آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

درخواست اصلاح سیمای «سرافراز»



اخبار,اخبار سیاسی , سازمان صداوسیما

 

اخبار سیاسی - سخنگوی دولت مطرح کرد
درخواست اصلاح سیمای «سرافراز»

پس‌از گلایه‌ رییس‌جمهور از عملکرد صداوسیما در پوشش فعالیت‌های دولت، این‌بار نوبت به سخنگوی دولت رسید تا از رییس جدید سازمان صداوسیما بخواهد در رویکرد این رسانه تجدید‌نظری کند.

محمد‌باقر‌نوبخت روز گذشته در حاشیه جلسه هیات‌دولت با تاکید بر تعامل بیشتر میان دولت و صداوسیما گفت: «در برخی موارد صداوسیما این فرصت را فراهم می‌کند تا دولت بتواند نظرات خود را بیان کند، اما در برخی موارد جناب آقای‌دکتر‌سرافراز باید تجدید‌نظر کند؛ چرا که کاملا به صورت «محسوس» احساس می‌شود در جایگاه و رویکرد ملی در رسانه ملی صحبت نمی‌شود.»


یکشنبه هفته جاری، حسن‌روحانی در جمع فعالان حوزه کشاورزی گفته بود: «رسانه‌ها در زمینه انعکاس خدمات دولت به ما کمک نمی‌کنند و صداوسیما در انتقاد صددرصد از این فرصت علیه دولت استفاده می‌کند.» او افزوده بود: «هر چند ما انتقاد را خوب می‌دانیم، اما در بیان خدمات دولت گاهی مشکل پیش می‌آید و شاید این مشکل در دوربین‌ها و فرستنده‌های صداوسیما وجود دارد.»


سخنگوی دولت در ادامه همچنین از رویکرد برخی خبرگزاری‌ها در پوشش اخبار مربوط به دولت انتقاد کرده است. نوبخت بدون اشاره به‌نام رسانه خاصی گفته: «برخی رسانه‌ها که عنوان خبرگزاری را برای خود انتخاب کرده‌اند، باید بدانند که لازم است تا رعایت اخلاق و امور حرفه‌ای را داشته باشند و خود را در حد یک سایت اپوزیسیون مخالف دولت محدود نکنند.» علی‌یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور، پیش از این اصطلاح «رسانه اپوزیسیون دولت» را درباره صداوسیما به کار برده بود.


انتقاد از نحوه پوشش مذاکرات
نوبخت در همین‌باره تاکید کرده که «این انتظار به صورت ویژه از رسانه ملی هم می‌رود که چنین عمل نکند؛ به همین جهت آقای دکتر سرافراز که از شخصیت‌های محترم و ارزشمند نظام هستند باید فرصت کنند و این دست از مسایلی که در برخی بخش‌ها اتفاق می‌افتد را مورد توجه قرار دهند.» نوبخت همچنین گفته: «می‌دانیم در صدا‌و‌سیما نیروهای بسیار فهیم و باشخصیت و علاقه‌مند به کشور وجود دارد، ولی اینکه برخی بخش‌های تولیدی و خبری بخواهند مطالب غیرواقعی و غیراخلاقی نشان دهند درست نیست.»


سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نیز عنوان کرده است: «رسانه ملی در انعکاس ملی و بین‌المللی مذاکرات در پاره‌ای موارد، مفهوم خاصی را القا می‌کند و باید صدا‌و‌سیما در چارچوب مصالح ملی اقدام کند.» نوبخت در همین‌باره تاکید کرده است: «اخلاق فقط بخش‌های منکراتی که در ذهن برخی است، نیست. دروغ‌گفتن، تحریف‌کردن و ذهن جامعه را با یک کلمه و جمله مشوش‌کردن درست نیست، به همین جهت ما انتظار داریم جناب آقای دکتر سرافراز بتواند به نحو شایسته‌ای نسبت به افزایش و ارتقای جایگاه رسانه ملی اقدام کند.»


گفتنی است محمد سرافراز ۱۵آبان ماه سال‌جاری پس از دو دوره ریاست پنج‌ساله عزت‌الله‌ضرغامی بر صدا‌و‌سیما با حکم مقام‌معظم‌رهبری به ریاست این سازمان منصوب شد. او از قدیمی‌ترین مدیران صداوسیما محسوب می‌شود و  از زمان ریاست محمد‌هاشمی‌رفسنجانی، در این سازمان حضور داشته است. سرافراز که از سال۱۳۷۱ در معاونت برون‌مرزی صداوسیما مشغول به کار بوده و در دوران عزت‌الله‌ضرغامی، مدیریت شبکه‌های انگلیسی‌زبان «پرس تی‌وی» و اسپانیایی‌زبان «هیسپان تی‌وی» را نیز به صورت همزمان برعهده داشته است. محمد سرافراز پنجمین مدیر سازمان صدا‌و‌سیما پس از انقلاب‌اسلامی محسوب می‌شود. پیش از او عزت‌الله‌ ضرغامی، علی‌لاریجانی، محمد‌هاشمی و صادق‌قطب‌زاده ریاست سازمان صداوسیما را عهده‌دار بوده‌اند.


شاید اعتراض دوباره این روزهای اهالی پاستور به عملکرد صداوسیما بر این اساس باشد که دولتی‌ها امیدوار هستند با بیان نظرات‌شان در دوره ریاست محمد سرافراز نگاه حاکم بر صدا‌و‌سیما که در گذشته موجب بروز مشکلاتی میان دولت و رسانه ملی شده بود، بر طرف شود.


جلوگیری از پخش گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهور توسط رییس وقت سازمان صداوسیما، عزت‌الله‌ضرغامی‌ اوج چالش رسانه ملی با دولت بود. سریال «عصر پاییزی» جایگزین برنامه زنده روحانی شد تا سومین گفت‌وگوی رییس‌جمهور با یک‌ساعت تاخیر پخش شود. روحانی گفته بود: «امشب به دلایلی که نمی‌خواهم بازش کنم گفت‌وگو به تاخیر افتاد.» اختلاف بر سر انتخاب مجریان برنامه، علت ممانعت رییس‌ صداوسیما از پخش گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهور بود.


هر چند به نظر می‌رسد خیلی نمی‌توان به این موضوع امیدوار بود، چراکه اعتراض اخیر رییس‌جمهور به عملکرد صداوسیما از سوی مخالفانش بی‌پاسخ نماند. روزنامه «جام جم» رسانه مکتوب متعلق به سازمان صداوسیما روز سه‌شنبه در مطلبی با تیتر «رییس‌جمهور از صداوسیما چه می‌خواهد؟» نوشت: «این خبر که رییس‌جمهور از عملکرد رسانه‌ملی در پوشش خبرهای دولت راضی نیست، آنقدر کلیشه‌ای شده که شاید دیگر کمتر حساسیتی را ‌برانگیزد.»

محمد‌هاشمی، رییس سابق صدا‌و‌سیما در گفت‌وگو با «شرق»  عنوان  کرد
می‌خواهند مردم را ناامید کنند

این روزها دولت اعتراض‌هایی نسبت به رویکرد صدا‌و‌سیما داشته است، این حق برای دولت از کجا نشات می‌گیرد؟
در بحث رابطه صدا‌و‌سیما و دولت، اگر ملاک ما رهنمودهای امام راحل و مقام‌معظم‌رهبری باشد، صداوسیما موظف است خدمات دولت را به صورت شایسته‌ای پوشش دهد. این جزو وظایف ذاتی صداوسیما است و هرچند در زمان‌هایی شاهد بوده‌ایم که این موضوع شدت و ضعف داشته است. 


‌اما به نظر می‌رسد درخواست‌های دولت، خیلی خوشایند مدیران صداوسیما نبوده است؟
دقت داشته باشید سازمان صدا‌و‌سیما به این جهت «رسانه ملی» نام گرفته که انحصاری است و یک نهاد وابسته به نظام است و اینکه دولت زیاده‌خواهی می‌کند یا خیر، باید بگویم این‌طور نیست. به نظر من صدا‌و‌سیما در برخی برنامه‌هایش نسبت به دولت جفا می‌کند و آنطور که وظیفه دارد عمل نمی‌کند که دلیلش را خودشان باید بگویند. 


‌اما به نظر می‌رسد صدا‌و‌سیمایی‌ها معتقدند دولت زیاده‌خواهی می‌کند.
به‌هیچ‌عنوان اینطور نیست و دولت زیاده‌خواهی ندارد. چنانکه شاهد هستیم ادبیات دولت، تعاملی است اما در مقابل، صداوسیما پاسخ مناسب را نمی‌دهد و به همان سبک‌وسیاق سابق عمل می‌کند و به نظر من آن روش امروز حتی تشدید شده است. 


‌علت این رویکرد صداوسیما در قبال دولت چیست؟
شاید به این دلیل باشد که برخی مدیران صداوسیما خود را متعلق به جناحی می‌دانند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال٩٢ بازنده می‌داند. این رویکرد صدا‌و‌سیما کاملا دور از روش و تدبیری است که در گذشته وجود داشته است. 


‌منظورتان دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت است؟
بله؛ در گذشته شاهد بودیم صداوسیما خیلی پشت‌سر احمدی‌نژاد بود و رابطه صدا‌و‌سیما با دولت احمدی‌نژاد به‌خصوص از نظر کیفی، خیلی متفاوت با آقای روحانی است.  در صورتی که انتظار دولت از صداوسیما در پوشش فعالیت‌های دولت کاملا بجاست. 


امام (ره) تعبیری به کار می‌بردند که مرغ زمانی که یک تخم می‌گذارد کلی سروصدا می‌کند. امام راحل می‌فرمودند که زمانی که این همه خدمات به مردم داده می‌شود باید این را به مردم بگویید تا مردم مایوس و ناامید نشوند.


 آیا این نقد که برخی برنامه‌های صداوسیما یک موج منفی علیه دولت ایجاد می‌کند، صحیح است؟
بله، بسیاری از نقدهایی که از عملکرد دولت می‌شود کاملا بار منفی دارد و انگار دارند مچ‌گیری می‌کنند. کسانی که با ادبیات صداوسیما آشنا هستند، وقتی اخبار و گزارش‌ها را می‌بینند متوجه می‌شوند که بار منفی دارد و در جهت مثبت کمتر حرکت می‌کند. 


در صورتی که دولت و صداوسیما هر دو یک نهاد ملی هستند و از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند و صداوسیما نمی‌تواند چنین عملکردی در قبال دولت داشته باشد.  این شیوه‌ای که صداوسیما نسبت به دولت دارد در جهت ناامیدکردن مردم است و امام‌(ره) و مقام‌معظم‌رهبری مکررا گفته‌اند مایوس‌کردن مردم، گناهی بزرگ است.

اخبار سیاسی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------