وزارت علوم قربانی چیست؟



اخبار,اخبار سیاسی ,وزارت علوم

 

اخبار سیاسی - وزارت علوم قربانی چیست؟

میلی منفرد، فرجی دانا و نیلی احمد آبادی نام هایی هستند که نمایندگان برای تصدی وزارت علوم روی نام آن ها خط قرمز کشیده است و حالا نوبت به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی شانس خود را امتحان کند.

امروز وزير پيشنهادي روحاني براي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري به سياق پيشينيان خود به مجلس رفت و در جمع فراکسيون رهروان ولايت که اکثريت کرسي هاي مجلس را در اختيار دارند برنامه ها و سوابق خود را توضيح داد. بعد از اين هم برخي از نمايندگان سوالاتي از او پرسيدند و در نهايت مقرر شد که روز سه شنبه فراکسيون رهروان نظر خود را درباره وزير پيشنهادي علوم اعلام کند.

چه برچسب هايي به وزراي پيشنهادي زده شده است؟
پيش از اين مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور درباره دانش آشتياني با بیان اینکه هیچ حاشیه منفی نسبت به احمدی‌دانش آشتیانی وجود ندارد، گفته بود: در طول سال‌های گذشته فخر‌الدین احمدی‌دانش آشتیانی از تمام حواشی سیاسی که مجلس بر آن‌ها حساسیت دارد به دور بوده است.

اما واقعا مشکل نمايندگان با حواشي سياسي وزراي معرفي شده است؟ در جلسه راي اعتماد به ميلي منفرد و نيلي احمدآبادي و نيز در جريان استيضاح فرجي دانا، مخالفان بيش از آنکه به برنامه ها يا عملکرد وزراي مورد نظر روحاني توجه کنند به جهت گيري هاي سياسي او توجه مي کردند و اکثرا آن ها را به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 و در برخي موارد به حوادث سال 78 ربط و نسبت مي دادند. روح الله حسينان نماينده تهران درباره آخرين گزينه روحاني براي وزارت علوم هم چنين چيزي را مطرح کرده است و گفته است: رویکرد مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی علوم مثبت نیست. سوابق سیاسی احمدی‌دانش آشتیانی در سال 78 بیشترین علل مخالفت نمایندگان را در بردارد.

انتقاداتي که امروز به وزير پيشنهادي گفتند
در جلسه امروز فراکسيون رهروان نيز اين مسايل مطرح شده است. وزیر پیشنهادی علوم نيز در خصوص امضای نامه در مجلس ششم، معاونت وزارت علوم در زمان معین، عضویت در ستادهای انتخاباتی در سال 88 و عضویت در حزب مشارکت، به ابهامات نمایندگان پاسخ داد. در اخباري که امروز از نشست فراکسيون وزير علوم درباره نامه مجلس ششم گفته است که این نامه را امضا نکرده و در آن زمان از وزارت علوم جدا شده بوده است. وزیر پیشنهادی علوم در خصوص عضویتش در حزب مشارکت نیز اعلام کرد که عضویتش در این حزب به عنوان ابزاری برای حضور در فعالیت‌های دولت بوده و در ابتدای دولت به این حزب پیوسته است و در ادامه با مشاهده تندروی‌ها، از حضور در جلسات حزب خودداری کرده و کم‌کم جدا شده است.

اعضاي فراکسيون رهروان ولايت که اکثريت مجلس را تشکيل مي دهند سعي مي کنند موضعي بينابيني بگيرند. البته در جريان استيضاح فرجي دانا و راي نياوردن نيلي احمدآبادي اعضاي اين فراکسيون با اقليت اصولگرايان همسو شده بودند. بهروز نعمتي از اعضاي هيئت رئيسه فراکسيون رهروان ولايت درباره وزير پيشنهادي جديد گفته است: هیچ موضوعی نمی تواند خللی به تعامل دولت و مجلس وارد کند. درباره گزینه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز نباید عجولانه تصمیم گرفت.

پاسخ هايي به انتقادات مخالفان
با توجه به اين مسايل به نظر مي رسد که در جريان انتخاب وزير علوم مجلس و به خصوص افرادي که سردمدار استيضاح فرجي دانا بودند در حال لجبازي با دولت هستند و اين مسئله کاملا سياسي است. در اين صورت برنده نهايي چه دانش آشتياني راي بياورد و چه راي نياورد دولت است. مسئله ديگري که امروز در جلسه فراکسيون رهروان مطرح شد، معاونت دانش آشتياني در زمان وزارت مصطفي معين بود. دانش آشتیانی در خصوص معاونت معین در دولت اصلاحات نیز گفت که در زمان فرهادی به معاونت وزارت علوم منصوب شده است و زمانی که معین وارد وزارت علوم شده، وی به تقاضای معین در این پست باقی مانده است. اما حتا اگر اينچنين هم نبود نمي توان به اين خاطر برچسبي به کسي زد. مصطفي معين در دوره اي وزير علوم جمهوري اسلامي بوده است و همکاري با او دليل بر پذيرش همه نظرات او نمي شود.

رئيس جمهور معتقد است که نبايد در وزارت علوم سياسي کاري کرد و گزينه اي را هم که انتخاب کرده است ، گزينه اي است غير سياسي و کاملا اجرايي. دانشگاه ها هم نيازمند يک مدير اجرايي قوي هستند. دانش آشتياني خواستگاهي از درون وزارت علوم دارد و پيشينه او کاملا اجرايي و علمي است.  سياست دولت هم در قبال استيضاح فرجي دانا و وزراي پيشنهادي قبلي که راي نياوردند هم تمکين سياسي و جلوگيري از ايجاد فضاي قطبي و افراط گرايانه است.

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------