آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

زمان گذر از سال ۸۸



اخبار,اخبار سیاسی , اصلاح طلبان

 

اخبار سیاسی - زمان گذر از سال ۸۸

فعالان اصلاح طلب و اصولگرا در چند روز گذشته هر کدام از تريبون هاي رسمي و در برنامه هاي زنده رسانه ملي از ضرورت رفع حصر سخن گفته و حتي تاکيد کرده اند که حاکميت خود اين مساله را مرتفع مي‌کند.

بعد از اظهارات هميشگي علي مطهري در سال هاي اخير به عنوان کسي که دائم از ضرورت تعيين تکليف «سران فتنه» سخن گفته، اظهارات رئيس محترم قوه قضائيه، بعد از انتشار مستند «دهم» از تلويزيون - نشان مي‌دهد کمتر کسي به چنين صراحتي در 5 سال گذشته در خصوص حصر سخني به ميان آورده است. وضعيتي که به نظر مي‌رسد، محصول نوعي تجربه سياسي و البته اهميت پذيرش اشتباهات گروه هاي مختلف و ضرورت گذر از شرايط سخت است.

پخش اولين قسمت از مستند «دهم» که روايتي ديگرگون از حوادث بعد از انتخابات سال 88 را نشان مي‌دهد و همزماني اش با روز 9 دي زمينه بررسي و به چالش کشيدن اتفاقات ناگوار 5 سال پيش را فراهم آورده است. به باور بسياري اين مستند تلويزيوني براي اولين بار به نقش رئيس جمهوري سابق و همينطور سازمان صدا و سيما در ايجاد آتش اختلاف و دو قطبي شدن فضاي کشور اشاره مي‌کند. اشاره اي که مي‌توانست بسيار زودتر از اينها آبي بر آتش اختلاف و فتنه باشد و کشور را تا اين حد به دوپارگي مبتلا نمي‌کرد.

فعالان اصلاح طلب و اصولگرا در چند روز گذشته هر کدام از تريبون هاي رسمي و در برنامه هاي زنده رسانه ملي از ضرورت رفع حصر سخن گفته و حتي تاکيد کرده اند که حاکميت خود اين مساله را مرتفع مي‌کند. با اين حال رياست محترم قوه قضاييه در واکنش به اظهارات مطرح شده به ملاحظات اين دستگاه براي پرهيز از برگزاري دادگاه براي محاکمه آنان اشاره کرده و گفته است؛«هرگاه مصوبه شوراي عالي امنيت ملي در خصوص حصر سران فتنه تغيير يابد، دستگاه قضايي آماده برگزاري دادگاه سران فتنه است.»

پيش بيني روند پيش رو و تحليل رويدادها و اتفاقات اخير از چند نظر حائز اهميت است. چرا که با از دست رفتن بخشي از اعتماد عمومي در سال 88 که مي‌توان گفت وضعيت نامتعارف و هزينه سازي را بر کشور تحميل کرد، حالا آرام آرام زمينه اي براي تفهيم اتهام و تشخيص سره از ناسره در ساحت سياسي کشور فراهم آمده است. انتشار مستندي که در آن، يک طرف به صورت مرسوم مورد هجمه و از پيش متهم نيست و روايت صادقانه تري از 88 و بعد از آن را ارائه مي‌دهد، مي‌تواند زمينه اي براي ايجاد دلگرمي و آغازي در پروسه تفاهم ملي باشد. چرا که انتشار کم زاويه اين مستند از 88 در رسانه رسمي حاکميت، تلاشي است تا در هواي کم غبارتر، تحليلي ساده تر و منصفانه تر از آنچه بر سر کشور آمد ارائه شود.

از سوي ديگر بعد از اظهارات محسن رضايي به عنوان يکي از کانديداهاي سال 88 در مصاحبه زنده تلويزيوني به مناسبت روز 9 دي که در تحليلش از حوادث بر اشتباه گروه هاي سياسي و ايجاد شرايط بحراني تاکيد کرده بود، حائز اهميت است. وي نسبت به بروز فتنه ديگري در گفتگويش هشدار داد: از کجا معلوم کساني که در سال 88 مقابل «سران فتنه» ايستادند فتنه ديگري به پا نکنند.

اما آنچه حالا اهميت دارد وضعيت فعلي کشور است که اگرچه در بعد اقتصادي با مشکلاتي همراه است اما هرگز دچار بي ثباتي نيست و شرايط سياسي به خصوص ديپلماسي کشور روند رو به بهبودي را طي مي‌کند.

 

با اين حال توجه به شرايط سياست داخلي که تا حدودي محصول مديريت دولت برخاسته از حمايت قاطع جريان اصولگرايي است (دولت محمود احمدي نژاد)، نيازمند بازنگري و تقويت حس اتحاد و رفع سوء تفاهم هاي بيشتري است. حالا اميد مي‌رود، فضا بعد از 5 سال از انتخابات 88 به سمت مطلوبي از همدلي گام بردارد که اشتباهات اتفاق افتاده به نحوي مورد پذيريش واقع شود و کشور در بستري از آرامش داخلي بتواند مسيرهاي سخت خارجي را طي کند و 5 سال بعد از طوفان غم انگيز 88 بتواند به ساحل آرامش دست يابد.
اخبار سیاسی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------