آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

اصولگرايان نقشي در راي روحاني نداشتند



اخبار,اخبار سیاسی ,مصطفي پورمحمدي

 

اخبار سیاسی -  اخم اصولگرايان به پاسخ صريح پورمحمدي
اصولگرايان نقشي در راي روحاني نداشتند
 
 شايد برخي اصرار داشته باشند كه مصطفي پورمحمدي را از چهره‌هاي اردوگاه اصولگرايي بنامند و استناد آنها به حضور او در بسياري از جلسات اصولگرايان باشد اما واقعيت این است حضور در یک اردوگاه نبايد به معناي پذيرش تمام خواسته‌هاي آنها تعبیر شود. بطور حتم ريشه پورمحمدي در جامعه روحانيت است يعني تشكلي كه بزرگان فراجناحي مانند آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، حسن روحاني و... گره گشاي بسياري از مشكلات هر دو جناح كشور بدون لحاظ نگاه سياسي بوده و هستند.

 

ميزبان وزيردادگستري دولت يازدهم توقع نداشت كه ‌ميهمانش به صراحت به انتقاد از آنها و هم‌مشي‌هاي آنها بپردازد و به صراحت بگويد: «اصولگرايان نقشي در پيروزي حسن روحاني نداشتند پس انتظار منصب نداشته باشند.» اما شايد قسمت سخت‌تر ماجرا براي برخی که در انتظار پست و مقام بودند آنجا باشد كه او به نقش اصلاح‌طلبان در اين پيروزي تاكيد كرد. شايد پورمحمدي در نظر داشت تا با اين انتقاد و يادآوري گذشته به اصولگرايان، به آنها پيام دهد كه 8 سال دوران آنها به اتمام رسيده و دوران جديدي آغاز شده كه در آن باید به گفتمان تازه شکل گرفته در جامعه و فضای سیاسی احترام گذاشته و دست از برخی اقدامات بردارند چراکه كمكي براي رسيدن به هدف به آنها نخواهد كرد.

پورمحمدی چه گفت؟
وزير دادگستري در اجلاس دبيران استان‌هاي حزب موتلفه با بيان اينكه دولت از بدنه اصولگرايان بالا نيامده است، اظهار كرد: اصولگرايان پشتيبان اين دولت براي جمع‌آوري راي نبودند. حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي با بيان اينكه ما اصولگرايان در انتخابات نامزد زياد داشتيم، افزود: حالا نبايد انتظار داشته باشيم كه دولت از اصولگرايان تشكيل شود.

 

وي در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان و كارگزاران از روحاني حمايت كردند ولي جمعيتي كه به روحاني راي داد گرايش سياسي چنداني نداشت. خود روحاني هم معتقد نيست كه به جريان خاصي منسوب است و تلاش زيادي مي‌كند تا اعتدال حفظ شود. وی همچنين اظهار كرد: دولت در گزينش‌هاي خود از طيف‌هاي مختلفي استفاده مي‌كند، اما با اين وجود نبايد انتظار داشته باشيم كه دولت گروه‌هايي را كه از لحاظ فكري به خود نزديك است را روي كار نياورد.

 

پورمحمدي همچنين اشاره كرد: در فضاي عمومي دولت كار جناحي انجام نمي‌گيرد، اما ممكن است برخي وزرا تمايل جناحي داشته باشند به هرحال دولت بايد قانون اساسي و منافع ملي را رعايت كند، اما ما اصولگرايان نبايد انتظار داشته باشيم دولت نيروها را جابه‌جا نكند. وي افزود: ما بايد منازعات سياسي را كنار بگذاريم؛ زيرا منازعات سياسي دامن همه را مي‌گيرد.

 

پورمحمدي در ادامه با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم اظهار كرد: ملت در اين انتخابات متانت، همبستگي، بلوغ و تفاهم اجتماعي را بروز داد. در اين شرايط ما هم بايد از دولت حمايت كنيم؛ زيرا در اين شرايط موفقيت‌هاي بزرگي به دست مي‌آيد. موفقيت اخير كشور و مردم نيز به دليل همگرايي مردم است. وزير دادگستري خاطرنشان كرد: البته كاستي‌ها و ضعف‌ها بايد بيان شود، ولي نقد با دشنام فرق و تهديد كردن فرق مي‌كند. جنس نصيحت و ارشاد با جنس تخريب متفاوت است.

عزم دولت در رابطه با مفاسد اقتصادي
 پورمحمدي درباره عزم دولت در رابطه با مفاسد اقتصادي گفت: دولت عزم جدي براي برخورد با مفاسد اقتصادي دارد فضاي مثبتي هم در اين زمينه شكل گرفته و رسيدگي به پرونده‌ها بهتر از گذشته است، اما پرونده‌هاي فساد كاملا پيچيده است و متهمان به دستگاه قضا فشار وارد مي‌كنند و ممكن است با قاضي هم همكاري لازم انجام نشود.

 

وي ادامه داد: البته نبايد اجازه داد فساد اقتصادي رخ دهد. دولت به‌دنبال جلوگيري از فساد است و توسعه دولت الكترونيك، شفاف‌سازي روابط اداري و قانونمداري از بسترهاي جلوگيري از فساد است و دولت در اين راستا گام‌هاي خوبي برداشته است.

 

وزير دادگستري در ادامه با بيان اينكه رشوه يكي از دغدغه‌هاي اصلي در قوه قضاييه است، گفت: در قوه قضاييه امسال بيش از 10 ميليون پرونده تشكيل شده كه نظارت بر همه آنها كار سختي است. رهبري هم در ديدار اخير خود اشاره كردند كه بايد با فساد برخورد جدي شود. قوه قضاييه هم در حال محدود كردن همه زمينه‌هاي ايجاد كردن فساد است. با مفاسد داخل اين قوه هم برخورد مي‌شود ولي همه اين برخورد‌ها اعلام نمي‌شود.

توضيحي درباره اعدام مه‌آفريد
وي درباره اعدام مه آفريد هم گفت: مشكلي در اجراي اين حكم ايجاد شده بود كه آن مانع برطرف شد؛ بنابراين حكم وي اجرا شد.

 

من بعيد مي‌دانم كه مجلس موجب اجراي اين حكم شده باشد. درباره آقاي جهرمي نيز بايد بگويم كه در اين پرونده متخلف نبود و وزير هنگامي كه متوجه اين تخلف شده بود آن را گزارش داد و تقاضاي كمك كرد و يكي از گلايه‌هاي دولت اين بود كه چرا جهرمي اين گزارش را به دولت نداده است.

 

پورمحمدي همچنين درباره معوقه‌هاي بانكي اظهار كرد: بخشي از اين معوقات مربوط به كساني است كه توان مالي پرداخت اين معوقات را ندارند و بخشي بزرگي از اين معوقات مخصوص شركت‌هاي دولتي است در اين بين برخي توليدكنندگان نيز به دليل نوسانات ارزي توان بازپرداخت تسهيلات بانكي را ندارند و بخشي از آنها نيز در حال سوءاستفاده از اين شرايط هستند كه دغدغه ما همين بخش است كه دولت نيز گفته در اين بين طرفدار كسي نيست و بانك‌ها بايد ميدان‌دار در جهت بازگرداندن معوقات باشند.

انتقاد از عملكرد صداوسيما
وي با اشاره به اينكه دولت و قوه قضاييه با هم همكاري و تعامل خوبي دارند، گفت: ميزان اتهامات وارده به دولت زياد است كه دولت ابزار كافي براي برخورد با آنها را ندارد. صداوسيما نيز از كسي انتقاد مي‌كند ولي اجازه دفاع به وي را نمي‌دهد يا اين دفاع را با تاخير پخش مي‌كند كه ديگر فايده‌اي ندارد. وقتي دروغ و تهمتي پخش شود ديگر قابل جبران نيست. پورمحمدي درباره پذيرفتن پست وزارت دادگستري در دولت يازدهم گفت: انسان بايد بر اساس تكليف عمل كند اگر تكليف بود من مرده‌شور شوم حتما مرده‌شور مي‌شدم و مرده‌شور خوبي هم مي‌شدم. تا الان من پستي را خودم مطالبه نكرده‌ام و وزارت دادگستري را با اصرار و فشار و كشمكش پذيرفته‌ام و اگر اين پست را قبول نمي‌كردم بداخلاقي مي‌شد، البته علي لاريجاني رئيس قوه‌مقننه هم پيگير بود تا اين پست به من برسد. روساي ساير قوا هم در اين بين نقش داشتند. وي در پايان با بزرگداشت شهيد بهشتي و شهداي هفتم‌تير گفت: جامعه اسلامي جامعه‌اي است كه تلاش مي‌كند درهاي جهنم را ببندد و درهاي بهشت را باز كند بايد فضا به گونه‌اي فراهم شود كه افراد بدون اجبار به سمت بهشت حركت كنند.

انتقاد ميزبان از اعتدال ‌ميهمان
اظهارات پورمحمدي در روز پنجشنبه نشان ديگري از ميانه روي و اعتدال دولت يازدهم بود كه شايد ريشه آن را بايد در سال‌هاي دور يعني در انديشه موسسان جامعه روحانيت يافت. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، ناطق نوري و پورمحمدي و... بيشترين نقش را در پيروزي روحاني داشتند و مشي اعتدال آنها به كابينه هم منتقل شده است.

 

اكنون برخي اصولگرايان سعي دارند تا جايگاه روحاني و پورمحمدي به عنوان اعضاي جامعه روحانيت در دولت را منتسب به اصولگرايان كنند اما رئيس‌جمهور بارها در سخنراني خود بر فراجناحي بودنش تاكيد كرده و همين موضوع موجب خشم برخي اصولگرايان شده است چنانكه در همين اجلاس كه پورمحمدي به عنوان وزير دادگستري دولت براي سخنراني دعوت شده بود، نبي حبيبي در جايگاه دبيركل حزب موتلفه نتوانست نارضايتي خود را از انتصابات فراجناحي دولت پنهان كند. وی گفت: رئيس‌جمهور نبايد از كساني كه سر سازگاري با فتنه دارند در دولت استفاده كند.

 

اگر قرار است هسته اصلاح‌طلبان و كارگزاران در انتصابات دولت سنگين‌تر باشد، خواهش ما اين است كه از فتنه گران استفاده نشود. وی افزود: در مواردي در انتصابات براساس تعادل عمل شده و در مواردي اين تعادل رعايت نشده است، بطور مثال آقاي پورمحمدي كه همه سلول‌هايش اصولگراست اكنون يكي از وزراي دولت است. حبیبی تصریح کرد: ما اين دغدغه را نداريم كه دولت از اصولگرايان خيلي استفاده نمي‌كند رئيس‌جمهور هم تمايلي به فتنه ندارد اما بايد در قبال فتنه همان موضع‌گيري‌هاي خود در 23تير78 را دنبال كند. امروز كساني در وزارت علوم مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه اگر ميرحسين موسوي رئيس‌جمهور بود از آنها استفاده مي‌شد.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------