آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

چرایی رای آوری فرهادی و ناکامی گزینه های قبلی وآرایش اصلاح طلبان برای مجلس آینده از نظر محمدرضا خباز



اخبار,اخبار سیاسی , اصلاح طلبان

 

اخبار سیاسی - خباز رای آوری فرهادی وآرایش اصلاح طلبان را تشریح کرد

محمدرضا خباز معتقد است که فرهادی از سایر گزینه های رییس جمهور برای وزارت علوم بهتر است.

به گزارش خبرآنلاین؛محمد رضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری،یکی از سیاست مداران اصلاح طلب است که به اعتدال و اعتدال گرایی نیز اعتقاد دارد و معتقد است ، حزبی که به قدرت می رسد،نباید احزاب دیگر را برکنار کند. وی که سابقه 4 دور نمایندگی را در سابقه خود دارد در انتخابات ریاست جمهوری 92 از حسن روحانی حمایت کرده است و اکنون هم معاون مجید انصاری در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم امید زیادی به بهبود روابط دولت و مجلس به وجود آمد. روابطی که در دولت قبلی به خاطر سیاست تقابلی دولت شکل بسیار بدی پیدا کرده بود. دولت روحانی  سعی کرد تقابل را به کنار بگذارد و باب تعامل را بازکند. اقدامی که مورد استقبال علی لاریجانی رییس مجلس نیز قرار گرفت. اما به نظر می رسد هنوز هستند کسانی که نمی خواهند تقابل قوا جای خود را به تعامل بدهد.

 

منتقدین دولت در مجلس به انتخاب های روحانی برای وزارت علوم خرده گرفتند و رییس جمهور مجبور شد برای این وزارت خانه 5 وزیر معرفی کند. سه نفر که رای نیاوردند و فرجی دانا هم که رای آورد استیضاح شد. در نهایت محمد فرهادی به عنوان وزیر معرفی شد و رای اعتماد گرفت. این موضوع باعث شد که به سراغ خباز برویم تا از او در این باره بپرسیم.انتخابات آینده مجلس نیز موضوع دیگر ایگ گفت و گو است که در ادامه می خوانید:

به چه دلیل رابطه بین دولت و مجلس در زمان انتخاب وزیر علوم متشنج به نظر می رسید و رییس جمهور چگونه به این اوضاع خاتمه داد؟
استیضاح آقای فرجی دانا و معرفی چند کاندید ازسوی آقای روحانی و عدم رای اعتماد از سوی نمایندگان طبیعتا بر ارتباط دولت و مجلس اثر مخرب و منفی می گذاشت . اما تجربه سیاسی دکتر روحانی  و حضور بیش از دو دهه در مجلس شورای اسلامی باعث تعامل با مجلس گردید چرا که ایشان خود به این مسئله واقف بودند که به فرموده امام راحل ،مجلس در راس همه امور است و با این دیدگاه و تعامل حداکثری با مجلس و عدم جبهه گیری در مقابل نمایندگان منتخب مردم (همانند دولت قبل)، باعث گردید که فرهادی با  رای بالای نمایندگان بر کرسی وزارت علوم بنشیند.

 

البته این انتخاب  که پس از معرفی 5 نفر صورت گرفت در طول تاریخ انقلاب اسلامی بی نظیر بود. یعنی مانند دولت گذشته مقابله به مثل و جبهه گیری در مجلس انجام نشد. در غیر این صورت اگر مقابله به مثل اتفاق می افتاد، فضای بین دولت و مجلس طوفانی می شد. مدارا کردن ایشان با مجلس بود که توانست در نهایت آخرین کاندید وزیر علوم با رای بالایی در مجلس توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد و محبت و مهر بین این دو قوه  را افزایش دهد. وی با رای 197 رای توانست بر کرسی وزارت علوم بنشیند  وان شالله این کشتی وزرات خانه که در گرداب ها و تلاطم ها قرار داشت  را ناخدایی کند  و به سر مقصد برساند.

 علت انتخاب  محمد فرهادی از جانب رئیس جمهوری برای وزارتخانه علوم چه بود و چرا توانست از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد؟
 اولین بار در طول تاریخ 30 و چند ساله بعد از انقلاب است که برای وزارت علوم 6 نفر را به مجلس معرفی کردند. به ترتیب دکتر توفیقی، دکتر منفرد، دکتر فرجی دانا، دکتر نیلی ،دکتر دانش آشتیانی و نفر آخرهم آقای فرهادی که توانست رای اعتماد را از نمایندگان کسب کند .بنده خودم از همان ابتدا به این دلیل که به جو مجلس آگاهی داشتم هرگاه مورد  مشورت قرار می گرفتم آقای فرهادی را انتخاب می کردم. آقای فرهادی کاندیدای اصلح بودند زیرا علاوه بر این که طرف معرفی شده باید مورد وثوق دولت باشد همچنین باید دید که رای آوری اش در مجلس چگونه است.

 

ایشان در 5 مجلس و در دولت  اول آقای خاتمی به عنوان وزیر بهداشت و درمان معرفی شدند و می دانستیم که وزیر موفقی خواهند بود. البته ناگفته نماند در دولت  آقای موسوی هم ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی عمل کردند. ما آن زمان در  مجلس حضور نداشتیم ولی آوازه موفقیت ایشان به گوش همه رسیده بود. مهم تر از همه  اولین مسولیتشان در نظام جمهوری اسلامی رییس دانشگاه تهران آن هم در اوج درگیری ها بود. اداره  دانشگاه تهران با جو متشنج اش که مرکز همه دانشگاه های کشورمحسوب می شد بسیار کار سخت و طاقت فرسایی بود ،ایشان خوشبختانه به راحتی این مسولیت را به نحو احسن انجام دادند. ضمن اینکه جزو اصلاح طلبان معتدل هم بودند.

 عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس یه سایر وزرای پیشنهادی و تفاوت محمد فرهادی با با سایر وزرای انتخابی در چه حوزه هایی بود؟
ضمن اینکه من دلایل  بیان شده از سوی نمایندگان برای عدم رای اعتماد به وزرا را موجه نمی دانم و معتقدم  ترتیبی که  رئیس جمهور برای انتخاب وزرا تعیین کردند ازبهترین انتخاب ها بود باید بگویم که بهترین نفر از همان ابتدا همین آقای فرهادی بود. مهمترین دلیل منطقی آقای روحانی برای معرفی  وزیر علوم ،ارتباط و مشورت با دانشگاهیان و دانشجویان و نخبه های دانشگاهی بود.

 

لذا به نظر بنده نقصی بر معرفی  و انتخاب های دکتر روحانی نیست. ایشان همواره اهل مشورت  با خبرگان و نابغه های  همان مجموعه بودند نه با دیگران. یقینا ایشان با سایر کاندیدهای انتخابی تفاوت بسیار زیادی دارند چراکه وزرای پیشنهادی قبل از ایشان به ترتیب 70 و 79و 109 تا رای داشتند. اولین تفاوتی که  می توان بین ایشان با بقیه قائل شد همان شیخوخیت و جا افتادگی آقای فرهادی نسبت به سایر وزرای انتخابی دیگر بود. یعنی شخصیتی  نبودند که مسوولیت کمی در نظام داشته باشند. دوم اینکه  ایشان در دولت های بعد از انقلاب مسئولیت ها زیادی داشتند .در دولت های مقام معظم رهبری ، آقایان رفسنجانی،خاتمی دارای سمت بوده و فقط  در دولت آقای احمدی نژاد مسولیتی نداشته اند. در حال حاظر هم در دولت آقای روحانی رئیس هلال احمر بوده است. بنابراین مسائل یک اطمینان خاطری را برای نمایندگان به وجود آورد .

عکس العمل و واکنش های نمایندگان مجلس و رسانه ها نسبت به انتخاب آقای فرهادی به عنوان کاندیدای وزراتخانه علوم چگونه بود؟
زمانی که فرهادی از سوی رئیس جمهور برای وزارت علوم انتخاب شد، خبرگزاری های مخالف دولت شروع به سمپاشی و تخریب علیه ایشان کردند که خوشبختانه جلوی آنها به سرعت  گرفته شد. ولی برای وزرای انتخابی قبل از آقای فرهادی تخریب و بمباران ها ادامه داشت. درهمان روز اول که نامه ریس جمهور در مجلس خوانده شد تا اسم  محمد فرهادی در مجلس آمد کلمه چهار چهار از سوی نمایندگان گفته شد. زمانی هم که ما از پله های هیات ریسه در حال پایین آمدن بودیم نمایندگان  به ما تبریک می گفتند و روبوسی می کردند ،  چرا که ما یک سال  به دنبال رای وزیر از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودیم. بعضی نمایندگان عقیده داشتند آقای فرهادی بالای 200 250 تا رای خواهد آورد.

اتفاق  دیگری که در نوع خودش بی سابقه بود  و به پیشنهاد یکی از نمایندگان ایثارگر مجلس صورت گرفت ،حضور فراکسیون اصولگرایی و رهروان مجلس  در زیر یک سقف بود ، اقلیت اصلاح طلب نیز در این جمع حضور داشتند که جلسه با ریاست فرهادی تشکیل گردید.

 وقتی فرهادی معرفی شد ،علی مطهری به عنوان مخالف گفت که باید به همان دلایلی که به وزرای قبلی رای ندادید به فرهادی هم رای ندهید. نمایندگان در مخالفت با وزرای قبلی آنها از مرتبط با فتنه 88 عنوان می کردند. آیا فرهادی از این نظر تفاوتی با قبلی ها داشت؟ مواضع او در قبال حوادث پس از انتخابات چگونه است؟
طی مذاکراتی که با فرهادی داشتم ، ایشان گفتند که در دوران نخست وزیری مهندس موسوی در کابینه حضور داشته و سال 88 نیز در ستاد آقای میرحسین موسوی حضور  فعال و پررنگی  داشته است. فعالیتهایش درستاد آقای موسوی را انکارن کردند لیکن زمانی که  مقام معظم رهبری  بعد از انتخابات در نماز جمعه فرمودند مسئله انتخابات تمام شد و هر کس به دنبال کار و زندگی خودش برود و انتخابات را تمام شده تلقی نماید چون نظر مقام معظم رهبری را همواره فصل الخطاب میدانسته دیگر هیج اقدام و فعالیتی انجام نداده و کارهای علمی خود را ادامه داده است . وی همچنین  در خصوص امضای نامه مربوط به فتنه اعلام کردند که من هیچ  نامه ای را امضا نکردم و انتساب امضای نامه به اینجانب کاملاً بی اساس بوده وگرنه در صورت وجود هر گونه مستمسکی، موضوع هیچگاه ناگفته نمی ماند.

آقای خباز تحلیل شما از انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی  و  چگونگی حضور اصلاح طلبان در آن چیست ؟
در حال حاظر نشست های متعددی با حضور اصلاح طلبان به ریاست آقای خاتمی برگزار می شود تا همه نمایندگان در این طیف باهم یکدست و یکصدا در حول محور مجلس بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

عقیده بنده این است که اگر مجموع اصلاح طلبان یک لیست واحد شوند و در زیر آن را آقایان هاشمی و خاتمی امضا کنند، یقینا مردم به آن لیستی رای خواهند داد که این دو بزرگوار زیر آن را امضا و تاکید کرده اند. چرا که این آقایان از یک محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردارند. هرچند بسیاری از حرف های ما رنجیده خاطر می شوند، ولی واقعیت جامعه این را می گوید.متاسفانه در کشور ما چون حزبی وجود ندارد بنابراین نمی توان آرایش اصلاح طلبان و اصولگرایان را در مجلس تحلیل کرد.

 

ولی تجربه 35 ساله کشورمان نشان داده که در درجه اول مردم، رئیس جمهور را انتخاب کرده و نهایتا در انتخابات  مجلس شورای اسلامی  همکاری نمایندگان و دولت را زیر نظر می گیرند. اگر این مجلس با دولت هماهنگ و همکاری و همراهی داشته باشد  طبیعتا مردم بر همان روال گذشته که ترکیب مجلس برهم نخورد نمایندگان را انتخاب می کنند. ولی اگر ببینند دولت نقطه مقابل با مجلس است و نمایندگان گاردی محکم در مقابل دولت هستند در اینجا مردم هم موضع گرفته و جدا از نیرو های سیاسی به فکر تغییر می افتند.

 نگرانی من از نظر سنجی  اخیر صدا و سیما مبنی بر  نظر منفی مردم نسبت به این مجلس است. این نارضایتی نشان دهنده این است که مردم از مجلس انتظار دارند که با دولت و رئیس جمهور بیشتر همکاری و همراهی کند تا این دوبال پرنده منظور همان دو قوه مجریه و مقننه بتوانند با هماهنگی در کنار هم مشکلات مردم را حل کنند.

 اگر لیست نمایندگان اصلاح طلب مجلس از سوی مجلس خبرگان رد صلاحیت شوند اوضاع چگونه می شود؟
 ما اعتقاد داریم که نمایندگان به مجلس نمی آیند که صرفاً کار سیاسی انجام دهند و در مجلس علم و یا پرچم خاصی را بلند کنند بلکه می خواهند دولت را کمک نموده و برای رفع مشکلات کشور و رضایت مردم قدم به صحنه خدمت بگذارند لذا اعتقاد دارم در لیست های معرفی شده اصلاح طلبان معتدل و یا اصولگرایان معتدل  از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت نخواهند شد، اما در صورتی که افراد مسئله دار معرفی شوند یقیناً رد صلاحیت خواهند شد.

 در پایان آیا به کم کاری معاونت پارلمانی مجلس درمورد استیضاح  آقای فرجی دانا و عدم رای اعتماد نمایندگان به وزرای انتخابی اعتقاد دارید؟
اگر همه این قضایا را بخواهیم کم کاری  از سوی معاونت پارلمانی بدانیم پس آن وزرایی که توانستند از مجلس رای بالایی بگیرند هم به ما ارتباط داشته است .به طور مثال وزیر اقتصاد که با 270 رای وزیر شدند به ما ارتباط دارد. بنده معتقد هستم این مسائل هیچ ارتباطی با ما نداشته است. در مورد هر وزیری که رای اعتماد در مجلس نیاورد خود نمایندگان مجلس تشخیص دادند. اگر می خواهند جنبه های منفی را بر عهده ما بگذارند مثبت ها را هم باید در نظر بگیرند.

 

مثل همان گل هایی که زدیم گل هایی که خوردیم را قبول می کنیم.متاسفانه  ما در مورد علوم نتوانستیم خوب عمل کنیم 16، گل زده ایم دو تا خورده ایم. متاسفانه عده ای از بیرون تخریب می کردند و توانستند این فضا را به وجود آورند. کسی جلوی این سیل را نمی توانست بگیرد، به دلیل اینکه این وزارتخانه با نسل جوان در ارتباط است بعضی ها می خواستند که دانشگاه ها را مرکز فعالیت سیاسی مورد نظر خودشان قرار بدهند واین انتخاب برایشان خیلی مهم بود در نتیجه هر دو طیف مجلس تلاش کردند کسی را که نگاه اصلاح طلبی  نداردبر کرسی این مسولیت بنشانند  تا بتواند دانشگاه را به آرامش نسبی رسانده و موجبات رشد و تعالی علمی کشوررا فراهم آورد.
اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------