آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

نشریه فرانسوی: چرا احمدی نژاد سکوت کرده است؟



اخبار,اخبار سیاسی ,محمود احمدی نژاد

 

اخبار سیاسی - نشریه فرانسوی:
چرا احمدی نژاد سکوت کرده است؟

به نظر می رسد که رییس جمهور رسانه ای سابق ایران، محمود احمدی نژاد، گوشه نشین شده: او دیگر در ملاء عام ظاهر نمی شود؛ در رسانه ها دیده نمی شود؛ و ناگهان از عرصه سیاست کنار رفت. شاید هم این طور نباشد. تحلیلگران معتقدند که او درحال آماده سازی خود برای بازگشت به انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۶ است.

نشریه فرانسوی اینفورماسیون نوشت: به نظر می رسد که رییس جمهور رسانه ای سابق ایران، محمود احمدی نژاد، گوشه نشین شده: او دیگر در ملاء عام ظاهر نمی شود؛ در رسانه ها دیده نمی شود؛ و ناگهان از عرصه سیاست کنار رفت. شاید هم این طور نباشد. تحلیلگران معتقدند که او درحال آماده سازی خود برای بازگشت به انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۶ است.

 مشاوران او چنین موضوعی را، نه چندان متقاعد کننده، تکذیب می کنند. و او نیز سکوت اختیار کرده؛ درست به مانند این ۱۰ ماهی که ریاست جمهوری را پس از هشت سال مناقشه و جنجال، چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، ترک کرده است.

تعداد دفعاتی که او در این مدت در ملاء عام دیده شده انگشت شمارند. سخنرانی نمی کند، در فعالیت های رسانه ای شرکت نمی کند و برخلاف معمول، انتقادات مطرح شده ازسوی دولت روحانی به جانب خود را درخصوص "نابودی" کشور بدون پاسخ می گذارد.

علی رغم این شرایط، تأسیس گروهی تحت عنوان "هما" [هواداران محمود احمدی نژاد] برای هماهنگ سازی فعالیت های رسانه ای که می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد تناقض آمیز رییس جمهور پیشین داشته باشد، باعث شده تا تحلیلگران و اصحاب رسانه به این باور برسند که او پس از یک سال بدون فعالیت، درحال برنامه ریزی برای بازگشت مجدد خود به عرصه سیاست است.

به نوشته روزنامه اصلاح طلب شرق، این مجتمع رسانه ای از بیش از ۱۵۰ بلاگر و روزنامه نگار تشکیل شده که به صورت داوطلبانه برای ارتقای وضعیت احمدی نژاد در شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتالی و چاپی کار می کنند.

ظهور مجتمع رسانه ای "هما" با شروع چندین سایت اینترنتی در حمایت از وی، مانند "دولت بهار"، "جوان انقلابی"، یا "میدان ۷۲" [اشاره به محل زندگی او] مقارن شد.

علی اکبر جوانفکر، مشاور احمدی نژاد از بیش از یک دهه گذشته که در دوران ریاست جمهوری او منصب های کلیدی، ازجمله ریاست خبرگزاری ایرنا را برعهده داشت، خاطرنشان می سازد که وی نمی خواهد به ریاست قوه مجریه بازگردد، ولی قصد دارد درب را برای هرگونه بازگشتی باز نگاه دارد.

او به خبرگزاری اسپانیا گفت: "او قصد بازگشت ندارد، ولی برای همیشه هم در حاشیه نخواهد ماند، زیرا او یک مرد انقلابی است و به علاوه، خیلی ها از او خواسته اند که بازگردد."

جوانفکر در ادامه می گوید: "او درحال بررسی این موضوع است که چگونه بازگردد و چه منصبی را برعهده گیرد. هدف او رسیدن به قدرت سیاسی یا مجلس نیست، بلکه تحقق بخشیدن به نقشی است که مردم از وی انتظار دارند: برقراری عدالت و ادامه دیدگاه خاص اش از ایران."

ازنظر تحلیلگر محمد مرندی، رییس دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران، استراتژی احمدی نژاد "هوشمندانه" است و سکوت او "یک تأثیر مثبت دارد و به او کمک خواهد کرد که وجهه خوبی از خود برجای گذارد".

او یکی از کسانی است که معتقد است احمدی نژاد درحال آماده سازی خود برای شرکت در انتخابات مجلس در دو سال آینده است، چرا که این رویکرد "با روحیه او سازگاری دارد".

امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی محافظه کار، به روزنامه شرق می گوید که رییس جمهور پیشین "می تواند انتخابات آتی مجلس را به مثابه راهی برای رسیدن به ریاست مجلس قلمداد کند و از آن طریق، موانعی را برای دولت ایجاد و درنهایت بار دیگر در رأس نهاد ریاست جمهوری قرار گیرد".

احمدی نژاد درحال تهیه لیست هایی است تا در انتخابات مجلس در تهران [تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نامزد برای لیست تهران در نظر گرفته شده] و دیگر شهرهای بزرگ به رقابت بپردازد.

به هرحال، طرح ها و برنامه های او هر چه باشد، توان او برای ایجاد تحرک در این زمینه محدود به نظر می رسد.

پروژه "دانشگاه ایرانیان" پس از مخالفت های دولت جدید، دایر بر عدم صدور مجوز برای فعالیت آن، مسکوت ماند و ساختمانی را که قبلاً در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به این منظور اختصاص یافته بود نیز پس گرفته شد. به علاوه دولت جدید خواستار آن شد که هزینه تأسیس این دانشگاه که به بیش از ۵ میلیون دلار می رسد مسترد شود. 

سازش با طیف اصولگرایان که در گذشته از وی حمایت کرده بودند، ولی او در دوره دوم ریاست جمهوری خود از آنها فاصله گرفت، درحال حاضر محتمل به نظر نمی رسد و بسیاری از اعضای این طیف همچنان از او و هوادارانش به عنوان "جریان انحرافی" یاد می کنند و او را به ایجاد چنددستگی در اردوگاه محافظه کاران و در نتیجه پیروزی روحانی در انتخابات متهم کرده اند.

به علاوه، چندین تن از نزدیک ترین مشاوران او طی ماه های اخیر با دستگاه قضایی به مشکلاتی برخورده اند.

بهمن شریف زاده و عبدالرضا داوری، از مشاوران نزدیک او نیز طی هفته اخیر دستگیر شده اند. شریف زاده به فساد مالی و داوری به "انتساب دروغ به مسؤولان و نشر اکاذیب" متهم شده اند.

به گفته رسانه های مختلف، داوری یکی از عاملان اصلی تأسیس مجتمع رسانه ای "هما" و انتشار تبلیغات به نفع این گروه و علیه روحانی است.

محمد رویانیان، فرمانده سابق پلیس راهنمایی و رانندگی، و سعید مرتضوی، که ریاست بیمه تأمین اجتماعی را برعهده داشت، از دیگر همکاران نزدیک احمدی نژاد هستند که طی ماه های اخیر به دست داشتن در فساد مالی متهم شده اند.

خود احمدی نژاد نیز در ماه نوامبر و ژانویه به حضور در دادگاه فراخوانده شد تا به اتهامات مختلفی پاسخ دهد، ولی او در خانه ماند و گوشه نشینی را ترجیح داد: در سکوت کامل.
اخبار سیاسی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------