آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

زیباکلام: روحانی می خواهد بگوید موضوع هسته ای مقدس نیست



اخبار,اخبار سیاسی ,صادق زیباکلام

 

اخبار سیاسی - زیباکلام: روحانی می خواهد بگوید موضوع هسته ای مقدس نیست

امام خمینی(ره) کار بسیار بزرگی کرد. اگر امام قطعنامه را نپذیرفته بود هیچ کس نمی توانست این موضوع را بپذیرد. الان هسته ای نیز همینطور شده است. مملکت نباید فدای موضوع هسته ای شود؛ بلکه موضوع هسته ای باید فدای مملکت شود. اگر کسی بگوید بالای چشم هسته ای ابرو است می گویند فلانی خائن است.

سخنان حسن روحانی در جریان نخستین کنفرانس اقتصاد ایران، بازتاب بسیار گسترده‌ای در میان مطبوعات و رسانه‌های داخلی داشت ‌و هر یک از رسانه‌ها با توجه به گرایشات فکریشان از منظری خاص به بازتاب سخنان آقای روحانی پرداختند.

به گزارش «تابناک»؛ سخنان تامل برانگيز رئیس جمهور کشورمان اصل اين همايش را تحت تاثير قرار داد؛ بویژه بخش های مربوط به پیشنهاد برگزاری همه پرسی درباره ی مسایل مهم کشور، تقدم منافع ملی بر آرمان ها در سیاست خارجی و مباحث مربوط به اقتصاد پایدار و مقاومتی که همچنان نیز مورد تحلیل و ارزیابی تحلیل گران قرار می گیرد.

برگزاری چنین همايشی و سخن گفتن از وصل نبودن آرمان ها به سانتريفيوژها و ضرورت همه پرسي ، جنبه هاي مهم اقتصادي سخنان وي و حتي اصل همايش را تحت تاثير قرار داد به نحوی که هیچ کس دیگر از مباحث اقتصادی مطرح شده در این همایش سخن نگفت.

ترديدي نيست که اقتصاد ايران کم و بيش در مقاطع مختلف با موانع بيروني و اثرات شوک هاي خارجي از تحريم گرفته تا کاهش قيمت نفت، مواجه بوده است. در شرايط فعلي اين ۲ عامل بيروني به شکل پر رنگي سعي در تحت تاثير قرار دادن اقتصاد ايران دارند و در اين شرايط، سخن از رفع تحريم در برخي بخش ها پس از توافق اوليه هسته اي و برخي از ديگر سخنان رئيس جمهور موجب اميدوار کردن اقتصاددانان و برنامه ريزان اقتصادي کشور مي شود.

در واقع مطرح کردن مسائل و موضوعات مذاکره در یک کنفراس اقتصادی شائبه ها در ارتباط با اهداف اقای روحانی از بیان کردن این موضوعات را افزایش داده است.

در همین زمینه دکتر صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با تابناک به علل پرداختن آقای روحانی به این مسائل و احتمال اجرایی شدن پیشنهادهای اقای روحانی پرداخته است.

اقای روحانی در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران اظهارات متفاوتی در زمینه های مختلف بیان داشتند که با جنجال های فراوانی روبرو شد. به نظر شما دلیل این نوع صحبت ها در این برهه از زمان چیست؟
تصور آقای روحانی این بود که بعد از انتخابات 24 خرداد 92 با توجه به اینکه سیاست های دوران آقای احمدی نژاد با مشکلات، نقاط ضعف و کاستی های زیادی کشور را روبرو کرده بود و همچنین رای مردم می تواند سیاست های خودش را در کشور پیاده کند.

روحانی در انتخابات 92 از میان 40 میلیون رای با رای قاطع نزدیک به 19 میلیون در مقابل فقط 8 درصد رقیبش یعنی سعید جلیلی که نزدیک ترین نامزد به خط فکری احمدی نژاد در 8 سال گذشته به پیروزی رسید. تصور روحانی این بود که با توجه با ضعف ها و کاستی های مدیریت اجرای دو دولت اصولگرای قبلی و با توجه به این رای که مردم به وی داده بودند، ایشان می تواند از فردای 24 خرداد شروع کند وتغییرات و سیا ست های جدید را در کشور به اجرا گذارد.

اشکال از جایی به وجود امد که آقای روحانی متوجه شد که جریانی که مدیریت اجرایی کشور را ظرف 8 سال گذشته در دست داشته است به هیچ وجه حاضر نیست برای ایشان راه باز کند و به ایشان اجازه دهد که ایشان سیاست های جدید و تغییرراتی را در کشور به وجود اورد.

بحث به‌ هیچ ‌وجه بر سر اختیارات بیشتر برای رئیس‌جمهور نیست. آقای روحانی به ‌عنوان یک حقوقدان نمی‌گوید که مجلس و سایر قوا براساس مسئولیت‌های قانونی خود عمل نکنند، موضوع آنجاست که دایره فعالیت آقای احمدی‌نژاد را مقایسه کنیم با اختیارات آقای روحانی. آیا مخالفان و منتقدان آقای روحانی می‌توانند به مردم نگاه کنند و بگویند موضع‌گیری‌های ما در قبال رئیس دولت قبل،‌‌ همان بود که امروز در قبال این دولت دنبال می‌شود؟ سوال از اصولگرایان آن است که اگر قرار بود‌‌ همان سیاست‌های دولت محبوب آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد، خب پس چه ضرورتی داشت که انتخابات برگزار شود؟ یا اگر اصراری بر برگزاری انتخابات می‌بود، آقای روحانی هم رد صلاحیت می‌شد و انتخابات به رقابتی میان خود اصولگرایان تبدیل می‌شد.

 

اینکه یک رئیس‌جمهوری که مردم او را انتخاب کرده‌اند نتواند هیچ تحولی به وجود آورد، یا برخی نمایندگان اصولگرا، در اطراف و اکناف کشور حسب منافع سیاسی خودشان خواهان تداوم مدیریت و مسوولیت بسیاری از مدیران دولت احمدی‌نژاد باشند یا در تغییر مدیران جدید اصرار داشته باشند از چهره‌های جوان، تحصیل‌کرده و نزدیک‌تر به دولت استفاده نشود، پس فلسفه صندوق رای چه می‌شود؟

یعنی آقای روحانی تا کنون نتوانسته است به اهدافش در کشور دست پیدا نماید؟
به عنوان مثال ایشان وقتی رفت به سمت پرونده هسته ای و سعی کرد گشایشی روی پرونده هسته ای به وجود اورد و کاری کند که بحران هسته ای بر سر کشور نباشد؛ جریان دلواپسی ها بعد از توافق ژنو شروع شد. وقتی ایشان سعی کرد به سمت موضوع یارانه ها برود و فکری برای این موضوع کند مجلس با حذف یارانه ها مخالفت کرد. وقتی وزیر علوم ایشان سعی کرد فضای امنیتی را که بعد از سال 88 در دانشگاه ها به وجود امده بود را تغییر بدهد؛ وزیر استیضاح می شود. یا وزیر ارشاد مجوز برای اکران یک فیلم یا برای اجرای کنسرت صادر می کند دو شب فیلم یا کنسرت اکران و اجرا می شود؛ فردا این ها تعطیل می شود.

در واقع آقای روحانی به تدریج احساس می کند که طرفدران اقای احمدی نژاد و دولت قبلی به هیچ وجه قبول نکردند که در انتخابات 24 خرداد 92 شکست خوردند و مردم خواهان تغییر هستند. من ظرف یک سال گذشته حداقل به تعداد زیادی از استان ها سفر کرده ام. در همه استان ها و شهرستان هایی که من رفتم ؛ ستادهای آقای روحانی و ستادهای اصلاح طلبان همه گلایه می کردند که همچنان مدیران دولت قبل بر سر کارند و اگر تغییر صورت گرفته، تلاش زیادی بوده است که نزدیکان به اصولگرایان را بر سرکار بیاورند.

این نشان می دهد که اقای روحانی حتی در حوزه هایی که انتظار می رفت بتواند تغییرات و تحولی جدی به وجود اورد نیز نتوانسته است کاری انجام دهد. وزیر کشورش اقای رحمانی فضلی از ایجاد تغییر استنکاف کرده است و تغییر و تحولی به وجود نیاورده است. روحانی کم کم دچار این فکر شده است که ایا اصولگرایان نباید نتایج انتخابات را قبول کنند؟ ایا دولت جدید نباید سیاست ها را تغییر دهد؟ اگر قرار است همان روال سابق ادامه پیدا کند، یعنی دوران احمدی نژاد ادامه پیدا کند؛ چه لزومی داشت که مردم را پای صندوق بکشیم و دولت را تغییر دهیم. اقای روحانی در این شرایط از کوره در می رود و می گوید که به جهنم که می لرزید یا می گوید رفراندوم کنید.

 

این ها حکایت از استیصال اقای روحانی می کند که می بیند که قاعده مردم سالاری در کشور اجرا نمی شود. یک دولتی با اکثریت ارا روی کار آمده است اما کوچکترین تغییر و تحول را نمی گذارند در کشور به وجود آورد. این ریشه بسیاری از نابسامانی هایی است که اقای روحانی با آن مواجه است.

اقای روحانی بحث همه پرسی را مطرح کرده است؟ منظور ایشان از همه پرسی چیست؟
به نظر من ایشان نه تهدید می کند نه واقعا اعتقاد دارد که همه پرسی و رفراندوم شدنی است. یکی از بندهای رفراندوم این است که دو سوم نمایندگان آن را تصویب نماید. مجلسی که کمتر از 80 نفر آنها با اقای روحانی همراه هستند و بیش از دو سوم آنها مخالف آقای روحانی هستند؛ چگونه می تواند فکر کند این مجلس به آقای روحانی برای رفراندوم پاسخ مثبت می دهد.

اقای روحانی این تصو را ندارد که می گذارند این رفراندوم انجام شود. البته این را به عنوان تهدید هم مطرح نکرده است. بلکه این سخن نشانه بیرون آمدن فریاد استیصال و ناتوانی آقای روحانی است که مخالفان دولت به کدام صراط مستقیم هستند. سخن روحانی این است که آقایان و خانم های مخالف دولت، شما به کدام صراط مستقیم هستید؟شما دموکراسی، مردم سالاری را قبول دارید؟ 8 درصد رای مردم بیشتر به شما داده نشده است. مردم سالاری هر طوری که تعریف کنیم؛ این معنی نمی شود که 8 درصدی ها نظر و اراده خودشان را درمسائل کشور به 40 درصدی ها تحمیل کنند.

هر مورد کلان را که نگاه کنید می بینید که 8 درصدی ها نظر خودشان را به 40 درصدی ها تحمیل می کنند و اقای روحانی احساس می کند باید یک اعتراضی بکند. من معتقدم اینکه رفراندوم کنیم یک طور اعتراض به وضعیت موجود است. وی می گوید ما به بن بست رسیده ایم؛ چرا که مخالفان مردم سالاری از قاعده مردم سالاری تمکین نمی کنند.

عده ای در تحلیل ها معتقدند که منظور اقای روحانی از مطرح کردن همه پرسی؛ حل موضوع هسته ای از طریق همه پرسی است؟
مسئله اول همین مورد است. اقای روحانی به جد اعتقاد دارد که سیات خارجی دولت قبل نه تنها در جهت منافع ملی نبود بلکه علیه آن بود. این که فقط سیاست خارجی ما خلاصه شود در پیوند استراتژیک با سوریه، چین، روسیه، ونزوئلا و... و با تمام قدرت های دیگر مشکل داشته باشم؛ این خلاف منافع ملی است. ما در دوران احمدی نژاد با چه کشورهایی غیر از این ها رابطه داشتیم. روحانی معتقد است که باید با امریکا تنش زدایی کنیم و نه اینکه تنش افزایی کنیم. ما در عراق و افغانستان و پاکستان مجبوریم با امریکا همکاری کنیم چرا که منافعمان ایجاب می کند. ایشان می خواهد این تنش زدایی را انجام دهد؛ می بیند که ایدولوژی جلوی این تنش زدایی را گرفته است.

کسانی که به گفتمان اعتدال و یک حقوق دان رای داده اند ؛ شاید انتظار ندارند که رئیس جمهور حرفی را بزند که نمی تواند انجام دهد؟در حالی که شما می گوید روحانی نمی تواند همه پرسی را اجرا کند.
آقای روحانی خودش هم می داند که این کار نشدنی است. روحانی نمی خواهد با اصولگرایان بگوید که رفراندوم کنیم. ایشان می خواهد به آنها بگوید شما قاعده اکثریت را قبول دارید؟ ایشان می خواهد بگوید من اکثریت را دارم. ایا واقعاً سیاست های دوران احمدی نژاد درست و اصولی و به نفع مملکت بود؟! روحانی احساس می کند بر سر بدیهیات نیز نمی تواند با مخالفان به توافق برسد . بنابراین از باب استیصال این اقدامات را انجام می دهد.

دولت شعارهایی در زمان تنفیذ رهبری انجام داد. اما عده ای معتقدند که وی نیز از شعارهایش عدول کرده است؟
من نمی خواهم توجیه گر اقدامات دولت روحانی باشم. معتقدم متاسفانه بعضی وقت ها عملکرد و رفتار آقای روحانی خیلی با احمدی نژاد تفاوت نداشته است. اقای روحانی در اولین سفر به خوزستان رفت من اولین کسی بودم که به ایشان اعتراض کردم و گفتم که این به چه معناست؟ شما برروی ماشین سرباز حرکت کنید و مردم دنبالتان بدوند. اگر این ها خوب بود این کار که احمدی نژاد بهتر انجام می داد. احمدی نژاد این کارهای پوپولیستی را بهتر انجام می داد. حتی این کارها را اقای قالیباف یا جلیلی خیلی بهتر از ایشان انجام می دهند!

ما داریم تلاش می کنیم که رفتارهای پوپولیستی انجام نشود. منتها این هم یک واقعیتی است که بالاخره ما در ایران زندگی می کنیم و از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران نمی توانیم فرار کنیم. این یک واقعیت تلخی است که اگر فردا اقای احمدی نژاد نامزذ شود بین 10 تا 15 میلیون رای می اورد. در واقع ایشان از اقای روحانی رای بیشتر رای خواهد آورد. شاید اقای روحانی به نحوی این موضوعات را احساس می کند و نمی خواهد بدنه اجتماعی را از دست بدهد.

یک جمله دیگری نیز آقای روحانی گفت که سانتریفیوژ، آرمان و اصول نیست. نظر شما در ارتباط با این جمله چیست؟
وی می خواهد بگوید به خاطر مسائل سیاسی و ایدولوژیک موضوع هسته ای را بت و تقدیس کرده ایم. ایشان می خواهد بگوید موضوع هسته ای بت نیست. هسته ای همینطور در یک مقطعی بت شده بود که در سال های قبل جنگ بت شده بود. اگر در آن روزها کسی می خواست با صدام گفت و گو کند به وی می گفتند خائن است و خون شهدا را پایمال کرده است.

امام خمینی(ره) کار بسیار بزرگی کرد. اگر امام قطعنامه را نپذیرفته بود هیچ کس نمی توانست این موضوع را بپذیرد. الان هسته ای نیز همینطور شده است. مملکت نباید فدای موضوع هسته ای شود؛ بلکه موضوع هسته ای باید فدای مملکت شود. اگر کسی بگوید بالای چشم هسته ای ابرو است می گویند فلانی خائن است.

اقای روحانی این پیام را به برخی می دهد که شما را چه شده است که با هسته ای این گونه برخورد می کنید. هسته ای که یک موضوع مقدسی نیست. منافع ملی در ابتدا قرار دارد. ما فناوری هسته ای را برای ایران می خواهیم.

اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------