی

رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه مجلس دهم از لزوم تعهد به قانون برای حل مشکلات کشور سخن گفت و تاکید کرد: همه باید تسلیم قانون باشیم.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه مراسم افتتاحیه مجلس دهم، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان پس از وزير کشور که گزارشي از روند برگزاري انتخابات ارائه داد، پشت تریبون قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه امام راحل راه مردم سالاری را به ما آموختند، گفت: امام راحل تاکید کردند که میزان رای ملت است و مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان«راس امور» قرار دارد.

روحانی گفت: مردم ایران از بیش از 100 سال پیش همواره در پی مجلسی قوی و کارآمد بودند، مجلسی که قدرت قانونگذاری در چارچوب منافع ملی و موازین اسلامی داشته باشد و بتواند خودسری ها را مهار کند.

رییس دولت با اشاره به اینکه به یک معنا قوه مجریه و قوه قضاییه از قبل به صورتی وجود داشت، افزود: اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه بوجود آمد، این قوه مقننه مظهر حاکمیت مردم، نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور، تنوع سلایق و آراء در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

*مجلس و دولت رسالت ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند اما در عین حال وظایف مشترک فراوان و مسئولیت‌های زیادی نیز در کنار یکدیگر دارند، گرچه معمولا اگر جامعه با مشکلی مواجه شود مردم مشکل جامعه را از آنِ دستگاه اجرایی و دولت می‌دانند و یا گاهی موفقیت های بزرگ از آن دولت می خوانند اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت هست مجلس و قوه قضایی و دیگر ارکان نظام سهم خود را دارند، و آنجا که خدایی ناکرده مشکلی هست آنجا نیز مجلس شورای اسلامی بویژه سهم خواهد داشت. بنابراین برای حل معضلات کشور ما نیازمند به تعامل هستیم.

*البته همه در نهایت تسلیم قانون هستیم، اجرای قانون گاهی کمی سخت یا تلخ است ولی الزامی و ضروری است. من برای وزیر علوم 5 بار به مجلس شورای اسلامی آمدم و برای وزیر ورزش و جوانان 4 بار به مجلس آمدم، ممکن است با انتظارات منطبق نباشد ولی باید تسلیم قانون باشیم و هرآنچه که مقررات قانونی است ولو سخت و مشکل آن را مجری باشیم. با اجرای قانون است که ما می توانیم از مشکلات کشور به خوبی عبور کنیم.

* مردم ما در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که همزمان با دوره پنجم رهبری بود رشادت فوق العاده و رشد عقلی و فکری فوق العاده ای را نشان داند، هیچ گروه و جناحی در هیچ دوره ای انتخابات را تحریم نکرد و هیچ کس از پیچ و خم های مقرراتی انتخابات خسته نشد، همه از حداقل فرصت را از حداکثر بهره برداری را نمودند. مردم در این انتخابات از جناح ها و احزاب و تشکل ها با نام های مشهور و معمول کمی پا را فراتر گذاشتند لیست هایی درست کردند که ترکیب جناح و احزاب بود گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آرا مردم قرار داده بودند اینبار قبل از بحث احزاب و جناح ها به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا برای حل مسائل کشور بودند.

*همه بخوبی می دانند که اگر مشکل بزرگی در این کشور باشد با اتحاد و وحدت با رهنمودهای مقام رهبری، با انسجام و مقاومت می توانیم به خوبی از مشکلات عبور کنیم.

*در آغاز شروع دولت یازدهم با مشکلات و تلاطم های اجتماعی و اقتصادی مواجه بودیم که با همکاری مجلس و با حمایت مردم توانستیم از بسیاری از آنها به خوبی عبور کنیم. در طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نیست و جای آن را آرامش در بازار گرفته است. از تورم خطرناک دو رقمی 40 که می توانست برای جامعه ما بسیار مشکل آفرین باشد خبری نیست و به 10 درصد رسیدیم و انشالله امسال به تورم تک رقمی می رسیم.

*همه تلاش دولت این بود که از رکود عبور کند، رشد منفی شایسته این مردم نبود، در سال 93 ما رشد سه درصدی را داشتیم و در سال 94 علیرغم همه مشکلات نگذاشتیم به رشد منفی برسیم و رشد یک درصدی داشتیم، انشاالله در سال جاری به رشد 5 درصد خواهیم رسید. همه برنامه ها برای این است که مردم و جامعه ما از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند. هیچ دولت و مسئولی نیست که برای مردم خود فقر یا بیکاری را بخواهد ما باید اشتغال و زندگی که مردم بتوانند با راحتی طی معیشت کنند برایشان فراهم کنیم.

*برای اشتغال و رفع فقر ما نیاز به اختراعی نداریم، کشورهای فراوان در این زمینه تجربه های فراوانی دارند، بسیاری از کشورها هستند که از لحاظ استعداد انسانی و منابع مادی شرایط شان از ما پایین تر است اما دارای رشد اقتصاد مناسب تری هستند، ما راهی جز رشد و رونق اقتصادی نداریم،

*در دهه اخیر کشوری سراغ نداریم که بدون تعامل جهان به رشد اقتصادی مناسب دست یافته باشد، ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید به یک رشد اقتصادی مناسب برسیم، اقتصادی که درون زا و برون گراست، اقتصادی که تولد و زایش او در درون است اما گرایش و نگاه او به بیرون است

البته اگر به رشد 5 درصد برسیم این رشد برای اشتغال ما کافی نیست، همانطور که در سیاست های کلی ابلاغ آمده باید با سمت رشد 8 درصدی حرکت کنیم و اگر بناست که به این 8 درصد برسیم نیاز به سرمایه گذاری داریم، شرایط کشور ما در درآمدهای نفتی و قیمت نفت به گونه ای نیست که فکر کنیم در سالهای پیش رو به راحتی به قیمت نفت بشکه 100 دلار دست پیدا می کنیم، اگر شرایط اینچنین است پس برای رسیدن به رشد 8 درصدی باید به الزامات این رشد توجه کنیم. یکی الزامات رشد 8 درصدی سرمایه گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری از منابع خارجی است. یعنی علاوه بر استفاده از همه سرمایه های داخلی نیاز به این میزان سرمایه خارجی هم داریم.

*در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام در میان مردم باشد، همکاری و هماهنگی بین قوا باشد، خطوط قرمزی که رهبری معظم آن را ترسیم کردند مراعات شود، افراد شایسته و صالحی برای انجام کار انتخاب شوند،  می توانیم مشکل بزرگی مثل مذاکرات هسته ای که در برابر شش قدرت بزرگ جهانی بود را حل کنیم، یکی دو تا از این قدرت ها جز دشمنان قبلی و امروز ما هستند ولی ما توانستیم یک مساله پیچیده و معضل بزرگ را با تدبیر عبور کنیم و منافع مردم و مصالح مردم را تضمین کنیم. امروز در سایه برجام فضایی برای ما ایجاد شده است که می توانیم از سرمایه خارجی استفاده کنیم، فضایی ایجاد شده که می توانیم از بازار خارجی برای صادرات کالای خود استفاده کنیم، می توانیم از تکنولوژی خارجی به خوبی استفاده کنیم.

*ما در مجلس شورای اسلامی دهم و دولت یازدهم در کنار هم باید جغرافیای سرمایه، بازار و تکنولوژی را مشخص کنیم. در اقتصاد مقاومتی که دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از وظایف برای دولت مشخص شده باید تلاش کرد از دیپلماسی اقتصادی بخوبی استفاده و بهره برداری شود. اینکار برای ما یک ضرورت است، برای اینکه بتوانیم کشور را به رشد مناسب و جوانان را اشتغال مناسب که در شان آنان است برسانیم.

*رهبری در چندین نوبت اقتصاد را اولویت کشور عنوان کردند، در پیام امروزشان هم اقتصاد مقاوم و فرهنگ اسلامی را دو اولویت برای مجلس دهم تعیین نمودند.ما می توانیم از مشکلات مان با استفاده از توانمان به خوبی استفاده کنیم، یک شرط دارد آن هم اینکه همه مایی که امروز در این مجلس جمع شدیم از منتخبان مردم تا سایر مقامات و بزرگان و تا نیروهای مسلح اگر همه دست به دست هم دهیم و اولویت اول را اقتصاد و اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی بدانیم خواهیم توانست به رشد مناسب حتی در سالهای آینده برسیم.

* سیاست مان برای اداره کشور باید تدبیر و خردورزی و استفاده از همه امکانات درونی و بیرونی به نفع منافع ملی و خواست مردم باشد. مردم در این انتخابات آری ها و نه هایی گفتند، مردم در این انتخابات خواستار بهبود زندگی شان و روابطی توام با آرامش و عزت با دنیای خارج بودند. مردم در انتخابات خواستار حل مشکلات اساسی جامعه و بویژه مشکلات اقتصادی بودند. مجلس شورای اسلامی قواعد بازی افراد جامعه و شهروندان را در زمین بزرگ کشور و جامعه تعیین می کند. اگر قواعد بازی شفاف نباشد هرقدر بازیگر قوی و تمرین کرده باشد در کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد بود.

*انباشت قوانین مشکلی را حل نخواهد کرد، تورم قوانین مساله ای را حل نخواهد کرد، ما شفافیت قوانین را می خواهیم، ما قوانینی می خواهیم که راه را برای بازیگران جامعه مشخص کرده باشد. به جای تدوین پشت سر هم قوانین نیاز به تنقیح قوانین داریم، امروز نیاز به کیفیفت قانون داریم نه کمیت قانون. از این باب این جمله را می گویم که من خودم را  فرزند مجلس می دانم، 20 سال تجربه نمایندگی دارم، همه در مجلس دهم باید از تجربه 9 دوره قبل به خوبی استفاده کنیم، کیفیت قوانین و همکاری در تدوین قوانین بین مجلس و دولت طرح کمتر و لایحه بیشتر. یعنی همکاری بیشتر بین دو قوه. باید قوانینی وضع و اجرا شوند که بتوانند محیط کسب و کار را آسان کنند، جلو فساد و قاچاق بایستیم، مسائل بانکی را حل و فصل کنیم و ...

*امیدواریم در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتر دو قوه باشیم، از همه نمایندگان مجلس نهم چه آنهایی که بار دیگر راهی مجلس شدند چه آنهایی که کاندیدا نشدند یا توفیق حضور در مجلس نیافتند تشکر می کنم. خصوصا هیات رییسه مجلس و ریاست آن که در بسیاری از زمینه ها بویژه در زمینه برجام ما را یاری کرد تشکر می کنم. روزها و ساعتهای ملالت آوری هم داشتیم اما مجلس در مساله مهم برجام در کنار دولت و مردم بود. و در نهایت توانستیم یک مساله مهم منطقه ای و بین المللی را با کمترین هزینه به مقصد برسانیم، خوشحالیم که امروز سهم ما را در اوپک دیگران نمی برند و به زودی به سهم مان در صادرات نفت خواهیم رسید.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------