آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

پیش بینی "اکونومیست" درباره نامزدهای انتخابات و چشم انداز برجام



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,انتخابات

نامزدی سردار سلیمانی برای سپاه هزینه زا است / اصولگرایان چهره ای در برابر روحانی ندارند
پیش بینی "اکونومیست" درباره نامزدهای انتخابات و چشم انداز برجام

محافظه کاران برای قرارگیری در برابر روحانی نامزدی را ندارند که بتواند او را شکست دهد با این حال، فشار اصلی بر دولت روحانی در انتخابات بعدی میزان دستاوردهای برجام خواهد بود.

به گزارش خرداد، این نشریه با  ناامیدی درباره چشم انداز سیاسی و اقتصادی در  ایران پس از برجام می نویسد:"هر کسی که امیدوار بود که امضای برجام در جولای گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی به تقویت دست میانه روها و اصلاح طلبان با هزینه محافظه کاران خواهد انجامید باید در نظر خود تجدیدنظر کند و آن را مورد بازبینی دوباره قرار دهد. این توافق که مقام های ایرانی تصور می کردند باعث تقویت اقتصاد رکودزده ایران با لغو تحریم ها و پیوستن ایران با بازارهای مالی جهانی شود اکنون امید زیادی به کامیابی اش نمی رود. واکنش ها و نتیجه معکوس آغاز شده است".

به گزارش خرداد، این نشریه در ادامه می افزاید:"درست است که صادرات نفت ایران از زمان برداشته شدن تحریم ها در ماه زانویه گذشته رشدی 60 درصدی داشته است و هیئت های تجاری غربی به ایران سفر کرده اند اما واقعیت آن است که تا زمانی که تحریم های وضع شده علیه ایران به خصوص علیه نهادهای وابسته به سپاه وجود دارند ریسک سرمایه گذاری در ایران بالا خواهد بود. یک مقام ایرانی در این باره و با اشاره به جریمه 9 میلیارد دلاری بانک "بی ان پی پاریباس" در سال 2014 میلادی به اتهام نقض تحریم های امریکا علیه ایران می گوید که پس از برجام وضعیت شبیه حالتی است که یک بزرگراه تازه ساخته و افتتاح شده اما هیچ کس از آن استفاده نمی کند. هنوز هم بازدیدکنندگان از ایران باید مقادیر انبوهی از پول نقد را با خود به همراه داشته باشند و کارت های اعتباری بین المللی در ایران کار نمی کنند. سرمایه گذاران امریکایی نیز ترس آن را دارند که در صورت سرمایه گذاری در ایران با مجازات تحریم مواجه شوند. علیرغم آن که ایران کشوری با ثبات در منطقه ای بی ثبات محسوب می شود و جمعیت تحصیلکرده ای دارد و شبکه های زیرساختی اش به خوبی توسعه یافته است بسیاری از شرکت های غربی نگران تحریم های ضد ایرانی هستند. هم چنین انتخابات امریکا نیز پیش روست و نتیجه آن نامشخص است و همین موضوع بر تردید سرمایه گذاران به سرمایه گذرای در ایران می افزاید".

این نشریه در ادامه اشاره می کند که اظهارات ولی الله سیف رییس بانک مرکزی ایران در کشورهای خارجی نشان می دهد که ایران از عدم اجرای وعده غربی ها رضایتمند نیست. این نشریه می نویسد:"هم چنین به نظر می رسد که رییس جمهوری ایران کاملا دست بازی در دیدار با مقام های خارجی ندارد از جمله آن ها می توان به لغو سفر برنامه ریزی شده روحانی به بلژیک و اتریش در ماه گذشته در آخرین لحظه اشاره کرد".

اکونومیست اشاره می کند که روحانی در موقعیت دشواری قرار گرفته است و در این باره می افزاید:"او هم می خواهد نشان دهد که سمت مردم است هم واقعیت آن است که رییس پیشین شورای عالی امنیت ملی بوده است. هم از لزوم اقتصاد مقاومتی می گوید و هم از فضائل زبان انگلیسی و تعامل با اقتصاد جهانی".

اکونومیست در ادامه به نقل از یکی از اعضای اتاق بازرگانی اشاره می کند که آقای روحانی باورمند به آزادسازی اقتصاد است اما اهرم لازم را در اختیار ندارد. این نشریه اشاره می کند که واقعیت آن است که اکنون اکثریت کرسی ها در اختیار اصلاح طلبان نیست و باید دید نمایندگان مستقل چه موضعی اتخاذ خواهند کرد. با این حال، این نشریه می نویسد نشانه های امیدوارکننده ای وجود دارند و در این باره می افزاید:"سه چهارم از نمایندگان مجلس قبلی که مخالف برجام و روحانی بودند جایگاه خود را از دست داده اند از جمله حداد عادل که در انتخابات بازنده بود. هم چنین برای اولین بار تعداد حضور نمایندگان زن در مجلس ایران افزایش چشمگیری یافته حتی آنان بیش از تعداد نمایندگان روحانی در این دوره از مجلس خواهند بود. هم چنین اقای روحانی از حمایت ایت الله هاشمی برخوردار است".

این نشریه در ادامه اشاره می کند  که اکنون اصلوگرایان در وضعیتی قرار گرفته اند که جایگزینی در مقابل روحانی ندارند و در این باره می نویسد:"بسیاری می بینند که احمدی نژاد با شعارهای پوپولیستی اش چگونه طبقه متوسط ایران را در بحران اقتصادی قرار داد و پول های نفت در سال های پرورنق فروش و افزایش قیمت را هدر داد. با این حال، "حمیدرضا ترقی" از اعضای موتلفه باور دارد زمانی که احمدی نژاد به استان ها سفر می کند ده ها بار محبوب تر از روحانی است. از سوی دیگر سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس به عنوان یکی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات مطرح شده است. او در میان اصلاح طلبان و دلواپسان محبوب است چرا که با گروه های تروریستی در منطقه مبارزه کرده است. اما ورود او به سیاست می تواند برای سپاه هزینه زا باشد".

این نشریه در پایان می نویسد:"شاید در دور بعدی انتخابات ایرانیان به نسبت انتخابات اخیر شوق و شور زیادی برای رای دادن نداشته باشند. چشم انداز تغییر زیادی را نمی توان داشت".

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------