رونمایی از یک شاهکار دیگر دولت احمدی‌نژاد/ 2میلیارد تومان برای تولید محصول رایگان!



اخبار,اخبار سیاسی ,پرونده محمود احمدی‌نژاد

 

اخبار سیاسی - رونمایی از یک شاهکار دیگر دولت احمدی‌نژاد/ 2میلیارد تومان برای تولید محصول رایگان!

مدیرعامل خانه کتاب در نشستی خبری با انتقاد شدید از نحوه تولید محتوا و انتشار مجلات 10 گانه «کتاب ماه» وابسته به این موسسه، به صرف حدود 2 میلیارد تومان برای این نشریات تنها در سال 92 و اهدای رایگان آنها اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مجلات 10 گانه «کتاب ماه» که با هزینه سرسام آور دولتی منتشر و روانه بازار می شده و حالا مشخص شده که حدود 100درصد آن هم به صورت رایگان اهدا می شده است، گویا مجوز قانونی انتشار هم ندارد تا پازل هزینه از بیت المال برای اهدا توسط مسئولان فرهنگی دولت احمدی نژاد با بی قانونی تامل برانگیزی تکمیل شود!

نجفعلی میرزایی، مدیرعامل خانه کتاب عصر روز سه‌شنبه 10 تیر در نشستی خبری که در محل این موسسه برگزار شد، با ابراز نگرانی از اینکه به گفته او «وضع کتاب در ایران، وضع خوبی نیست» به برخی مصادیق این مدعا اشاره کرد و گفت: پدیده زردنویسی، زردخوانی و وجود کتاب‌نماها، عناوین غیرحقیقی و کتاب‌های عامه‌پسند، چهره غالب کتاب در ایران هستند. وی افزود: وضع کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی هم در چارچوبی کنترل شده نیست اما ساماندهی این عرصه نیازمد یک تحول است.

در ادامه گزیده ای از اظهارات مدیر عامل خانه کتاب را به نقل از مهر می خوانید:

- میلیاردها تومان صرف برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌کنیم اما برنامه‌ریزی برای این نمایشگاه مبتنی بر حل بحران‌های عرصه کتاب نیست.

- مهمترین عامل رکود کیفی عرصه کتاب و در واقع کیفیت کتاب‌ها در ایران، فقدان جریان نقد کتاب است و به همین خاطر است که کتاب‌هایی که در حد جایزه نیستند، جایزه می‌گیرند.

- یکی از مهمترین توصیه‌های رهبری، دعوت نویسندگان به نقد است، حتی ایشان خواهش کرده‌اند که آنها وارد عرصه نقد کتاب‌ها شوند ولی به عقیده من، نویسندگان ما تا این لحظه به این دغدغه رهبری پاسخ مثبت نداده‌اند.

- تنها در سال 92 مبلغ 2 میلیارد تومان هزینه نشر مجلات «کتاب‌ ماه» شده است، از نظر توزیع هم اساساً نشریات «کتاب ماه» توزیع خارج از تهران هم نداشته‌اند و 95 درصد آنها هم یا اهدا شده‌اند و یا همین الان هم انبارهای خانه کتاب مملو از این نشریات است.

- دوستان رسانه‌ای بگویند که آیا ما باید این وضعیت غلط را ادامه دهیم فقط برای اینکه برخی دوستان ناراحت نشوند یا باید بدون نگرانی از این قبیل مسائل حاشیه‌ای، کارمان را ادامه دهیم و امور را اصلاح کنیم؟!

- نشریات «کتاب‌ ماه» که 10 عنوان بودند، با این بودجه 2 میلیاردی به اهداف خودشان نرسیدند. مثلاً کتاب ماه فلسفه را در نظر بگیرید؛ فلسفه آن این بوده که به هر کتابی که در ایران به عرصه فلسفه می‌پرداخته، بپردازد اما به ضرس قاطع می‌گویم که برخی از این نشریات تا 80 درصد مطالبش فقط مختص کتاب‌های خارجی بوده است در واقع مجله‌ای که قرار بود کتاب‌های فلسفی ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهد، تبدیل شده بود به نشریه معرفی کننده کتاب‌های خارجی این عرصه.

- تعداد زیادی از این نشریات تبدیل شده بودند به ویژه‌نامه‌های شخصیت‌های علمی جهان مثلاً کتاب ماه حوزه دین چهره‌هایی مثل جان هیک را معرفی می‌کرد در حالی که تنها 1 درصد کتاب‌های ایرانی در این مجلات نقد یا معرفی می‌شده است و اساساً ما با بحران نقد نشدن کتاب مواجه هستیم.

- ما برخلاف برخی دوستان رسانه‌ها که اعلام می‌کنند، چیزی را تعطیل نکرده‌ایم البته که اگر چیزی کارکرد خودش را از دست بدهد و نیازمند تعطیل کردن باشد، باید تعطیل شود ولی از بس، خبرنگاران حوزه کتاب پرسیده‌اند چرا تعطیل شد که ما مسئولان هم فکر می‌کنیم باید همیشه بگوئیم نه، تعطیل نشده است. سوال من این است چرا خبرنگارها به جای این سوالات، از ما انتقاد نمی‌کنند که چرا یک رویه غلط را ادامه می‌دهید؟!

- نشریات «کتاب ماه» مطلقاً درباره کتاب‌هایی که در ماه گذشته منتشر شده‌اند، نبوده‌اند بلکه به معنای کلی کتاب به ما هو کتاب می‌پرداختند. ضمن اینکه یک ماه فرصت کمی است برای پرداختن به کتاب‌هایی که در طول یک ماه منتشر می‌شوند.

- در حال آسیب‌شناسی جوایز حوزه کتاب هستیم و خوشبختانه بحث‌هایی بسیار جدی مطرح می‌شود و این فرآیند روندی رو به جلو دارد. در این جلسات درباره دولتی بودن یا نبودن جوایز، نحوه مدیریت بر آنها، میزان جوایز نقدی و جوایز معنوی بحث می‌شود و به نظرم به زودی به سرانجام خوبی خواهد رسید و پیش بینی می‌کنیم تا 45 روز و نهایتاً دو ماه آینده پیش نویس طرح جامع جوایز حوزه کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آماده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش از انتشار کتاب کتابشناسی ایران در 3 جلد و زیر نظر سیدفرید قاسمی و همچنین گزیده‌ای از مهمترین و باکیفیت‌ترین مقالات نقد در تاریخ کشور خبر داد.

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------