آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

معاون سیاسی وزارت کشور بالاخره منصوب شد + سوابق



اخبار,اخبار سیاسی ,محمد حسین مقیمی

 

در حالی که روز گذشته در گزارشی اعلام شد که محمد حسین مقیمی بیشترین شانس را برای حضور در معاونت سیاسی وزارت کشور دارد لحظاتی پیش این خبر از سوی وزارت کشور تایید شد.

در حالی که روز گذشته «انتخاب» در گزارشی اعلام کرد که محمد حسین مقیمی بیشترین شانس را برای حضور در معاونت سیاسی وزارت کشور دارد لحظاتی پیش این خبر از سوی وزارت کشور تایید شد.

به گزارش «انتخاب» ، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با تسنیم از انتصاب محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور خبر داد.

مقیمی در آخرین مسئولیت خود در دولت روحانی استاندار مرکزی بوده است.

معاونت سیاسی وزارت کشور از خرداد امسال بعد از استعفای میرولد متصدی نداشت.

محمد حسین مقیمی کیست ؟
وی در روزهای پایانی بهمن ماه 1329 در محله گوشه عظیم خمین به دنیا آمد.

رشد و تربیت در خانواده مذهبی حاج فرزیانی پدر که از کسبه خیر و به‌نام آن روز خمین بود، شور و اشتیاق زیادی برای یادگیری و پرسشگری در وجود او ایجاد نمود همین موضوع سبب شد تا از‌‌ همان ابتدای تحصیل در دبستان بوعلی خمین تا دانشگاه شیراز همواره دانش آموز و دانشجویی بر‌تر در محل تحصیل خود باشد با پایان یافتن دوره دبیرستان در دانشگاه شیراز پذیرفته شد.

سال‌های دانشجویی مقیمی همزمان با رشد آرمان‌خواهی مردم ایران و تحول‌خواهی آنان برای پایان دادن به دوران استبداد پهلوی بود. او که از‌‌ همان کودکی و نوجوانی پرسش‌گری و جسارت را از پدر و همچنین در مجالس سخنرانی شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم قریشی در مسجد جامع خمین و سایر علما آموخته بود.

همراهی و مشارکت در این جوشش مردمی را انتخاب کرد اگرچه فعالیت‌های او منجر به زندانی شدنش و اعزامش به سربازی اجباری شد و یکی از جرم‌های وی که در دستگیر‌شدنش تاثیر داشت، تقلید از حضرت امام (ره) بود، اما همه این موارد هرگز از اهتمام او به تحصیل و شوق آموختنش نکاهید و درسال 1357با درجه کار‌شناسی ارشد از دانشگاه شیراز در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد.

مقیمی که در سال‌های قبل از انقلاب به مانند بسیاری از هموطنان خود تمام همت وتلاشش را صرف توفیق انقلاب کرده بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت در عرصه دیگر یعنی سازندگی و تلاش برای توسعه کشور را انتخاب کرد.

شهرداری خمین
عشق و علاقه او به خمین سبب شد از‌‌ همان نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب به خمین باز گردد. اعتقاد تخصص و پشتکار او کافی بود تا با شور واشتیاق فراوان و با همراهی دیگران در ایجاد وشکل دهی بسیاری از نهاد‌ها و راه‌اندازی سازمان‌ها در خمین فعالیت کند.

مشارکت در راه‌اندازی هنرستان شهید چمران جهاد کشاورزی خمین و بنیاد مسکن خمین او را به عنوان فردی آگاه ومصصم معرفی کرد؛ اقدامات او سبب شد شورای شهر خمین در آبان‌ماه 1358 او را به عنوان شهردار خمین برگزینند.

خمین در آن زمان حداقل در ظاهر تفاوت‌های بسیاری با شهر‌های امروزی داشت و توسعه و مرمت آن نیاز تفکر علمی و جهد و تلاش بسیاری بود. پیاده‌سازی طرح جامع شهری احداث خیابان‌ها، بلوار‌ها و میادین و طرح‌های شاخصی مانند میدان مدرس و پارک بوجه از جمله برنامه‌های وی در طول دوران خدمتش در شهرداری بود و با تلاش در آن سال‌ها احساس می‌کرد که نتوانسته آن‌طورکه باید ادای دین کند.

نکته برجسته آن زمان اینکه تجربه بدیع و متفاوت او و همکارانش در بنیاد مسکن خمین و ساخت شهرک بنیاد مسکن که شامل 700 واحد مسکن بود که بعد‌ها مبنایی برای الگوگیری وساخت و توسعه شهرک‌های اقماری در خمین و بسیاری از شهرک‌های اقماری در سراسر کشور شد.

معاونت وزارت صنایع در تهران
تجارب موفق مقیمی در اداره مجموعه‌های فوق سبب شد تا در سال 1365 وی علاوه بر معاونت وزیر معادن و فلزات، مدیریت عاملی و ریاست هیئت مدیره شرکت فولاد را که مجموعه‌ای عظیم از صنایع فولاد ایران شامل اکتشاف و استخراج سنگ آهن، زغال سنگ و همچنین ذوب آهن و فولادساز‌ی است را به عهده گیرد.

وی در طول مدت مدیریت خود بر این صنعت مادر توانست با رویکرد علمی و حرفه‌ای علاوه بر حل مسائل و چالش‌های فراروی این صنعت در آن زمان منشاء اقدامات موثری در جهت افزایش کارایی و بهره بری بالا باشد.

قائم مقام معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مسئولیت ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگی

تجارب مختلف هم در عرصه مدیریت شهری و هم در عرصه صنعت به‌ویژه در سال‌های سخت جنگ تحمیلی، او را به مدیری توانمند، متخصص و جامع نگر در سطح ملی تبدیل کرد و حال با پایان یافتن جنگ در سال 1368 او آماده بود همپای دیگران در بازسازی میهن همیشه سرافراز تلاش کند.

از این رو در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قائم مقامی معاون اجرایی رئیس‌جمهور را برعهده گرفت و مسئولیت ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگی به او واگذار شد.

تا سال 1372 در این سمت توانست 55 شهر و 3000 روستا را که در طول جنگ، خسارت عمده‌ای دیده بودند را بازسازی و نوسازی کند و این سرآغازی بود برای بازگشت 3 میلیون ایرانی به وطن اصلی و شهر و دیارشان. لازم به ذکر است این طرح به ارزش یکصد و بیست میلیارد ریال تا کنون بزرگ‌ترین پروژه اجرایی کشور شناخته شده است.

مدیریت حوادث غیر مترقبه
هنوز بسیاری خاطره تلخ زلزله‌های بزرگ رودبار، زنجان - قزوین و بم را که سبب مرگ چندین هزار نفر و ویرانی شهرهای کشور شد در ذهن دارند.

مقیمی به عنوان رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کشور از نخستین ساعات وقوع این دو زلزله، مدیریت بحران را به عهده گرفت. به گمان اهل فن سرعت عمل و پیگیری مدام او در ارائه خدمات به زلزله‌زدگان و همچنین بازسازی پس از آن از جمله اقدامات شاخص و قابل تقدیر وی بود.

استانداری خوزستان
استان خوزستان به واسطه دارا بودن منابع طبیعی غنی به‌ویژه نفت و جایگاه خاص جغرافیایی آن از جمله استان‌های استراتژیک کشور است.

مقیمی که این استان را به خوبی می‌شناخت و قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری برای توسعه و مرمت آن داشت، مسولیت استانداری این استان را در سال 1372 برعهده گرفت.

وی با ماموریت توسعه و بازسازی استان خوزستان 4 سال فرصت یافت پایه‌گذار برنامه‌ها و اقدامات بسیاری در این استان باشد که در میان سفر مقام معظم رهبری به خوزستان و رهنمودهای ایشان سرمایه‌ای شد برای ادامه مسیر. مجموعه اقدامات وی منجر به سرمایه گذاری‌ها و اجرای پروژه‌های مختلف تولیدی شد به گونه‌ای که خوزستان جایگاه بر‌تر در بین استان‌های کشور را در زمینه حجم سرمایه‌گذاری کسب کرد.

استانداری کرمانشاه
در سال 1376 از محمدحسین مقیمی خواسته شد تا با حضور در استان کرمانشاه به مسائل و مشکلات این استان سر و سامان بدهد، جایی که با وجود قابلیت‌های طبیعی بسیارش هنوز آثار جنگ تحمیلی بر چهره آن مشاهده می‌شد.

استان کرمانشاه با دارا بودن رقمی معادل 24 درصد نرخ بیکاری، بالا‌ترین میزان بیکاری را در بین استان‌های کشور داشت و بی‌تردید فرصت‌های بسیاری برای خدمت‌گذاری و رفع چهره فقر و محرومیت از این استان برای استاندار مهیا بود.

مقیمی این بار نیز مبتنی بر روش معمولش تلاش کرد تا با مطالعه وسیع و ایجاد همگرایی و نزدیکی بین تمام علما، متخصصان و مردم سخت کوش این استان با تکیه بر خردجمعی طرح جامعی برای توسعه استان تهیه کند. اجرای این برنامه که شامل طرح‌های مختلف در حوزه‌های پتروشیمی، تولید قطعات خودرو، صنایع فلزی، کشاورزی و خدمات بود سبب ایجاد بیش از 75000 فرصت شغلی شد.

تحصیل دوباره در رشته مدیریت
‌محمدحسین مقیمی اگر چه کار‌شناسی ارشد مهندسی مکانیک خود را سال‌ها قبل از دانشگاه شیراز اخذ کرده بود و تجارب متعدد مدیریتی در توشه داشت، اما اعتقاد او به کارهای علمی و حرفه‌ای و به مقتضای فعالیت‌های مدیریتی‌اش سبب شد یکبار دیگر در سال 1373 با قبولی در کنکور سراسری در دانشگاه امیر کبیر حضور یافته و در رشته مدیریت سیستم و بهره وری در مقطع کار‌شناسی ارشد تحصیل کند.

معاونت عمرانی وزارت کشور
فعالیت‌های او به‌عنوان معاون وزیر معادن و فلزات، استانداری استان‌های خوزستان و کرمانشاه، مدیریت کارخانه‌جات عظیم فولاد و مدیریت طرح‌های کلان اجرایی و عمرانی کشور و قابلیت‌های علمی و عملی‌اش سبب شد عهده‌دار معاونت عمرانی وزارت کشور در سال 1380 شود.

رشد کمی و کیفی قابل توجه طرح‌ها و برنامه‌های وزارت کشور و همچنین افزایش تعداد شهرداری‌های کشور از 750 به 1050 شهرداری از جمله نتایج فعالیت‌های او بود.

سرپرست شهرداری تهران
در‌‌ همان زمان فعالیت در وزارت کشور، وی ماموریت یافت تا سرپرستی شهرداری تهران را به مدت 4 ماه عهده دار شود که با اجرای برخی طرح‌ها در همین مدت کوتاه نیز شایستگی خویش را در این عرصه به نمایش گذاشت.

در سال 1384 او دوباره راهی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شد، جایی که از آن‌جا مامور به خدمت در وزارت کشور شده بود و حال دوباره فرصت یافته بود در عرصه صنعت و در سازمان عظیم گسترش و نوسازی صنایع ایران ریاست هیات مدیرهٔ فولاد اسفراین را به عهده گیرد.

خدمت رسانی به مردم ‌شهرستان خمین
محمدحسین مقیمی در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم ‌خمین به خانه ملت رفت. اجرای پروژه‌های مهم زیر بنایی و تصویب طرح‌های کلیدی برای توسعه و آبادانی خمین و رفع محرومیت‌ها از جمله اقدامات قابل توجه در این دوره بود.

سمت‌ها و مسئولیت‌ها در مجلس شورای اسلامی
1-رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی سال 1387

2-نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس از سال 1387 تا سال 1388

3-رئیس کمیسیون عمران مجلس از سال 1388 تا سال 1389

4-رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس از سال 1387 تا کنون

5-عضو فراکسیون ورزش، تعاون، آموزش و پرورش، محیط زیست، دانشگاهیان و غدیر

6- ناظر بر سفرهای خارجی

7- ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای آمایش سرزمین

8- نماینده کمیسیون عمران و نماینده دولت در کمیسیون ماده 215 معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور

اخبار سیاسی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------