آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

عارف: ضرورت استمرار موفقیت سال 92 برای اصلاح‌طلبان احساس می‌شود



اخبار,اخبار سیاسی ,اصلاح طلبان

انجمن اسلامی جامعه پزشکی می تواند در ایجاد همگرایی بین تشکل ها و احزاب اصلاح طلب نقش محوری و کلیدی داشته و برای رسیدن به اجماع کمک کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است انجمن اسلامی جامعه پزشکی می تواند در ایجاد همگرایی بین تشکل ها و احزاب اصلاح طلب نقش محوری و کلیدی داشته و برای رسیدن به اجماع کمک کند.

به گزارش روزنو، محمدرضا عارف در مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که  در دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره بر روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری و روز امور تربیتی و تربیت اسلامی گفت: حضور برجستگان جامعه پزشکی با سابقه درخشان علمی و خدمات علمی،  و همچنین با سابقه حضور در همه صحنه های انقلاب به ویژه نقش آفرینی در هشت سال دفاع مقدس و در عین حال حضور موفق در مدیریت مراکز علمی، اجرایی و خدماتی که منجر به ارتقا شاخص های کمی و کیفی بخش سلامت و تولید علم در این زمینه  شده، نویدبخش مشارکت و نقش آفرینی بیشتر این انجمن در دهه چهارم انقلاب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این حضور به منظور اجرایی شدن و تحقق اهداف توسعه و پیشرفت به خصوص در بخش سلامت، با توجه به اسناد راهبردی نظیر سیاست های کلی بخش سلامت ، سیاست های کلی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور است.

او در ادامه به نقش تشکل های مردم نهاد اشاره کرد و افزود: امروزه نقش و جایگاه تشکل های مردم نهاد و صنفی در امر پیشرفت و توسعه پایدار در همه زمینه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بی بدیل و ارزنده است. سازمان های مردم نهاد، محور اصلی توسعه پایدار هستند.

عضو شورای عالی انقلاب تاکید کرد: اگر بخواهیم به جایگاه ترسیم شده در سند چشم انداز برسیم، باید تقویت و حمایت از تشکل های مردمی و میدان دادن به فعالیت های آنها را در همه امور و زمینه ها به طور جدی دنبال کنیم، و فعالیت های آنها را مورد حمایت جدی قرار دهیم.

عارف با اشاره به جایگاه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفت: این انجمن با در اختیار داشتن سرمایه انسانی ارزشمند و استفاده از تجارت و ارزنده آنها می تواند با تدوین یک برنامه راهبردی در بخش های مختلف، به ویژه در بخش سلامت پیشتاز باشد و برای چالش های مهم این بخش راهکار مناسب و عملی ارایه کند.

او افزود: در عین حال این انجمن می تواند با توجه به پتانسیل های ارزشمند خود یک الگویی موفق برای حضور و فعالیت تشکل های مردم نهاد باشد.

 عارف، تامین مطالبات، نیازها و آرامش مردم در بخش سلامت را از اصول بدیهی و در زمره فعالیت‌های حاکمیتی دانست و در ادامه به محورهایی مورد بحث جامعه پزشکی ایران پرداخت.

به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شفاف سهم مردم در ارتباط با سلامت، اصلاح نظام مدیریت و رسیدن به نظام جامعه مدیریت کارآمد و اصلاح فرایندهای مربوطه در همه بخش ها و در همه سطوح بخش سلامت و همچنین توجه به امور رفاهی و معیشتی همه مشاغل گروه پزشکی و به خصوص مشاغل در بخش های پیراپزشکی و خدمات بیمارستانی و همچنین بازنگری در نظام آموزش پزشکی و چگونگی ارتباط آن با سایر گروه های آموزشی با درنظر گرفتن این مساله که آیا ادامه تفکیک علوم پزشکی از سایر بخش ها از نظر تولید علم، رسیدن به شاخص های سلامت را ضروری می کند؟ چهار محور مورد بحث جامعه پزشکی ایران است.

او ادامه داد: به نظر می رسد برای دستیابی به سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی به 8 درصد یک ضرورت است. از این رو باید به بودجه بخش سلامت با سرمایه گذاری و پرهیز از هزینه های بیشتر نگاه کرد.  از طرفی داشتن جامعه سالم و با نشاط و نقش آن در پیشرفت و تعالی و همچنین آ رامش در تولید ثروت ملی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به اعتقاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروزه جهت گیری آموزش ها به صورت فرارشته ای یک جامعه نگری در آموزش است.

عارف در ادامه به ارایه آماری در زمینه بیماری های غیرواگیر و عوامل موثر بر بروز بیماری ها اشاره کرد وگفت: امروزه 70 درصد بار بیماری ها به بیماری های غیرواگیر می رسد. در عین حال سهم عوامل ژنتیک در بروز بیماری ها 10 درصد، نحوه زندگی 20 درصد، عوامل بیولوژیکی 20 درصد و عوامل محیطی و اجتماعی 50 درصد است.

به گفته او پزشکان تنها در درمان 20 درصد از بیماری ها به صورت مشتقیم مشارکت دارند و باید در 80 درصد سایر موارد، از متخصصان بخش هایی مانند رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب در ادامه به دیگر محورهای مورد بحث نظام سلامت و پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: ارتقاط کیفیت آموزشی پزشکی و تغییر نگرش کمی به کیفی، مشارکت در ارزیابی و نظارت بر آموزش پزشکی، بالا بردن انگیزه خدمات و علاقه مندی در دانشجویان گروه پزشکی، توجه به اخلاق حرفه ای _ اینکه پزشک یک حکیم است _ و کناره گیری از نگاه تجاری، و همچنین تلاش برای افزایش بهره وری در بخش های مختلف، خود اتکایی در تولید تجهیزات پزشکی و تولید دارو با کیفیت خوب از دیگر موارد است.

محمدرضا عارف در ادامه به ارایه پیشنهادهایی به انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران به عنوان یک تشکل پیشتاز در امور اجتماعی و فرهنگی پرداخت وگفت: توریسم سلامت و همکاری در توسعه این صنعت که در زمره فرصت ها و مزیت ها است، تلاش برای تقویت و توسعه تشکل های خیریه ای در بخش سلامت، هکاری و مشارکت در توسعه کمی و کیفی انجمن های علمی در رشته های گروه پزشکی ، احصا، جمع آوری و تدوین دست آوردهای ارزشمند پزشکی در سه دهه گذشته به ویژه در هشت سال دفاع مقدس و استفاده از آنها در بحران های احتمالی و در اختیار کشورهای دیگر قرار دادن، و همچنین همکاری و ارتباط با انجمن های اسلامی دانشجویان به ویژه در مقطع جدید که یک گسست و رکود حدود 8-9 ساله در فعالیت های آنها وجود دارد که موجب عدم انتقال تجربیات از دوره های قبل به دورهای جدید شده است، از جمله مواردی است که می توان مورد توجه قرار داد.

عارف در ادامه با نگاهی به برگزاری انتخابات سال 92 و انتخابات مجلس شورای اسلامی در آینده گفت: این انجمن به عنوان یک تشکل سیاسی- اسلامی و داشتن تجربه ارزنده اعضای آن، ضرورت داشتن نقش راهبردی و تاثیرگذار در ایجاد تفاهم و همدلی و همگرایی جریان اصلاح طلب در بحث انتخابات سال آینده و ضرورت استمرار موفقیت سال 92 احساس می شود.

او در ادامه به راهبردی های مورد نیاز در انتخابات  سال آینده اشاره کرد و افزود: راهبرد ما در سال آینده باید بر مبنای مشارکت حداکثری مردم و برگزاری انتخاباتی پر شور، تلاش برای اجماع کامل در داخل جبهه اصلاحات _ با توجه به نقش نخبگان انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران_ قبول پیروزی تفکر اصلاحات به جای سهم خواهی گروهی، و همچنین تلاش برای کسب اکثریت کرسی های مجلس باشد.

به گفته عارف این انجمن می تواند در ایجاد همگرایی بین تشکل ها و احزاب اصلاح طلب نقش محوری و کلیدی داشته و برای رسیدن به اجماع کمک کند.

او در پایان خاطر نشان کرد: معرفی نامزد واجد شرایط، تشویق مردم به مشارکت در انتخابات نیز می تواند از جمله فعالیت ها و تلاش های اعضای انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در سال 94 باشد.

اخبار سیاسی - روزنو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------