آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طراحان گشت ارشاد در خانه‌های سازمانی و ایزوله زندگی می‌کنند!

اعتمادآنلاین | علی قلهکی، فعال رسانه‌ای نوشت: ‌برآوردم این است که طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد (طرح نور) عموما افرادی هستند که در شهرک‌های…

واکنش ها به نامه احمدی نژاد



 

 

احمدی نژاد متحول شده یا در حال اجرای تاکتیک جدیدش است؟

 

از ماه ها پيش، بحث تک جنسيتي کردن دانشگاه ها و جلوگيري از اختلا ط دختر و پسر در مراکز آموزش عالي مطرح شده بود. اما روز سه شنبه وزير علوم عليرغم آنکه اصطلا ح تک جنسيتي را رد کرد و آن را ساخته VOA و BBC توصيف کرد، با اين وجود اعلا م کرد که از اول مهرماه جلوگيري از ايجاد اختلا ط در دانشگاه ها از طريق جدا کردن کلا سها و در صورت عدم وجود امکانات جداسازي کلا سها، از طريق نشاندن دانشجويان در رديف هاي جداگانه اجرايي خواهد شد. اما ديروز رئيس جمهور طي نامه اي به وزراي علوم و بهداشت، دستور جلوگيري از ايجاد کلا سهاي تک جنسيتي در دانشگاه ها را صادر کرد. نامه احمدي نژاد، در مورد جلوگيري از تک جنسيتي کردن دانشگاه ها حاوي دو نکته است: نخست اينکه احمدي نژاد از اصطلا ح تک جنسيتي استفاده کرده، در حالي که وزير علوم روز سه شنبه گفته بود اصطلا ح تفکيک جنسيتي ساخته VOA و BBC است. دوم اينکه احمدي نژاد اين اقدامات را «سطحي» و «غيرعالمانه» ارزيابي کرده است.

متن نامه احمدي نژاد بدين شرح است:

باسمه تعالي
جناب آقاي دانشجو
وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري
سرکار خانم دستجردي
وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکي
سلام عليکم
1 - شنيده شده است که اساتيد بي رويه بازنشسته مي شوند. ضروري است تا بررسي و تصويب آيين نامه بازنشستگي اعضاي هيات علمي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي از هر نوع بازنشسته نمودن اعضا خودداري شود.
2 - شنيده شده است که در برخي دانشگاه ها، رشته ها و کلاس هاي تک جنسيتي بدون لحاظ تبعات اعمال مي گردد.
ضروري است، فوري از اين اقدامات سطحي و غيرعالمانه جلوگيري شود.
در هر دو مورد نتيجه را اعلام نماييد.
محمود احمدي نژاد

بخشي از نامه احمدي نژاد که بر توقف ايجاد کلا س هاي تک جنسيتي در دانشگا ه ها تاکيد کرده، در غياب فعاليت تشکل هاي دانشجويي اصلا ح طلب، با اعتراض برخي تشکل هاي دانشجويي اصولگرا مواجه شده است.

درهمين راستا دبير سياسي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل گفت: "به نظر مي رسد مواردي که رئيس جمهور درباره خودداري از برگزاري کلاسهاي غيرمختلط در حال طرحشان است يک بهره برداري سياسي از يک مسئله است که اقدامات وزير علوم و وزير بهداشت را زير سوال مي برد و اين شائبه را ايجاد مي کند که از ابتدا عده اي در وزارت علوم به دنبال طرح اين مسئله بوده اند که بعد رئيس جمهور با موضع گيري هاي اين چنيني بهره برداري سياسي کند."

سينا زعيم زاده در ادامه اظهاراتش گفت: "اخيرا سخناني مطرح مي شود که بوي سياسي کاري مي دهد که از جمله آن مي توان به جلوگيري از تشکيل کلاس هاي غيرمختلط اشاره کرد."

اما بحث ديگري که در نامه احمدي نژاد مطرح شده، جلوگيري از بازنشسته کردن اساتيد است که طي سالهاي اخير اگرچه جنجال فراواني ايجاد کرد امابا تکذيب مکرر از سوي مقامات وزارت علوم مواجه شد. اکنون به نظر مي رسد نامه احمدي نژاد مبني بر توقف اين فرآيند مهر تاييدي بر نظرات افرادي باشد که معتقد بودند بايد روند بازنشسته کردن اجباري اساتيد متوقف شود.

دکتر محمد خوش چهره استاد بازنشسته دانشگاه تهران در پي نامه رئيس جمهور به وزراي علوم و بهداشت درباره جلوگيري از بازنشستگي بي رويه اساتيد گفت: اگر اين اقدام رئيس جمهور مبتني بر يک نگراني ناشي از درک صحيح و واقعي از وضعيت دانشگاه باشد جاي خوشحالي دارد.

محمد خوش چهره در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: طرح نگراني مسئولان از بازنشستگي بي رويه اساتيد دانشگاه مي تواند در وهله اول نشان دهنده اين نکته باشد که مسئولان از طريق اين ابراز نگراني، به هر حال يک درجه اي از نگراني درباره محيط دانشگاهها را از خود نشان دادند. البته مشکل دانشگاه فراتر از موضوعات بازنشستگي اساتيد و ايجاد کلاسهاي تک جنسيتي و... است.
استاد دانشگاه تهران افزود: ابراز نگراني رئيس جمهور تا اين سطح قابل قبول است که مسئولان پذيرفته اند دانشگاه بيماري دارد اما اين بيماري خيلي جدي تر و عميق تر از آن ابراز نگراني است که رئيس جمهور در نامه اش به وزراي علوم و بهداشت عنوان کرده است چراکه بازنشستگي بي رويه اساتيد خود متاثر از بيماري وسيع تري است که دانشگاه به آن مبتلا است لذا به نظر مي رسد بهتر است قبل از اينکه به موارد خاصي مانند بازنشستگي معطوف شويم بايد به درک صحيح و آسيب شناسي محيط و نحوه مديريت حاکم بر دانشگاه و جريانات تاثيرگذار بر آن بپردازيم.

محمد خوش چهره اظهارات گويندگان مباحثي درباره بازنشستگي بي رويه اساتيد را در صورتي حائز ارزش دانست که مبتني بر درک صحيح از جريانات ايجادي و اثرگذار، مبتني بر نوعي صداقت لازمه رفتاري و گفتاري و نگراني عمقي و واقعي از اين پديده باشد.

اين فعال سياسي اصولگرا گفت: اگر واکنش رئيس جمهور درباره بازنشستگي اساتيد واجد پيام هاي تبليغاتي و انتخاباتي باشد بيشتر بر نگراني موجود مي افزايد.

علي مطهري نماينده تهران در مجلس نيز در نامه اي سرگشاده به احمدي نژاد به نظر او درباره عدم تفکيک جنسيتي در دانشگاه ها پاسخ داد و نوشت: اين سخن را از روي اعتقاد گفته ايد يا با اهداف سياسي، در هر دو صورت قابل توجيه نيست.

«علي شکوري راد»، نماينده مردم تهران در مجلس ششم نيز در گفت وگو با دستور رئيس جمهوري در اين مورد را موضوعي «انتخاباتي»، ارزيابي کرد و گفت: براي جلوگيري از اين اقدامات نيازي به نامه نگاري وجود ندارد.
وي اصلا ح اشتباهات توسط دولت و تسري اين نگاه را به ساير حوزه ها مثبت ارزيابي کرد.
در همين باره علي عباسپور تهراني، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات به خبرآنلاين مي گويد: "اکنون که دانشگاهها از لحاظ علمي به وضعيت نامطلوبي رسيده اند رئيس جمهور به فکر چاره افتاده است؟"
متن گفت وگوي خبرآنلاين با دکتر عباسپور را مي خوانيد:
آقاي رييس جمهور در نامه اي به وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي برضرورت "خودداري از بازنشسته کردن بي رويه اساتيد تاکيد کرد. در حالي که اين موضوع چندسالي مطرح شده و مخالفاني داشت چرا اکنون رئيس جمهور اين دستور را داده اند؟

متاسفانه دولت واقعيتها را در نظر نمي گيرد. ما با شوراي عالي انقلاب فرهنگي جلسه اي گذاشتيم و اعلام کرديم که بازنشستگي پيش ار موعد اساتيد براساس طرح قانون خدماتي براي کارمندن دولت است، انجام مي شود و بايد جلوي اين کار گرفته شود اما اهميتي به اين موضوع داده نشد و استادان بازنشست مي شدند. در زمان دکتر زاهدي هم بخشنامه اي تهيه شد تا اين کار به تعويق بيفتد که بازهم بي توجهي شد و اکنون که دانشگاهها از لحاظ علمي به وضعيت نامطلوبي رسيده اند رئيس جمهور به فکر چاره افتاده است.

يعني الان دانشگاه ها خلا» هيات علمي زبده دارند؟

بله. ما در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين موضوع را عنوان کرديم مثلا در دانشگاه صنعتي شريف طرحي ارائه شده بود که بر مبناي آن تمام اساتيد برجسته بازنشسته مي شدند. واقعا اين کار غير منطقي و غير قانوني است.

اما از زمان دولت نهم بازنشستگي ها شروع شد و تا همين چند وقت گذشته هم ادامه داشت.
ما از زمان وزارت آقاي دکتر زاهدي شاهد بازنشستگي اساتيد برجسته دانشگاهها بوديم و حتي تذکر هم داديم. ايشان بخشنامه اي درباره اين موضوع تهيه کردند که مورد تاييد ما هم بود اما حتي به آن هم عمل نکردند. ما در دانشگاه علامه طباطبايي اساتيد برجسته و خوبي داشتيم که متاسفانه خانه نشين شدند. و الان تعجب مي کنم که چرا با وجود سالها تذکر و مخالفت مجلس رئيس جمه
ور اکنون به فکر اين موضوع افتاده است و تصور مي کنم اين برخورد جديد ايشان شعارگونه است.
در آخرين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مقرر شد، وزارت علوم تا ابلاغ نظر اين شورااعلام نتايج و مراحل بعدي آزمون دکتري نيمه متمرکز را متوقف و به آينده موکول کند. از طرفي کميسيون شماره فکسي براي شکايت ها اعلام کرده بود. وضعيت نتايج اين آزمون و شکايت ها چه شد؟

بله. ما شکايت هاي زيادي براي اين آزمون داشتيم. و حجم شکايت ها از وزارت علوم و سنجش بالا بود. چون اين آزمون تکيه بر دروس ابتدايي مهندسي داشت و دانشجويان مقطع ليسانس بهتر مي توانستند پاسخ دهند و يک ناهمگوني در پذيرفته شدگان بود. مثلا مدرسان با سن بالا قبول شده بودند و دانشجويان فارغ التحصيل نخبه رد شده بودند. ما اکنون به دنبال يک راهکار هستيم و براي همين پيشنهاد توقف اعلام نتايج را داديم...../تحلیل:عصرایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------