آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

منتجب‌نیا: دبیر شورای نگهبان برای مجلس دهم خط و نشان کشید



اخبار,اخبار سیاسی ,پرونده مير حسين موسوي

 

اخبار سیاسی - برای توجیه حصر، از اعدام سخن می‌گویند
منتجب‌نیا: دبیر شورای نگهبان برای مجلس دهم خط و نشان کشید

«قبل از آنکه محاکمه انجام شود، این افراد را مجازات کرده و مجرم شناخته‌اند. الان هم برای توجیه این کار مطرح می کنند اگر محاکمه باشد، اعدام می شوند.»

رسول منتجب نیا در واکنش به صحبت های دبیر شورای نگهبان به «آفتاب» می‌گوید: «اعضای محترم شورای نگهبان به عنوان نگهبانان قانون اساسی و شریعت اسلام باید بیشتر و جلوتر از همه احکام شرع و قانون اساسی را رعایت کنند. جای تعجب است از آقای جنتی که سال های سال به عنوان عضو یا دبیر شورای نگهبان هستند؛ با ادبیاتی صحبت کنند که به هیچ وجه قانونی و شرعی نیست.»

اظهارنظرهای دبیر شورای نگهبان در یک برنامه تلویزیونی موجب عکس العمل های گسترده میان رسانه ها و چهره های سیاسی کشور شده است. احمد جنتی که روز جمعه مهمان برنامه شناسنامه بود، حصر مهدي كروبي ، مير حسين موسوي و زهرا رهنورد را دلیل رافت نظام دانست و گفت اگر این افراد در هر کشور دیگری بودند حتما اعدام می شدند. اظهارنظری که تازگی نداشت؛ دبیر شورای نگهبان قبلا هم از طریق تریبون نماز جمعه این موضوع را متذکر شده بود. تذکری که عکس العمل ها نشان می دهد مخالفان اندکی هم ندارد.


به تازگی نامه‌هایی از طرف مقام های سیاسی مذهبی کشور برای رییس جمهوری و دیگر مقام‌های نظام فرستاده شده و از آنها خواسته اند تا زمینه برگزاری دادگاه عادلانه برای محصوران و رفع حصر  را فراهم کنند.

 قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره اظهار نظر جنتی مبنی براینکه این افراد در هر جای دیگر حضور داشتند تا به حال اعدامشان کرده بودند و رافت اسلامی باعث شده تا محصور باشند، عنوان می‌کند: «نباید به جای اینکه به آیات قران یا قانون اساسی و قوانین جاری مراجعه کنیم خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. به این منظور که اگر این اتفاق در کشورهای دیگر روی داده بود آنها را اعدام می کردند. پس اگر ما اعدام نکردیم رافت اسلامی بوده که مانع شده است.

 

اولا یک بحث وجود دارد و آن اینکه آیا در کشورهای دیگر هم معترضان را مجازات می کنند یا دادگاهی می کنند یا اینکه اصلا توجه نمی کنند. موضوع این است که اگر مطمئن هستند که این افراد مجازاتشان اعدام، حبس ابد یا هر چیز دیگری هست؛ براساس قانون اساسی و قوانین جاریه این افراد را محاکمه کنند. زیرا هرگز شرع مقدس اسلام اجازه نداده که بدون محاکمه کردن کسی را مجازات کنند. کجای فقه ما تجویز کرده که بدون دادگاه و بدون محاکمه کسی مجازات شود.»


 منتجب نیا ادامه می دهد: «هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی و هم در اعلامیه حقوق بشر آمده که اصل برائت است مگر اینکه جرم ثابت شود. جرم را من و شما و دیگری، یا جمعیتی که در تظاهرات و راهپیمایی شرکت می کنند، نمی توانند ثابت کنند. این حرف ها عوامانه است که بگوییم 9 دی جرم را ثابت می کند. باید با عدله استدلال قانونی و شرعی جرم افراد را ثابت کنیم. آقایان از همان ابتدا تقاضا داشتند که ما را محاکمه علنی کنید. در یک دادگاه منصف و صالح با حضور خودشان یا وکلای آنها. این حرف حساب و قانونی آنها است.»

او می افزاید: «موضوع این است که قبل از آنکه محاکمه انجام شود، این افراد را مجازات کرده و مجرم شناخته‌اند. الان هم برای توجیه این کار مطرح می کنند اگر محاکمه باشد، اعدام می شوند و ما آنها را اعدام نکرده ایم.»

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز درباره محاکمه و نتایج آن مطرح می کند: «از کجا معلوم اگر دادگاه صالح تشکیل شود آنها مبرا نشوند. یا مجرم شناخته شوند و اشد مجازات را برای آنها در نظر گرفته شود یا اگر ثابت شود مجازات را در این مدت گذرانده باشند. همه این احتمالات وجود دارد. بنابراین از آقای جنتی فوق العاده دور از انتظار است که به این شکل برخورد کنند. انتظار از یک فقیه و عضو شورای نگهبان این است که به مردم درس قانونمندی بیاموزد نه قانون شکنی و نه اینکه ادبیاتی را به کار ببرند که دون شان یک قانوندان است.»

منتجب نیا اظهارنظر دبیر شورای نگهبان درباره انتخابات و تایید صلاحیت ها در دور ششم مجلس شورای اسلامی را خط و نشان انتخاباتی برای انتخابات پیش رو می داند و به خبرنگار آفتاب می گوید: «از حالا خط و نشان کشیدن برای مجلس و تایید و رد صلاحیت ها موضع گیری نامناسب است. شورای نگهبان همه ابزارها را در اختیار دارد.»

او در واکنش به این صحبت ها مطرح می کند: «اولا چرا باید نسبت به گذشته صحبت کرد، افرادی برای مجلس آمده و رفته اند. سه دوره مجلس تمام شده و در تدارک مجلس دهم هستند. حالا مطرح شود که پشیمان هستیم که در آن زمان تایید صلاحیت کرده ایم. بعد هم خط و نشان بکشیم برای انتخابات مجلس دهم که ما تایید نمی کنیم. این چه چیزی را ثابت می کند.»

 عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز درباره تایید صلاحیت ها عنوان می کند: «شورای نگهبان در تایید صلاحیت باید مقید به قانون باشد. باید بیش از همه پافشاری کند. شورای نگهبان مرجع مظلومان است کسانی که به آنها ظلم شده باید به این ارگان  روی آورند که از حقوق قانونی آنها حمایت شود. من این موضوعات را دور از شان آقای جنتی و دور از شان انقلاب اسلامی می دانم و تقاضا می کنم که بیش از این ضربه به حیثیت نظام و روحانیت و انقلاب نزنیم. مقداری به خود بیاییم و عصبانی نشویم دیگر از سن ماها گذشته که تحت تاثیر عصبانیت قرار بگیریم و مسائل قانونی و شرعی را تحت تاثیر عصبانیت و خشم وغضب خود قرار دهیم.»

منتجب نیا ادامه می دهد: « با چه مجوز شرعی حکم اعدام کسانیکه وضعیت آنها مشخص نشده را صادر می کنیم. این موضوع قوه قضاییه را زیر سوال می برد. این بی اعتبار کردن نظام است و به دنیا نشان می دهد آنها هم که اعدام می شوند ما خودمان خواستیم اعدام کنیم. این موضوع محکومان و اعدام ها را هم زیر سوال می برد.

منتجب نیا در واکنش به این اظهارات توصیه می کند: «حثیت نظام را بیش از این زیر سوال نبریم نظامی که امام بنیان گذاری کرده اند و خون پاک شهیدان پای آن ریخته شده، اجازه دهیم این نظام برای آیندگان بماند. ما داریم پشت سر هم به نام نظام به نظام ضربه می زنیم. بسیار متاسف هستم از این برخوردهای خشن عجولانه و همراه با عصبانیت که از برخی از مسئولان بلند پایه دیده می شود.»

عضو حزب اعتماد ملی درباره محاکمه محصوران تاکید می کند: «یا باید این عزیزان را آزاد کنند و بگویند این کار بدون محاکمه بوده و به هر حال به دلایلی این کار انجام شده است. یا محاکمه کنند و هر مجازاتی که دادگاه صالح به آن می رسد را درباره آنها اجرا کنند. دو پیرمرد و یک پیرزن در اواخر عمر خود به سر می برند و با انواع بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند. آن وقت آقایان بر طبل محکومیت آنها می کوبند بدون آنکه محکومیت را به افکار عمومی تفهیم کنند.

 

مگر اعتماد مردم را نمی خواهند مسائل را برای آنها روشن کنند تا اعتماد مردم محفوظ بماند. آن هم نه به صورت یک جانبه رسانه ها که در اختیار خودشان است اجازه دهند دیگران هم صحبت کنند. داداگاه صالحه ای تشکیل شود، این افراد از خودشان دفاع کنند، افرادی از طرف مراجع و حقوقدانان وجود داشته باشند. دادگاهی تشکیل شود که مردم به آن اعتماد کنند و هر رایی که داد مردم روی سر بگذارند و بگویند این منصفانه و عادلانه است. ما جزء کسانی هستیم که از این شرایط به شدت حمایت می کنیم و آن را موجب تقویت نظام می دانیم.»

اخبار سیاسی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------