آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

استیضاح؛ تاوان بزرگ یک افشاگری



اخبار,اخبار سیاسی ,استیضاح وزیر علوم

 

اخبار سیاسی - استیضاح؛ تاوان بزرگ یک افشاگری

به‌دنبال اعلام وصول استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیرعلوم؛ ایلنا نوشت: به اسناد موثقی دست یافته که طی آن برخی نزدیکان دولت سابق، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نیز فرزندان برخی افراد صاحب‌منصب در لیست بورسیه‌های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند. طبق اسناد به داماد یکی از این افراد بورس ادامه تحصیل در آمریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است.

 جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش دیروز گفت: «پیگیری تخلفات دولت قبل درباره بورسیه‌ها با استیضاح یا بی‌استیضاح قطعی است و اگر هم قرار باشد استیضاح رای بیاورد و وزیر دیگری در این وزارتخانه حضور یابد، باید آن را پیگیری کند.»

 

این جمله اتمام حجت بود؛ اتمام حجت با آنهایی که درصدد بودند با طرح موضوعاتی نظیر استیضاح وزیر علوم فضا را چنان غبارآلود کنند که تخلفات وزارت علوم در دوره قبل پنهان بماند اما این تصور باطلی است و دنباله‌روهای استیضاح باید با مرور گذشته، افشاشدن واقعیات‌هایی که تصور نداشتند روزی عیان خواهد شد را به یاد آورند. چهاربند مطرح شده برای این استیضاح دارای نکات قابل تاملی است پس باید مروری به هر یک از آنها داشت:


  امضای مجلس در حکم برائت متخلفان؟
 1- «عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها به‌رغم تأکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از استادان اخراج شده توسط هیأت‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی». به‌راستی عدالت است که وزیر دولت یازدهم را به‌دلیل تخلفات دولت سابق به پای میز محاکمه بکشانند و مهم‌تر از همه اینکه چه کسی پاسخگوی آن تخلفات خواهد بود؟ آیا محکوم کردن وزیری که نقشی در تخلفات نداشته به معنای پایان و برائت مدیران دولت قبل است؟ اجرای بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد یک «واترگیت سیاسی» برای جریانی است که ۸ سال از احمدی‌نژاد با تمام قدرت حمایت کرد. لیست بورسیه‌های غیرقانونی از افرادی پر شده که از نزدیک‌ترین افراد و منتسبان نزدیک به دولت قبل و حامیان آنها هستند.

 

به نظر می‌رسد تلاش برای استیضاح وزیر علوم در واقع تمهیدی برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت مهم است که بسیاری از مخالفان دولت فعلی از موهبت رانت دولت قبل استفاده اکمل کرده‌اند و درنهایت برای جلوگیری از افشای بیشتر این موضوع قصد دارند افشاگر را وادار به سکوت کنند. به‌عبارت دیگر بخش عمده‌ای از مخالفت‌ها با دولت (نه انتقادها) ناشی از منافعی است که با رای مردم از میان رفته است.


 مشکل اصلی، نبودن همفکران است؟
2-بند دیگر استیضاح اینچنین است: «اعزام گروه‌های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری» جالب است که در این بند دستور صریح رئیس‌جمهور مورد توجه استیضاح‌کنندگان قرار گرفته است و آنها در این مورد به سخنان روحانی دقت می‌کنند!

 

حال این سوال مطرح است که چرا دیگر سخنان رئیس‌جمهور یا مورد توجه نمایندگان قرار نمی‌گیرد یا بدان هجمه می‌شود؟ 29تیرماه بود که دکتر حسن روحانی گفت: «اگر می‌خواهیم که فضای دانشگاه فضای علم و خلاقیت و نوآوری باشد باید در این فضا، احساس استقلال و آزادی وجود داشته باشد و نباید احساس فشار و محدودیتی وجود داشته باشد، البته اگر تذکری هست باید مطرح شود.»

 

آقایان جبهه پایداری فراموش کرده‌اند عدم توجه به اصل موضوع و نصفه درک کردن واقعیات سبب مشکلات زیادی به‌ویژه در 8 سال دولت‌های نهم و دهم شده است؟ در مورد این بند باید پرسید که منظور نویسندگان استیضاح از گروه‌های سیاسی دارای سوابق تندروی چیست و این جمله به نوعی بی‌اهمیت جلوه دادن عملکرد نهادهای ذیربط و مسئولی نیست که در شناسایی و برخورد با افراد مساله‌دار باید پیشرو باشند؟ تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها هم که در این بند آمده بسیار جالب است چون معنای واقعی آن اینچنین است که چرا دوستان و هم‌طیفان آنها دیگر قدرت مانور در دانشگاه‌ها را ندارند و پس از 8 سال به اساتید دانشگاه‌ها واعضای هیات علمی احترام گذاشته شده است؟ به نظر می‌رسد شایسته بود که استیضاح‌کنندگان از همان ابتدا مشکل اصلی خود یعنی کنارگذاشته‌شدن هم‌طیفانشان از مدیریت دانشگاه‌ها را به صراحت بیان می‌کردند.


 نمایندگانی در نقش مدعی‌العموم!
3-«منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به‌ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها» بند سوم استیضاح فرجی‌داناست که مانند بند دوم معنای آشفتگی از حذف همفکران استیضاح‌کنندگان از مدیریت دانشگاه‌ها را دارد و بازهم این سوال بی‌پاسخ است که آیا وزیر علوم اختیار چینش نیروهای خود را ندارد؟ راستی چرا در دولت احمدی‌نژاد که پیشرفت علمی کشور شیب نزولی پیدا کرد این نمایندگان دلواپس نشدند و حالا هم که این شیب صعودی شده است، به‌جای ابراز خوشحالی از پایان نزول به دنبال بهانه‌جویی هستند.

 

آیا واقعا وضعیت علمی دانشگاه‌ها و تربیت نیروهای دارای سطح بالای معلومات برای نمایندگان در درجه نخست اولویت نیست که به موضوعات اثبات نشده و غیرمنطقی روی آورده‌اند؟ «عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88» به چه معناست؟ آیا برخی نمایندگان مجلس که اکنون بر کرسی مدعی‌العموم قرار گرفته‌اند به شناسایی سوابق افراد و محکوم کردنشان می‌پردازند؛ اگر اینچنین است لااقل انصاف مدعی‌العموم را هم داشته باشند و اجازه دفاع دهند هرچند در حیطه وظایف نمایندگان مجلس تعریف نمی‌شود.


4- بند چهارم هم این است که « عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایش‌های شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب.» درباره این بند باید مروری به بخشی از اظهارات وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد یعنی کامران دانشجو داشت که گفته بود: «ملت ایران به دانشجویان و دانشگاهیانی که به‌رغم تمام هجمه‌ها نشان دادند که افسران و فرماندهان قابل اعتمادی هستند احترام می‌گذارد.»

 

آیا به‌راستی دانشجویان و دانشگاهیان با تغییر دولت و به تبع آن تغییر وزیر به تغییرات محرز و مشخص دچار می‌شوند؟ دانشجو در موقعیت دیگری هم گفته‌بود: «ولایت‌پذیری دانشجویان زره فولادی است که تیر دشمن بر آن اثر نمی‌کند زیرا اگر این ولایت‌پذیری نبود تیرهای زهرآگین دشمن که با هجمه عظیم به دانشگاه‌ها حمله کرده بودند بی‌اثر نمی‌شد. این هجمه‌ها با توجه به ولایت‌پذیری بی‌اثر شدند. قاطبه و قریب به اتفاق دانشگاهیان ولایت‌پذیری دارند و همگام با ولایت هستند که خارج از خط و خطوط سیاسی قرار دارند. دانشجویان پس از انتخابات ولایت‌پذیری را خارج از مرزبندی‌های جناحی و سیاسی نشان دادند. ولایت‌پذیری خارج از علاقه‌های سیاسی است. محور، ولایت است و ولایت، محور نظام است.»


 چه کسی سود می‌برد؟
تلاش‌های سران و میانه‌رو‌های مجلس و هیأت‌رئیسه برای مصالحه بین استیضاح‌کنندگان و وزیر علوم بی‌نتیجه ماند. با وجود آنکه سعدا... نصیری، معاون پارلمانی وزیر علوم تصریح کرده بود که خواسته‌ها و مطالبات مورد نظر استیضاح‌کنندگان را برآورده کرده‌ایم و با وجود حمایت جامعه دانشگاهی و فعالان حوزه دانشگاهی از عملکرد 9 ماهه فرجی‌دانا استیضاح‌کنندگان که عمدتاً عضو جبهه پایداری یا همسو با این طیف سیاسی هستند بر طرح استیضاح اصرار دارند.

 

استیضاح‌کنندگان درحالی دم از ضرورت آرامش و ثبات در کشور می‌زنند و معتقدند رویکردهای فرجی‌دانا در وزارت علوم باعث تنش و برهم خوردن آرامش دانشگاه‌ها شده است که در یک سال گذشته با وجود نشاط سیاسی و رونق گرفتن فعالیت‌های مختلف دانشجویی در دانشگاه‌ها، هیچ موردی از آشوب یا تنش‌های خاص دیده نشده است.

 

مشخصا در 16آذر سال گذشته و به‌مناسبت «روز دانشجو» شاهد حضور نمایندگان فکری طیف‌های مختلف سیاسی در دانشگاه‌ها بودیم بدون اینکه تنشی ایجاد شود. برخلاف گفته‌های استیضاح‌کنندگان، رضا فرجی‌دانا بر اساس سیاست‌های اعلام‌شده از سوی رئیس‌جمهوری و در چارچوب مشی اعتدالی عمل کرده و همین عملکرد رضایت‌مندی دانشجویان، استادان دانشگاه‌ها و فعالان این حوزه را به‌دنبال داشته است.


 وزير علوم پاسخ خوبي به استيضاح كنندگان مي دهد
حجت‌الاسلام مجید انصاری در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت‌ا... حسین شب‌زنده‌دار در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وزیر علوم می‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای نمایندگان مجلس داشته باشد گفت: حتما پاسخ می‌دهد و پاسخ خوبی هم خواهد داد. وی تصریح کرد:‌ ان‌شاءا... وزیر علوم مجددا با رای نمایندگان به عنوان وزیر انتخاب خواهد شد.


 چه کسانی از بورسیه استفاده کردند؟
به‌دنبال اعلام وصول استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیرعلوم؛ ایلنا نوشت: به اسناد موثقی دست یافته که طی آن برخی نزدیکان دولت سابق، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نیز فرزندان برخی افراد صاحب‌منصب در لیست بورسیه‌های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند. طبق اسناد به داماد یکی از این افراد بورس ادامه تحصیل در آمریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است.

 

مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته در لیست بورسیه‌های غیرقانونی نام فرزند یکی از نزدیکان دولت سابق هم دیده می‌شود که با معدل13 از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست. همچنین خواهرزاده و داماد خواهر وی نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند. در همین حال مطابق اسناد موجود به همسر وی نیز مجوز فعالیت یک مرکز آموزش‌عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به‌شمار می‌آید. در ادامه بررسی‌ لیست تخلفات وزارت علوم دولت قبل، ایلنا مطلع شد نام یکی از مدیران رسانه‌ای منتسب به جریان اصولگرا که این روزها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است، در این لیست وجود دارد.

 

این اطلاعات حکایت از آن دارد که این مدیر رسانه‌ای هم‌اکنون درحال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران است که به دلیل کبر سن طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد و ایلنا فقط به دلیل ملاحظات حرفه‌ای از ذکر نام این مدیر رسانه‌ای فعلا خودداری کرده است.

اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------