آخرین اخبار سیاسی

فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و حجاب,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چه اتفاقی رخ داده که مقوله حجاب که برای دهه‌ها به نوعی از موارد مورد مناقشه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود حالا در دوران حاکمیت یکدست به شکلی…

استیضاح دیروز و ضرورت تغییر رفتار مجلس



اخبار,اخبار سیاسی , استیضاح وزیر علوم

 

اخبار سیاسی - استیضاح دیروز و ضرورت تغییر رفتار مجلس

علت اصلی رای نیاوردن دکتر فرجی‌دانا موفقیت مافوق انتظار دولت دکتر روحانی در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است.

 دکترسعید لیلاز فعال سیاسی
 استیضاح وزیر علوم در عین اینکه حادثه مهمی بود مسیر را برای آینده دولت بیشتر روشن کرد.

 

علت اصلی رای نیاوردن دکتر فرجی‌دانا موفقیت مافوق انتظار دولت دکتر روحانی در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است.

 

حتی در زمینه بین‌المللی این دولت بیش از آنچه فکر می‌شد، موفقیت کسب کرده است. آخرین آمارهایی که از حوزه اقتصاد داریم اینکه از اواخر سال 1392 همانطور که برخی پیش‌بینی می‌کردند، نشانه‌های تجدیدحیات و رونق به اقتصاد ایران برگشته است و تمام گروه‌هایی که از رادیکالیسم بهره می‌بردند را نگران کرده است و برخی از آنها سعی کردند این مسئله را در رای عدم‌اعتماد به موثرترین و مهم‌ترین عنصر هویت‌بخش دولت ‌آقای روحانی بازتاب دهند.

 

دیدیم به همان اندازه که آقای فرجی‌دانا برای دکتر روحانی اهمیت داشت، سرپرستی که ایشان برای وزارتخانه معرفی کردند هم نشان‌دهنده مسیری است که دکتر روحانی در پیش گرفته که این مسیر و این انتخاب و حکم سرپرستی نشان‌دهنده این است که دولت یازدهم بنا ندارد در مسیر اهدافی که در پیش گرفته و قولی که به رای‌دهندگان برای پیشبرد اصلاحات در حوزه‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگ و اقتصاد داده است، سرسوزنی کوتاه آمده و عقب‌نشینی کند. به همان اندازه که برکناری آقای فرجی‌دانا یک ضربه به دولت و به مسیر پیشبرد اصلاحاتی که این دولت قولش را به مردم داده و درصدد انجامش هست، تلقی می‌شود به همان اندازه انتصاب سرپرست این وزارتخانه پیام بسیار روشن هم به مردم و جامعه جهانی است و هم به تندروها که دولت دکتر روحانی عقب نخواهد نشست.

 

به هر حال این رویداد بیش از آنچه خودش به خودی خود اهمیت داشته باشد، دارای اهمیت است. استیضاحی که دیروز در مجلس اتفاق افتاد، مسئله‌‌ای بود که دنباله‌ها و زمینه‌هایش فقط باید در خود مجلس جست‌وجوشود. ما باید اساس داستان را در فضایی کلی‌تر و مهم‌تر ببینیم و ارزیابی کنیم.

 

به‌نظر می‌رسد گروه تندرو مجلس در اینکه بتواند عناصری را در داخل علیه دولت و خود همراستا کند برای به تندی کشاندن فضای سیاسی، مقداری موفقیت پیدا کرد و مبنای این موفقیت هم در زمینه‌ها و سرچشمه‌های ارتباطاتی بوده که این دولت قطع کرده است. هیچ‌یک از کسانی که به این استیضاح رای مثبت دادند، ظاهرابه دنبال کشف حقیقت نبودند و به دنبال به کرسی نشاندن مسیر و غرض سیاسی خود بودند کمااینکه اگر کسی به‌دنبال کشف حقیقت بود، می‌دید و می‌بیند که دکتر فرجی‌دانا جز در طریق اعتلای نظام آموزشی ایران و احیای آبروی نظام آموزشی حرکت دیگری نکرده است.

 

از طریق انتصابات دکتر فرجی‌دانا در دانشگاه تهران و علامه درمی‌یابیم از طریق برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی که تقریبا می‌توان گفت یک افتضاح غیرقانونی به‌بار آورد، می‌توان فهمید که در چه مسیری حرکت می‌کرد. بنابراین از آنجا که بحث اصلی، پیداکردن یا یافتن حقیقت نبود، می‌توان دریافت که بودن یا نبودن دکتر روحانی نمی‌توانست تاثیر خاصی در مسیر استیضاح داشته باشد. ای بسا از سر لجاجت‌های شخصی به ایشان ممکن بود تعداد رای‌های مثبت این استیضاح حتی بیشتر هم می‌شد.

 

البته بیش از هر چیز دیگر این رای‌گیری نشان‌هنده ضرورت تغییر ساختار نمایندگان در انتخابات آتی است و این بسیار نکته مهمی است که بتوان نتیجه گرفت با وجود همه همیاری‌هایی که اصولگرایان میانه‌رو در مجلس و همین‌طور شخص دکتر لاریجانی به‌عنوان رئیس دستگاه قانونگذاری نشان دادند اما ضرورت اصلاح بنیادین یا یک تغییر اساسی در ساختار مجلس آینده، امروز از هر زمان دیگری روشن‌تر شده است و اینکه مردم ایران در انتخابات پیش رو یک ماموریت تاریخی برای تکمیل فرآیند برگشت‌ناپذیرشدن اعتدال در پیش دارند و آن اینکه چهره‌های معتدل و کارشناس علمی روی کار بیاورند که دغدغه‌شان فقط حل و فصل مسائل باشد.

 

هرچند نمایندگان موافق دولت زحمتشان را کشیدند اما واقعیت این است که تنها 50درصد مجلس دیروز به این استیضاح رای مثبت داد و این تعداد عمدتا یا اکثریت قریب به اتفاق‌شان مخالف استیضاح بودند که به‌نظرم تلاش خود را کردند و این تعداد بیش از تعداد طیف اصلاح‌طلبان یا حتی اعتدالگرایان مجلس است. بخش مهمی از گروه محافظه‌کاران مجلس هم مخالف موفق شدن استیضاح بودند. بنابراین نمی‌توان تصور کرد با تلاش بیشتر یا با حضور دکتر روحانی ممکن بود در این فضا تغییر بنیادینی صورت گیرد.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------