آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

ایست وزیر علوم به مظلوم‌نمایان!



اخبار,اخبار سیاسی ,وزیر علوم

 

اخبار سیاسی - ایست وزیر علوم به مظلوم‌نمایان!

درنهایت ابرها کنار رفت و مشخص شد که باردیگر هجمه‌ای برای وزارت علوم دولت تدبیروامید درنظر گرفته شده بود.

دانشگاه طی سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم به پایگاه خوبی برای گعده‌های سیاسی یک جریان تبدیل شده بود و فعالیت‌های دانشجویی در آن 8 سال دیگر طراوت و شادابی لازم را که از ویژگی‌های جنبش‌های دانشجویی است، نداشت اما دانشجویان در سال 92 بار دیگر به هویت خود بازگشتند و همانند سال 76 حماسه‌ای رقم زدند تا از قِبل آن نه‌تنها نشاط و تحرک به دانشگاه‌ها بازگردد بلکه در زیر چتر آرامش فراهم شده از سوی دولت تدبیر و امید، جامعه هم شاد باشد و چشمانشان مملو از امید به آینده شود.

 

اما آن جریانی که چنین فضایی را برنمی‌تافت، چه شد؟ این جریان از همان ابتدا سعی کرد تا در مسیر فعالیت‌های وزارت علوم که آن را منبع تحولات در کشور می‌دانست سنگ‌اندازی کند. برخی در مجلس هم که نتوانستند کاندیدای مورد حمایت خود در سال 92 را به پاستور بفرستند طی حرکتی که باید آن را هماهنگ نشده نامید، با سنگ‌اندازان همصدا شدند به نحوی که 4 گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای این وزارتخانه موفق به اخذ رای اعتماد نشدند و وزیری به نام فرجی‌دانا هم استیضاح و از عرصه جدا شد.

 

گذشت تا 16 آذر فرارسید یعنی روزی که جامعه منتظر نتیجه عملکرد وزارت علوم و دانشگاه‌ها در راستای تغییر فضا بود. در آن ایام درخواست‌هایی از سوی تشکل‌های دانشجویی به مسئولان برای برگزاری مراسم و دعوت از سخنرانان ارائه شد که هر دانشگاه با درنظر گرفتن مولفه‌های خود درمورد آنها تصمیم‌گیری کرد. اما شانتاژ خبری تندروها بخشی از پروژه هجمه به وزارت علوم و دانشگاه‌ها بود.در یک روز اس‌ام‌اس‌هایی به برخی افراد ارسال می‌شد که خبر از لغو سخنرانی مهمانان اصولگرای مراسم‌های 16 آذر داشت. در یک روز خبر لغو سخنرانی حسین شریعتمداری یا لغو سخنرانی رسایی، نبویان و ... از طریق پیامک ارسال شد و پروژه بعدی فضاسازی و مظلوم‌نمایی بود به نحوی که بر طبل مخالفت دولت با اصولگرایان کوبیدند.

 

چنانکه حسینعلی حاجی‌دلیگانی از نمایندگان عضو جبهه پایداری با اشاره به آنچه لغو یکطرفه سخنرانی و برنامه‌های اصولگرایان در روز دانشجو می‌خواند، اظهار کرد: این جریان (اعتدال) با این کار و ایجاد التهاب که آن را به‌عنوان سرمایه خود می‌داند تلاش دارد این تنش‌ها را به جامعه و کانون‌های جمعیتی بکشاند و به نوعی به قدرت‌نمایی قبل از انتخابات بپردازند. احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس هم درباره لغو سخنرانی حسین شریعتمداری، حمید رسایی، محمود نبویان و میرتاج‌الدینی در دانشگاه‌ها گفت: این روش نه با اسلام سازگار است نه با قانون اساسی و نه با ادعای دولت مبنی بر رعایت اعتدال. اما مراسم روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور نمونه‌ای از فضاسازی یا بهتر است عنوان شود، بهانه‌جویی اصولگرایان بود چنانکه تشکل‌های دانشجویی وابسته به طیف اصولگرا در آن مراسم، در اعتراضی هماهنگ، از سخنرانی در مراسم روز دانشجو در حضور رئیس‌جمهور انصراف دادند. به دنبال این خبرسازی‌ها و اعتراضات هماهنگ، در ابتدای مراسم حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه، مجری خطاب به حاضران در مراسم گفت: ما هم از تشکل‌های اصلاح‌طلب و هم از تشکل‌های اصولگرا برای سخنرانی در مراسم امروز دعوت کردیم، اما نمایندگان تشکل‌های اصولگرا، سخنرانی را منوط به ارائه سخنان هر چهار تشکل اصولگرا کردند که به‌دلیل نبود وقت، این فرصت مهیا نبود و لذا تنها تشکل اصلاح‌طلب سخنرانی خواهد کرد.

 

اما، محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگویی با بیان اینکه 16 آذر امسال را باید روز دولت بنامیم نه روز دانشجو، گفت: با نگاه امنیتی دولت، سخنرانی افراد ارزشی و منتقدان حذف و به‌جای آنها منسوبان فتنه مجوز سخنرانی دریافت می‌کنند.


 حقیقت چه بود؟
پروژه مظلوم‌نمایی اصولگرایان به سرعت شکست خورد چنانکه مسئولان دانشگاه‌ها و افراد ذیربط عنوان داشتند «درخواست مجوزی نشده بود که بخواهد لغو شود!» مثلا آنا نوشت؛ رئیس دانشگاه امیرکبیر با تکذیب اخبار مربوط به «لغو» سخنرانی حسین شریعتمداری در این دانشگاه، تصریح کرد: پیگیری خط تفرقه در روز ملی دانشجو، آن هم با تکیه بر اطلاعات نادرست، جای تأسف دارد.

 

دکتر احمد معتمدی با اشاره به لغو برنامه سخنرانی حسین شریعتمداری که به گفته برخی رسانه‌ها قرار بوده به دعوت بسیج دانشجویی، در روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر حضور یابد، گفت: بنده هم این خط خبری را در بعضی رسانه‌ها دیدم و بسیار متأسف شدم که چرا براساس اطلاعات غلط، جوسازی صورت می‌گیرد. وی با توضیح روند اعطای مجوز به برنامه‌های روز دانشجو در این دانشگاه اظهار کرد: ما به‌دلیل تراکم برنامه‌ها در این روز، هفت، هشت برنامه را مجوز ندادیم که یکی از آنها، همین برنامه بسیج دانشجویی بود. یا درمورد دیگری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس و مسئول‌دفتر ریاست دانشگاه صنعتی قم دلایل لغو سخنرانی رسایی و سرافراز در این 2 دانشگاه را عنوان کردند. فرارو نوشت؛ حسین اورکی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس درخصوص لغو سخنرانی دکتر سرافراز دراین دانشگاه گفت: دکتر سرافراز خودش در برنامه حضور نیافت و به همین خاطر سخنرانی وی لغو شد. همچنین دفتر ریاست دانشگاه صنعتی قم نیز درخصوص لغو سخنرانی حمید رسایی دراین دانشگاه گفت: سخنرانی توسط خود رسایی لغو شده است.


 در نهایت...
درنهایت وزیرعلوم خود به ارائه توضیح در این مورد پرداخت. بیان این توضیحات در زمانی که روزهای زیادی از 16 آذر می‌گذرد، نشان از تدبیر وزارت علوم دولت یازدهم دارد که نمی‌خواست با بیان این اظهارات فضای دانشگاه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. وزیر علوم دیروز درباره علت لغو برنامه سخنرانی برخی افراد در مراسم روز دانشجو گفت: خیلی از افراد خودشان نخواستند سخنرانی کنند و برنامه سخنرانی عده‌ای هم به وقت دیگری موکول شد. محمد فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت لغو برنامه سخنرانی برخی از شخصیت‌ها و مقامات در مراسم 16 آذر روز دانشجو چه بود؟ توضیح داد: دانشگاه‌ها مستقل‌ هستند، شورای نظارت و مقررات آیین‌نامه‌ای دارد و اگر قرار بوده برنامه سخنرانی برای کسی در نظر بگیرند، باید یک هفته قبل درخواستشان را ارائه می‌دادند تا در شورای نظارت مصوب و مجوز سخنرانی تائید می‌شد و سپس آنها می‌آمدند و سخنرانی می‌کردند. وی افزود: خیلی از افراد خودشان نخواستند سخنرانی کنند، سخنرانی عده‌ای نیز اصلا مصوب نشده بود که بعدا بگویند لغو شده است.

 

وزیر علوم ادامه داد: در برخی موارد نیز اصلا هیأت نظارت دانشگاه نقشی در لغو سخنرانی نداشت بلکه مراجع دیگری درخواست دادند که سخنرانی انجام نشود و در دو مورد این اتفاق افتاده است. فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: برای برخی هم قرار بود سخنرانی در مراسم 16 آذر انجام نشود و برنامه سخنرانی آنها به وقت دیگری موکول شده است.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------