آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

آقایان نماینده! برای تضییع حق مردم هم استعفا می‌دهید؟



اخبار,اخبار سیاسی , کمیسیون اصل 90

 

اخبار سیاسی - نقدی بر استعفای اعضای کمیسیون اصل 90
آقایان نماینده! برای تضییع حق مردم هم استعفا می‌دهید؟

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی از تقدیم استعفای دسته جمعی اعضای کمیسیون اصل 90 قانون اساسی به هیات رییسه ی مجلس طی هفته ی گذشته خبر داده است. علت این استعفا هم تخصصی دانسته نشدن این کمیسیون برای حضور اعضا در کمیسیون تلفیق بررسی بودجه ی سال آینده کشور است.

تیتر خبر، استعفای دسته‌جمعی اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس است و مخاطب در مواجهه با این تیتر تصور می‌کند رخداد مهمی پیش آمده است که اعضای یک کمیسیون استعفا داده‌اند


و اما چند نکته:
تا امروز هیچ مسوولی در ایران برای هیچ اتفاقی که تضییع حق مردم را در برداشته است، استعفا نداده، البته علت هم این است که تا امروز هیچ مسوولی خود را مسوول وقوع مشکلات ندانسته است و معمولا یا مسوولان قبلی و تصمیماتشان عامل وقوع شرایط امروز بودند یا نهادهای موازی یا هر فرد و نهادی جز خودشان.

تا امروز هیچ مسوولی برای اختلاس‌ها، هیچ فردی برای سقوط هواپیما، هیچ مقامی برای آتش سوزی در مدرسه‌ای در شین آباد، برای حادثه ی کهریزک، برای اسیدپاشی  و ... نه تنها استعفا نداده بلکه در اکثر موارد حتی عذرخواهی هم نشده است و اینکه اعضای یکی از مهمترین کمیسیون‌های مجلس همگی به یکباره برای تخصصی دانسته نشدن و به قول خودشان تفسیر نادرست هیات رییسه از قانون، استعفا می‌دهند تامل برانگیز و بیانگر نکات مهمی است.

سوال پیش رو این است؛ جناب آقایان نماینده ی استعفادهنده! آیا تا امروز برای چیزی غیر از جریانات سیاسی و بهتر است بگوییم جایی که منافع مردم تهدید یا تضییع شده باشد اقدام به استعفا کرده‌اید؟ آیا موضوع تخصصی شناخته نشدن کمیسیون اصل 90 در حد نگارش و تقدیم متن استعفا بوده است؟ آیا مشکلی حادتر از این در جامعه یا مجلس به چشم شما نخورده است که برای خاطر آن بتوانید تا این حد آشفته شوید که استعفا دهید؟ قطعا که موضوعات مهمتری بودند که ارزش آشفتگی داشته باشند اما شما جایی وارد عمل شدید که منافع خودتان در میان بوده است.

این اقدام قطعا مورد تعجب همگان قرار خواهد گرفت و پیش بینی می شود اعضای کمیسیون طبق روال معمول در ایران، این موضوع را یا تکذیب کرده یا عده‌ای خود را مبری از این اقدام می‌دانند اما باید یادآوری کرد که چشم امید مردم به نمایندگانشان در خانه ی ملت است. امید دارند دقیقا با همین حساسیت، به موضوعات ملی و منطقه‌ای نگریسته شود و البته هستند نمایندگانی که همواره ندای حق‌طلبیشان به گوش می‌رسد.

بر اساس قانون در اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده ‌است:
«هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه قضاییه یا قوه مجریه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»

از آنجا که شکایت از عملکرد ارگان‌های وابسته به دولت در دیوان عدالت اداری ممکن است و شکایت از نهادهای قضایی نیز با رجوع به مراجع بالاتر قوهٔ قضائیه قابل پیگیریست، فلسفهٔ وجودی این اصل مربوط به زمانیست که شکایات افراد نتیجه‌بخش یا ممکن نبوده و شخص به کلیتِ رفتاری یک قوه معترض باشد. در واقع این اصل به عنوان آخرین راه تظلم‌خواهی شکایت از طرز کار قوای سه‌گانه را در بر می‌گیرد و شکایت از نهادهای وابسته به دولت یا قوهٔ قضائیه بایستی در دستگاه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون صورت گیرد.
اخبار سیاسی - انصاف

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------