انتقاد شدید روزنامه اعتماد از سخنان مصباح یزدی



اخبار,اخبار سیاسی ,سخنان آیت الله مصباح

 

اخبار سیاسی - مقاله انتقادی اعتماد درباره سخنان آیت الله مصباح


یکی از آقایان محترم که در دفاع و پیروزی رییس و دولت قبلی سنگ تمام گذاشت و حتی تایید ضمنی امام زمان(عج) را از طریق خواب ضمیمه ریاست جمهوی وی کرد، اخیرا نیز نکاتی در نقد دولت جدید اظهار داشته که محل تامل است از جمله اینکه گفته‌اند: «برخی دولتمردان تنها رفع احتیاجات دنیایی مردم را وظیفه خود می‌دانند…آنها برداشتن تحریم‌ها، رفع تورم و حل معضل بیکاری را مهم‌ترین دغدغه خود می‌دانند اما حتی همین کارها را نتوانستند انجام دهند.

 

نهایت کاری را که این افراد وظیفه خود می‌دانند آن است که هرچه مردم می‌خواهند فراهم کنند آن هم نه در چارچوب دین، بلکه هرچه بخواهند... اگر کسی صحبت از آخرت کند اینها می‌گویند شما بیکارید که فکر آخرت مردم هستید ما کار داریم و باید تحریم‌ها را‌برداریم؛ حالا دیدیم که چقدر هم تحریم‌ها برداشته شد، کار ایجاد شد، گرانی‌ها برطرف شد!... مهم‌ترین معضل و مساله در کشور ما، اقتصاد و مادیات نیست، بلکه همان هدفی است که به خاطر آن، انقلاب شد.

 

اگر قرار بود مشکل اصلی ما، اقتصاد و مادیات باشد، که در این صورت اگر انقلاب نمی‌کردیم، بهتر بود؛ چراکه در آن زمان نه تحریمی دامنگیر ملت ایران بود و نه مشکل انرژی هسته‌یی داشتیم و الان در وضعیت پیشرفته‌تری بودیم!» پیرامون این نظرات چند نکته وجود دارد که توجه ایشان را باید به آن جلب کرد.

1- هیچگاه کسی نگفته است، کسانی که به فکر آخرت مردم هستند، بیکارند. اتفاقا برعکس این ادعا مطرح می‌شود که چرا کسانی که وظیفه و رسالت آنها طرح معنویت و خدا و آخرت است و باید بنیان‌های اخلاقی جامعه را تقویت کنند، به امور غیر اخروی اهمیت بیشتری می‌دهند و وظیفه و رسالت اصلی خود را در مقام یک روحانی فراموش می‌کنند.

 

آنچه که آنان می‌گویند این است که ما در مقام دولت وظیفه پرداختن به آخرت مردم را نداریم، هر چند در مقام غیر دولتی به چنین رسالتی نیز می‌پردازیم. ما مثل وکیلی هستیم که در امور معینی از جانب موکِّل خود وکالت داریم. دولت وکیل مردم در انجام وظایف خاصی است و کسی که رییس‌جمهور شده هنگام نامزدی خود برای اخذ رأی و وکالت از مردم این سیاست‌ها را شرح داده که عمده آن حول محور رفع تحریم‌ها و اقتصاد بوده است. بنابراین خلط کردن این مباحث اشکال جدی دارد.

2- فرض کنیم که وظیفه دولت پرداختن به امور اخروی مردم است، در این صورت دولت مورد تایید ایشان که 8 سال عهده‌دار مطلق امور جامعه بود، تا چه حد توانست مردم را متوجه آخرت کند؟ آیا مردم و جامعه ما در 8 سال حکومت فرد مورد تایید ایشان آخرت‌گراتر و بامعنویت‌تر شدند؟ آیا اخلاق و راستی در دوره ایشان گامی به جلو برداشت؟ یا برعکس در همه این موارد عقبگرد داشتیم.

 

اگر ایشان هیچ دولتی را مصداق تایید نظر و رأی خود نمی‌دانست، شاید می‌توانستیم بگوییم باید منتظر حضور ایشان یا دولت متبوع و مورد نظرشان بود تا بلکه مردمی آخرت‌گرا پرورش دهند، ولی از آنجا که تجربه ایشان و دولت مورد نظرشان هنوز هم پیش چشم همه است، باید ابتدا عملکرد و دستاوردهای آخرت‌گرای آن دولت را تبیین کنند، بعد به نقد دیگران بپردازند.

3- اینکه به صورت احتجاجی درباره برداشته نشدن تحریم‌ها جدلی بحث کرده‌اند، نیز ناشی از یک برداشت نادرست دیگر است. روابطی که به دست دولت مورد تایید ایشان 8 سال تخریب شد، با یک سال و دو سال و حتی 8 سال اصلاح نمی‌شود. هر سال تخریب نیازمند چند سال بازسازی است البته اگر اجازه داده شود. سیاست خمره رنگرزی نیست که بتوان تحریم‌ها را در داخل آن کرد و با رنگ دیگری آن را بیرون آورد. این ذهنیت غلط در دولت گذشته بود که سیاست را به مثابه خمره رنگرزی تصور می‌کردند.

 

کدام اختلافی است که 8 سال به شدیدترین وجهی عمیق شود، ولی در عرض فقط یک سال ترمیم شود و همه مشکلات برطرف شود. اگر چنین باشد دستاوردهای حکومت امام علی (ع) را چگونه ارزیابی خواهند کرد؟ ظاهرا برخی از آقایان هنوز به عمق منازعه هسته‌یی پی نبرده‌اند که انتظار داشته‌اند در همین مدت کم تحریم‌ها برطرف شود. با وجود این؛ همین قدر که این دولت توانسته سایه جنگ را از سر منطقه و ایران کم کند و با درایت جریان رو به تخریب گذشته را متوقف و حتی معکوس کند، کار بزرگی صورت داده است.

4- در مورد هدف انقلاب هم دو نکته را نباید فراموش کرد: اولا هدف انقلاب در سخنان رهبر انقلاب در سال 1356 و 1357 و انتقاداتی که به رژیم گذشته داشتند مشهود است و چنین نیست که بی‌عدالتی، فساد، فقر و اقتصاد جزو این اهداف نبوده است. نکته مهم‌تر اینکه همه هدف انقلاب را دولت نمی‌تواند محقق کند، بلکه هدف اصلی انقلاب، آزاد شدن همه نیروها از جمله روحانیون بود تا این افراد بتوانند چنانچه شایسته است به تبلیغ دین بپردازند و صد البته که این آزادی برای امثال ایشان الآن وجود دارد و می‌توانند چنین وظیفه‌یی را انجام دهند و اینکه بخواهند وظیفه و رسالت آنان را دولت عهده‌دار شود، مخالف هدف انقلاب است.
اخبار سیاسی - اعتدال

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------