روایت رفیق دوست از 10 چک بابک زنجانی



اخبار,اخبار سیاسی ,پرونده بابک زنجانی

 

اخبار سیاسی - روایت رفیق دوست از 10 چک بابک زنجانی

پرونده بابک زنجانی از پرونده های پیچیده کشور است. سخنگوی قوه قضاییه هم گفته است که بابک زنحانی صداقت کافی ندارد. به گفته محسنی اژه ایی برای سه نفر از متهیمن این پرونده قطور تاکنون قرار مجرمیت صادر شده و از 50 نفر هم بعنوان مطلع و متهم تحقیق شده است.

محسن رفیق دوست از آخرین لحظات بابک زنجانی، قبل از بازداشت در سال 88 می گوید: «ایشان 10 فقره چک 10 میلیارد تومانی از برخی اشخاص آورده بود که بنده جهت وصول تعدادی از آنها با او کمک کنم که احتمالا برای همان ها بازداشت شده باشد.

ساعت 100 میلیون تومانی اش حالا احتمالا در بخش امانات زندان باشد. بابک زنجانی که با خنده حرف می زد، حالا به روز گریه افتاده است: «من تاکنون 12 کشتی نفت برده ام و فروخته ام. می شود حدود 24 میلیون بشکه.» این را بابک زنجانی حدود یکسال و نیم پیش گفت. زمانی که رخ به رخ نشسته بودیم و او پوشیده از لباس هایی با برندهای معروف، خندان سخن می گفت. نزدیک به سه ساعت...

***


دوباره فایل صوتی مصاحبه ام با بابک زنجانی را گوش می کنم. گفت و گویی که سی ام شهریور سال گذشته منتشر شد. حدود چهار ماه قبل از دستگیری اش. فایل صوتی را عقب و جلو می برم تا به بخش هایی از مصاحبه برسم که درباره محسن رفیقدوست سخن گفته است. بهانه ام گوش دادن دوباره به فایل صوتی مصاحبه، گفت و گوی رفیقدوست با «مردم امروز» بود. او در مصاحبه ایی که شنبه این هفته منتشر شد گفته بود: ‌«بابک زنجانی با چک من معامله کرده است.» بخش های منتشر نشده آن مصاحبه و واکنش حاج محسن رفیقدوست در این باره را در این گزارش می خوانید.

یک مقام آگاه در وزارت نفت:‌ هنوز پولی نرسیده است

یک مقام آگاه در وزارت نفت دیروز در گفت و گو با «مردم امروز» درباره میزان بدهی های بابک زنجانی با توجه به قیمت های روز دلار و یورو گفت: «بر اساس قیمت های روز دلار و یورو بدهی های بابک زنجانی به وزارت نفت حدود 10 هزار میلیارد تومان است.»

• ایا تاکنون پول یا اموالی برای تسویه بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران رسیده است؟
- خیر. تاکنون پول یا اموالی برای تسویه بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت داده نشده است. الیته هماهنگی هایی شده است و لیستی از  برخی اموالش داده اند اما تاکنون چیزی تحویل نشده است.

• اموال بابک زنجانی که شناسایی و کارشناسی شده است کفاف چه مقدار از بدهی هایش را می کند؟
- این اموال ممکن است تنها حدود یک چهارم بدهی هایش به وزارت نغت باشد.

• وزارت نفت بدهی های بابک زنجانی را بر اساس ارزهای خارجی (دلار و یورو) می گیرد یا به ریال؟
- بدهی بابک زنجانی ریالی نیست که به ریال گرفته شود. بدهی اش دلاری است و باید بر همان اساس هم تسویه شود.

• آیا وزارت نفت بدهی های بابک زنجانی را با پول نقد تسویه خواهد کرد یا ممکن است اموال اش را تحویل بگیرد و بفروشد؟
- «فعلا که اموالی تحویل نشده است. بعد از مشخص شدن موضوع درباره آن تعیین تکلیف خواهیم کرد.»

پرونده بابک زنجانی از پرونده های پیچیده کشور است. سخنگوی قوه قضاییه هم گفته است که بابک زنحانی صداقت کافی ندارد.  به گفته محسنی اژه ایی برای سه نفر از متهیمن این پرونده قطور تاکنون قرار مجرمیت صادر شده و از 50 نفر هم بعنوان مطلع و متهم تحقیق شده است.

رفیق دوست: تاکنون پول یا اموالی از بابک زنجانی به وزارت نفت نرسیده است/ بدهی های بابک زنجانی به وزارت نفت 10 هزار میلیارد تومان استماجرای رفیق دوست با بابک زنجانی

ابتدای این هفته، محسن رفیقدوست رییس «بنیاد نور» در گفت و گویی با «مردم امروز»‌ رسما درباره بابک زنجانی سخن گفت. او در جواب سوالی که درباره توقیف اموالش بخاطر تعاونی مسکن دانشگاه آزاد پرسیده شده گفته بود:‌ «آن دروغی بود که اشتباهی به من نسبت داده شد. آن موضوع اصلا به نوعی برمی گشت به همین آقای بابک زنجانی. مساله دانشگاه تبریز به این صورت بود که دانشگاه طلبی از بابک زنجانی داشت. در این بین یک فردی به صورت امانت از من چکی دریافت کرده بود. در واقع بابک زنجانی قراردادی با دانشگاه تبریز بسته و بواسطه آن پولی از دانشگاه گرفته بود. در این بین او با فرد دیگری به نام (م.م) معامله ایی کرده بود. که همین آقای (م.م) از من چکی بصورت امانت گرفته و به بابک زنجانی داده بود. زنجانی هم این چک را به دانشگاه تبریز داده بود. در واقع چک بنده را به دانشگاه داده بودند. زمانی که این موضوع مطرح شد من در سفر بودم. روزنامه ها نوشتند که اموال من توقیف شده، در حالی که اصلا این اتفاق نیافتاده بود.»  اما روایت بابک زنجانی از ماجرای ارتباطش با محسن رفیقدوست چه بود؟

بخش های منتشر نشده ایی از مصاحبه بابک زنجانی
بابک زنجانی شهریور سال گذشته در مصاحبه ام درباره نحوه آشنایی اش با محسن رفیقدوست صحبت کرده بود. بخش های منتشر نشده آن مصاحبه در این باره برای نخستین بار در «مردم امروز» چاپ می شود: «سال 88 بود. یکی از دوستانم چکی را از آقای رفیقدوست به من داد. این دوست من از ایشان طلب داشت.

 

دوستم زمینی را از من خرید و چک های آقای رفیق دوست را به من داد. دوستم از ایشان طلبکار بود. مرا برد پیش ایشان (رفیقدوست)‌ و گفت طلبم را بدهید به این شخص. از آنجا با هم آشنا شدیم. یک روز هم به من گفت که کارخانه ایی در کرج دارد که می خواهد بفروشد. یک روز به دفتر ایشان در تقاطع خیابان شریعتی رفتم. (بنباد نور). وقتی از دفتر ایشان خارج شدم عده ایی پیچیدند جلویم. مرا از ماشین پیاده کردند. گفتند: اینجا چه کار می کنی. گفتم: چک داشتم. رفته بودم پولم را بگیرم.»

• مگر هر کس از دفتر آقای رفیقدوست بیاید بیرون را می گیرند؟!
- در هر صورت یک کسی پیگیرم بوده که من چکار دارم می کنم.

• یعنی گفتند اینچا چکار می کنید؟
- گفتم رفته بودم پول چک ام را بگیرم. ولی من را بازداشت کردند. نمی دانم کجا بردند. پرسیدند که این چک را بابت چه گرفته اید. چشم هایم را بستند و بردند. استعلام کردند که چک چه بوده و از کجا آمده است.

• مبلع چک چقدر بود؟
- 20 میلیارد . بعد هم چک را به من دادند و گفتند برو به سلامت.

بخش هایی از روایت بابک زنجانی درخصوص ملاقاتش با محسن رفیقدوست به هنگام انتشار در شهریورماه سال گذشته، تنها به یک گیومه خلاصه شده بود: «اسمش را می گوید» که با صحبت های محسن رفیقدوست برای نخستین بار خواندید.. بابک زنجانی در زندان است. حالا قضاوت با ما نیست.

رفیق دوست درباره بابک زنجانی باز هم افشا کرد
محسن رفیق دوست پس از مطالعه اظهارات بابک زنجانی که در گفت و گوی سال گذشته ام با او مطرح شده بود به روزنامه «مردم امروز»‌ می گوید: «همانطور که بابک زنجانی هم گفته است بنده تاکنون با ایشان هیچگونه معامله مستقیمی نداشته ام.»

• آقای رفیق دوست، آقای بابک زنجانی مدعی بود که پس از خروج از دفتر شما توسط عده ایی بازداشت شده است. آیا شما از این موضوع مطلع بودید؟
- اینکه پس از خروج از دفتر من برای ایشان چه اتفاقی افتاده است بنده هیچ اطلاعی ندارم. ضمن اینکه در جلسه ایی که بابک زنجانی به دفترم آمد ایشان ده فقره چک 10 میلیارد تومانی (100 میلیارد تومان) از برخی اشخاص آورده بود که بنده جهت وصول تعدادی از آنها به او کمک کنم که احتمالا برای همان ها بازداشت شده باشد.»
اخبار سیاسی - مردم امروز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------