آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

عضو جامعه مدرسین: اگر مصالح نظام نبود به گونه‌ای دیگر در مورد احمدی نژاد تصمیم می‌گرفتند / احمدی نژاد تمام شده



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,آیت‌الله سید محمد غروی

میزان رضایت‌مندی مراجع تقلید از دولت روحانی متفاوت با دولت احمدی نژاد است.

سال آخر ریاست جمهوری حسن روحانی آغاز شده است. روحانی در سه سال گذشته منتقدان و موافقان زیادی داشت. برخی او را به خاطر برجام و دوران پسابرجام ستودند و عده‌ای دیگر او را به خاطر فعالیت‌هایش در سیاست خارجی مورد نقد قرار ‌دادند.

به همین بهانه به سراغ یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علیمه قم رفتیم تا نظر او را در مورد سه سال سپری شده و سال باقی مانده از دولت روحانی جویا شویم.

آیت‌الله سید محمد غروی از اساتید حوزه علمیه بر این باور است که روحانی یک رییس جمهور موفق بوده است و بسیاری از انتقادها از او بی انصافی است. این عضو جامعه مدرسین به رقبای روحانی در انتخابات آینده نیز اشاره کرد و معتقد است احمدی نژاد تمام شده است.

در ادامه مشروح این گفت‌وگوی تلفنی را در ادامه بخوانید:

12 مرداد سالزور تنفیذ حکم رییس جمهور است. به عنوان یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه ارزیابی شما از عملکرد سه ساله دولت روحانی چگونه بوده است؟
اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این مسئله است که این دولت با چه مشکلاتی کار را تحویل گرفت. بعد از آن باید به این سوال پاسخ داد که آیا این بر این مشکلات افزوده شد یا با تدبیر و مدیریت مهار شد؟

من اعتقاد دارم که دولت روحانی در زمینه‌های مختلف موفقیت‌هایی داشته است و بی‌انصافی است که این واقعیت‌ها را نبینیم. در عرصه داخلی و خارجی دولت یازدهم موفقیت‌های چشم گیری داشته است. دولت توانسته است مشکلاتی که در ارتباط با تحریم‌ها برای کشور ایجاد شده بود مدیرت کند که نهایتا به برجام منتهی شد.

در مسئله امنیت ملی نیز توفیقات خوبی داشته است. نمی‌خواهم بگویم که بهتر از این نمی‌شد عمل شود اما تا کنون دولت روحانی با وجود تمام جفاهایی که در این سال‌ها به او شده است را دولت موفقی می‌بینم.

در این میان اما انتظار بود و انتظار هست که در مسائل فرهنگی دولت عملکرد بهتری داشته باشد و بتواند برنامه‌ها و گام‌های بهتر و بلندتری را بردارد. در گذشته وزرایی بودند که اصلا در اندازه وزارت نبودند اما حالا کسانی در دولت هستند که سابقه فراوانی در کار اجرایی دارند و نقش برجسته‌ای در تصمیمات دولت دارند.

به نظر می‌رسد در ارتباط با حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید نیز عملکرد بهتری نیست به گذشته دارند؟
بله، نمی‌خواهم بگویم که آقایان از تمام عملکرد دولت راضی هستند اما در این سال‌ها سعی بر ابن بوده است که دولت با مراجع ارتباط داشته باشد. حتی دولت می‌توانست در بعضی سطوح بهتر نیز عمل کند اما در کل ارتباط با مراجع و حوزه‌های علمیه خوب بوده است و گاهی که با برخی حضرات مراجع و بزرگان در تماس بودم نگاه آنها نسبت به دولت روحانی با دولت‌های نهم و دهم خیلی تفاوت دارد. میزان رضایت‌مندی اقایان از دولت روحانی متفاوت با دولت گذشته است.


به نظر شما در یک سال باقی مانده دولت روحانی چه کارهایی را باید انجام دهد که نظر مثبت مردم را بازهم به خود جلب کند.
ممکن است برخی مشکلات را مردم نبینند ولی برخی مشکلات هست که بسیار جدی است اما ملموس نیست. یکی از اولویت‌ها اصلی دولت باید در عرصه بین الملل در رابطه با کشورهای منطقه به ویژه عربستان باشد. دولت باید روابط خود با کشورهای عربی منطقه را مدیریت کند. باید در این زمینه کار زیاد شود.

کشور ما در منطقه تاثیرگذار بوده و توفیقات خوبی داشته و این باعث شده است تا تلاش‌هایی صورت بگیرد رابطه ایران با کشورهای منطقه به ویژه عربستان دچار مشکل شود. همین امر باعث شده است تا امروز رابطه ایران و عربستان رابطه خوبی نباشد.

عربستان بر روی کشورهای عربی تاثیر گذار است و این کشورها دنباله رو عربستان هستند. باید اجازه بدهیم با توجه به شرایط سخت منطقه، دولت زیر نظر مقام معظم رهبری کار خود را انجام دهد. برخی جریان‌ها و تریبون دارها در این زمینه دخالت نکنند. اگر از ظرفیت‌هایی که در گذشته وجود داشت بهتر استفاده می‌کردیم و برخی اظهار نظر احساسی نمی‌کردند شرایط بهتر بود و روابط بهتری با عربستان داشتیم.

این سخن شما یعنی اینکه اجازه بدهیم دیپلماسی کار خود را انجام بدهد.
بله، اجازه بدهیم دیپلماسی کار خود را انجام دهد. نباید دیگران، تریبون‌دارها، نمایندگان مجلس در این زمینه مداخله کنند. این کار مهمی و پیچیده‌ای است که باید انجام شود. برخی شاید بگویند عربستان در حال سقوط است و شعار بدهند اما واقعا اینگونه نیست و نباید به آن به سادگی نگاه کرد.

مسئله بعدی که روحانی باید در یک سال آینده به آن توجه کند، مسئله حقوق‌های نجومی است. این مسئله احتیاج به مدیریت صحیح دارد و اینگونه هم نیست که این مسئله تنها در دولت روحانی پدید آمده باشد و در گذشه نیز وجود داشته است.این حقوق‌ها باعث شده است مردم نگاه بدی به مسئولان داشته باشند و فکر می‌کنند استاندار، فرماندار، نماینده مجلس از این حقوق‌ها می‌گیرند در حالی که اینگونه نیست و این حقوق‌ها متعلق به برخی سازمان‌ها بوده است که دولت باید همچنان پیگیر آن باشد و هم از آن پند بگیرد.

توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی دیگر مسئله‌ای است که دولت باید به آن توجه کند. باید همه کمک کنیم تا تولید داخلی رشد پیدا کند. مردم نگاه خوبی به تولیدات داخلی ندارند و از آن استقبال نمی‌کنند، دولت باید زمینه را برای بهتر شدن تولیدات داخلی و استقبال مردم فراهم کند.

اقتصاد مقاومتی همین است و باعث می‌شود در افت و خیزهای اقتصادی دنیا ما ضرر نکینم و مقاوم باشیم.

 به مسئله انتخابات ریاست جمهوری آینده برسیم. به نظر شما اگر در سال آینده دو قطبی روحانی و احمدی نژاد ....
به نظر بنده احمدی نژاد را مطرح نکنید. عمر سیاسی او به پایان رسیده است.

به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاسی کشور دارد؟
احمدی نژاد اگر هوش سیاسی داشته باشد می‌داند که مشکلات خاصی دارد و می‌خواهد با این سفرها و سخنرانی‌ها این مسائل را مدیریت کند. به نظر می‌رسد طیف احمدی نژاد و خود او تلاش می‌کنند فرد دیگری را برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنند.

چنین فردی وجود دارد؟
بله، اما من نمی‌توانم بگویم.

پس احتمال حضور خود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بعید است؟
خیلی بعید است او در انتخابات شرکت کند. احمدی نژاد به واسطه عملکردش پرونده‌های مختلفی دارد نه تنها ایشان بلکه افراد نزدیک به او هم پرونده‌های زیاد دارند. اگر مصالح نظام نبود به گونه‌ای دیگر در مورد او تصمیم می‌گرفتند. احمدی نژاد تمام شده است ولی می‌خواهد با این حرف‌ها تاثیرگذار باشد.

پس انتخابات آینده رقابت میان روحانی و اصول‌گرایان است؟
نمی‌توام به صراحت بگویم. هنوز مشخص نیست تصمیم اصول‌گرایان برای انتخابات آینده چه خواهد شد چون هنوز مواضع خود را روشن نکرده‌اند. هنوز مشخص نیست که قرار است از آقای روحانی حمایت کنند یا فرد دیگری را معرفی کنند و باید منتظر تصمیم آنها ماند. باید بگوییم که بزرگان اصول‌گرا ریشه دار هستند و عمیق نگاه می کنند و باید منتظر تصمیم آنها بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------