روایت 21 نماینده مجلس از هزینه‌های انتخاباتی‌شان؛ از یک میلیون تا 500 میلیون



اخبار,اخبار سیاسی , هزینه‌های انتخاباتی نمیاندگان مجلس

سایت خرداد سوالی درباره هزینه‌های انتخاباتی مجلس نهم با برخی از نمایندگان این دوره مطرح کرده است. اینکه سال 90 برای ورود به بهارستان چقدر هزینه کردند و چه قسمتی از این هزینه‌ها را به عنوان کمک دریافت نمودند.

 بحث هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس داغ شده و داغ‌تر هم می‌شود. ادعای محمدرضا رحیمی درباره پولی که بین 170 نامزد نمایندگی مجلس هشتم پخش کرده بود آغازگر این بحث بود و حالا نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس دهم و زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز برخی خرج‌های انتخاباتی می‌رود تا این بحث را اندک اندک وارد فاز جدیدی کند. اینکه در اینده چه کسی و چقدر برای مجلس خرج خواهد کرد، مشخص نیست. اینکه ادعای رحیمی را هم باید تا کجا باور کرد، هیمنطور. فارغ از این دو موضوع سایت «خرداد» سوالی درباره هزینه‌های انتخاباتی مجلس نهم با برخی از نمایندگان این دوره مطرح کرده است. اینکه سال 90 برای ورود به بهارستان چقدر هزینه کردند و چه قسمتی از این هزینه‌ها را به عنوان کمک دریافت نمودند.

به گزارش خرداد، پاسخ‌های این نمایندگان به دو سوال بالا بسیار متفاوت بود. در همین حال همین 21 نفر مبالغ تبلیغات انتخاباتی به گفته خودشان دامنه وسیعی از 1 میلیون تومان تا 500 میلیون تومان را شامل می‌شود. برخی هم البته بودند که توضیح دادند در انتخابات گذشته از منابع مالی خودشان هزینه‌ای انجام نداده‌اند. توضیحات نمایندگان مختلف هم درباره بحث هزینه‌های تبلیغاتی بسیار مفصل بود که البته تنها توانستیم چند جمله‌ای از قول هرکدام را در این گزارش منتشر کنیم.

پاسخ این 21 نماینده به سوالات به تفکیک در جدول زیر آمده است:

نام نماینده

حوزه انتخابیه

جمعیت تقریبی حوزه انتخابیه

هزینه رقابت مجلس نهم

توضیحات نماینده

سیدحسین دهدشتی

آبادان

240 هزار نفر

80 میلیون تومان برای دو مرحله

از میزان کل هزینه‌ها تقریبا 20 یا 30 میلیون تومان را مردم کمک کردند و در برخی موارد هم مثلا ستادهایی را به رایگان در اختیار ما گذاشتند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی

شاهين شهر و ميمه و برخوار

170 هزار نفر

 عنوان نکرد

اینها مباحث شخصی بوده و وقتی کسی از جیب شخصی خود خرجی می‌کند که بحثی نداریم. من هزینه‌های تبلیغاتی را یادم نیست.

محسن بیاتیان

بیجار

50 هزار نفر

54 میلیون تومان

کمک انتخاباتی از هیچ جا نگرفتم و الان هنوز 30 میلیون تومان از این مبلغ را بدهکار هستم.

موسی غضنفرآبادی

بم و ريگان و فهرج و نرماشير

150 هزار نفر

13 میلیون تومان

این کل هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی بنده بود و از هیچ کسی هزینه دیگری هم دریافت نکردم. البته برخی دوستان لطف‌هایی داشتند و مثلا ماشین خود را در اختیار ستاد ما می‌گذاشتند، اما پول دریافت نکردم.

جواد جهانگیرزاده

ارومیه

1 میلیون نفر

بین 20 تا 25 میلیون تومان

من از جیبم در این انتخابات هزینه نکردم و این مبلغ کمک دوستان و هواداران ما بود. من تا کنون یک ریال پول ستاد و غذا نداده‌ام و در ارومیه تنها یک ستاد مرکزی داشتم.

قاسم جعفری

بجنورد و ماه و سملقان و جاجرم و گرمه

600 هزار نفر

محاسبه نکردم

من نه پول داشتم، نه پارتی و نه پلو. نه قول به کسی دادم و نه مدیون کسی هستم. کسی به من کمک مالی نکرد، اما کمک‌های معنوی دوستان ما بود. هر چه خرج کردم پول معلمی خودم را هزینه کردم.

منصور حقیقت‌پور

اردبيل،نمين، نير، سرعين

450 تا 500 هزار نفر

200 میلیون

چون از سپاه بازنشسته شدم بودم، از این مبلغ 70 میلیون تومان آن پاداش بازنشستگی‌ام بود. نزدیک 500 روز حقوق مرخصی‌ام را هم در انتخابات خرج کردم و بقیه را هم از طریق یک حساب بانکی که اعلام کرده بودم و توسط مردم و فامیل و خانواده تامین شد.

نادر قاضی‌پور

ارومیه

1 میلیون نفر

بدون هزینه انتخاباتی

از آنجا که من در آخرین ساعات مانده رای‌گیری تائید صلاحیت شدم، هیچ پولی خرج نکردم. در مجلس هشتم، چهار روز مانده به رای‌گیری تائید صلاحیت شدم و در مجلس نهم کمتر از دو روز مانده به رای‌گیری.

محمد اسماعیل نیا

كاشمر و بردسكن و خليل‌آباد

نزدیک به 400 هزار نفر

بین سی تا چهل میلیون تومان

قسمتی از این مبلغ توسط برخی از دوستان تامین شد.

حمیدرضا عزیزی فارسانی

اردل و فارسان و كوهرنگ و كيار

300 هزار نفر

500 میلیون تومان برای دو مرحله

در حوزه انتخابیه ما رقابت از دو مارتن هم سخت‌تر است و آنجا رسم‌هایی در انتخابات است و برای هر چیزی باید پول داد، از دود کردن اسفند گرفته تا کسانی که همراه نامزدها می‌آیند. من هیچ کمکی هم از کسی نگرفتم و تجربه هم نداشتم و نمی‌دانستم این وضعیت پیش می‌آید. من فقط 100 تخته فرش دست دوم برای ستادهایم خریدم و زندگی‌ام در این انتخابات رفت. من بعد از انتخابات فهمیدم که 70 میلیون پول اس ام اس داده‌ام و پنجاه شصت میلیون پول بنر و پوستر داده‌ام. خودم هم نبودم و روحم از این خرج‌ها خبر نداشت.

رسول خضری

پيرانشهر و سردشت

حدود 240 هزار نفر

حدود 18 میلیون تومان

من به هر حال وضع مالی‌ام خوب است و پزشکی هستم که کلینیک دارم و همانجا 12 پزشک برای من کار می‌کنند. همین الان من چیزی حدود سه برابر روی حقوق مجلس می‌گذارم و خرج کارهای حوزه انتخابیه‌ام می‌کنم. من نیاز اقتصادی نداشتم اما با این همه هیچ اعتقادی به ریخت و پاش ندارم. من شام و نهار در این انتخابات ندادم.

رمضانعلی سبحانی‌فر

سبزوار و جفتاي و جوين و خوشاب

500 هزار نفر

بین 40 تا 50 میلیون

همه را از جیب خودم دادم و حتی یک ریال هم از کسی کمک نگرفتم. در انتخابات درصدی از موفقیت به تبلیغات بستگی دارد، بقیه به توانمندی فرد و برنامه‌های او بستگی دارد.

عباس پاپی‌زاده پالگان

ذرفول

500 هزار نفر

بین 25 تا 30 میلیون تومان

از هیچ جا جز اعضای خانواده‌ام کمک مالی برای انتخابات نگرفتم.

مسعود پزشکیان

تبريز و آذرشهر و اسكو

1 میلیون و 700 هزار نفر

در جریان مخارج قرار نداشتم.

من خودم هیچ خرجی برای انتخابات انجام ندادم. من گفتم هر کسی می‌خواهد برود و تبلیغ کند، اما خودم هیچ هزینه‌ای نمی‌کنم. همه کسانی که من را به سمت نماینگی هل دادند، خودشان هم قبول کردند خرج انتخابات را بدهند. من پولی نمی‌دادم که از کسی بپرسم چقدر خرج کرده است..

محمد صالح جوکار

پزدو صدوق

 

خورم هیچ هزینه‌ای نکردم

هزینه تبلیغات من را همین کسانی که مشوق من بودند دادند و اعتقاد دارم تبلیغ چاپ پوستر و هزینه کردن نیست. این موارد باید در قانون انتخابات محدود شود. اگر مردم با رو راست باشید وحرف دل آنها را بزنید، به شما رای می‌دهند.

محمد حسن آصفری

اراك و كميجان و خنداب

700 هزار نفر

48 میلیون تومان

قسمتی از این مبلغ را خودم دادم و قسمت دیگر را اعضای خانواده و دوستان نزدیک من به ستاد بنده کمک کردند.

محمد مهدی رهبری

رودسر و املش

200 هزار نفر

یک میلیون و دویست یا سیصد هزار تومان

دوستانی در انتخابات بودند که خودشان منابعی تامین می‌کردند و به من هم نمی‌گفتند که چقدر خرج کرده‌اند. این مبلغی بود که من از جیب خودم گذاشتم و سعی هم می‌کردم در مسایل مالی وارد نشوم. چون من در دوره‌های قبل هم در آنجا نماینده بودم، خیلی کار سختی برای معرفی من وجود نداشت. تبلیغات من هم بیشتر سخنرانی وجلسات گروهی بود.

محمد حسین میر محمدی

گلپايگان و خوانسار

حدود 135 هزار نفر

حدود 20 میلیون تومان

از هیچ کس کمک مالی نگرفتم و تمام مبلغ را خودم دادم. از طرف استان هم اعلام شد که بنده جزو کم هزینه‌ترین نمایندگان استان بودم.

حسن تامینی لیچایی

رشت

1 میلیون نفر

200 تا 300 میلیون تومان

دقیقا مبلغ را نمی‌دانم و خودم یک ریال هم هزینه نکردم. بالاخره دوستانی که لطف داشتند کارهای ستاد را انجام می‌دادند. ولی هزینه تبلیغات بسیار بالاست و باید برای آن فکری کرد.

احمد شوهانی

ايلام وايوان و شيروانو چرداول و مهران و ملكشاهي

400 هزار نفر

بین 50 تا 70 میلیون تومان

یک زمین داشتم که آن را 40 میلیون تومان فروختم و برادرانم هم قدری کمک کردند که بعد از انتخابات پول آنها را برگرداندنم. البته مسایل دیگری هم بود، مثلا کسی که مکان ستاد مرکزی را در اختیار من گذاشت، پولی نگرفت و اینها هم نوعی کمک بود. کسانی هم می‌خواستند کمک کنند که من نگرفتم.

محمدرضا تابش

اردکان

80 هزار نفر

20 میلیون تومان

این مبلغ الان در ذهن من هست که نصف آن را خودم دادم و نصف دیگر را هم دوستان کمک کردند.

اخبار سیاسی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------