آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

دلیل نرفتن ظریف به مجلس



اخبار,اخبار سیاسی ,مذاکرات ایران و 5+1

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر این‌که پرسش را حق مجلس می‌دانم، درباره دلیل نرفتن به مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان، گفت: بیان جزئیات مذاکرات حتی اعلام دستاوردها می‌تواند زمینه‌ای برای چانه زنی طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای فراهم کند.

به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف در حاشیه سفر چهار روزه خود به قاره آفریقا در حین بازگشت در پاسخ به ایسنا درباره این‌که مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه هفته گذشته وی را برای پاسخ به سوالات نمایندگان دعوت کرده بود، گفت: من همواره اعلام کرده‌ام پرسش را حق مجلس شورای اسلامی می‌دانم. نقد حق مردم، مطبوعات، رسانه و مجلس است.

وی در ادامه افزود: در این‌باره دو نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی بحث انصاف و دیگری که مهم‌تر از آن است مصالح و منافع ملی است. زمانی که شما مشغول مذاکرات درباره یک چالش عمده در سطح بین‌المللی هستید وارد شدن به برخی جزئیات و حتی اعلام دستاوردهای به دست آمده می‌تواند زمینه‌ای برای چانه‌زنی طرف مقابل فراهم کند.

ظریف تصریح کرد: یعنی اگر من الان بروم در مجلس و یا در رسانه‌ها اعلام کنم که در مذاکرات هسته‌ای این دستاوردها را به دست آورده‌ام، در واقع طرف مقابل می‌تواند بر سر میز مذاکرات بیاید و به من بگوید تو این امتیازها را گرفته‌ای در قبال این امتیازها حاضری چه امتیازهایی واگذار کنی. به همین دلیل این اتفاق خطرناک‌ترین کاری است که من می‌توانم به عنوان یک مذاکره کننده انجام دهم.

وی تأکید کرد: ضمن این‌که حق می‌دهم که همه می‌توانند سوال کنند، اما این حق را برای خود قائلم که فشارها و نقدها را تحمل کنم اما این امکان را به رقیب، طرف مقابل و دشمن در مذاکرات ندهم که در فضای مذاکرات از این مسأله سوءاستفاده کند و از منافع ملی کم کرده و بخواهد امتیازی را از ما بگیرد. من این اقدام را هیچ‌گاه نخواهم کرد.

وی اضافه کرد: اما هرگاه برادران و خواهران ما در مجلس سوالی داشته باشند با کمال افتخار و ارادت در مجلس حاضر می‌شوم و به سوالشان جواب می‌دهم.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ تندروهای داخلی و غربی در مورد روند مذاکرات هسته‌ای گفت: من یک تفاوت ماهوی میان کسانی که در ایران مواضع تند می‌گیرند و کسانی که در غرب تندرو هستند قائلم. آنها که در ایران مواضع تند می‌گیرند این مواضع ناشی از یک بدبینی به غرب است که این بدبینی کاملا طبیعی است ما هم به همان میزان نسبت به نیات کشورهای غربی بدبین هستیم و این بدبینی ریشه در تاریخ عمیق سیاست‌های نامعمول و ظالمانه غرب دارد.

وی ادامه داد: اما هسته‌ اصلی مخالفت تندروهایی که در غرب مخالف هستند رژیم صهیونیستی است. این رژیم به دنبال آن است که برنامه‌ هسته‌ای ایران حل نشود. مشکل رژیم صهیونیستی موضوع برنامه‌ی هسته‌ای ایران نیست. زیرا تمام دنیا به این نتیجه رسیده است که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست حتی بدترین مخالفان ما این موضوع را دانسته و حتی اذعان می‌کنند که ایران هیچ تصمیم سیاسی در این باره ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌ معلوم است که دانشمندان ایرانی می‌توانند هر کاری را که بخواهند انجام دهند. اما این واقعیت است که ما تصمیم سیاسی مبنی بر دستیابی به سلاح هسته‌ای نگرفته‌ایم. بلکه تصمیم سیاسی گرفته‌ایم که به دنبال آن نرویم. زیرا سلاح هسته‌ای را هم غیر شرعی و غیر اخلاقی می‌دانیم و هم این سلاح را مخل امنیتمان می‌دانیم. لذا صهیونیست‌ها و طرف‌داران این رژیم در آمریکا و اروپا شکی ندارند که برنامه‌ هسته‌ای ایران خطری ندارد. آنچه که آنها می‌خواهند حفظ کنند یک تهدیدانگاری از ایران است.

وی ادامه داد: درواقع آنها می‌خواهند فضای امنیتی را که با هزینه‌ی بسیار زیاد در طول سالهای گذشته ایجاد کردند حفظ کنند و به همین دلیل با هر توافقی مخالفند. این که می‌گویند که اوباما به یک توافق بد رضایت می‌دهد از دید آنها هر توافقی است. تنها توافق خوب از دید نتانیاهو توافق نکردن و بهتر از آن ورود به یک درگیری با ایران است. زیرا رژیم صهیونیستی حیات خود را در ایجاد تشنج در این منطقه می‌بیند تا بتواند سیاست‌های ظالمانه‌ خود ، سرکوب مردم فلسطین، سیاست‌های شهرک‌سازی و اعمال مجازات جمعی که مغایر با تمام حقوق بین‌المللی است را اعمال کند.

ظریف تصریح کرد: به همین دلیل باید میان مخالفان و تندروهای داخل ایران حتی دلواپسان و تندروهای غربی تفاوت قائل شد اما این مخالفت‌ها به هر دلیلی که باشد مانع بر سر راه توافق است. اگر مجلس آمریکا تصمیمی بگیرد به طور یقین مجلس ما هم اقدام مشابهی انجام خواهد داد و من معتقدم تصمیم مجلس آمریکا درباره تحریم یک اقدام بسیار خطرناک برای آینده‌ مذاکرات خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ این که آیا تحریم چندین شرکت و اشخاص ایرانی توسط آمریکا مغایر با این اظهارات نیست که غرب به این نتیجه رسیده است که تحریم جایگاهی ندارد گفت: غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که تحریم‌ها جواب نمی‌دهد. اما من نگفتم که همه‌ عالم عاقلانه رفتار می‌کنند این که بی‌عقلی می‌کنند این که با وجود یک برداشت منطقی از واقعیات روی صحنه باز هم به این اقدامات دست می‌زنند الان خودشان می‌توانستند چرتکه بیاندازند و ببیند که تحریم‌هایی که در طول 6 سال اعمال کردند - که این تحریم‌ها شدید‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ روابط بین‌الملل بوده است - نتیجه‌اش این شد که ایران از 200 سانتریفیوژ به سانتریفیوژهای بیشتری دست یافت.

وی ادامه داد: بر همین اساس به این نتیجه رسیدم که تحریم اثرندارد. در این باره یک گروه وجود دارد که در غرب احساس می‌کند که اگر یک عامل فشار وجود دارد نباید این عامل فشار را از دست بدهند. هنوز غربی‌ها با حاصل جمع صفر به موضوع هسته‌ای نگاه می‌کنند در صورتی که هرگونه بازی با حاصل‌جمع صفر در شرایط بین‌المللی به حاصل جمع منفی می‌انجامد. غربی‌ها هم حتما در این باره ضرر خواهند کرد. کما این که در گذشته ضرر کردند. این که شما توقع داشته باشید همه بر اساس یک بازی منطقی عمل بکنیم اندکی نگاه کردن ایده‌آلی به روابط بین‌الملل است.

ظریف تصریح کرد‌: امروز افرادی در غرب هستند بخصوص حزب مخالف اوباما که می‌خواهند هرگونه توفیق اوباما را برنتابند. حتی اگر این توافق به نفع کشورشان باشد لذا مقداری از این بازی‌های داخلی در این روند دخالت دارد. اما من امیدوارم که چنین بازی‌های داخلی در ایران دخالت نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ این که آیا فشار زیاد بر وزارت خارجه مبنی بر این که محوریت این وزارت‌خانه مذاکرات هسته‌ای شده است وزارت خارجه سفر به آفریقا را در جهت کاهش فشارها انجام داده است تاکید کرد: من هیچ سفر و اقدامی را برای پاسخ دادن به انتقاد انجام نداده و نمی‌دهم. آنچه که ما باید انجام دهیم عمل به وظیفه خود است. این که برخی از دوستان انتقادی می‌کنند مهم و خوب است اما این سفر در پاسخ به هیچ انتقادی نبوده است.

وی افزود: از روزی که وظیفه‌ی وزارت خارجه را پذیرفتم با کارکردن بیش از حد معمول توانستم به کشورهای زیادی سفر کنم. این سومین سفر من به قاره‌ی آفریقاست. من سفرهای متعددی به منطقه از جمله عراق و سوریه، اردن، عمان، روسیه، افغانستان و غیره داشتم. ایراد از این نبوده است که من وقت نگذاشته ام بلکه ایراد از این بوده است که زمینه برای سفر به کشورهایی وجود نداشته است.

ظریف تصریح کرد: بنده با کمال قناعت نسبی در حد توان خود تمام این برنامه‌ها را دنبال کردم همچنین وزارت خارجه تنها در وزیر خارجه خلاصه نمی‌شود و مجموعه‌ی بزرگی از قائم مقام‌ها و معاونان، سفرا و مدیر کل ها است. این تصور، تصور بی‌اساسی است با توجه به این که در گذشته دستگاه دیگری موضوع هسته‌ای را دنبال می‌کرد و این موضوع بسیار مهم است این مسئولیت‌، به مسئولیت‌های وزارت خارجه افزوده شده است. این یک واقعیت است که قسمتی از کارهای وزارت خارجه به این موضوع اختصاص داده شده است که بیشتر فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را جلب می‌کند.

وی تاکید کرد:‌ تنها کار وزارت خارجه مذاکرات هسته‌ای نیست و این اولین سفر دوره‌ای بنده نبوده است و از این نوع سفرها داشته و در آینده خواهیم داشت.
اخبار سیاسی - ایسنا

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------