آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

توكلي اصولگرايان رو پيچوند!



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,توكلي

 سال ۷۲ بود كه يكي از كانديداهاي رياست‌جمهوري بر بي‌عدالتي اقتصادي و اجتماعي، ناكارآمدي سياست‌ها و مديريت‌ها، امتيازطلبي و تجمل‌گرايي مقامات دولت، و كم‌اعتنايي آنان به مشاركت سياسي مردم، سياست‌هاي ايدئولوژي‌زدايي و رفاه طلبي تمركز داشت و فهرست بلندي را كه به عنوان سوء تدبيرها و سوء رفتارهاي دولت پنجم در نظر داشت به چالش كشيد نام اين كانديدا احمد توكلي بود.

در آن مقطع به غير از توكلي، دكتر عبدا... جاسبي رئيس دانشگاه آزاد كه عملا منصوب هاشمي بود و مهندس رجبعلي طاهري نماينده مردم كازرون در دوره اول مجلس در اين انتخابات رياست‌جمهوري شركت كرده بودند كه مشي اين دو كانديدا با آيت‌ا... هاشمي بسيار نزديك بود. بنابراين تنها توكلي باقي مي‌ماند. واجدين شرايط براي راي دادن در اين انتخابات بيش از۳۳ ميليون نفر بودند. از اين تعداد ۱۶ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در انتخابات شركت كردند كه آيت‌ا... هاشمي با كسب حدود ۱۰ ميليون راي، نزديك به ۶۴ درصد آراي شركت‌كنندگان و كمي بيش از ۳۲ درصد آراي كل واجدين شرايط را به دست‌آورد و احمد توكلي توانست بيش از ۴ ميليون راي را به خود جلب كند.

گام نخست توكلي: تاكيد بر فراجناحي بودن
طي ۳ دوره كه توكلي كانديداي رياست‌جمهوري شد اصولگرايان به شكل حداكثري از او حمايت نكردند، به ويژه در رقابت با آيت‌ا... هاشمي كه اجماع كلي اصولگرايان در حمايت از رقيب او بود. در سال ۸۰ هم كه طبق روال عرف دو دوره‌اي بودن رياست‌جمهوري، ناكامي توكلي مشخص بود و در دوره‌اي هم كه به نفع قاليباف كنار رفت شايد از ابتدا به نداشتن آراي لازم آگاه بود، اما مشخص نيست آيا در سال ۹۶ چشم اميد به حمايت اصولگرايان دارد كه تا به امروز زمزمه‌هايي مبني بر آمادگي او بر كانديداتوري را تكذيب نكرده است؟ از اظهارات و اقدامات اخير توكلي چنين بر مي‌آيد كه او فعاليت هاي انتخاباتي خود را آغاز كرده و در گام نخست بر واژه فراجناحي به شكل عجيبي تاكيد دارد. مثلا اخيرا در كانال تلگرامي‌اش، با اشاره به انتخابات هيات رئيسه موقت مجلس دهم نوشت: «قضاوت اجمالي آن است كه اكثريت با اصولگرايان است. اين از رأي كلي به ۱۲ نفر فهميده مي‌شود: تنها ۳نفر از اعضاي منتخب از اصلاح‌طلبان هستند. آرای تك تك منتخبان را نمي‌توان به راحتي تفسير كرد. چه بسا كساني كه از يك فراكسيون به نامزد طرف مقابل راي داده باشند. مهم‌تر از آن آرای مستقلان است كه به ويژه در راي رئيس بيشتر از موارد ديگر خود را نشان داه است، زيرا اگر همه آرای وي را اصولگرايان داده باشند، آرای دكتر دهقان را چگونه تفسير كنيم؟ ... دليلي وجود ندارد كه مثلا ۵۰ نماينده اصولگرا به وي راي نداده باشند. بنابراين راي مستقلان مهم است.» البته بهتر مي‌داند كه بايد دراين مسر جامه مصلح را هم بر تن كند و دو گروه را به تعامل دعوت كند، پس مي‌نويسد: « اگر براي رفاقت دو جناح طرحي نباشد، به سرعت رقابت مخرب جاي تعارفات روزهاي اول را مي‌گيرد، آن گاه آوار ركود دردآور ۵ سال اخير بر سر مردم بيچاره فرو مي‌ريزد و ماموريت دوستان هم شايد به‌ سرآيد!»

گام دوم: استمرار بر مبارزه با فساد اقتصادي
توكلي گام دوم را از سال ۷۲ برداشته است كه همان مبارزه با فساد اقتصادي است و در اين ايام تمركز خود را بر اقتصاد نفتي گذاشته است و البته اخلاق را از ناحيه اقتصادي هم تعريف مي‌كند مثلا چندي قبل در كانال تلگرامي‌اش نوشت: « تا زماني كه اقتصاد ما به سه گزينه اصلي يعني شفافيت، رقابتي و آزاد نرسد، هر كاري كه انجام دهيد، فايده‌اي ندارد... وقتي اقتصاد شما شفاف نباشد و برخي آدم‌ها بتوانند پشت ديوارهاي ضخيم فعاليت‌هاي اقتصادي انجام دهند پس بده و بستان‌هاي نانوشته و غيرقانوني در فعاليت‌هاي اقتصادي‌مان وجود دارد يا اينكه براي يك قرارداد كشيدن لوله گاز بايد با يك نهاد نظامي رقابت كنيم، هيچ اتفاقي در سرمايه‌گذاري نمي‌افتد... عدم شفافيت مشكل اصلي اقتصاد ما است.»

 

يا ۳سند در مورد تخلفات و اشكالات اقتصادي دولت منتشر كرد و موارد اقتصادي ديگر. همين ديروز هم يادداشتي را پيرامون آزادي رسانه‌ها و نقش‌شان در مبارزه با فساد اقتصادي را خطاب به دادستان تهران منتشر كرد و در آن آورد: « آقاي جعفري به درستي اطلاع‌رساني موثر را يكي از عوامل غلبه بر زرپرستان فاسد و مفسد مي‌شمارد. در توجه به نقش سلبي رسانه‌ها مي‌گويد: «رسانه‌ها نبايد به‌گونه‌اي رفتار كنند كه به‌جاي مبازره با فساد، فساد اقتصادي جلوه‌گري كند و فقط به نكات منفي دامن زده شود.» اين سخن صوابي است ولي در مواقعي كه رسانه‌ها بنا بر تكليف ذاتي خود عليه مفسدان وارد ميدان مي‌شوند، دسته‌اي از دستگاه‌ها وظيفه خويش را انجام نداده‌اند و باعث بروز فساد شناخته مي‌شوند و دسته ديگري از دستگاه‌هاي مسئول نيز برخورد متناسبي با فساد شفاف شده از آنها ديده نمي‌شود، بنابراين دستگاه‌ها به ناتواني، مماشات و حتي همدستي با مفسدان متهم مي‌شوند. ولي آنچه مانع كدر شدن چهره نظام و چاره درد خانمان‌سوز فساد است كوشش موثر براي مبارزه متعاقب شفاف‌سازي رسانه‌هاي مستقل است نه لاپوشاني كردن و اجازه و فرصت دادن به اين موريانه سيري‌ناپذير براي آواركردن سقف بلند اين نظام مظلوم بر سر مردم وفادار به اسلام و ايران.»

اصولگرايان دور زده شدند!
اكنون مي‌توان اين گمانه را مطرح كرد كه احمد توكلي كه از اصولگرايان تندرو به دور است و اين روزها بيش از همه بر تعامل جناح هاي سياسي در كشور تاكيد دارد، اصولگرايان را كه از فقدان رهبري سياسي واحد رنج مي‌برند دور زده و به همراه طيفي از همفكران خود درصدد برنامه‌ريزي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ است و به همين منظور دست بر موضوعاتي گذاشته كه اين روزها حساسيت جامعه روی آنها بالاست.

 

روزنامه آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------