آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

تحلیل زیباکلام از تفاوت نگاه‌ها در مسئله هسته‌ای: برای اولین بار نگرانی غربی‌ها واقعی فرض شد



اخبار,اخبار سیاسی ,صادق زیباکلام

 

اخبار سیاسی - تحلیل زیباکلام از تفاوت نگاه‌ها در مسئله هسته‌ای: برای اولین بار نگرانی غربی‌ها واقعی فرض شد

زیباکلام ابراز عقیده کرد: برای اولین بار دولت یازدهم فرض را بر این گذاشت که غربی‌ها واقعا از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای‌ ما نگران هستند و ظریف و معاونانش با این نیت به مذاکرات نرفتند که ترس غربی‌ها بهانه است.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم که امروز در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه در حال برگزاری است، در خصوص ابعاد سیاسی توافقنامه ژنو و سیاست هسته‌ای این دولت گفت: جدی‌ترین تحولی که دولت روحانی در سیاست خارجی داشته، این است که سیاست قبلی که در ۸ سال گذشته اعمال شده بود، کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه سیاست اصولگرایان مساله هسته‌ای را به معضل تبدیل کرده بود، ادامه داد: اصولگرایان با استفاده ابزاری از مساله هسته‌ای آن را به عنوان رویارویی با غرب و آمریکا قرار داده بودند.

به گفته زیباکلام عمر دولت اصلاحات در مساله هسته‌ای قد نداد که به تدبیری بیانجامد و عملا مشکلات ما در مساله هسته‌ای از اواخر دولت خاتمی شروع شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: دولت احمدی‌نژاد با این رویکرد آمد که نگاه جدیدی در عرصه سیاست خارجی داشته باشد، اما از مساله هسته‌ای به عنوان یک ابزار استفاده کرد.

این فعال سیاسی گفت: احمدی‌نژاد دولت‌های قبلی را خائن می‌دانست و علت مخالفت آمریکایی‌ها و غربی‌ها را در این می‌دانست که آن‌ها نمی‌خواهند ما پیشرفت علمی داشته باشیم و غرب مخالف توسعه اقتصادی ما است.

وی با طرح این سوال که علت مخالفت غربی‌ها با مساله هسته‌ای ما چیست؟ گفت: هر کشوری که بتواند اورانیوم را ۳ درصد غنی‌سازی کند، تا ۹۰ درصد نیز می‌تواند پیش رود و این برای غربی‌ها نگران‌کننده است.

زیباکلام تحلیل خود را بار دیگر تکرار کرد که پاسخ ما به نگرانی غربی‌ها همیشه این بوده است که ما قصد تولید سلاح هسته‌ای نداریم، اما آیا آمریکایی ها‌باید به این گفته ما که اسلام تولید هرگونه سلاح هسته‌ای را منع می‌کند، راضی می‌شوند؟ آن هم در حالی که جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده است باید اسرائیل نابود شود.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: در واقع مشکل اساسی از اینجا شروع شد که فعالیت هسته‌ای ما در سیاست خارجی در خصوص اسرائیل باعث نگرانی غربی‌ها شد، اما پاسخ اصولگرایان به ترس غربی‌ها این بود که ایران هیچوقت به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز عقیده کرد برای اولین بار دولت یازدهم فرض را بر این گذاشت که غربی‌ها واقعا از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای‌ ما نگران هستند، وی گفت: ظریف و معاونانش با این نیت به مذاکرات نرفتند که ترس غربی‌ها بهانه است، بلکه تیم مذاکره‌کننده جدید اعلام کردند ما چه کنیم که نگرانی شما از بین برود.

این فعال سیاسی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده جدید از این نقطه شروع کرد که غربی‌ها نسبت به ایرانی‌ها بی اعتمادند و در مقابل نیز غربی‌ها اعلام کردند که در اصول با فعالیت‌های هسته‌ای ما مخالفتی ندارند.

وی گفت: برنامه هسته‌ای می‌تواند ادامه پیدا کند مشروط به اینکه غربی‌ها اعتماد لازم را بدست آورند، این فرمول گفتنش آسان اما زمان‌بر است، به همین علت مذاکرات طول می‌کشد.

زیباکلام گفت: من مطمئنم به یک نقطه می‌رسیم که دو طرف در تعداد سانتریفیوژها به اشتراک می‌رسند و مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه معتقدم فعالیت‌های هسته‌ای ما هیچگونه دستاورد اقتصادی نداشته است، گفت: معتقدم اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند همچنان مشکلات ما نیز ادامه خواهد داشت، اما من به روند مذاکرات بسیار خوشبینم.
اخبار سیاسی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------