آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

نتیجه جلسه اضطراری در وزارت کشور؛ ظریف مسوول پیگیری بحران گرد و خاک شد



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه منشا حداقل 80 درصد ریزگردها در خارج از کشور است، از تاکید رییس جمهور بر حل این موضوع و پیگیری آن از سوی وزارت امور خارجه خبر داد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار با اشاره به جلسه‌‌ای که روز یکشنبه با حضور تعدادی از وزرا، استانداران و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و به ریاست وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه دو موضوع حریق در جنگل‌ها و ریزگردها مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی با اشاره به بررسی موضوع ریزگردها در این جلسه، خاطرنشان کرد: برابر گزارش‌ها استان‌های ایلام، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، قم و تهران درگیر موضوع ریزگردها هستند ریزگردهایی که منشاءشان خارجی بوده و تلاش گسترده‌ای برای مهار و مقابله با آن از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های داخلی شده است.
 
منشاء 80 درصد ریزگردها خارجی است
 رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهار ریزگردها اظهار کرد: یکی از مواردی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، ورود سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها در کشورهای خارجی است. متاسفانه سه کشور عراق، سوریه و عربستان منشاء ریزگردهایی هستند که وارد کشور ما می‌شوند که هرکدام از این کشورها مشکلات خاص خود را دارند و کشور عربستان نیز اهتمام جدی در مقابله با ریزگردها ندارد.
 
به گفته نجار، کانون ریزگردهایی که از کشور عراق به سمت ایران می‌آیند عمدتا جزو مناطقی است که تحت اشغال داعش است. از این رو طبیعی است که این کشور موضوع امنیت را اولویت اول خود قرار داده و چندان فرصتی برای رسیدگی به مهار ریزگردها نداشته باشد. به همین دلیل تصمیم بر این شد که با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همراهی سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها تلاش شود.
 
وی با بیان اینکه منشاء 80 درصد ریزگردهای داخل کشور خارجی است، ادامه داد: بنده ریاست سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه درمجامع بین‌المللی پیگیر موضوع ریزگردها و راهکارهای مقابله با آن بوده و خوشخبتانه نتایج قابل قبولی نیز به دست آمده اما اینها کافی نیست.
 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ریزگردهایی که ممکن است منشاءشان داخل کشور باشد گفت: در این زمینه اقدامات مختلفی انجام شده و در دست انجام است. تصمیم بر این شد تا از سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و فعال در حوزه مقابله با ریزگردها حمایت شده و در داخل کشور نیز از طریق درختکاری و ترمیم پوشش گیاهی نسبت به مهار ریزگردها اقدام شود. البته اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 
تاکید ویژه دولت و رییس جمهور بر حل موضوع ریزگردها
 نجار با تاکید بر اینکه دولت و شخص رییس جمهور اهتمام ویژه‌ای برای حل موضوع ریزگردها دارند، گفت: رییس جمهور پیگیر این موضوع است و همواره بر حل این مشکل تاکید کرده است اما باید توجه داشته باشیم که کانون ریزگردها خارجی است و خود کشورها باید وارد عمل شده یا سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه اقدام کنند.
 
وی درباره اقدامات موضوعی انجام شده برای مقابله با ریزگردها در داخل کشور نیز به ایسنا گفت: ما از اوضاع پیش آمده برای هموطنانمان به شدت ناراحت بوده و تمام تلاشمان را برای حل این موضوع خواهیم کرد. در مناطقی که درگیر گرد و غبار هستند، موضوع تعطیلی ادارات و همچنین تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه مورد تصویب قرار گرفته و تا آنجا که من اطلاع دارم، چند کارخانه شن و ماسه نیز در اطراف برخی شهرها تعطیل شده‌اند.
 
تصویب اعتبارات ویژه برای مقابله با ریزگردها
 رییس سازمان مدیریت بحران کشور از تصویب اعتبارات ویژه برای مقابله با ریزگردها از سوی دولت خبر داد و گفت: سال گذشته بخشی از این اعتبارات محقق شده و امسال نیز اعتبارات ویژه‌ای برای مقابله با ریزگردها تصویب شده است که در گزارش برخی از سازمان‌ها در جلسه امروز مشخص شد که برخی از آنها حتی بیشتر از آنچه که برایشان مصوب شده بود در این زمینه هزینه کرده‌اند.
 
نجار مقابله با ریزگردها با توجه به منشاء خارجی آن را کاری بسیار گسترده دانست و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده از طریق دیپلماسی خارجی و کمک دستگاه‌های مربوطه بتوانیم این موضوع را حل کنیم اما واقعا نمی‌توان زمان خاصی برای آن اعلام کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------