مجلس نهم تکرار نخواهد شد



اخبار,اخبار سیاسی ,انتخابات آینده مجلس

 

اخبار سیاسی - مجلس نهم تکرار نخواهد شد

هر چند تقویم نشان می‌دهد که 14 ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده است اما تقویم سیاسی نشان از آن دارد که تنها یک سال دیگر ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شروع خواهد شد و گروه‌های سیاسی باید قبل از زمان رسمی ثبت نام، لیست‌های اولیه خود را تهیه کنند.

از سوی دیگر فعالان سیاسی به خوبی آگاه هستند که بهبود اوضاع کشور در این 15 ماه باقی مانده، تاثیر به‌سزایی در رای مردم به اصلاح‌طلبان خواهد داشت. در روزهایی که برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس باید برنامه اصلی اصلاح‌طلبان باشد، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی که با «آرمان» داشت به بایدها و نبایدهای برنامه‌ریزی انتخاباتی پرداخت و البته اشاره‌ای هم به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 داشت. متن گفت‌وگوی فیض‌ا... عرب‌سرخی، سیاستمداری که نسبت به آینده اصلاح‌طلبان خوشبین است، با «آرمان» در ادامه می‌خوانید:

فکر می‌کنید بالاخره بعد از این هفت ماه، توافق جامع بین ایران و کشورهای 1+5 اتفاق خواهد افتاد؟
آنچه از حواشی مذاکرات شنیده می‌شود این است که هر دو طرف تلاش می‌کنند توافقنامه امضا شود. آنچه برای ایران اهمیت داشته، حفظ چرخه غنی‌سازی سوخت است و با نظارت در این زمینه مشکلی نداشته است. وقتی انتظارات در این چارچوب باشد و مقامات عالی کشور نیز تاکید داشته‌اند که ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت نخواهد کرد، بعید می‌دانم مشکلی در رسیدن به توافق وجود داشته باشد. تصور این است در نهایت، چارچوبی تنظیم خواهد شد تا آن بخش از کشورهای غربی که نگران دسترسی ایران به بمب اتمی هستند، قانع شوند که ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه دهد و ادعای آنها اشتباه است.

یکی از تصورات بخشی از مردم در این راستا است که در صورت توافق هسته‌ای همه مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. چگونه می‌توان آنها را به اشتباه بودن این تصور آگاه کرد؟
این تصور که در بخشی از مردم پدید آمده است، تصور درستی نیست. به نظرم در این مورد هم رسانه‌ها و هم مقامات سیاسی مسئولیت دارند. نباید موضع‌گیری‌ها طوری باشد که «اگر تحریم‌ها تمام شود، مشکلات رفع می‌شود». ما مشکلاتی در سیاست‌های اشتباه گذشته داشتیم که باید حل شود. سوءتدبیرهایی در اقتصاد کشور وجود داشت که باید رفع شود. بسیاری افراد کارآمد از مسئولیت‌ها کنار رفته‌اند که تجربه و سابقه خوب آنها می‌توانست در این شرایط و برای حل مشکلات کشور مفید باشد.

 

باید باور داشت فرصت‌هایی که در سال‌های گذشته از دست رفته است و به هیچ عنوان قابل بازگشت نیستند، دست به دست هم دادند تا مشکلاتی برای کشور پدیدار شود. فکر می‌کنم که رفع تحریم‌ها بر زندگی مردم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت اما مشکلات اقتصادی برآیندی از همه موارد ذکر شده است و رفع همه مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت و رفع همه این موانع است. اما سیاست‌های غلط و مدیران ضعیف ربطی به تحریم‌ها ندارد. مهم این است که با روی کارآمدن دولت آقای روحانی، روند اصلاح سرعت گرفته است.

این روند بهبود را در همه حوزه‌ها می‌بینید؟
در حوزه سیاسی و اقتصادی، روند خوبی شروع شده است اما درحوزه‌های فرهنگی با کندی بیشتری این تغییرات انجام می‌شود اما می‌توانیم، امیدوار باشیم که در این حوزه‌ها نیز روند بهبود سرعت بگیرد تا در سال‌های آتی وضعیت بهتری را در دیگر حوزه‌ها در کشور شاهد باشیم.

به بحث سیاست داخلی بپردازیم؛ تصور می‌کنید چند درصد نمایندگان مجلس دهم را اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تشکیل دهند؟
نمی‌توانم پیشگویی کنم اما فکر می‌کنم رای مردم در انتخابات 92 نشان داد که روند مجلس نهم تکرار نخواهد شد. با توجه به اینکه تا زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، فرصت زیادی باقی مانده است، اینکه بگوییم چند کرسی را بگیریم و چند کرسی سهم اصلاح‌طلبان می‌شود، لفظ درستی نیست. باید بسترسازی کنیم تا یک انتخابات باشکوه و رقابتی ایجاد شود. اعتقاد داریم در انتخابات رقابتی هرچند ممکن است چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب وجود نداشته باشد ولی چون اکثریت جامعه دارای منش اصلاح‌طلبی است، مجلسی متشکل از چهره‌هایی که لزوما بنام نیستند، تشکیل خواهد شد.

 

اینکه چقدر شرایط فراهم می‌شود و رقیب مانع دلسردی جامعه نمی‌شود یا رسانه‌های آنها مشی تخریب و هجمه را دنبال نکنند و مهم‌تر از همه اینکه ما چقدر می‌توانیم مردم را قانع کنیم همه در انتخابات تاثیرگذار است. ما پیشگو نیستیم. سازوکارهایی که فکر می‌کنیم نتیجه‌بخش است را طراحی می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تا در انتخابات موفق باشیم. خیلی وقت‌ها به نتیجه می‌رسیم و گاهی اوقات اتفاقاتی غیر قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد. در مجلس سوم، مجمع روحانیون تشکیل شد، یک لیست داد و تمامی آن ۳۰ نفر در تهران به مجلس رسیدند و اکثریت مجلس را تشکیل دادند. در انتخابات مجلس چهارم آن اتفاقات افتاد و یک مجلس راست تشکیل شد.

 

در مجلس پنجم یک مجلس کمابیش و بینابینی شکل گرفت. حزب کارگزاران تشکیل شده بود و نسبتا موفق واقع شد. فکر می‌کنم عبدا... نوری در آن انتخابات ۱۳۰ رای کسب کرد. در مجلس ششم بعد از دوم خرداد، یک مجلس یکدست اصلاح‌طلب تشکیل شد و بعد از آن بود که جناح مقابل برای مجالس هفتم و هشتم و نهم به فکر افتاد. حالا مجلس دهم قرار است تشکیل شود و باید ببینیم طرف مقابل چه عملکردی ارائه خواهد داد. ما می‌توانیم بگوییم چه کارهایی می‌تواند انجام شود، اگر فقط یک جمع اصولگرا باقی نمانند و آنها رقیب اصلاح‌طلب را به هر بهانه از عرصه خارج نکنند، اعتقاد دارم حداقل مجلسی مستقل خواهیم داشت.

 

ولی اگر چهره‌های عادی هم نتوانند در انتخابات مجلس کاندیدا شوند، در آن زمان دیگر وضعیت متفاوت خواهد بود. امید من به آن است تا آن عقلی که در انتخابات ۹۲ عمل کرد و موجب انصراف آقای عارف به نفع آقای روحانی شد، در انتخابات مجلس نیز همین رویکرد و عملکرد را داشته باشد.

به هر حال اختلافات زیادی میان اصولگرایان وجود دارد. فکر می‌کنید این اختلافات مثل انتخابات ریاست‌جمهوری به سود اصلاح‌طلبان تمام شود؟
به‌عنوان کسی که خودش را عضو کوچک جریان اصلاح‌طلبی می‌داند، اعتقاد دارم بیش از آنکه بر اختلافات جریان اصولگرایی تمرکز کنیم و به آن امید به آن داشته باشیم، باید بر انسجام اصلاح‌طلبی و برنامه‌های موثر و مفید مورد نیاز جامعه و همچنین برقراری یک ارتباط سالم و مناسب با بدنه خودمان تمرکز کنیم. اینکه حالا جبهه پایداری به جریان سنتی راست نزدیک یا دور شده است، نباید اولویت قرار داد. به نظر باید فرض را بر این بگیریم که همه اصولگرایان در یک مجموعه هستند و به تفاهم می‌رسند. به شخصه آرزو می‌کنم جریان اصولگرایی انسجام و وحدت پیدا کند و از حیث برنامه بتواند یک برنامه خوب و مثبت برای جامعه داشته باشد. امیدوارم بتوانند رقیبی قوی برای جریان اصلاح‌طلبی باشند تا یک رقابت کاملا سالم شکل بگیرد و این امکان را به مردم بدهیم تا در این رقابت دست به یک انتخاب آزاد بزند.

اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای ورود به انتخابات مجلس آینده دارند؟
آنچه به جبهه اصلاحات مربوط می‌شود آن است که مساله انتخابات را جدی تلقی کنند، با آن برخورد فعال داشته باشند و نسبت به آن منفعل نباشند. شما تقریبا از جانب نیرو‌ها و احزاب مختلف می‌شنوید برای انتخابات فکر می‌کنند، مشورت می‌گیرند و مساله انتخابات را در دستور کار خود دارند. برای یک حضور فعال، یک مجموعه شرایط هم لازم است؛یعنی نیاز به شرایط مناسب و مساعد است و فضای رقابت هم جز مساله است. اگر همه گروه‌ها و احزاب در انتخابات مجلس نماینده داشته باشند، شاهد انتخاباتی موثر‌تر و حضور گسترده‌تر مردم خواهیم بود.

 

اگر محدودیت‌هایی که رقیب اصلاح‌طلبان بعضا در رقابت‌های سیاسی ایجاد می‌کند، گسترده باشد، طبعا دامنه انتخابات، آن گستردگی و مشارکت دچار تلاطماتی خواهد شد. آنچه دراختیار اصلاح‌طلبان قرار دارد این است که بنا دارند در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند، بنای آن را هم ندارند که اگر چند نیروی سر‌شناس آنان کنار گذاشته شد از انتخابات کنار بروند. ولی به هرترتیب این موضوعات آثار خودش را بر انتخابات خواهد گذاشت، یعنی اگر مردم ببینند که عملا یک جریان در انتخابات وجود دارد یا فکر کنیم که همین یک جریان برای انتخابات کافی است، طبعا کار سخت‌تر خواهد شد.

 

رسانه‌ها هم نقش مهمی در پرشورشدن انتخابات مجلس دارند و طرح نقطه نظرات موثر و نتیجه‌بخش در انتخابات قوی‌تر نقش موثری در برگزاری یک انتخابات پرشور دارد. بنابراین بحث رسانه‌ها نیز یک مساله مهم در انتخابات است. همه این موارد از یکسو دغدغه و نگرانی ما را نسبت به انتخابات شامل می‌شود. از سوی دیگر امیدهایی که ما نسبت به وضعیت و شرایط بهتر جامعه داریم، باعث می‌شود این تلاش‌ها مثمر ثمر واقع شود. جریانات سیاسی به تنهایی و بی‌اعتنا به رویکری که به آنها وجود دارد، تعیین‌کننده همه چیز نیستند و تنها یک طرف ماجرا هستند. ما یک طرف ماجرا هستیم و اینکه دیگران چه رفتاری داشته باشد و چگونه در انتخابات عمل کنند، طرف دیگر است که اهمیت دارد.

در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری افرادی مثل آیات هاشمی، سیدحسن خمینی و حجج‌الاسلام خاتمی و ناطق‌نوری نقش‌آفرینی کردند. ارزیابی شما از نقش این افراد در انتخابات آتی چیست؟
ببینید به نظر من، این بحث هم زود و هم غیر‌واقعی است. درباره این چهره‌هایی که شما نام بردید، باید بگویم که این افراد، انسان‌هایی دلسوز برای کشور هستند و دوست دارند انتخابات خوبی در کشور برگزار شود. این افراد بی‌تردید برای پرشور کردن انتخابات تلاش خواهند داشت. اما اینکه بگوییم این افراد حتما دور هم جمع می‌شوند و لیست مشترک می‌دهند، هم زود و هم غیردقیق است. اگر هم بنا بر چنین برنامه‌ای باشد منتهی به ۳ ماه قبل از انتخابات می‌شود. اما به هر حال چهره‌هایی مثل آقایان خاتمی، هاشمی و فرد مثبتی مثل ناطق و همچنین سیدحسن خمینی که من به این مجموعه اضافه می‌کنم، حتما مصرانه به بهبود فضای سیاسی کشور و تقویت انتخابات فکر می‌کنند، چون از گذر چنین عملکردهایی نظام است که تقویت می‌شود.

اما به هر حال انتظار این است که اصلاح‌طلبان فرد محور وارد انتخابات نشوند؟
هرچند اصلاح‌طلبان چهره‌های برجسته‌ای همچون خاتمی دارند اما نگاه جامعه به اصلاح‌طلبان به شخص خاصی نیست. در واقع نگاه به برنامه‌هاست. هر کسی درحال حاضر پرچم این مطالبات را به دست بگیرد مردم به سمت او می‌روند. آقای خاتمی در سال 76 این علم را برداشت و خواسته‌هایی را مطرح کرد و مردم به آن رای دادند.

 

البته نحوه پردازش و بیان مطالبات هم مهم است اما در اصل آن همان مطالبات قرار دارد. درمورد آقای روحانی هم همین اتفاق افتاد و من معتقدم باز هم این اتفاق خواهد افتاد. حتی دربین اصولگرایان آن دسته‌ای که سعی می‌کنند تمایلی به مطالبات واقعی مردم نشان دهند با اقبال عمومی بیشتری مواجه می‌شوند و پایگاه رای بهتری پیدا می‌کنند. اما آنهایی که بی‌اعتنا به این مطالبات صحبت می‌کنند، پایگاه رای پایین‌تری دارند. حتی آقای احمدی‌نژاد که در ظاهر به این مطالبات توجه نشان داد، گروهی از مردم او را باور کردند.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------