آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

روحانی:تلاش مردم و حمایت رهبری عامل موفقیت دولت است/مخفی کاری ایران در غنی سازی دروغی بزرگ است



اخبار,اخبار سیاسی , حسن روحانی

رییس جمهوری گفت: دولت یازدهم تا امروز در هر عرصه ای موفق بوده است به دلیل حمایت ملت، حضور و تلاش مردم و فرهیختگان و نیز حمایت رهبرمعظم انقلاب بوده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز - دوشنبه - در مراسم گرامیداشت روز ملی مهندسی اظهار داشت: تردید نداریم مردم بهتر از دولت در بسیاری زمینه ها کار می کنند.

روحاني افزود: زمانی به سراغ اروپایی ها برای غنی سازی رفتیم؛ این که می گویند ایران در غنی سازی مخفی کاری کرده است دروغی بزرگ است ، اگر می خواستیم مخفی کاری کنیم چرا به سراغ اروپا برویم و با یک کشور غربی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: ما فقط می خواستیم برای اهداف صلح آمیز و تولید انرژی نوین هسته ای غنی سازی انجام دهیم البته مدتی هم در مذاکره با این کشورها وقت ما تلف شد؛ قول هایی دادند که در نهایت قبول نکردند.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین اظهار داشت: مدت ها با روسیه هم صحبت کردیم برخی از فناوری ها را از آنها گرفتیم، اما حاضر نشدند در نهایت فناوری غنی سازی را به ما بدهند.

روحانی تصریح کرد: با چینی ها هم صحبت کردیم، مخفی کاری یعنی چه؟ ما که با دنیا صحبت کردیم هر کدام بهانه ای آوردند سرانجام خودمان وارد شدیم. اولین باری که با مهندس جوانی صحبت کردم و گفت می توانیم سانتریفیوژ را خودمان راه اندازی کنیم پیرمردهای این حوزه نمی پذیرفتند و می گفتند که اصلا نمی توانیم.

وی یادآور شد: آن جوان را صدا زدم و گفتم اشکالاتی مطرح است گفت ما تا دو ماه دیگر به نتیجه می رسیم و شما خواهید دید؛ راست می گفت، سه ماه بعد اولین غنی سازی توسط یک سانتریفیوژ انجام شد.

رییس جمهوری همچنین بخش بزرگی از افتخارات ایران در دستیابی به فناوری های نوین، علوم فضایی و هوا و فضا را مرهون تلاش و خدمات مهندسین کشور دانست و گفت: پرتاب ماهواره جدید گام نوین در مسیر علوم هوا و فضا بود.

روحانی ادامه داد: در پرتاب ماهواره جدید که از سال گذشته این گام طراحی شد و قبل از آن هم دنبال می شد به ثمر نشست و این کار بسیار پر افتخاری است.وی تصریح کرد: تردید نداریم مردم بهتر از دولت در بسیاری زمینه ها کار می کنند.

** مهندسان ایرانی در پروژه های عمرانی خارج از کشور سرآمد مهندسان جهان هستند
رییس جمهوری خطاب به مهندسان و متخصصان ایرانی تصریح کرد: مگر می توانیم بدون تلاش شما به رشد و توسعه کشور دست یابیم، امروز همه تلاش می کنند و ما قدردانی می کنیم.

روحانی ادامه داد: برای حل آلودگی هوا و معضل کم آبی به کمک مهندسان نیاز داریم.

وی یادآور شد: همه کشورهای خارجی اذعان دارند که مهندسان ایرانی در پروژه های عمرانی خارج از کشور سرآمد مهندسان جهان هستند.

** قنات ها در تاریخ ایران یکی از شاهکارهای مهندسی ایران است
رییس جمهوری همچنین با بیان این که نامگذاری روز تولد خواجه نصیرالدین طوسی با عنوان روز مهندس بسیار شایسته است، گفت: خواجه نصیر جزو افتخارات بزرگ ما در فلسفه، ریاضیات و اندیشمندی به نام در ایران عزیز است و اینکه روز تولد او روز ملی مهندسی نامگذاری شده است بسیار به جا است.

روحانی افزود: اگر به تاریخ کهن ایران نگاه کنیم آثار فراوانی از آن دوران به چشم می خورد که بسیار تاثیر گذار است، شما در تخت جمشید و اصفهان آثار بسیار شگرفی می بینید که هنوز هم می تواند به عنوان الگویی برای شهرسازی و معماری باشد.

وی ادامه داد: مطلع هستید که در پایتخت جدید مالزی از معماری اصفهان بهره جسته شده است و می بینید که چگونه الگوی میدان امام خمینی (ره) اصفهان را در مالزی اجرا کرده اند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: البته تنها مساله ساختمان در گذشته تاریخ ایران نیست بلکه مساله قنات ها در تاریخ ایران یکی از شاهکارهای مهندسی ایران است، در برخی شهرهای کویری بادگیرها و ساختمان هایی وجود دارد که می تواند به خوبی در تابستان سرما و در زمستان گرما ایجاد کند.

روحانی یادآور شد: مهندسین ایرانی چندین قرن پیش از این حتی در ایران اسلامی پس از ورود اسلام افتخارات بزرگی به وجود آورند، حتی کبوتر خانه ها در اصفهان شاهکار دوران خودش است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از خدمات مهندسی در دوره های جدید یاد کنیم بی تردید مهندسان کشور ما در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ارزشمندی داشته اند، از 16 آذر که سرآغاز حرکت دانشجویی از دانشکده فنی شروع شد که کار بسیار مهمی است که جمع فرهیخته ما نه فقط در علم و دانش که حتی در تحولات سیاسی جامعه ما پیشتاز هستند.

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری دوران دفاع مقدس و نقش ارزشمند مهندسی در راه اندازی تجهیزات نظامی و دفاعی که پیش از آن در انحصار مستشاران نظامی آمریکا بود، افزود: کار بزرگی انجام گرفت، در سال 58 عده ای می گفتند که هواپیماهای اف 14 را پس بدهیم چرا که اصلا نمی توانیم از آنها استفاده کنیم و حداقل پول آن را بگیرید.

روحانی اظهار داشت: اما دیدیم که فرزندان این مرز و بوم از همان سال اول انقلاب در نیروی هوایی با تاسیس نهادی به نام جهاد خودکفایی کاری کردند که ساعت 5 صبح روز اول مهر 59، 140 فروند هواپیمای ایران وارد آسمان عراق شد و پس از انجام عملیات به سلامت برگشت، کاری که کسی در آن دوران فکرش را هم نمی کرد.

وی به ساخت پل شناور 14 کیلومتری خیبر هم اشاره کرد و یادآور شد: در سال 64 به دنبال ساخت پل بر روی اروند رود بودیم، ساعت ها با مهندسین در قرارگاه مشورت کردیم و اتفاقا از دانشگاه های تهران و شریف هم بودند و به این نتیجه رسیدیم که پل جدید ابداع و ساخته شد که هیچ بمبارانی روی آن اثر نداشت.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در سپاه پاسداران هم کار بزرگی در بخش موشکی شروع شد، گفت: برخی از این پروژه ها در دوران جنگ و برخی هم در اواخر دفاع مقدس به ثمر نشست.

روحانی افزود: در سازندگی پس از دفاع مقدس هم مهندسین نقش بسیاری داشتند و بخش بزرگی از افتخارات علمی و فناوری ما مربوط به این قشر است، مهندسین کشور ما در بخش نانو، آی تی، آی سی تی، مهندس پزشکی، دارو سازی و هسته ای کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام دادند.

همایش روز ملی مهندسی امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری

و جمعی از مهندسان در سالن اجتماعات برج میلاد برگزار شد.

اخبار سیاسی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------