آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

عقب‌نشینی علنی



اخبار,اخبار سیاسی , پول کثيف در انتخابات مجلس

توپ سرگردان «پول کثيف» بالاخره از ديوار کوتاه رسانه‌ها گذشت و توي زمين آنها افتاد.

رحماني‌فضلي بحث پول کثيف را منکر شد و از تحريف سخنانش در رسانه‌ها خبر داد و البته به‌جاي رسانه‌ها از نمايندگان عذرخواهي کرد. وزير کشور با درخواست نمايندگان براي ارائه آمار شفاف از ورود پول‌هاي کثيف در انتخابات، راهي مجلس شده و اين‌بار روايت جديدي ارائه مي‌دهد، اينکه «صحبت‌هايم مورد سوءاستفاده سياسي و تحريف واقع شده و قصد بيان عمومي چنين مطلبي را نداشته‌ام».


ماجراي حضور رحماني‌فضلي از همان ساعت ٨:٢٠ صبح ديروز تا يک ساعت بعد از حضورش در صحن، همگي عجيب‌وغريب به نظر مي‌آيد. در خبرها آمده بود که جلسه، غيرعلني برگزار خواهد شد، خبرنگاران يکي در ميان وارد صحن مي‌شوند و بسياري از اينکه برنامه علني برگزار شده، شوکه شده‌اند.

 

گويا تصميم هيأت‌رئيسه اين بوده که جلسه علني برگزار شود. بقيه ماجرا هم عجيب است؛ از عدم‌حضور «علي لاريجاني» در صندلي رئیس جلسه گرفته تا لحن پرخطاب و عتاب ابوترابي‌فرد، نایب‌رئیس مجلس و در پایان توصيه براي عذرخواهي و جمع‌بندي ماجرا. اما هرچه باشد، سخنان وزير دو سويه متفاوت دارد، يکي گارد بسته سخنان بخش نخست و اعلام برائت از طرح ماجراي پول‌هاي کثيف و عذرخواهي است و فاز دوم، افشاگري درباره برخي فسادهاي عجيب‌وغريب در کميته امداد و نهادهاي ديگر.


وزير دقايقي بعدتر در ميان همهمه نمايندگان معترض، صريح‌تر از فساد مي‌گويد و آنچه اين روزها در قالب پول کثيف بر سر زبان‌ها افتاده «در کميته امداد، بيش از صد نفر، ٢٧ هزار خودرو لوکس در حدود ٢٠ ميليارد تومان وارد کشور کردند که متأسفانه در اينجا از حقوق مستضعفان سوءاستفاده شده. هفت دستگاه پورشه، چندين دستگاه لکسوز و بي‌ام و. در رأس اين کارها کساني هستند که براي اينکه ماليات به گمرک ندهند از افراد نيازمند سوءاستفاده مي‌کنند».


پيشنهاد ارائه طرح شفاف‌سازي
هزينه‌هاي انتخاباتي
حسين دهدشتي، نماينده آبادان، نيز تأکيد دارد «بعيد مي‌دانم هيچ فردي نه درباره سرگرداني پول‌هاي کثيف در کشور ترديد داشته باشد و نه در موضوع احتمال رخنه‌کردن برخي از اين پول‌ها به فضاي سياست، مسئله پول کثيف و برخي بي‌اخلاقي‌ها در آستانه انتخابات اتفاق جديدی نبوده و هميشه مواردي از اين دست مشاهده شده».


رحماني‌فضلي به بررسي ٤٨٧ پرونده در قوه قضائيه ظرف ١٠سال اشاره دارد و اينکه «جريمه‌اي که براي آن لحاظ شد شش‌هزار ميليارد تومان است که در نوبت بعدي تقاضاي رسيدگي مجدد به کمتر از يک درصد اين موضوع رسيد که بايد با اين مسئله برخورد جدي شود. موضوعاتي مانند مسائل دارويي و رقم‌هايي در حدود ٣٠ ميليارد و ٥٠ ميليارد نیز به عنوان داروهايي است که از طريق غيرگمرک وارد کشور مي‌شود».


البته وزير با پيشنهادي در دست به مجلس آمده؛ پيشنهادي که کمتر شنيده مي‌شود: «بايد لايحه‌اي از سوي وزارت کشور به مجلس ارائه شود يا به‌صورت طرح از سوي مجلس، که منشأ و منبع هزينه‌هاي انتخاباتي کاملا مشخص و قابل نظارت باشد تا ما نشان دهيم خودمان دستمال پاکي هستيم که بايد شيشه‌هاي کثيف را با دستمال پاک تميز کرد».


ثبت نزديک به ٣ هزار شرکت تنها با يک آدرس

البته روايت وزير به همين‌جا ختم نمي‌شود: «ما در يکي از جزاير ٩ هزار و ٥٧٠ شرکت داريم که دو هزار و ٨١٤ شرکت فقط با يک آدرس به ثبت رسيده. همچنين کد پستي ٩٩ درصد شرکت‌هاي ثبت‌شده در اين جزيره يک رقم بوده و اين باعث شده معادل ٢٠ ميليارددلار مالياتي که بايد کشور بگيرد، گرفته نشده، آن هم به خاطر همين فرارها و پول‌شويي‌ها است». ادامه سخنان وزير خطاب به نمايندگاني است که به‌دلیل همين ماجراي پول‌هاي کثيف او را تا بهارستان کشانده‌اند: «آيا اين فساد نيست؟ اين پول کثيف نيست؟ در زمينه قاچاق سوخت سالانه هشت‌ميليارد دلار پول کثيف وارد عرصه اقتصاد مي‌شود. در همين زمينه بيش از چهار هزار شرکت با يک کد و سه‌هزار شرکت با يک آدرس ثبت شده‌اند. من نماينده شما در ديوان محاسبات بودم، آيا به روند هزينه‌هاي مربوط به انتخابات در کشور نظارت و کنترلي وجود دارد؟ اصلا نيست».


وزير، البته براي ادامه حرف‌ها، رئیس پليس مبارزه با مواد مخدر را به همراه آورده و تا او پشت تريبون مي‌رود، همهمه به فرياهاي پي‌درپي تبديل شده و چندان فرصتي براي ارائه مطالب از سوي سردار مويدي باقي نمي‌ماند.


پاورپوينتي که نمايش داده نشد
سردار در جايگاه مجلس حاضر شده و مي‌گويد: «بنده رئیس جلسه‌اي بودم که وزير کشور درخصوص تبعات ورود پول‌هاي کثيف به سياست صحبت کرد. در اين جلسه وزير کشور عنوان کرد اگر ورود پول‌هاي کثيف رصد و کنترل نشود، احتمال اينکه آسيب اين پول متوجه حوزه‌هاي مختلف شود، متصور است. حالا رسانه‌ها برداشت‌هاي مختلفي کرده‌اند».
سردار مويدي پاورپوینتي از يک پديده پول‌شويي آماده کرده اما برخي نماينده‌هايي که اتفاقا خودشان دستي در ساخت پاورپوينت دارند اين بار نمي‌خواهند تصويري روي تلویزيون صحن بيايد و از وزير مي‌خواهند حرف‌هايش را ادامه دهد. او مي‌گويد: «حدود پنج سال روي اين دو پرونده کار کرديم. دو نفر که ميانگين سني آنها ۳۰ تا ۳۵ سال بود و...» و صداها و دادوبيداد در گوشه و کنار مجلس بالا مي‌گيرد و نمايندگان به رئیس پليس مبارزه با موادمخدر اجازه نمي‌دهند، بحثش را ادامه دهد. 


رياست جلسه در نبود معنادار علي لاريجاني، بر عهده ابوترابي‌فرد است و او با لحني درشت به رحماني‌فضلي مي‌گويد که الان زمان اين مسائل نيست و نمايندگان مي‌خواهند توضيحات شما را درباره پول‌هاي کثيف بشنوند.


دفاعيه رحماني‌فضلي مدام در صحن به گوش مي‌رسد: «فقط هشدار دادم. شما از من انتظار داريد در دام جنگ رواني رسانه‌هاي داخلي و خارجي مطالبي را مطرح کنم. گلايه من از کساني است که فريب رسانه‌ها را خوردند و مسائلي را مطرح کردند و به اين موضوع دامن زدند و عده‌اي موضع گرفتند».


چرخش ٢ هزار و ٣٠٠ميليارد توماني
در حساب جوان ٣٥ساله
وزير ماجرا را اين‌طور روايت مي‌کند: «به‌تازگي فردي ٣٥ ساله، با پنج کلاس سواد، در ظرف دو سال ٢٠٠ تن موادمخدر را جابه‌جا کرده و دوهزار و ٣٠٠ميليارد تومان پول در حساب‌هايش چرخانده؛ حسابي که مربوط به خودش هم نبوده و اينها همه خلاف است. اين موضوع را براي اولين‌بار در طول تاريخ کشورمان در حوزه مبارزه با پول‌شويي در شبکه بانکي پرس‌وجو کرديم. با بررسي‌هايي که به عمل آمد، نهايتا به بيش از دوهزار شماره‌حساب رسيديم که همه با هم مرتبط بودند؛ افرادي که در حوزه‌هاي مختلف کشوري و لشکري حق حساب دارند».


به گفته رحماني‌فضلي: «در حوزه قاچاق کالا براساس برآوردهاي درست و دقيق حدود ٢٠ تا ٢٥ ميليون دلار در کشور سالانه از اين محل آسيب مي‌بينيم. پولي که وارد عرصه پول‌شويي مي‌شود مي‌تواند اقتصادمان را دچار اشکال کند».


تابلو «آقاي وزير؛ کلي‌گويي نکنيد!»
بالاي سر رسايي
رحماني‌فضلي وارد فاز روايت عجيبش از جوابيه‌نويسي به مطبوعات و رسانه‌ها مي‌شود: «به رسانه‌هايي که اين سخنان را با سوگيري سياسي منتشر کرده بودند جوابيه نوشتيم».


حميد رسايي، به سنت مهدي کوچک‌زاده حالا برگه‌اي را بلند کرده که روي آن نوشته شده: «به آقاي وزير بگوييد کلي‌گويي نکنيد.» دقايقي بعد همين کاغذ را در اختيار محمدحسن ابوترابي‌فرد قرار مي‌دهد. رحماني‌فضلي سراغ ارائه آماري درباره پديده پول‌شويي در آمريکا و اروپا مي‌رود که باز هم فريادها از چهارسو بلند مي‌شود که اينها ربطي به ادعاي وزير در موضوع پول کثيف ندارد. محمدحسن ابوترابي‌فرد مي‌گويد: «ما از ورود پول‌هاي کثيف در کشور اطلاع داريم.همين قاچاق سوخت پول کثيفي است که به‌صورت کثيف به کشور بازمي‌گردد. همين نکته کافي است که بدانيم در اقتصاد کشور شاهد پول کثيف هستيم. اما از صحبت‌هاي شما اين‌گونه برداشت شده که پول‌هاي کثيف در جريان انتخابات و انتخابات مجلس نقش داشته است. دوستان ما مي‌خواهند اگر شما مصداقي در مورد ورود پول‌هاي کثيف در انتخابات داريد، با ذکر نام و مبلغ و به‌صورت شفاف اعلام کنيد تا اگر ضعفي وجوددارد برخورد شود و قوه‌مقننه و قضائيه به‌صورت جدي به اين موضوع ورود کنند».


نقد هروي
به عدم برگزاري جلسه به شکل غيرعلني
رحماني‌فضلي اين‌بار با يکي، دو بار تپق‌زدن به روايتش از ماجراي پول‌هاي کثيف ادامه مي‌دهد «ما هنوز نمي‌توانيم بگوييم کل درآمدهاي کشور چقدر است و کل هزينه‌هاي کشور چقدر؟ من نامه‌اي به آقاي لاريجاني نوشتم و از ايشان تقاضا کردم که اگر امکان‌پذير باشد جلسه غيرعلني برگزار شود تا ارقامي که من اعلام مي‌کنم مورد سوءاستفاده دشمنان واقع نشود. اگر منابع قاچاق کنترل نشود، گروه‌هاي افراطي و تروريستي از آن استفاده خواهند کرد».


جواد هروي به رفتار و تصميم هيأت‌رئیسه نقد دارد. از اينکه چرا جلسه غيرعلني برگزار نشده تا وزير به برخي آمار و ارقام دقيق‌تر اشاره کند. او همچنين لحن و ادبيات نایب‌رئیس در اداره جلسه را نيز نمي‌پسندد و معتقد است که وزير نيز به‌گونه‌اي بهتر مي‌توانست حقايقي درباره پول‌هاي کثيف عنوان کند.


او تأکيد دارد که ماجراي پول کثيف مسئله قابل‌انکاري نيست و بارها در سخنان مسئولان عالي‌رتبه به جلوگيري از درز اين پول‌ها اشاره شده اما متاسفانه وزير کشور، آن‌قدر که لازم بود به هشدار خودش بها نداد و در طرح بحث اين مسئله کم‌رنگ ظاهر شد.


 عذرخواهي برنامه‌ريزي‌شده وزير از نمايندگان
رحماني‌فضلي سرانجام با ختم صلواتي سخنانش را به پايان مي‌رساند. حالا تقاضاي آهسته و در خفاي ابوترابي‌فرد از رحماني‌فضلي اين است که خطاب به نمايندگان اعلام کنيد اگر از صبحت‌هاي من سوءبرداشت شده، عذرخواهي مي‌کنم. اين گفت‌وگو غيرعلني ردوبدل شده و صداي اين دو به بلندگوهاي صحن نمي‌رسد. 


دقايقي بعد رحماني‌فضلي نطق واپسين را دنبال مي‌کند و خطاب به نمايندگاني که صداي بسياري از آنها هنوز از هرگوشه صحن به گوش مي‌رسد، مي‌گويد «به بنده پيشنهاد مي‌کنند بگويم اگر دوستان از صحبت‌هاي من به دليل انعکاس بد نشريات و روزنامه‌ها سوءتفاهم پيدا کرده‌اند، از شما از طرف آنها عذرخواهي کنم».

 

دقايقي بعد، بر پيچيدگي داستان افزوده مي‌شود، علي لاريجاني پس از اتمام سخنان رحماني‌فضلي وارد صحن مي‌شود. هنوز پاي آقاي رئیس به مجلس باز نشده که روح‌الله حسينيان و الياس نادران خودشان را به وزير رسانده و صداها جلوي تريبون بالا مي‌گيرد. روايت نمايندگاني که نزديک تريبون بوده‌اند، اين است که حسينيان با لحني خشمگين به رحماني‌فضلي گفته که تو با بليت اصولگرايان بالا رفته‌اي و حالا خلاف جهت حرکت مي‌کني و البته نادران و حسينيان هر دو بر سر وزير کشور فرياد برآورده‌اند که چرا در موضوع پول‌هاي کثيف خلاف واقع گفته‌اي و...


اخبار سیاسی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------