آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

محمد سرافراز چندمین رییس صدا و سیماست؟



اخبار,اخبار سیاسی,سازمان صدا و سیما

 

اخبار سیاسی - از مدیر عامل و سرپرست تا رییس
محمد سرافراز چندمین رییس صدا و سیماست؟

نامی که معمولا در بیان تاریخچه ها به سهو یا به عمد از قلم می افتد رییس منصوب بنی صدر - رییس وقت شورای انقلاب- در اواخر سال 1358 و اوایل سال 1359 به نام «فروحی» است که تقریبا هیچ یادی از او نمی شود.

 با انتصاب محمد سرافراز به عنوان رییس جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران او را می توان پنجمین رییس این سازمان در تاریخ جمهوری اسلامی دانست. اما در ذکر عنوان «پنجمین» چند ملاحظه را نباید ازنظر دور داشت:

اول این که پیش از بازنگری در قانون اساسی در سال 1368 فرد اول صدا و سیما مدیر عامل خوانده می شد و شورایی مرکب از نمایندگان سه قوه فرد مورد نظر خود را به مقام رهبری پیشنهاد و ایشان منصوب می کردند.

اکنون نیز هر چند شورایی مرکب ازنمایندگان سه قوه وجود دارد اما از اختیارات آن به شکل قابل توجهی کاسته شده است زیرا در بازنگری قانون اساسی در سال 68 اصل بر این بود که مدیریت متمرکز جای مدیریت شورایی را بگیرد و به همین خاطر برخی شوراها ازشورای رهبری (مگر به صورت موقت) تا شورای عالی قضایی برچیده شدند و اختیارات شوراهای دیگر نیز محدود شد.

ملاحظه دوم این است که اگر روسای صدا و سیما پس از انقلاب و قبل از انتصاب محمد سرافراز را به ترتیب صادق قطب زاده، محمد هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی و عزت الله ضرغامی بدانیم محمد سرافراز پنجمین رییس سازمان صدا و سیما به حساب می آید اما در فاصله خروج قطب زاده از جام جم تا استقرار محمد هاشمی شوراهای سرپرستی با عضویت چهره هایی چون سید محمد موسوی خویینی (خویینی ها)، حسن روحانی (رییس جمهور کنونی) و سید علی اکبر محتشمی پور عملا ریاست می کردند و با این تعبیر شاید بتوان دکتر روحانی را نیز در زمره سرپرستان صدا و سیما احصا کرد.

سال پیش و در اوایل ریاست جمهوری نیز خود به این نکته اشاره کرد و با اشاره به مرکز بین المللی همایش ها گفت هنوز این ساختمان احداث نشده بود که ما در همین سازمان بودیم که اشاره به همین سابقه پیش گفته داشت.

ضمن این که علی لاریجانی نیز در روزگار جوانی و در یک دوره کوتاه سرپرست سازمان شد هر چند چون بعدتر و در سال 1373 به ریاست سازمان رسید نام او فارغ از آن دوره کوتاه و به سبب دوره بلند 10 ساله طبعا قید می شود.

نام دیگر که معمولا در بیان تاریخچه ها به سهو یا به عمد از قلم می افتد رییس منصوب بنی صدر در اواخر سال 1358 و اوایل سال 1359 فردی به نام «فروحی» است که تقریبا هیچ یادی از او نمی شود. بنی صدر با استفاده از دو جایگاه ریاست جمهوری و ریاست شورای انقلاب و با توجه به این که شورای انقلاب نقش دو قوه مقننه و اجراییه را ایفا می کرد او را منصوب کرد که البته چندان نپایید.

بنا بر این باید گفت بدون احتساب شوراهای سرپرستی با عضویت افرادی چون حسن روحانی، خویینی ها و محتشمی پور و نیز دو دوره کوتاه علی لاریجانی و فروحی می توان بلافاصله پس از صادق قطب زاده نام محمد هاشمی را آورد حال آن که قطب زاده در دولت شورای انقلاب که در پاییز 58 تشکیل شد به وزارت خارجه رسید و از این زمان تا سال 60 و در یک دوره دو ساله، صدا و سیما با شوراهای سرپرستی و سرپرستان موقت اداره می شد.

پس ،محمد سرافراز پنجمین رییس سازمان صدا و سیماست اگر آن دو سال را در نظر نیاوریم و این گونه برشمریم: صادق قطب زاده، محمد هاشمی، علی لاریجانی، عزت الله ضرغامی و از 17 آبان 1393 محمد سرافراز اما اگربه آن دوران دو ساله توجه کنیم چه بسا نتوانیم پنجمین بدانیم و ششمین یا هفتمین درست تر باشد. هر چند که بی گمان چهارمین «رییس » سازمان است چون صدا و سیما پیش از 68 با «مدیر عامل» اداره می شد نه با «رییس».

اخبار سیاسی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------