آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

نوبخت: کسی در سال 88 رییس جمهور شد که مورد قبول ما نبود / موسوی را قابلتر می دانستیم / اصلاح طلب فتنه جو نیست



اخبار,اخبار سیاسی ,محمد باقر نوبخت

 

اخبار سیاسی - نوبخت در برنامه شناسنامه: حزب اعتدال و توسعه در سال 88 حامی مهندس موسوی بود/دولت ما، دولت هاشمی نیست

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی نیست، گفت: فکر نمی‌کنم جلسات آقای روحانی و آقای هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با حضور در برنامه "شناسنامه" در پاسخ به این سوال که آیا سال گذشته فکر می کردید دکتر روحانی پیروز انتخاب ریاست‌جمهوری شود یا خیر، گففت: اگرچه روحانی به الطاف الهی و تیزبینی مردم خوب کشورمان ایمان دارد، اما فکر می‌کنم چنین پیش بینی برای شخص وی هم کمی دشوار بود.

او پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌‌کردید که سخنگوی دولت شوید، همچنین گفت: من طی شانزده سالی که در مجلس حضور داشتم، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودم. در مجلس پنجم هم سخنگوی هیات رئیسه بودم. در حزب اعتدال و توسعه هم کارم را با سخنگویی آغاز کردیم و در ستاد آقای روحانی هم در انتخابات گذشته وظیفه سخنگویی برعهده من بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه ای که شهریورماه سال گذشته با آقای روحانی و دیگر دوستان هیئت دولت داشتیم، آقای روحانی گفتند که جمع ما نیاز به سخنگو دارد که این کار چندان آسان هم نیست. ایشان به ویژگی‌های یک سخنگوی خوب اشاره کرد که وقتی آنها را می‌شنیدم در ذهن خودم می‌گفتم این ویژگی‌ها ارتباطی با من ندارد و در ذهن خودم برای سخنگویی دولت به دنبال افراد دیگری در کابینه می‌گشتم، اما در نهایت آقای روحانی به حقیر لطف کردند و بار بسیار سنگینی به من سپرده شد. گاهی اوقات صحبت ده دقیقه‌ای با خبرنگاران سخت‌تر از کار شبانه‌روزی است چون انتخاب نابه‌جای یک کلمه ممکن است تبعات ناخوشایندی در پی داشته باشد.

نوبخت در ادامه «شناسنامه» در پاسخ به این سوال که نامزدی دکتر روحانی از چه زمانی جدی شد، گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاهی بود که آقای روحانی بعد از سال‌ها حضور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، حضور پیدا کرده بود. آنجا جایی بود که می‌شد دوستان دور هم باشند و بدون توجه به مباحث سیاسی کار علمی انجام دهند. ما نهایتاً برای کشور مدل توسعه بومی را تعریف کردیم که به رشد کشور می‌پرداخت.

او گفت: آقای روحانی در آن فاصله کتاب‌های مختلفی تالیف و به وسیله آن نگاه خودش را نسبت به کشور داری مطرح کرده است. البته بین چیزی که ما فکر می‌کردیم باید صورت بگیرد با چیزی که در آن ایام صورت می‌گرفت، تفاوت بود و علی‌رغم احترامی که برای دوستانی که با سلیقه دیگری کشور را اداره می‌کردند، ما جور دیگری می‌اندیشیدیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: با نزدیک شدن انتخابات همراه با دکتر روحانی و دیگر دوستان در مورد وضعیت انتخابات صحبت می‌کردیم. جمع دوستانی که دور هم بودیم همه به این مساله تاکید داشتیم که ما تجارب خود را به عنوان یک مدل کشور داری ارائه کرده‌ایم و از طرف دیگر این توان نیز وجود دارد که آقای روحانی بتواند چیزی که مکتوب و ارائه کرده است، اجرایی نماید. عرصه‌ها برای ما خیلی تاریک بود اما با خودمان گفتیم مهم این است که پیش خدا و مردم بگوییم چیزی که در توان داشتیم ارائه کردیم و در نهایت آقای روحانی با این امید به وسیله دوستان تشویق شد که در عرصه انتخابات حضور پیدا کند. واقعاً نتیجه انتخابات برای ما مهم نبود و همانطور که استحضار دارید ستاد ِ ما ستاد ِ شلوغ و پر رفت و آمدی نبود و ما برخلاف بعضی از ستادها که طراحی آن از سال‌ها پیش انجام شده بود، ستاد ما خیلی دیر انجام شد.

هاشمی، روحانی را به کاندیداتوری ترغیب می‌کرد
سخنگوی دولت در مورد مشورت روحانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات، گفت: آقای هاشمی آقای روحانی را برای حضور در این عرصه تشویق و ترغیب می‌کردند. البته من در ذهنم واژگانی است که نشان دهد آقای هاشمی حضورشان در انتخابات را به طور کلی منتفی اعلام کرده باشند. ایشان با تحلیلی که از شرایط کشور داشتند آقای روحانی را برای آمدن تشویق می‌کردند. البته آقای هاشمی در بیان نظراتش در این مورد همیشه یک نقطه‌ای را هم قرار می‌داد که ممکن است ایشان هم نسبت به ادای دین به انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری احساس تکلیف کنند.


او گفت: واقعیت این است که ما حضور آقای هاشمی در انتخابات را متصور نبودیم. حتی آقای روحانی قبل از اینکه برای ثبت نام اقدام کند از ایشان سوال کرد و آقای هاشمی گفت بنده فعلاً تصمیمی برای حضور ندارم و در ادامه بازهم آقای روحانی را برای حضور در انتخابات تشویق کرد. زمانی هم که آقای هاشمی ثبت‌نام کرد ما فکر کردیم ماموریت و تکلیفی که حس می کردیم به پایان رسیده است. همان شب هم من خدمت آقای هاشمی رسیدم و عرض کردم ارزیابی مثبتی که ما در مورد مدیریت شما داریم، باعث می‌شود ما از حضور شما خوشحال و خرسند باشیم و با این تفاسیر آمادگی داریم که همگی در کنار شما باشیم. ایشان گفتند آقای روحانی باید حضورش را ادامه دهد و شما هم باید در همان ستاد به فعالیت خود ادامه دهید.


نوبخت همچنین گفت: فردای آن روز ملاقاتی بین آقای هاشمی و آقای روحانی صورت گرفت که من در آنجا حضور نداشتم، اما ظاهراً اینطور جمع بندی شده بوده که آقای روحانی به این نتیجه رسیده بود که باید به حضورش در انتخابات ادامه دهد.


او ادامه داد: آقای هاشمی برای همه ما محترم بود و هست، اما صحبت در مورد اینکه در صورت تایید صلاحیت آقای هاشمی و ورودشان به رقابت های انتخاباتی دکتر روحانی چه تصمیمی می‌گرفت، چندان راحت نیست، اما قطعاً ارادت و احترامی که برای آقای هاشمی قائل هستیم، روی تصمیم‌مان تاثیرگذار بود.


سخنگوی دولت در بخش دیگری از برنامه «شناسنامه» گفت: صادقانه می‌گویم که آقای هاشمی خیلی برای ما محترم است و ما قبولشان داریم و ایشان را عنصر ارزشمندی برای تاریخ انقلاب اسلامی می‌دانیم، اما سال گذشته انتخاباتی برگزار شد و دکتر حسن روحانی رای آورد. ایشان خودشان انسان صاحب‌نظر و مستقلی است. اینکه ایشان به خدمات و زحمات آقای هاشمی احترام و اعتماد دارد به این معنا نیست که دائماً با ایشان در ارتباط باشند و در مورد مسائل مختلف جلسه داشته باشند

دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی نیست
"فکر نمی‌کنم جلسات آقای روحانی و آقای هاشمی در این مدت به تعداد انگشتان دست برسد. البته بهره‌گیری از نظرات ایشان و دیگر شخصیات محترم انقلاب در عرصه‌های مختلف برای ما مهم است اما اینطور نیست که بگوییم دولت یازدهم، دولت سوم آقای هاشمی است! آقای روحانی گفت که من با نگرش اعتدالی کابینه را تشکیل می‌دهم و وابستگی‌های سیاسی افراد برایم مهم نیست و فقط شایستگی ملاک است."


سخنگوی دولت تدبیر و امید در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در مورد فضای انتخابات سال 88 هم گفت: اگر افرادی که در عرصه انتخابات حضور دارند، به اخلاقیات و قانون پایبند باشند فضا رو به تشنج کشیده نمی‌شود و اعصاب آرام را متشنج نمی‌کنند که افراد بر اساس موج و شور و احساس و بر اساس عصبانیت صحبت کنند. اگر این اصول در سال 88 از سوی همه رعایت می‌شد، شاید این اتفاقات نمی‌افتاد.


او ادامه داد: حزب اعتدال و توسعه در سال 88 حامی مهندس موسوی بود. در مجموعه طیف‌بندی‌های سیاسی، جریان اعتدال همیشه جریان میانه بوده، ما برای آمدن آقای موسوی به عرصه انتخابات نقش مشوق را بازی نکردیم، اما از بین دوستانی که نامزد شده بودند، کسی که در نهایت رئیس‌جمهور شد مقبول ما نبود و اگر باز به آن زمان بازگردیم ضمن احترام به ایشان بازهم معتقد نیستیم که ایشان می توانست جمهوریت نظام را ریاست کند. در نهایت بین آن جمع ما آقای مهندس میرحسین موسوی را مناسب‌تر از ایشان می‌دانستیم. ما ستاد اصلی ایشان نبودیم و مانند خیلی دیگر از افراد از ایشان اعلام حمایت کردیم و به عنوان یک ستاد فرعی در انتخابات حضور داشتیم.


نوبخت گفت: طبیعی است که چون رابطه تشکیلاتی بین ما وجود نداشت، بعد از اعلام نتایج انتخابات ما چندان پیگیر نبودیم. بعد از انتخابات هم فقط یک بار مهندس موسوی را ملاقات کردم و زمانی که آن اتفاقات افتاد دیگر امکان تماس با ایشان وجود نداشت و شاید ایشان با ستاد اصلی خود در ارتباط بود. حزب اعتدال و توسعه هم در آن ایام با توجه به محدودیت‌هایی که برای احزاب وجود داشت در حد صدور بیانیه‌ها فعالیت داشت. ما همیشه معتقد بودیم که همه باید به وحدت و انسجام ملی فکر کنیم.


او در بخش دیگری از «شناسنامه» در مورد اتهام استفاده دولت یازدهم از عناصر فتنه 88 هم گفت: آقای روحانی وعده‌ای داد و به درستی هم روی آن پافشاری کرد. وی به مردم اعلام کرد که در تشکیل کابینه نگاه فراجناحی دارد و در ادامه هم، هم از اصولگرایی و هم از اصلاحات برای کابینه استفاده کرد. اینکه بگوییم هرکس که در انتخابات 88 به رئیس‌جمهور آن دوره رای نداده حتماً فتنه‌گر است تصور درستی نیست. ما گاهی برای تسویه حساب‌های سیاسی یکدیگر را به صفتی که فکر می‌کنیم بد است نسبت می‌دهیم. اگر بگوییم هرکس که اصلاح طلب است فتنه جوست، می توان حرف منتقدین که می‌گویند دولت از عناصر فتنه استفاده کرده را قبول کرد، اما این حرف بی پایه‌ای است. بسیاری از اصلاح‌طلبان افرادی معتقد و چهارچوب داری هستند.


نوبخت همچنین گفت: در بین اصولگرایان هم انسان‌های فهیم، قابل احترام و خوش فکری وجود دارند. چرا همیشه اینطور فکر می‌کنیم که باید یا اصولگرا بود یا اصلاح طلب؟ فکر می‌کنم همه باید برای پیشرفت کشور در کنار هم باشیم و از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم. آقای روحانی روی قول خودش به مردم صادق بود و از همه ظرفیت ها استفاده کرد.

اخبار سیاسی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------