آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

جزئیات جلسه غیر علنی نمایندگان با ظریف



اخبار,اخبار سیاسی , محمدجواد ظریف

 

اخبار سیاسی - جزئیات جلسه غیر علنی نمایندگان با ظریف

هیات آمریکایی با 180 نفر آمده بود، 123 نفر خود هیات بودند و چندین نفر خبرنگار همراه کری آمده بودند که در پوشش خبرنگار بودند و کری برای خود کارشناسان مستقلی داشت، و 20 نفر دیگر هم در قالب های دیگری حضور داشتند، انگلیس حدود 40 نفر فرانسه حدود بیست نفر و آلمان 18 نفر، روسیه 9 نفر به صروت رسمی آورده بود و 10 الی 20 نفر غیر رسمی داشت. چین نیز 9 نفر همراه رسمی داشت و حدود بیست نفر غیر رسمی بودند.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز با حضور در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گزارشی از کیفیت، محتوا، شکل و نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 که اخیراً در وین پایتخت اتریش برگزار شد، ارائه و همچنین به سؤالات نمایندگان در این رابطه پاسخ داد.

به گزارش «تابناک»، جعفر زاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار تابناکاظهار داشت: عبارت هایی که آقای ظریف صبح در صحن علنی عنوان کرد دقیقا به شرح زیر بود: مذاکرات به دلیل مقاومت ایران در قبال زیاده خواهی طرف مقابل کماکان ادامه دارد در حالی که می توانست زودتر از این هم به نتیجه برسد وی از حمایت های رهبری تمجید کرد و تشکر کرد بخصوص از صحبت های اخیرشان که در جمع بسیجیان بود.

وی گفت: این دور  از مذاکرات هفت روز طول کشیده است و به طور متوسط روزی هفت ساعت جلسه داشتیم، جلسات مختلفی بوده که به صورت ریز آمار آن در اختیار نمایندگان قرار گرفت، یک دور جلسه با وزرا داشته اند شش دور جلسه سه جانبه و چهار دور جلسه سه جانبه در سطح معاونان بوده چندین دور جلسه کارشناسی و سه دور جلسه دوجانبه آقای ظریف و اشتون بود ، دوجانبه با روسیه و چین نیز داشته اند، که چین برای اولین بار در جلسه طرح مفتوح با خود آورده بود.

این نماینده افزود: با آلمان دو دور در سطح وزرا مذاکره شد ، با انگلیس و فرانسه هر کدام یک دور در سطح معاونان و وزرا جلسه برگذار گردید و با اتریش و عمان نیز یک بار جلسه برگذار شد.

وی گفت: در این دور مذاکرات 39 جلسه تشکیل شده بود که به هشتاد ساعت مذاکره و ده ها ساعت کار کارشناسی انجامید، بعد هم گفتند که ما موظف هستیم به همه مقامات گزارش دهیم، وی صحبت های رهبری را هم تایید کرد و اینکه گفته شده بود آنها لشکر کشی می کنند کاملا درست بوده است.

این نماینده گفت: هیات آمریکایی با 180 نفر آمده بود، 123 نفر خود هیات بودند و چندین نفر خبرنگار همراه کری آمده بودند که در پوشش خبرنگار بودند و کری برای خود کارشناسان مستقلی داشت، و 20 نفر دیگر هم در قالب های دیگری حضور داشتند، انگلیس حدود 40 نفر فرانسه حدود بیست نفر و آلمان 18 نفر، روسیه 9 نفر به صروت رسمی آورده بود و 10 الی 20 نفر غیر رسمی داشت. چین نیز 9 نفر همراه رسمی داشت و حدود بیست نفر غیر رسمی بودند.

وی گفت، خود اشتون 12 نفر مشاور داشتند و ظریف گفت، اگر من و وزارت خارجه و تمام کسانی که با ما بودند را حساب می کردند روی هم با محافضان 16 نفر بودیم، که یک امار جالبی بود.

وی از زبان ظریف گفت: باید سوم آذر به توافق می رسیدیم والا به شکست می انجامید ، در این روز باید تصمیمی گرفته می شد، در این روز یا باید به توافق کلی می رسیدیم یا به توافق جزئیی می رسیدیم و بعد از آن به توافق جامع.  وی گفت، هیچکس زیر 50 درصد احتمال شکست را نمی داد.

در آن زمان همه می گفتند که مذاکرات به احتمال زیاد به نتیجه می رسد. انتظار ما نیز این بود اما به دلایلی انجام نشد.

ظریف همچنین در باره مذاکرات مسقط گفت: در مسقط مذاکرات بسیار سخت و دشوار و تلخ بود، مذاکرات به کندی پیش می رفت، همچنین در وین 6، بر روی برخی موضوعات اختلاف نظر داشتیم، تقریبا تمدید زمان قطعی بوده و بیشتر حول تحریمها بود.

ما به اینها می گفتیم که تحریمها به چه شکل ، چه زمانی و به چه شکلی برداشته خواهد شد. تمدید مذاکرات از اختیارات ما بود و ما می خواستیم از شکست قطعی جلوگیری کنیم، موارد اختلافی زیادی بحث شد که یکی از آنها زمان بود و بر روی فاصله بین لغو تحریمها و حتی بر روی خطوط کلی و تعداد سانتريفيوژ ها،  ماهیت اراکو  فرودو بحث شد، که البته بر روی فردو اختلاف کم بود،نحوه بازرسی ها از موارد مورد بحث در این دور از مذاکرات بود.

ما از ابتدا به آنها گفتیم که برنامه های موشکی خارج از نظارت است و بیشتر از قوانین بین المللی هم به شما اجازه بازرسی نمی دهیم، راکتور تحقیقاتی از جمله بحث ها بود، انها انتظار داشتند مذاکرات در ابعاد  پی ام دی یعنی ابعاد نظامی پی بگیریم ، که ما با آن مخالف بودیم و گفته شد که (پی پی آی)  مد نظر ما است. (گذشته و حال).

علت اینکه 7 ماه مذاکرات تمدید شد این بود که 6 ماه دیگر جلسه بازنگری ان پی تی در نیویورک برگزار خواهد شد که ما جلسه خود را به بعد از آن موکول کردیم، لابی صهیونیستها و تهدید کشور های عربی به شدت زید بود و ادعا می کردند که ایران با این توافق قدرت خواهد گرفت که ما به آنها گفتیم ما قدرت لازم را داریم و اگر توافق هم نشود ما قدرت لازم را داریم و نیازی به این توافق برای افزایش قدرت نداریم بلکه به دنبال حق خود هستیم.

وی از زبان ظریف گفت: در این بیست سالی که با رهبری در ارتباط هستم ایشان از ابتدا به دنبال صلح آمیز بودن انرژی اتمی در کشور هستند و تمام دولت آماده است تا هزینه نظام شود، در باره سانتریفیوژها از نظر تعداد به قطعیت نرسیده ایم. شایعه اعزام نماینده رئیس جمهور به مسقط و وین دروغ بوده و چنین چیزی نبوده است.

یکی از نمایندگان در جلسه ایراد گرفت که شما تمام نیروهای خود را معطوف به مذاکرات کرده اید که وی در پاسخ به این نماینده گفت: چنین چیزی بنود و محض اطلاع بگویم که سه نفر از معاونان وزارت خارجه آمریکا در وین بودند در حالی که من تنها با دو نفر از معاونانم در آنجا بودم و قائم مقام و دیگر معاونان ما در تهران بودند.
اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------