رفسنجانی در دیدار ولایتی: حمله به یمن اشتباه محاسباتی عربستان است



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان، گفت:شواهد بسیاری نشان می‌دهد که غربی‌ها و آمریکا بیش از ایران نیاز به توافق دارند و باید از این فرصت در جهت تأمین منافع ملی بهره برد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار علی اکبر ولایتی رئیس و معاونین مرکز تحقیقات استراتژیک، با اشاره به اتفاقات یمن و تحلیل تاریخ الحوثی‌ها و فرقه‌های شیعی آن کشور، گفت: موقعیت جغرافیایی یمن با دو هزار شصت کیلومتر ساحل و دسترسی به آب‌های آزاد دنیا و تنگه 24 کیلومتری باب المندب در منطقه بسیار مهم و حمله عربستان به این کشور به دلیل اشتباه محاسباتی مسؤولان این کشور، قابل تأمل است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ویرانی زیربناهای یک کشور اسلامی را تأسف‌بار و باعث افزایش نا امنی‌های قومی و مذهبی در منطقه خواند و گفت: اگر این جنایات ادامه داشته باشد، آتش آن دامان اکثر کشورهای منطقه بویژه خود عربستان را می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه ششم و وظایف مجمع تشخیص مصلحت و سازمان‌های زیرمجموعه آن برای بررسی دقیق بندهای آن، گفت: با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی که تقریباً در همه بخش‌ها داریم و با نگاه به شرایط فعلی کشور، باید قانونی نوشته شود که عقب‌افتادگی‌های سال‌های اخیر جبران شود.

وی با اظهار خرسندی از وجود شخصیت‌های محقق و اندیشمند در مرکز تحقیقات استراتژیک، گفت: انتظار نسل فرهیخته و مردم از مرکز انجام کارهای جاودان برای تاریخ ایران است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت کاربردی شدن تحقیقات راهبردی، گفت: مردم و جامعه باید آثار علم و دانش را در ابعاد مختلف زندگی خود ببینند.

هاشمی رفسنجانی تحقیق راهبردی درباره محل نگه‌داری نقدینگی بالای جامعه را که به تورم لجام گسیخته طی سال‌های اخیر انجامیده مهم دانست و گفت: باید از این موجودی که سرمایه فردی و اجتماعی مردم است، در جهت اتمام طرح‌های نیمه تمام و احیای صنعت، کشاورزی و اقتصاد کشور استفاده کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری تشبیه نقدینگی کشور و وجود آنها در بانک به منبعی که از یک طرف نقدینگی وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود، گفت: سؤال مهم این است که نقدینگی خروجی بانک‌ها کجاست؟ و چرا در زمینه‌های مفید و مولّد کشور بکار گرفته نمی‌شود.

وی با طرح این سؤال که «آیا جایی غیر از بانک‌ها برای وجود پول‌های مردم وجود دارد؟»، گفت: اگر سیستم بانکی کشور موجودی خود را در اختیار کارهای زیربنایی بگذارد، سود بانک‌ها در اختیار کشور و رونق اقتصادی قرار می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان سوئیس نیز گفت: شواهد بسیاری نشان می‌دهد که غربی‌ها و آمریکا بیش از ایران نیاز به توافق دارند و باید از این فرصت در جهت تأمین منافع ملی و تحکیم پایه‌های نظام استفاده کرد.

در آغاز این دیدار، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و فروزش، تهران‌چی، میرحسین صادقی، محمدحسین ملائک، اصغر محمدی، مجید قاسمی، حسن واعظی، نوید ادهم، بهار قاسمی، جعفری و انتظامی، معاونین و مسؤولان مرکز در سخنانی با تبریک سال نو، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مسؤولیت‌های خویش ارائه کردند.

همچنین در ادامه دیدارهای نوروزی امسال بعضی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و استانداران با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

اخبار سیاسی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------