آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

درس های استیضاح تاریخی چیست؟/ بازندگان اصلی استیضاح چه کسانی هستند؟



اخبار,اخبار سیاسی ,استیضاح فرجی دانا

 

اخبار سیاسی - آیا تک و پاتک دولت جواب می دهد؟
درس های استیضاح تاریخی چیست؟/ بازندگان اصلی استیضاح چه کسانی هستند؟

حامیان دولت این سئوال منطقی را دارند که چگونه می شود فراکسیون اکثریت و رئیس آن به دفاع از وزیر پرداخته و استیضاح را بلاموضوع اعلام کنند اما در نهایت سبد رای خود را در کاسه استیضاح بگذارند. افکار عمومی این اقدام را ناشی از سیاسی کاری و وارونه نمایی این طیف ارزیابی کرده و این نکته با توجه به انتخابات آینده مجلس به نفع تیم لاریجانی نخواهد بود.

جرمش این بود که آرام و با طمانینه و البته با صلابت و اقتدار شعارهای اعلامی رئیس جمهور و خواست قاطبه جامعه دانشگاهی را به پیش می برد و این تخلف بزرگی است برای آنانی که طی هشت سال، تمام اهتمام خود را به کار بستند که دانشگاه را در سیطره و کنترل خود درآورده و اکنون نیز نمی خواهند این جایگاه حساس را از  دست رفته و در مقابل با رویکردهای سیاسی خود ببینند.


فرجی دانا رفت در حالیکه رئیس جمهوری در اردبیل حضور داشت و لاریجانی در صحن علنی خود را مدافع تمام قامت فرجی دانا نشان می داد و البته پایداری ها مصر به استیضاح وی بودند.

مردی از راس هرم وزارت علوم پایین آمد که توانسته بود علاوه بر تامین نظر و خواست عمومی جامعه دانشگاهی با مدیریت هوشمندانه و سنجیده فضای دانشگاه را از التهاب های چند سال اخیر صحنه سیاسی به سلامت گذر دهد و گشایش فضا به چند دستگی نیانجامد. وزیر کشور اذعان دارد که در طول یکسال اخیر هیچ چالش امنیتی در دانشگاه ها نداشته ایم اما آنانی که در فضای 5 سال پیش منازعات باقی مانده و درجا زده اند او را متهم به فتنه افکنی کردند بدون آنکه به بدیهی ترین شرایط و واقعیات توجه کنند. آنان خواسته یا نا خواسته خود به دنبال تشنج آفرینی در فضای دانشگاه و فتنه انگیزی هستند که رگ حیات تندروها در همین فضای متشنج ریشه دارد.

فرجی دانا از وزارت علوم رفت اما کیست که نداند این رفتن برآمده از ایستادگی وی در برابر تخلفات و عدم عدول از اصل رکین شایسته سالاری و فقدان دخالت دهی گرایش های سیاسی در انتصاب های حرفه ای بود.

فرجی دانا از هر منظری که نگریسته شود بازنده معادلات امروز بهارستان نبود. او اکنون با قامتی استوار و شانیتی دو چندان تر و مقبولیتی فزاینده تر در سمت مشاور رئیس جمهوری قرار گرفته است. از منظر سیاسی نیز نه او که لاریجانی و طیفی از اصولگرایان سنتی و میانه رو تر بازنده اصلی میدان سیاسی هستند و البته به عملکرد رئیس جمهور نیز ایرادات جدی وارد است.

چهارشنبه 29 مرداد ماه سال 93 نه فقط  روز استیضاح که موعد و موسمی برای آغاز تغییر و تحولات در عرصه سیاسی شد و به زعم نگارنده حاشیه ها و تفسیرها نسبت به این روز مقدم بر اصل استیضاح اس:

اول- فراکسیون اکثریت مجلس یعنی فراکسیون رهروان به ریاست علی لاریجانی با صراحت اعلام داشت که مدافع  استیضاح نبوده و موافق آن نیست. با این وصف بسیاری گمان می بردند که موضوع استیضاح یک تلاش نافرجام و بی نتیجه از سوی تندروها خواهد بود. این نکته به هنگامی تشدید یافت که شخص رئیس مجلس هم آشکارا جانبداری خود از باقی ماندن وزیر از تریبون عمومی مجلس نشان داده و همه گمان بردند که تندروهای طرفدار استیضاح مغلوب اصولگرایان میانه رو خواهند شد و حتی بسیاری عدم حضور روحانی در جلسه استیضاح را از این ناحیه دانستند.و اکنون با رای آوردن استیضاح دو گمانه به اذهان خطور می نماید که هر دو برای لاریجانی و طیف سیاسی همراه او نتایج خوشایندی نخواهد داشت.

 

از یکطرف طیف حامیان دولت این سئوال منطقی را دارند که چگونه می شود فراکسیون اکثریت و رئیس آن به دفاع از وزیر پرداخته و استیضاح را بلاموضوع اعلام کنند اما در نهایت سبد رای خود را در کاسه استیضاح بگذارند. افکار عمومی این اقدام را ناشی از سیاسی کاری و وارونه نمایی این طیف ارزیابی کرده و این نکته با توجه به انتخابات آینده مجلس به نفع تیم لاریجانی نخواهد بود.  از طرف دیگر اگر لاریجانی در گفتار و رویکرد خود صداقت داشته این رای نشان می دهد که وی و نزدیکانش در جبهه اصولگرایی به عقب رانده شده و طیف مقابل توانسته سیطره آنان را در این جبهه ساقط کند.

 

با این وصف نیز از آن حیث که اکثریت نمایندگان فعلی از نیروهای تازه در مجلس هستند و بدیهی است که از کانون های قدرت تاثیر بپذیرند و به سمت و سوی آن گرایش یابند و کار لاریجانی در مدت باقی مانده از مجلس با قدرت نمایی فعلی تندروها بسیار سخت تر نیز شده است و در مجموع بازنده اصلی تحولات امروز را می توان علی لاریجانی و دوستان دانست.

دوم- فقدان حضور وزیر کارآمدی چون فرجی دانا آنهم در برهه ای که نزدیک به موسم و موعد بازگشایی دانشگاه ها می شویم و با توجه به محبوبیت و مقبولیت وی در سطح جامعه دانشگاهی بی گمان ضربه بزرگی به دولت خواهد بود اما رئیس جمهوری می توانست با اتخاذ تاکتیکی ساده و راحت موضوع را به گونه ای دیگر به پیش برده و یا از حجم صدمات بکاهد.

 

تنها کافی بود رئیس دولت در اولین استیضاح کابینه خود در مجلس حاضر می شد چرا که فرجی دانا تنها با ده رای حائز رای اعتماد مجلس نشد و با توجه به آن خصیصه ای که در مورد نمایندگان جدید الورود گفته شد می شد متصور بود که استیضاح به گونه ای دیگر رقم خورده  و اکنون فرجی دانا باقی بماند. در غیر اینصورت هم حضور وی در صحن علنی برای دفاع از وزیری شایسته، شان و مرتبه او در نزد هواداران را افزایش می داد و عدم حضور رییس جمهور نقطه ضعفی برای وی به شمار می آید.

سوم- بی گمان حلقه مشاوران و نزدیکان روحانی چه در ماجرای رای اعتماد ها و چه در فواصل و برهه های دیگر نشان داده اند که از ضعف و عدم تحلیل مناسب و عمدتا انفعالی رنج می برند و نمی توانند همسطح رئیس جمهوری به پیش بروند. مشاوری که سخنان وی از زبان منتقد دولت در جلسه استیضاح شنیده شده و دستمایه حمله به وزیر می شود و همواره بیش از آنکه اهالی رسانه و حوزه ای که او در آن به سمت مشاوری گمارده شده از وی تعریف و تمجیدد کنند، مخالفین تندرو مجلس او را ستایش کرده و از سخنان و عملکردش دفاع می کنند، مشخص است که جایگاه و پایگاهی ویژه ای در میان تندروها دارد. انتخاب محمد علی نجفی به سمت سرپرست وزارت علوم البته از آن کنش های ناب و غیر منتظره روحانی بود که می تواند تا قسمتی اذهان عمومی را نسبت به عملکرد ضعیف دولت و مشاورانش در ماجرای استیضاح راضی کند اما تا کجا و تا چه زمانی باید این هزینه ها از جیب شخص روحانی پرداخته شده و رویکردها سامانی مقبول بگیرد و فرصت سوزی ها دامن گیر دولت نشود؟.

استیضاح به پایان آمد اما تبعات و تاثیرات آن بر سپهر سیاسی بی گمان باقی و جاری خواهد بود و باید منتظر پس لرزه های آن ماند.    

اخبار سیاسی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------