آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

واکنش وزير آموزش و پرورش به بحث استيضاحش در مجلس



اخبار,اخبار سیاسی ,آموزش و پرورش

افتتاح پروژه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی با حضور رئیس‌جمهور، نشست خبری وزیر آموزش و پرورش و نامه تعدادی از فرهنگیان به رئیس‌جمهور مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در روز گذشته بودند.

به گزارش همشهری روز گذشته رئيس‌جمهور در ارتباط تصويري با مراكز 8 استان 671پروژه آموزشي را افتتاح كرد. دكتر حسن روحاني با اعلام اينكه طي يك سال بيش از 1600طرح در حوزه آموزش و پرورش با بيش از 9هزار كلاس درس افتتاح شده، گفت: تأمين معلمان با انگيزه و داراي ويژگي‌هاي لازم براي تربيت نسل بعدي بر عهده دولت است و دولت هر خدمتي كه به معلمان كند، نسبت به آنچه آنان انجام مي‌دهند، ناچيز است.

همزمان با اين تأكيد رئيس‌جمهور بر حمايت از معلمان تعدادي از فرهنگيان با ارسال نامه‌اي سرگشاده به وي خواستار رسيدگي به مشكلات موجود در آموزش و پرورش شدند. در بخشي از نامه فرهنگيان به رئيس‌جمهور آمده است: «امروز معلم و ساعت كارش با كارخانه و ميزان توليد مادي آن مقايسه مي‌شود و به جاي آنكه، ارزش كار معلمي و مسئوليت مدني او كه همان تربيت انسان و توليد محصولي به شرافت و انسانيت مقايسه شود، او را به‌دليل تعطيلي مدارس در ايام تابستان، مورد تخطئه و تحقير قرار داده و مي‌گويند: همين مقدار حقوق و مزايا از سرتان هم زياد است!»

فرهنگيان در اين نامه چندين خواسته از رئيس‌جمهور ازجمله اختصاص بخشي از درآمد هدفمندي يارانه‌ها به آموزش و پرورش، تصويب و اجراي طرح رتبه بندي معلمان، انتخاب 3نفر از مشاوران وزير آموزش و پرورش از ميان معلمان مشغول به تدريس در مقاطع ابتدايي و متوسطه اول و متوسطه دوم مدارس دولتي سراسركشور به پيشنهاد معلمان يا نمايندگانِ آنها و... را مطرح كردند.

وزير آموزش و پرورش در واكنش به مطرح شدن بحث استيضاحش در مجلس، با پذيرش تلويحي برخي كاستي‌ها در دستگاه تحت مديريتش اعلام كرد: از استيضاح نگران نيست و تابع تصميم نمايندگان مجلس است. علي‌اصغر فاني كه از چند هفته پيش زمزمه‌هايي مبني بر احتمال استيضاحش در مجلس شنيده ‌مي‌شود و برخي نمايندگان از جمع‌آوري بيش از 60 امضا براي استيضاح وي خبر مي‌دهند، در اين‌باره گفت: اين موضوع نگراني ندارد، شما هم نگران نباشيد، آموزش و پرورش وزارتخانه‌اي بزرگ با امكانات محدود و انتظارات نامحدود است و اگر بخواهيم به آن ايراد بگيريم به راحتي مي‌توانيم ايرادات بسياري را مطرح كنيم.

وي افزود: اين روند در دوره‌هاي قبل نيز وجود داشته و تنها مربوط به اين دوره نيست، نگران استيضاح نيستم و اميدوارم هر چه خير و صلاح است پيش بيايد.وزير آموزش و پرورش در نشست خبري خود در پاسخ به پرسش همشهري درباره سرانجام نيروهاي مازاد و ساماندهي نيرو در‌ آموزش و پرورش اعلام كرد: يكي از سياست‌هاي اصلي ما ساماندهي وضعيت نيروي انساني است. وي پيش‌بيني كرد با ادامه اين روش‌ها طي 5 تا 6 سال آينده به تعادل نسبي در بحث نيروي انساني آموزش و پرورش برسيم و تا 10سال آينده 50درصد از نيروي انساني حدود يك ميليون نفري اين وزارتخانه بازنشسته شوند.

فاني با بيان اينكه تلاش مي‌كنيم تا رديف‌هاي استخدامي را به مناطق نيازمند تخصيص دهيم و از بوم براي بوم جذب نيرو داشته باشيم تا تعادل نيروي انساني برقرار شود، افزود: اكنون اگر اعلام كنيم آموزش و پرورش براي محروم‌ترين نقاط ايران به نيرو نياز دارد تعداد زيادي از افراد داوطلب مي‌شوند كه پس از استخدام و طي 2 تا 3سال فعاليت در مناطق محروم، به هر نحو ممكن سعي مي‌كنند خود را به شهر مورد نظرشان منتقل ‌كنند. هم‌اكنون در برخي مناطق رشته‌ها و جنسيت با كمبود نيرو و در برخي مناطق به‌ويژه مراكز استان‌ها مانند تهران و تبريز با نيروي اضافه روبه‌رو هستيم. آيا مي‌توان به يك معلم حكم داد تا از تهران به بشاگرد برود؟ مطمئنا چنين چيزي امكان پذير نيست. وي درباره احتمال دريافت پول در مدارس سپرده شده به بخش خصوصي تصريح كرد: اين مدارس تا به امروز پولي از خانواده‌ها دريافت نكرده‌اندو از اين پس هم دريافت نخواهند كرد.

وزير آموزش و پرورش افزود: با اعضاي كميسيون آموزش مجلس به اين نتيجه رسيديم كه آيين‌نامه اجرايي ماده22 قانون مديريت خدمات كشوري براي سال94 مبناي كار باشد. در اين آيين‌نامه ذكر شده كه يك دستگاه دولتي مي‌تواند تمام يا بخشي از تجهيزات و امكانات مورد نياز را در اختيار مؤسسات مجري قرار داده و خدمات را از مؤسسان مجري خريداري كند.

وزير آموزش و پرورش درباره وضعيت نظام رتبه‌بندي معلمان نيز گفت: لايحه رتبه‌بندي معلمان با هدف افزايش انگيزه معلمان و ارتقاي شايستگي‌هاي حرفه‌اي آنها تا پايان امسال از سوي دولت تقديم مجلس مي‌شود. مشكل رتبه عالي كه توسط سازمان بازنشستگي ايجاد شده بود، براي 376هزارو172 نفر از همكاران شاغل و بازنشسته حل شد. همچنين از محل صرفه‌جويي در نيروي انساني، فوق‌العاده شغل 330هزار معلم ابتدايي 20درصد افزايش يافت. 

اخبار سیاسی - همشهری

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------