آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

المانیتور: معرفی شاهرودی از سوی اصولگرایان، تلاش برای «نیامدن» هاشمی است؟ / آب شاهرودی با تندروها به یک جوی نمی رود



اخبار,اخبار سیاسی ,انتخابات ریاست خبرگان

در نتیجه ی چنین نتایجی، اصولگرایان به دنبال معرفی هاشمی شاهرودی برای ریاست خبرگان هستند که شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارد، چراکه میانه رویی است که از مقبولیت خوبی در میان میانه روها و محافظه کاران برخوردار است. گوآنکه هاشمی شاهرودی از نزدیک فکری به هاشمی رفسنجانی نزدیک است ، اما بنظر می رسد جریان اصولگرا در پی آن است با معرفی «شاهرودی» ، به هر قیمتی مانع حضور هاشمی شود ، چرا که احتمالاً با ورود شاهرودی، آیت الله هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان نمی شود.

اخیرا، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان ایران اعلام کرد که رئیس جدید مجلس خبرگان روز دهم مارس انتخاب می شود. آیت الله مهدوی کنی تا زمان فوت، رئیس مجلس خبرگان بود. پس از مرگ او، هاشمی شاهرودی که نائب رئیس مجلس خبرگان بود،  موقتا جای کنی را گرفت، اما نشانه ها حکایت از آن دارد که صندلی ریاست خبرگان مانند انتحابات ریاست جنهوری سال ۹۲، بسیار ابهام آور خواهد بود و مشخص نیست چه کسی بر این صندلی تکیه خواهد زد. آیت الله هاشمی، آیت الله شاهرودی یا یک چهره ی متعلق به جبهه اصولگرا؟

به گزارش انتخاب، در هشتم مارس سال 2011، پس از تصمیم ایت الله هاشمی برای عدم کاندیداتوری، ایت الله مهدودی به عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب شد. پیش از کاندیداتوری آیت الله مهدوی کنی، آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته بود که او درصورتی که آیت الله مهدوی قدم پیش گذارد، کاندیدا نخواهد شد.

در ان زمان، برخی از تحلیلگران بر این باور بودند که کنار گذاشتن آیت الله هاشمی از ریاست خبرگان حرکتی دیگر از سوی تندروها و رئیس جمهور وقت بود تا بیش از پیش او را به حاشیه برانند.

با این حال به گفته ی یک منبع اگاه، اگر فردی به جز مهدوی کنی که تقریبا میانه رو نگریسته می شد، اعلام کاندیداتوری می کرد، هاشمی نیز کاندیدا می شد.

اکنون که مهدوی کنی از دنیا رفته است،  ریاست مجلس خبرگان می بایست در دهم مارس انتخاب شود. ایت الله هاشمی هشدار داده است که اگر افراد ناصالح حضور یابند، او کاندیدا خواهد شد.

غلامعلی رجایی مشاور ایت الله هاشمی در مصاحبه ای با المانیتور گفت: مجلس خبرگان نهادی مهم است، بنابراین هر کسی توانایی آن را ندارد که از منافع کشور و نظام و اهداف و چارچوب های آن حفاظت کند، تنها آنها که سابقه ی طولانی در انقلاب دارند، قادر به نمایش عملکرد موفقیت امیز در پست ریاست خبرگان هستند.

در همین حال، به گفته ی یک منبع اگاه ، برخی چهر های جریان  اصولگرا از جمله افرادی هستند که ظن آن می رود منظور هاشمی باشند.

با این حال، بنظر نمی رسد این افراد، شانس چندانی برای کسب کرسی ریاست خبرگان داشته باشند. برخی از انها ، پیشتر شانس خود را امتحان کرده اند اما موفق به جذب ارای کافی در مقایسه با هاشمی نشده اند.

در نتیجه ی چنین نتایجی،  اصولگرایان به دنبال معرفی هاشمی شاهرودی برای ریاست خبرگان هستند که شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارد، چراکه میانه رویی است که از مقبولیت خوبی در میان میانه روها و محافظه کاران برخوردار است. گوآنکه هاشمی شاهرودی از نزدیک فکری به هاشمی رفسنجانی نزدیک است ، اما بنظر می رسد جریان اصولگرا در پی آن است با معرفی «شاهرودی» ، به هر قیمتی مانع حضور هاشمی شود ، چرا که احتمالاً با ورود شاهرودی، آیت الله هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان نمی شود.

 از زمان درگذشت ایت الله مهدوی کنی، اصولگرایان به صورت مستقیم و غیرمستقیم می گویند که هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس بعدی خبرگان انتخاب خواهد شد.

 ایت الله مهدودی کرمانی دبیرکل روحانیت مبارز گفت: گمانه زنی هایی در این مورد وجود دارد اما از نگاه من، شاهرودی انتخاب خواهد شد.

بعلاوه، حجت الاسلام مهدی طائب گفت: احتمالش خیلی زیاد است که شاهرودی رئیس شود. پیش بینی من این است که هاشمی رفسنجانی دیگر رئیس نمی شود.

به نوشته المانیتور، اظهارات فوق را می توان تلاش محافظه کاران برای به تصویر کشیدن ریاست شاهرودی در خبرگان به عنوان شکست بزرگ هاشمی تلقی کرد، با این حال واقعیت، نقطه ی مقابل آن است.

به گفته ی یک منبع اگاه، آیت الله هاشمی شاهرودی روابط خوبی با آیت الله هاشمی رفسنجانی دارد و برخلاف انچه نسبت به او گفته می شود، اب او با تندروها به یک جوی نمی رود.

یک نشانه از روابط نزدیک شاهرودی با هاشمی در طول انتخابات گذشته دیده شد، زمانیکه شاهرودی جلسه تعیین صلاحیت هاشمی رفسنجانی را ترک کرد و یا به روایتی دیگر در آن جلسه حضور پیدا نکرد.

کاندیدای بالقوه دیگر برای ریاست خبرگان، ایت الله طبسی نماینده رهبر عالی ایران در مشهد است. با این حال، حتی اگر  ایت الله طبسی نیز کاندیدا شود، او نیز روابط خوبی با هاشمی دارد و حی در انتخابات سال 2009 به نفع او کنار کشید.

به رغم انچه در سطور پیشین گفته شد، هاشمی همچنان بیشترین شانس را برای ریاست بر خبرگان دارد و کاندیداتوری او منتفی نشده است.

غلامعلی رجایی مشاور هاشمی گفت: ایت الله هرگز شرکت در انتخابات را منتفی ندانسته است.

وی افزود: او کاندیداتوری خود را منوط به شرایط پیش از انتخابات کرده است.

مشاور هاشمی ضمن تاکید بر کاندیداتوری «آیت الله» گفت: اقای هاشمی گزینه جدی و غیرقابل حذفی است.

یپروزی هاشمی خیلی محتمل است. به گفته ی آیت الله حائری شیرازی، هر کسی که تا به حال با هاشمی رقابت کرده شکست خورده، من جمله آیت الله احمد جنتی.

در نهایت باید گفت که کاندیداتوری هاشمی بستگی به آن دارد که چه کسی قصد ریاست بر خبرگان را داشته باشد، اگر شاهرودی یا طبسی یا دیگر چهره های معتدل، قدم جلو گذارند، او «احتمالا» خود را کاندیدا نخواهد کرد.

به هرحال، از زمان تشکیل مجلس خبرگان، سنتی وجود داشته که براساس آن  کاندیداها پیش از برگزاری انتخابات به توافق می رسند و در روز رای گیری تنها یک نفر خود را کاندیدا می کند. گرچه در صورت ورود هاشمی می توان کناره گیری آیت الله شاهرودی از انتخابات و معرفی گزینه ای از سوی جریان اصولگرا را پیش بینی کرد.

ناظران سیاسی معتقدند محتوای سخنان اخیر هاشمی در مورد امدن یا نیامدنش در انتخابات ریاست خبرگان، بسیار شبیه به سخنان وی پیش از انتخابات ریاست جنهوری ۸۴ و ۹۲ است که در هر دو انتخابات، وی نهایتا به کارزار انتخاباتی وارد شد. با این حال ، اگر بر همین اساس بگوییم او کاندیذای ریاست خبرگان خواهد شد پربیراه نگفته ایم! اگر این اتفاق بیافتد، بار دیگر با یک صحنه جذاب و حساس در سیاست ایران رو به رو خواهیم شد.

اخبار سیاسی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------