آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

تلاش برای توقف دولت آغاز شده است



اخبار,اخبار سیاسی ,وضعیت صداوسیما

 

اخبار سیاسی - تلاش برای توقف دولت آغاز شده است

انتقاد روحانی از وضعیت صداوسیما باعث شد تا مهندس اكبر تركان واكنش نشان دهد. 

«پخش گزینشی و برنامه‌ریزی‌شده برخی از اظهارات مدیران، وزرا و پرداختن به حاشیه‌های دولت یازدهم بیش از آنكه به اصل اقدامات دولت بپردازند، ازجمله دلایل ناراحتی دولت است. برخی از برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی که از سینه‌چاكان دولت‌های نهم و دهم بودند اكنون این دولت را رقیب سیاسی خود تصور می‌كنند»؛ این را مهندس اكبر تركان می‌گوید.

 

انتقاد روحانی از وضعیت صداوسیما باعث شد تا مهندس اكبر تركان واكنش نشان دهد. او به‌خوبی می‌داند معادلات گذشته موجب شده رئیس دولت یازدهم ناراحتی‌اش را اینگونه از رسانه ملی بیان كند. البته تركان معتقد است دولت یازدهم تحت فشار مسیر خود را تغییر نمی‌دهد. مشروح گفت وگوی «آرمان» با مهندس اكبر تركان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر مناطق آزاد در ذیل آمده است:


 چند روز پیش رئیس‌جمهور به برخی از اقدامات صداوسیما انتقاد كردند، شما به‌عنوان یك دولتمرد عملكرد صداوسیما را در بازتاب اخبار دولت مثبت ارزیابی می‌كنید؟
نه، من هم همان نظر آقای روحانی را دارم، اما آقای روحانی به‌دلیل برخی از معذوریت‌ها بسیاری از مسائل را بیان نكردند. متاسفانه برخی از برنامه‌سازان صداوسیما هنوز در دوره انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی قرار دارند. آنها با رویكرد سیاسی و حتی جناحی به دولت و اقدامات دولت می‌نگرند.


 بالاخره هر كسی یك ایده سیاسی و طرز تفكری دارد.
من حرف شما را قبول دارم. دولت هیچ‌گاه نگفته است كه مخالفان حرف نزنند، انتقاد نكنند  یا از تریبون صداوسیما بهره نگیرند. دولت آزادی اشخاص و آزادی تفكر را قبول دارد اما این روند در صداوسیما روندی یكطرفه دارد. استفاده از تریبون صداوسیما حق تمام جریانات سیاسی و همه دولت‌هاست. مگر نمی‌گویند این رسانه، ملی است. پس باید به تمام دیدگاه‌های سیاسی احترام بگذارد. حال دولت و رئیس‌جمهور معتقد است كه رسانه ملی، به اقدامات دولت جناحی می‌نگرد.


  استدلال شما برای اثبات عملكرد جناحی برخی از برنامه‌سازان سیما چیست؟
پخش گزینشی و برنامه‌ریزی‌شده برخی از اظهارات مدیران، وزرا و پرداختن به حاشیه‌های دولت یازدهم بیش از آنكه به اصل اقدامات دولت بپردازند، ازجمله دلایل ناراحتی دولت است. برخی از برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی که از سینه‌چاكان دولت‌های نهم و دهم بودند اكنون این دولت را رقیب سیاسی خود تصور می‌كنند و از شكست در انتخابات ناراحت هستند درحالی كه یك سال است انتخابات به پایان رسیده است، اگر كسی می‌خواهد با دولت رقابت كند باید در قالب احزاب سیاسی با دولت رقابت كند، نه در پشت سنگر رسانه ملی پنهان شود و برای تخریب چهره دولت برنامه‌سازی كند. برخی از مدیران سیما به‌خصوص هنوز در دوره انتخابات سیر می‌كنند درحالی كه دولت رقیب سیما نیست، رسانه ملی و دولت باید در یك جهت حركت كنند چراكه مطابق قانون اساسی صداو‌سیما زیرمجموعه قوای سه‌گانه است بنابراین برخلاف آن چیزی كه در این یك سال دیدیم دولت باید با رسانه ملی همسو باشد. 


  قبول دارید كه صداوسیما هم می‌تواند انتقاد كند؟ مثلا صداوسیما معتقد است كه مناطق آزاد در یك سال اخیر در جهت تولید حركت نكرده و بیشتر اهداف گسترش واردات داشته است.
انتقاد یا تخریب، شما فرق این دو را برای من مشخص كنید تا من حرف شما را قبول كنم. انتقاد یا عدم پوشش مناسب اقدامات دولت، فكر می‌كنم مورد دوم به اقدامات برخی از مدیران صداوسیما نزدیك‌تر باشد. ‌این حرف درست است كه دولت به‌دنبال سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است به همین دلیل از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌كند. دولت بارها گفته است كه فرش قرمز برای سرمایه‌گذار پهن می‌كند.

 

این حرف جدیدی نیست چون موجب رونق مناطق آزاد می‌شود. زیربناها را دولت می‌سازد، اما اینكه رسانه ملی می‌گوید دولت یازدهم تاكید بسیاری بر واردات در مناطق آزاد دارد، باید به آمار رجوع كنیم، صداوسیما میزان واردات را نسبت به دولت قبل بسنجند تا متوجه شوند كه دولت بیش از هر چیز به دنبال سرمایه‌گذاری است. آن نحوه گزینشی پخش خبر در دوره گذشته نشان می‌داد كه برخی از مدیران صداوسیما فدایی دولتی شده‌اند كه بعضا اقدامات و عملكردشان نماد بی‌تدبیری بود. بنابراین وقتی مدیران فدایی دولت احمدی‌نژاد راجع به دولت قضاوت می‌كنند من انتظاری جز تخریب ندارم. كمااینكه بسیاری از خدمات ارزشمند دولت یازدهم از دید مدیران سیاسی مغفول می‌ماند و بازتاب درستی نمی‌دهند.


 مثلا صداوسیما باید چه چیزی را منتشر می‌كرد كه معتقدید ندیده است؟
موفقیت دولت روحانی در مهار تورم سال گذشته از جمله این اقدامات بود. كنترل قیمت ارز، كنترل بازار که بانك جهانی اذعان دارد اما رسانه ملی هیچ‌كدام از این دستاوردها را به‌درستی منتشر نكرد، تلاش دولت برای گسترش خدمات درمانی ارزانقیمت كه هزینه سرسام‌آوری را بردولت تحمیل كرد، آیا بازتاب درستی در رسانه ملی داشت؟ نه، در مقابل به حاشیه‌های دولت پرداختند. همه رسانه‌های دیگر می‌گویند اما رسانه ملی به‌گونه‌ای جناحی به مساله می‌نگرد، برخی از مدیران سیما نمی‌توانند یا نمی‌خواهند موفقیت دولت یازدهم را ببینند. به نظر می‌رسد هنوز افراد در صداوسیما هستند كه پیروزی دولت روحانی را نپذیرفته‌اند و به‌خاطر انتخابات سال گذشته و شكست كسانی كه دوست داشتند، عصبانی هستند. غیر از این چه می‌تواند باشد؟


 آیا دولت یازدهم از این رویكرد سیاسی ضربه دیده است؟
اقداماتش به‌درستی تببین نشده است. دولت یازدهم برای برقراری آرامش و توسعه آمد اما حاشیه‌سازی برخی از برنامه‌سازان سیما چیز دیگری را نشان می‌دهد. دولت یازدهم نیامده بود فقط مدیران به‌طور مثال وزارت علوم را تغییر دهد اما با عینك سیاسی برخی تنها این دیده شد. هیچ‌گاه سعی نكردند دوربین خود را میان مخاطبان اصلی ببرند. البته كسانی كه به دولت روحانی رای دادند از برخی از اقدامات رسانه ملی ناراضی هستند و همین حرف رئیس‌جمهور را می‌زنند. 


 همین برخورد سیاسی باعث تغییر ذوق و سلیقه مردم هم شده است.
بله، آمار مركز پژوهش‌های مجلس گرایش مردم نسبت به شبكه‌های ماهواره‌ای را نشان می‌دهد. اگرچه این واقعیت برای ما تلخ است اما نشان می‌دهد سیاست‌های برخی از مدیران سیما ناكارآمد بوده است. اكنون هم با این رویكرد برخی از برنامه‌سازان سیما كه رای و خواست اكثریت مردم را نمی‌پذیرند قطعا فاصله‌ها بیشتر می‌شود.

 

بخش بزرگی از جامعه؛ نه به خاطر فیلم‌ها یا ورزش بلكه به خاطر نگاه یكسویه برخی از برنامه‌سازان سیما به رسانه ملی پشت كرده‌اند. امروز توجه به رسانه‌های دیگر برای به‌دست آوردن اخبار است. این واقعیت را باید مدیران رسانه ملی بپذیرند كه انتخابات یازدهم تمام شد. باید بپذیرند كه دولت با حاشیه‌سازی و خبرسازی مسیرش را تغییر نمی‌دهد. همگان به‌درستی می‌دانند كه دولت با یك استیضاح یا یك جریان‌سازی رسانه‌ای مسیرش را عوض نمی كند.


  مدیران رسانه ملی چه كاری را انجام دهند كه این عدم رغبت تغییر پیدا كند؟
صداوسیما همان كاری را انجام دهد كه آقای روحانی گفت. صداوسیما باید مطابق نظر روسای قوای سه‌گانه حركت كند. رئیس‌جمهور كه از عملكرد رسانه ملی  ناراضی است. عده‌ای در این رسانه فكر می‌كنند كه با تبلیغات و تحت فشار قراردادن دولت می‌توانند مسیر دولت را عوض كنند، رویكرد دولت همین است كه می‌بینید با تبلیغات رسانه‌ای و تهدید به استیضاح و برخورد رویكرد دولت تغییر پیدا نمی‌كند.

 

رفتار كلی برخی از برنامه‌سازان سیما در شأن یك رسانه ملی و فراگیر نیست. رئیس‌جمهور بیش از اینها از عملكرد صداوسیما رضایت‌خاطر ندارند. در سفر استانی اردبیل عملكرد صداوسیما به‌طور شاخص مورد انتقاد دكتر روحانی قرار گرفت. انتخابات یازدهم تمام شده است بازنده‌ها ممكن است از انتخابات ناراضی باشند اما نباید سعی كنند دولت را متوقف كنند، این اقدامات و مشابه آن؛ نشان‌دهنده این است كه می‌خواهند دولت را متوقف كنند.


 یعنی برخی از اقدامات رسانه‌ای و تحركات مجلس را برنامه‌ریزی شده می‌دانید؟
از جزئیات آن مطلع نیستم و تا وقتی از جزئیات مطلع نباشم، نمی‌توانم ادعای برنامه‌ریزی شده بودن تخریب‌ها و نگاه‌های جناحی به كابینه را مطرح كنم، اما آنچه مهم است، نگاه جناحی، یكسویه و البته خط دهی‌شده برخی از برنامه‌سازان صداوسیما علیه دولت است. اما می‌دانم كه برخی از مخالفان دولت فكر می‌كنند، با تهدید و جوسازی دولت مسیرش را عوض می‌كند، همانطور كه رئیس‌جمهور گفت دولت مسیرش را عوض نمی كند. در خلال اداره امور اجرایی كسی نباید كارشكنی كند.


 از آنجا که مسیر انتقاد از دولت گاه از حالت سیاسی خود خارج می‌شود و حالت باندی پیدا می‌كند، فكر نمی‌كنید منافع آنها دچار مشكل شده است؟
مسلما منافع بسیاری با اقدامات دولت یازدهم به خطر افتاده است اما نمی‌توانم همه مخالفت‌ها با دولت را دراین سبد قرار دهم، چون همه چیز مشخص نیست، اما می‌دانم برخی از مخالفت‌ها با وزرای دولت یازدهم كارشكنانه و شخصی است. 


 اكنون كه در یك‌سالگی دولت قرار داریم، عملكرد خود را در مناطق آزاد چگونه می‌بینید؟
آنچه در مناطق آزاد انجام می‌دهیم، شفاف‌سازی است. درگذشته این روند و رویكرد وجود نداشت به همین دلیل برخی سوءاستفاده‌ها رخ داد كه خودتان بهتر می‌دانید. حالا دولت یازدهم در یك سال اخیر سعی كرده است اقدامات خود را در مناطق آزاد شفاف سازی كند. این مهم‌ترین كار ما در مناطق آزاد بوده است.


 این شفاف‌سازی كه می‌گویید به چه معناست، آیا روند قراردادها مشخص است؟
شفاف‌سازی یعنی اینكه تمام قراردادها و معامله‌ها به اطلاع همه برسد. ما هیچ كاری را كه در آن اطلاع‌رسانی لازم صورت نگیرد، قبول نكردیم به‌جز موارد امنیتی. فكر می‌كنیم اگر كسی كارش درست است باید اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. به همین دلیل آن سوءاستفاده‌ها دیگر رخ نمی‌دهد. بخش دیگر انضباط مالی است. باید مشخص شود كه منابع مالی چگونه تامین و به چه مصرفی می‌رسند. در 8 سال گذشته روزنه‌های فساد اداری موجب سوءاستفاده‌های زیادی شد. برای مثال سرفصلی داشتیم با نام كمك به مناطق همجوار برخی از منابع به مناطق همجوار ارسال می‌شد.

 

اكنون این روزنه بی‌حساب و كتاب بسته شده است چون فكر می‌كنیم با سیاست‌های ما در تضاد است. آشفتگی‌های برنامه‌ریزی‌شده و غیر برنامه‌ریزی شده در گذشته نشان داد كه مهم‌ترین راه برای فساد اقتصادی همین امر است. به هر حال مناطق آزاد قوانین دست و پاگیری هم دارد كه ما هنوز درراستای حل آنها موفقیتی كسب نكرده‌ایم.


 به‌طور كل عملكرد یكساله مناطق آزاد را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
من نباید قضاوت كنم بلكه كارشناسان باید نظر بدهند. فقط این را باید به شما بگوییم كه وضعیت مناطق آزاد در یك سال پیش به‌گونه‌ای بود که آشفتگی‌ها و بی‌انضباطی‌ها موجب فساد اداری و اقتصادی شده بود. رانت بر عملكرد مناطق آزاد سایه افكنده بود و از همه مهم‌تر اینکه بعضا مدیران این مناطق به ركود کم‌توجه بودند. 


 آینده مناطق آزاد را چگونه ترسیم می‌كنید؟
باید الگوی توسعه كشور باشیم. درسال 1404 باید از الگوی مناطق آزاد كپی‌برداری شود. 


 شما گفتید كه رسانه ملی با دولت همراهی نمی‌كند. حالا چگونه می‌خواهید این الگو را منتقل كنید؟
نمی‌دانم چرا بیشتر رویكرد سیاسی و جناحی در سیما پی گرفته می‌شود؟! متاسفانه برخی از مدیران و برنامه‌سازان سیما واقعیت 24 خرداد را درك نكرده‌اند. این راهی است كه دولت روحانی می‌رود و خواسته رای‌دهندگان به ایشان است بنابراین با استیضاح و فشار سیاسی نمی‌توان دولت را مجاب كرد كه سیاست‌هایش را تغییر دهد.

 

فعلا رادیو در رسانه ملی سعی می‌كند با ما در مناطق آزاد همراه باشد. باید دانست هیچ دولتی نمی‌تواند بدون رسانه به‌خصوص همراهی رسانه ملی به موفقیت دست پیدا كند. تنها راهكار همراه شدن رسانه ملی با دولت یازدهم است. معتقدم كه می‌خواهند با كار سیاسی دولت را از مسیر اصلی‌اش منحرف كنند اما موفق نخواهند شد. من اسم این را برنامه‌ریزی برای ناكارآمد نشان دادن دولت می‌گذارم. برخی از جریانات سیاسی از امكانات خود سوءاستفاده می‌كنند و درجهت تقابل با دولت گام برمی‌دارند. برنامه‌ریزی برای متوقف كردن دولت آغاز شده اما همانطور كه رئیس‌جمهور گفت متوقف نمی‌شود چراكه از مردم رای گرفته است.


 قبول دارید كه دولت به لحاظ رسانه‌ای ضعیف است؟
بله، نه‌تنها دولت بلكه بخش‌های مختلف هم ضعیف عمل كردند. حالا ما سعی می‌كنیم در آینده این كار را انجام دهیم. در مناطق آزاد باید به‌طور خاص دنبال شود. مزیت مناطق آزاد به‌تدریج درحال از بین رفتن است؛ از نهادهای سیاسی، امنیتی تا نهادهای اقتصادی هر کدام برای خودشان پیچیدگی‌های خاصی ایجاد می‌کنند که مزیت مناطق آزاد را از بین می‌برد. رئیس‌جمهور و دولت یازدهم به بنده ماموریت داد تا این موضوع را حل کنم ولی تا به امروز نتوانستم. بعضی از مناطق آزاد ما مناطق مرزی هستند و در این مناطق ارگان‌ها و نهادهایی وجود دارند که کسی حریف آنها نیست.

 

به اعتقاد بنده باید برخی از این ارگان‌ها را از مرز بیرون کرد که البته تا به‌حال موفق نشدیم بروکراسی که در مرز وجود دارد را حل کنیم. این تعداد رئیس در منطقه مرزی نیاز نداریم چون مرزبان اقتصادی، گمرک و مرزبان سیاسی – امنیتی هم نیروی انتظامی است و بقیه باید مرخص شوند.


 ریشه فسادها در مناطق آزاد امتیازدادن به اشخاص و نهادهای خاص نیست؟
مهم‌تر از همه بی‌نظمی است. معتقدم  ریشه فساد اداری و رانت‌خواری در مناطق آزاد زمین‌خواری و امتیازفروشی است. در یك سال گذشته بیش از همه چیز با این موضوع آشنا شدم بعضی مواقع این زمین‌ها به دلیل روابط غلطی واگذار شدند که مبانی درستی نداشته و به اعتقاد من به رانت تبدیل شده است. به‌عنوان مثال زمین‌هایی برای اجرای پروژه واگذار شد که این پروژه‌ها در زمان معین اجرایی نشد و به همین دلیل باید سند آن زمین را باطل می‌کردند ولی این کار انجام نشد، کسانی که زمین را تحویل گرفتند از کم‌تدبیری  برخی مسئولان مناطق آزاد سوء‌استفاده کرده و زمین را به قیمت بسیار ارزان تحویل گرفته و با باندبازی و روابط آلوده آن را به قیمت گران به فروش رساندند و این درحالی است که آنها حق فروش نداشتند چون زمین را برای انجام پروژه تحویل گرفته‌بودند. بالاخره منطقه آزاد چابهار و مناطقی كه دارای استعداد هستند باید پیشرفت كنند كه متاسفانه تاكنون به‌دلایلی مناطق آزاد به حیاط خلوت سیاسی تبدیل شده بود و دولت یازدهم این حیاط خلوت را به‌‌هم زد. به همین دلیل مخالفان دولت نگران هستند. با دولت می‌جنگند، چون حیاط خلوت‌شان را به‌هم زدیم.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------