آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

انتظار مردم از گفتگوی ‌تلویزیونی‌‌ روحانی



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,روحانی

نهمین گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم سه‌شنبه‌ شب از شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رود، هنوز محورهای این گفت‌وگو اعلام نشده اما می‌توان حدس زد با توجه به رخدادهای اخیر در فضای سیاسی کشور از یک‌سو و تجربه گفت‌وگوهای مشابه روحانی با مردم از تلویزیون در سه سال گذشته از سوی دیگر، چه مواردی در این گفت‌وگو مطرح خواهد شد؛ اما از حدس و گمان درباره محورهای سخنان رئیس‌جمهوری که بگذریم، پرسش دیگری به ذهن می‌رسد: مردم دوست دارند چه سخنانی را از زبان رئیس دولت بشنوند؟

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در حالی سه شنبه‌شب در ساختمان نهاد ریاست ‌جمهوری میزبان مجریان صداوسیما برای یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی دیگر با مردم خواهد بود که در سه سال گذشته، هشت‌بار در فواصل زمانی سه تا شش‌ماهه و به مناسبت‌های گوناگون با مردم به گفت‌وگو نشسته است.
 
این‌که رئیس‌جمهوری در تازه‌ترین گفت‌وگویش چه نکاتی را طرح، از چه موانعی بر سر راه دولت گله و مردم را به چه گشایش‌هایی در فضای اقتصادی و اجتماعی یا حتی سیاسی امیدوار خواهد کرد، موضوع این گزارش نیست، بلکه انتظارات مردم از این گفت‌وگو و آن‌چه که دوست دارند از زبان رئیس‌جمهورشان بشنوند مدنظر است.     

در حال حاضر تنها حدود یک سال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید و برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی‌مانده اما دولت هنوز نتوانسته است به تمامی آن‌چه که به مردم از ایجاد رونق اقتصادی گرفته تا بهبود فضای فعالیت‌های فرهنگی و حل مسائل باقی‌مانده از حوادث پس از  انتخابات پر حرف و حدیث ۸۸، وعده کرده بود، پاسخ دهد. البته در این میان نمی‌توان تمامی تقصیرات را متوجه دولت دانست و از قدرت و نفوذ سایر قوا، دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها در برخورد با برنامه‌های دولت صرف‌نظر کرد، اما ظاهراً آن‌چه که مردم - به خصوص در حل مشکلات اقتصادی کشور- از دولت‌شان انتظار داشته و دارند، بیش از عملکرد قوه مجریه در سه سال گذشته بوده است.

مروری بر محورهای هشت گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهوری با مردم در سالهای گذشته از یک سو و بازخوانی نظرات کاربران خبرگزاری ایسنا از سوی دیگر تا اندازه‌ای نشان خواهد داد که حسن روحانی در گفت‌وگوهایش با مجریان صداوسیما بیشتر بر چه نکاتی تاکید و از بیان نظراتش درباب چه موضوعاتی صرف‌نظر کرده است تا کمابیش مشخص شود که مردم انتظار دارند در گفت‌وگوی سه‌شنبه شب از زبان رئیس‌جمهوری چه سخنانی را بشنوند.

گفت‌وگوی نخست: وعده مهار تورم و مذاکره جدی با دنیا برای حل مسئله هسته‌ای ایران
اولین گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم حدود یک‌ماه پس از مراسم تحلیف و در شب نوزدهم شهریورماه ۱۳۹۲ انجام شد. روحانی در این گفت‌وگو مبنای سخنان خود را بر حل مشکلات اقتصادی کشور توسط دولت و تلاش تیم مذاکره‌کننده با همراهی سایر مسئولان برای بستن پرونده هسته‌ای ایران قرار داد و بر مهار تورم و کاهش نرخ ۳۹ درصدی آن، تشریح طرح رونق اقتصادی دولت، رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات کشاورزی، رونق ‌دادن تولید داخلی و در نهایت انجام یک گفت‌وگوی جدی با دنیا و پی‌گیری مسئله‌ هسته‌ای در یک بازی برد-برد تاکید کرد.

روحانی در پایان به مردم قول داد که این نوع گفت‌وگوها در فاصله نه چندان دوری مجدداً انجام شود و وی گزارش‌های لازم از اقدامات دولت را به مردم ارائه دهد.

گفت‌وگوی دوم: تحول در سیستم بانکی با توافق ژنو/ تاکید بر ایستادگی به پای تمام وعده‌ها
دومین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس دولت تدبیر و امید با مردم، به پنجم آذرماه ۱۳۹۲ و پس از توافقنامه ژنو بازمی‌گردد. روحانی در این گفت‌وگو بازهم اشاره به مشکلات اقتصادی کشور را مدنظر قرار داد و البته این‌بار انتقاد از عملکرد دولت گذشته را نیز فراموش نکرد و تقریباً بر هر محوری که سخن راند، از اوضاع اقتصادی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور گرفته تا جایگاه فعلی و گذشته ایران در فضای بین‌المللی و حتی در تاکیدش بر ایستادگی به پای تمامی وعده‌هایی که به مردم داده است، در همه و همه اشارات و کنایاتی هم به عملکرد دولت گذشته داشت تا نشان دهد که راهی که در چهار سال آینده پیش‌روی او و مردم است، خالی از سدها و موانع ایجاد شده از گذشته نیست و برداشتن گام‌های پیوسته و حساب‌شده برای خروج از وضعیت روز کشور، نیازمند صبر و پایداری جامعه از یک‌سو و همکاری و هماهنگی میان قوا و مسئولان کشور از سوی دیگر است.

او در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه دولت از مردادماه سال ۹۲ با خزانه‌ای خالی روبه‌رو بوده است، به یادآوری میزان درآمدهای دولت‌های نهم و دهم پرداخت و گفت: دولتی که پولدارترین دولت بوده، متأسفانه بدهکارترین دولت نیز بوده است. انتقادات روحانی از دو دولت گذشته به مسائل اقتصادی محدود نشد و رویکرد احمدی‌نژاد در سیاست خارجی و چگونگی ارتباطش با دنیا را هم دربرگرفت، روحانی در بخشی از این گفت‌وگو با بیان اینکه روابط دولت با دنیا در گذشته در حد بسیار پایینی قرار داشت، اظهار کرد: روابط دولت با دنیا در گذشته به جز چند کشور محدود در حد بسیار پایینی قرار داشت و مشکلات فراوانی برای ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز وجود داشت.

روحانی گفت‌وگویش را با تاکید بر تحول در سیستم بانکداری کشور با توافق ژنو ادامه داد و افزود: من به مردم اطمینان می‌دهم که اصول و حقوق مورد نظر آن‌ها و چارچوب ترسیم شده توسط رهبری تا پایان رعایت می‌شود و حق هسته‌یی ملت با شفافیت و قدرت بیشتر اجرا می‌شود و غنی‌سازی ادامه می‌یابد و هیچ گاه متوقف نمی‌شود، زیرا غنی‌سازی خط قرمز ماست.

روحانی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به لزوم اعتماد مسئولان به فیلم‌سازان و نویسندگان کشور، کاهش تصدی‌گری دولت در امور فرهنگی به حداقل ممکن، آشتی دولت با اهل فرهنگ و کاستن از فضای امنیتی در جامعه، اظهار کرد: من پای تمام وعده‌هایی که داده‌ام ایستاده‌ام و می‌دانم راه طولانی در پیش دارم. معتقدم نزاع به نفع ملت نیست. جناح‌ها باید با کمک به مردم، هنر خود را اثبات کنند. ما به انسجام نیاز داریم. ما باید با سایر قوا متحد باشیم. البته رابطه ما با سایر قوا خوب است و یکی از افتخارات دولت این است که یک آرامشی بر روابط قوا حاکم شده است.

گفت‌وگوی سوم: عذرخواهی از مردم بابت مشکلات توزیع سبد کالا/ وعده بیمه‌شدن پنج میلیون نفر در سال آینده
سومین گفت‌وگوی رئیس جمهوری شب ۱۶ بهمن‌ماه ۹۲، علیرغم حضور همه عوامل و آمادگی نهاد ریاست جمهوری بنا به نظر رییس سازمان صداوسیما و مخالفت با حضور یکی از مجریان با یک ساعت و نیم تاخیر بر روی آنتن رفت و روحانی نیز در حین گفت‌وگو با اشاره به تاخیر رخ داده اظهار کرد: یک مقدار در انجام این مصاحبه به دلایلی که نمی‌خواهم باز کنم، تأخیر ایجاد شد و مردم منتظر ماندند. ان‌شاءالله در فرصت‌های بعدی در وقت مناسب با مردم صحبت کنیم.

او این‌بار بیش از اشاره به مشکلات اقتصادی، تاکید بر ایجاد رونق اقتصادی در آینده نزدیک را مدنظر قرار داد و گفت: زنجیرهای بسته شده به تحرک اقتصادی کشور در حال پاره شدن است و در در زمینه صنعت غذا، خودروسازی، پتروشیمی، خدمات، بیمه، کشتیرانی و مسائل بانکی و پولی ما امروز شاهد پاره شدن زنجیره‌ها هستیم.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در زمینه توزیع سبد کالا اظهار کرد: اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به عنوان رئیس‌جمهور از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم، ما در جایی که نقصی وجود داشته باشد، به عذرخواهی خود افتخار می‌کنیم و آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

روحانی در بخش پایانی سخنانش نیز با بیان این وعده که در سال آینده، پنج میلیون نفر بیمه خواهند شد، گفت: اولین قدم ما این است که همه اقشار نیازمند را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دهیم. آمارها می‌گوید اکنون باید پنج میلیون نفر را بیمه کنیم و دولت مصمم است در طول چهار سال آینده تمام مردم را تحت پوشش درمانی قرار دهد اما برای اولین گام قول می‌دهم در سال آینده که این پنج میلیون نفر بیمه شوند.

گفت‌وگوی چهارم: به وعده‌های‌مان به مردم جامه عمل پوشاندیم/ به همه شعارهایم وفادار خواهم بود
چهارمین گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری با مردم، ۹ اردیبهشت‌ماه ۹۳، در آغازین روزهای سال دوم حیات دولت تدبیر و امید و در شرایطی انجام شد که به گفته روحانی، قوه مجریه توانسته بود تا پایان سال ۹۲ در حوزه اقتصادی چند هدف مهم و از جمله حل معضل تورم را با موفقیت پی‌گیری کند.

رئیس‌جمهوری در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که "آیا شما در سال ۹۲ به اهداف و برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده بودید، دست پیدا کردید؟" گفت: ما اهداف و برنامه‌هایی را که اعلام کرده بودیم، دنبال کردیم و به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم اعلام کرده بودیم، توانستیم جامه عمل بپوشانیم.

روحانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان سال، پنج یارانه کالایی به نیازمندان بدهیم، اظهار کرد: ‌در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به افرادی که زندگی بسیار سختی دارند و در فشار قرار دارند یارانه‌ای کالایی تحت عنوان بسته امنیت غذایی پرداخت می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال حداقل پنج مرتبه یارانه کالایی را به این دو گروه نیازمند پرداخت کنیم.

او در بخش پایانی این گفت‌وگو با بیان اینکه به همه شعارهایم وفادار خواهم بود، اظهار کرد: من امروز در حال دنبال و پیگیری همه شعارهایم هستم و فراموش نکرده‌ام که چه شعارها و وعده‌هایی داده‌ام. من به همه قول‌هایی که به مردم در ۲۲ فروردین سال ۹۲ و روز ثبت‌نام ریاست‌جمهوری در همه سخنرانی‌های خودم اعلام کردم وفادار خواهم بود.

گفت‌وگوی پنجم: از رکود عبور کرده‌ایم/بیکاری تک رقمی شده است
پنجمین گفت‌وگوی حسن روحانی با مردم ساعت ۲۲ شب ۲۱ مهرماه ۹۳ از شبکه اول سیما و با اشاره رئیس جمهوری به عبور از رکود اقتصادی آغاز شد، روحانی با تاکید بر اینکه امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که از رکود عبور کرده‌ایم، گفت: خوشبختانه ما در مسائل اصلی اقتصاد کشور، قبل از توافق نهایی هسته‌ای توانستیم قدمهای بزرگی برداریم. رکود را قبل از توافق نهایی هسته‌ای عبور کردیم و امروز هیچ تردیدی نیست که از رکود عبور کردیم. البته مردم باید بدانند وقتی می گوییم از رکود عبور کردیم هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم.

او همچنین با بیان اینکه مردم می‌دانند دولت اهل مبالغه و شعار نیست، درباره مساله نرخ بیکاری نیز گفت: مساله اشتغال بسیار مهم است. رشدی که ما دنبال آن هستیم، یکی از مهمترین آثارش اشتغال است. البته به معنای آن نیست که به محض خروج از رکود اشتغال بسیار ایجاد شود اما برای اولین بار متقاضیان دریافت وام بیکاری کاهش یافته است که این نشان دهنده کاهش بیکاری است. اشتغال خالص ما در ۶ ماهه اول سال رقم خوبی داشته و در بحث اشتغال بیکاری ما تک رقمی شده است.

گفت‌وگوی ششم: تاکید بر تاثیر مثبت برجام در حل مشکلات اقتصادی کشور
۲۳ تیرماه ۹۴ ایران با کشورهای ۵ + ۱ در خصوص برنامه هسته‌ای کشور به توافق جامع و نهایی تحت عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» رسیدند. روحانی همان شب و در سخنانی کوتاه با مردم با اشاره به نهایی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای اظهار کرد: «حفظ توانمندی هسته‌ای، لغو قطعنامه‌ها و تحریم‌های ظالمانه و خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت، اهداف ایران بود که در این برنامه جامع همه اهداف محقق شده است.» اما زمان بیشتری لازم بود تا رئیس‌جمهوری تمامی آنچه را که لازم می‌داند درباره شرایط تازه‌ کشور پس از برجام به گوش مردم برساند، با آنان در میان بگذارد. در نهایت شب ۱۱ مردادماه برای برگزاری ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم، در نظر گرفته شد. رئیس دولت تدبیر و امید در این گفت‌وگو با اشاره به توافق جامع و نهایی ایران با کشورهای ۵ + ۱ اظهار کرد: اگر در یک کلمه بخواهم ارزیابی خودم از «برجام» را بیان کنم باید بدون اغراق بگویم که اگر چه من از ابتدا به پیروزی در این مسیر کاملا امیدوار بودم، اما امروز می‌بینم که دستاورد به دست آمده حتی بیش از آن چیزی است که ما در ابتدای راه تصور می‌کردیم.

روحانی تقریباً تمامی وقت خود در این گفت‌وگو را صرف پاسخ دادن به سوالات مربوط به برجام کرد و حتی در حین برنامه، خود با طرح این پرسش که چه کسی از این توافق عصبانی است؟، پاسخ داد، صهیونیست‌ها از این توافق عصبانی‌اند و البته ممکن است دو کشوری هم در منطقه پیدا شوند که ناراحت و عصبانی باشند. چنانچه اوباما گفت میلیاردها دلار خرج می‌کنند که این توافق در کنگره با مشکل مواجه شود، آنها چه کسانی هستند؟ معلوم است، اما ملت‌های منطقه همه خوشحال هستند. تمام روسای کشورهایی که پس از توافق تلفنی با من صحبت کرده و یا کتبی نامه نوشتند خوشحال بودند جز یک عده جنگ‌طلب و صهیونیست که غاصب و اشغال‌گرند.

گفت‌وگوی هفتم: کشور در سال آینده شرایط بهتری خواهد داشت/اجرای سیاستهای کوتاه مدت برای تحرک و رونق اقتصادی
۲۱ مهرماه ۹۳ موعد هفتمین گفت‌وگوی رئیس جمهوری با مردم بود و روحانی این‌بار سخنانش را با اشاره به حادثه منا آغاز کرد و در ادامه با تاکید مجدد بر ایجاد رونق اقتصادی از طریق رفع تحریم‌ها در کشور اظهار کرد: یکی از نکاتی که  در این توافق و در مذاکرات هسته‌ای اهمیت داشت، مسایل اقتصادی بود نه از دیدگاهی که اقتصاد چه روندی در کشور دارد بلکه بخاطر اینکه اقتصاد و تحریم، حربه‌ای بود که دشمن برای فشار بر ملت ایران در اختیار گرفته بود.

او همچنین کاهش تورم و دستیابی به رشد اقتصادی را مسیر ثابت دولت خواند و گفت: سال آینده با برداشته شدن تحریم ها و آزادی منابع کشور شرایط مطلوب تری خواهیم داشت و پیام من به ملت ایران این است که همه برای جهش در تولید و شکوفایی اقتصاد آماده شوند.

روحانی با اشاره به آمارهایی که به گفته وی نشان از رشد اشتغال در بخش کشاورزی در سال گذشته داشته است، تاکید کرد: اشتغال برای ما مهم است و لذا تقویت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به عنوان یکی از اولویت‌های ماست چون آنها اشتغال بیشتری می‌توانند ایجاد کنند.

رئیس جمهوری در بخش پایانی این گفت‌وگو بازهم بر پایبندی‌اش به تعامل سازنده با دنیا، نجات اقتصاد کشور و احیای اخلاق در جامعه تاکید کرد.

گفت‌وگوی هشتم: ۶۰ درصد مشکلات کشور مربوط به برجام نیست/ثابت نگاه‌داشتن نرخ بیکاری اقدام بزرگی است
روحانی در شب سه‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۹۳، هشتمین گفت‌وگوی خود با مردم را با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه آغاز کرد و گفت: هفتم اسفند یک برگ زرین در تاریخ کشور خواهد بود و باید بهترین ها را برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزینیم.

رئیس جمهوری در این گفت‌وگو بازهم به موضوع برجام و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور از یک سو و تلاش بدخواهان و دشمنان در جهت اجرایی نشدن این توافق از سوی دیگر اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم با اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، موانع مسیر حرکت اقتصاد کشور را  برداشت و البته همان‌طور که رهبری فرموند۴۰ درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم ها بوده و ۶۰ درصد مابقی مشکلات مربوط به تحریم نمی‌شود، بلکه مربوط به مسایل داخلی خودمان است و باید برای رفع آن‌ها همگان تلاش کنند.

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش مجری گفت‌وگو که برای رفع بیکاری جوانان و تسهیل امر ازدواج چه کارهایی باید انجام دهیم و دولت چه پیش‌بینی‌هایی دارد؟، اظهار کرد: اشتغال با رونق اقتصادی امکان‌پذیر است؛ راه دیگری نداریم. برای رونق اقتصادی، باید هم از توان داخلی و هم از منابع خارجی استفاده کنیم.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو بازهم به مسئله اشتغال جوانان بازگشت و گفت: اگر در سال حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم با نرخ بیکاری فعلی، خیلی معلوم نیست که این نرخ پایین بیاید. هدف دولت این است که نرخ بیکاری تک رقمی شود، اما در عین حال در طول یکسال آینده اگر بتوانیم نرخ بیکاری را ثابت نگه داریم، کار بزرگی انجام داده‌ایم.

برآورد سخنان رئیس جمهوری در هشت گفت‌وگوی گذشته‌اش با مجریان صداوسیما نشان می‌دهد که روحانی کوشیده است تا به موازات این‌که وعده‌ برطرف شدن مشکلات اقتصادی کشور را می‌دهد، گاه‌به‌گاه برای مردم دوران نابسامان اقتصادی هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم را یادآوری کند و در عین حال کمابیش این نکته را هم در سخنانش تکرار کند که تمام مشکلات اقتصادی، بحران‌های اجتماعی و محدودیت‌های فرهنگی ایجاد شده در سال‌های اخیر به راحتی و با انجام توافق برجام حل شدنی نخواهد بود و برای رسیدن به شرایط مطلوب در کشور، همکاری و همراهی و تعامل سایر قوا، مسئولان، نهادها و دستگاه‌ها لازم و صبر و تحمل مردم تا پایان این مسیر، واجب است.

اما این تنها یک روی سکه و همان انتظار رئیس‌جمهوری از مردم است، روی دیگر این سکه انتظاری است که مردم از رئیس‌جمهورشان دارند، ای‌نکه آنان به دنبال شنیدن چه سخنانی از رئیس جمهوری هستند و حتی تجربه شنیدن سخنان روحانی را در هشت گفت‌وگوی قبلی چطور توصیف می‌کنند؟

بررسی نظرات برخی  کاربران ایسنا درباره نهمین گفت‌وگوی رئیس دولت تدبیر و امید با مردم، بیشتر تاکید بر ضرورت صادقانه طرح شدن سخنان رئیس جمهور و لزوم بازگویی واقعیات به صورت شفاف توسط روحانی است. در همین راستا یکی از کاربران ایسنا در اظهار نظری گفته است: «لطفاً با مردم صادقانه و بدور از هیاهوی حزبی صحبت فرمایید و تمام موانع و مشکلاتی که موجب عدم تحقق شعارهای انتخاباتی شما و دولت شده را با صاحبان این مرز و بوم در میان بگذارید.تا آنها خود قضاوت کنند که بهترین محفل نمود عملکرد شما جامعه است.»

موضوع دیگری که در نظرات کاربران ایسنا درباره سخنان رئیس جمهوری طرح شده است، تاکید بر پاسخگویی دولت در برابر «خانواده‌هایی با سرپرست بازنشست و فرزندان بیکار» است.

مردم تاکید دارند که دولت باید در برابر  فارغ‌التحصیلان بیکار پاسخگو باشد و با چاره‌اندیشی راهکار ارائه دهد.

در نظرات عده‌ای از کاربران می‌توان دلزدگی بخشی از آن‌ها را نسبت به شنیدن حرف‌هایی درباره موضوع برجام و تکرار  آن دید .   برخی از مخاطبان نسبت به آن‌چه چند شغله بودن تعدادی از مدیران خوانده‌اند انتقاد کرده و در عین حال بیکاری بخشی از جوانان را یادآور شده و از رییس‌جمهور خواسته‌اند در این زمینه صحبت کند.

در برخی نظراتی نیز مقایسه‌هایی بین دولت‌های روحانی و احمدی‌نژاد انجام شده و در عین حال برخی نوشته‌اند: هرچند اقتصاد وسیاست خارجی وداخلی و... خوب نیست وبعضی افراد فاقد صلاحیت هم دارند بهانه به دست برخی افراد میدهند. ولی باز هم به شخصیت‌هایی مثل دکتر روحانی و ظریف و... رای میدهم.

این‌ها شاید بخش اندکی از نظرات فراوانی است که وجود دارد و از همین مشت نمونه خروار شاید بتوان به انتظار مردم از سخنانی که انتظار دارند رییس جمهورشان امشب برای‌شان بگوید،  رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------