آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

برخی نمایندگان در زمان شروع جلسه علنی کجا هستند؟



اخبار,اخبار سیاسی ,مجلس

 

اخبار سیاسی - نشست‌های علنی مجلس هر بار بیش از 90 غایب دارد؛
برخی نمایندگان در زمان شروع جلسه علنی کجا هستند؟

نماینده‌‏اى که بیش از یکصد ساعت متوالى یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت نماید، مستعفى شناخته خواهد شد. نماینده‌‏اى که به‏ علت ناتوانى جسمى و یا بیمارى بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد، بنا به درخواست سى نفر از نمایندگان مبنى بر عجز وى از ایفاى وظایف نمایندگى، سمت نمایندگى خود را از دست می‌دهد.

غایبین مجلس شورای اسلامی، یکی از مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی است که ‌نمایندگان حاضر در آن، علاوه بر قانون‌گذاری، کار نظارت بر قوای دیگر را بر عهده داند.

به گزارش «تابناک»، ‌بنا بر قانون، مجلس سالانه یک ماه تعطیلات تابستانی دارد؛ یعنی در ماه، حدود ده روز به منظور سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه ـ که گفته می‌شود مهم‌ترین بخش از وظایف نمایندگانی است ـ تعطیل است. در غیر این صورت، نمایندگان مجلس باید در کل روزهایی که مجلس جلسه علنی دارد، در صحن حاضر شوند.

‌بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس، جلسه رأس ساعت 8 صبح باید آغاز شود؛ اما آنچه از شواهد برمی‌آید؛ غالبا جلسه در این ساعت‌ها برگزار نمی‌شود و همه روز‌ دیرکردی 15 تا 45 دقیقه‌ای در آغاز جلسات بوده است.

یکی دیگر از مواردی که بیشترین انتقادات را از آن خود کرده، شمار غایبان در آغاز جلسه است؛‌ دلیل ‌شروع نشدن بموقع آغاز جلسه‌ که باعث می‌شود، جلسه دیر به رسمیت برسد و نمایندگان حاضر‌، باید بخشی از وقت خود را در انتظار نمایندگانی که دیر می‌کنند، بمانند.

بنا بر این گزارش، در ‌ماه گذشته و از 28 اردیبهشت ماه تا کنون مجلس شورای اسلامی، ده نشست ‌علنی برگزار کرده ‌‌که عموما با دیرکرد پانزده تا سی دقیقه‌ای همراه بوده‌ است.‌ همچنین متوسط غایبان و متأخرین در این جلسات، نیز نزدیک نود نماینده بوده است.

 

 

جدول زیر به روشنی ‌نشان می‌دهد که در آغاز به کار صحن علنی، ‌چه تعداد از نمایندگان در مجلس حاضر بوده‌ و چه میزان از آنان غایب بوده‌اند؛

ردیف

تاریخ برگزاری جلسه علنی

ساعت شروع جلسه

تعداد حاضرین

تعداد غایبین

1

یکشنبه 28 اردیبهشت

8:29

212

76

2

سه‌شنبه 30 اردیبهشت

8:25

201

87

3

چهار‌شنبه 30 اردیبهشت

8:15

197

91

4

یکشنبه 4 خردادماه

8:16

197

91

5

دو‌شنبه 5 خردادماه

8:20

199

89

6

یکشنبه 18 خردادماه

8:30

195

93

7

سه‌شنبه 20 خردادماه

8:20

197

91

8

چهارشنبه 21 خردادماه

8:20

194

94

9

یکشنبه 25 خردادماه

8:25

199

89

10

سه‌شنبه 27 خردادماه

8:15

198

90

 

بر پایه آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، آغاز جلسه علنی مجلس رأس ساعت 8 است که باید برای رسمیت آن‌، دو‌سوم نمایندگان در صحن حاضر باشند. برای همین‌، نمایندگان ملزم هستند رأس ساعت 8 صبح در صحن علنی مجلس حاضر باشند و چنانچه نماینده‌ای نیاید، یا باید از قبل هماهنگ کرده باشد و یا از مرخصی ساعتی و روزانه استفاده کند.

هر چند‌ قانون در‌باره دیرکرد و حضور نیافتن‌ نمایندگان در صحن علنی، سخت‌گیری‌های لازم را دارد، گویا هنوز نحوه رسیدگی به این موضوع ‌در هیأت رئیسه مجلس جدی نشده است.

بر پایه بند ششم آیین‌نامه داخلی ماده 88، نماینده‌‏اى که بیش از یک‌صد ساعت متوالى یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت نماید، مستعفى شناخته خواهد شد. همچنین نماینده‏اى که به‏ علت ناتوانى جسمى و یا بیمارى بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد، بنا به درخواست سى نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنى بر عجز وى از ایفاى وظایف نمایندگى، سمت نمایندگى خود را از دست می‌دهد. همچنین طبق همین مصوبه به نمایندگانی که تأخیر دارند و یا غیبت کرده‌اند حقوق تعلق نمی گیرد.

گفتنی است، با اینکه در گذشته برخی تصمیمات از جمله اعلام نام غایبان و متأخران در پایان نشست و همچنین ‌دادن نام آنان ‌به رسانه‌ها، کار‌ تنبیهی برای نمایندگان از سوی هیأت رئیسه انجام شده، تا کنون هیچ نماینده‌ای‌ از سوی این هیأت مستعفی شناخته نشده است!

در پایان باید گفت، به نظر می‌رسد، ‌وکلای مردم و اعضای هیأت رئیسه برای جلوگیری از هدر رفتن وقت نمایندگان مسئولیت شناس و همچنین احقاق حق موکلین این نمایندگان، باید سازوکار مناسبی‌ در کاهش این گونه بی نظمی‌ها در یک نهادی که باید عصاره نظم باشد، انجام دهند و زمینه‌ای فراهم کنند که نمایندگان سر وقت و زمان معین‌ در صحن حاضر شوند.
اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------