آب پاكی رو ی پول‌های كثيف



اخبار,اخبار سیاسی , انتخابات مجلس

پول كثيف واژه‌اي است كه براي اولين بار،‌عبدالرضا رحماني فضلي، سكاندار ساختمان آجري خيابان فاطمي، آن را وارد عرصه سياست كرد. اودر پايان سال گذشته، پس از آنكه محمدرضا رحيمي معاون اول احمدي نژاد ادعا كرد به 170 نامزد انتخابات مجلس هشتم پول داده است، از آدرس پول‌هاي كثيف و ورود آن به سياست، قدرت و انتخابات گفت.

همزماني طرح پول گرفتن برخي نمايندگان مجلس و ورود پول‌هاي قاچاق مواد به انتخابات و سياست باعث شد حساسيت وكلاي مردم در قوه مقننه افزايش يابد و هر روز و هر ساعت از رحماني فضلي بخواهند مدارك و اسناد خود را در خصوص ورود پول كثيف در انتخابات عنوان كند.

 

اوایل اسفند ماه سال ۹۳ وزیر کشور در گردهمایی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کل کشور به افشاگری درباره ورود پول کثیف به چرخه انتخابات پرداخت. وی از ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست خبر داد و ورود این پول‌ها در چرخه انتخاباتی را سبب شکاف، اعمال نظر و اعمال قدرت توسط برخی افراد دانست و اعلام کرد اگر دقت لازم را نداشته باشیم،‌ ورود این پول‌ها توانایی آن را دارد که قدرت‌ها را نیز آلوده کند.

 

اما جنجال ورود پول کثیف به قدرت وارد مناظره‌های تلویزیونی نیز می‌شود و وزیر دادگستری در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع «ورود پول‌های کثیف در انتخابات» شرکت کرده و ضمن تایید آن می‌گوید: باید تکلیف هزینه‌های انتخابات از نظر قانون و مقررات، نوع نظارت و پیگیری روشن شود. پورمحمدی اعلام می‌کند در انتخابات گذشته پول های زیادی خرج تبلیغات شده اما به دلیل نبودن روال قانونی، امکان نظارت نبوده است. با وجود تمام اين موضوعات رحماني فضلي روز گذشته در صحن علني مجلس حاضر شد و با ارائه گزارشي نشان داد، آدرس پول كثيف در انتخابات مجلس را ندارد و مدعي شد تا امروز هرچه گفته است تصور رسانه‌ها بوده نه صحبت‌هاي او!


  صحن علني براي پول كثيف
رحماني‌فضلي كه انگار از واژه پول كثيف و طرح شدن آن در رسانه‌ها راضي بود، در هر نشست و مراسمي كه سخنراني مي‌كرد به ورود پول‌هاي قاچاق به سياست و انتخابات نيز اشاره‌اي داشت. آخرين بار در شوراي اجتماعی کشور به اين موضوع پرداخت و در مورد مداركي كه بنا دارد در بهارستان ارائه كند، صحبت كرد. او در آن نشست گفته بود:« كه همه اسناد و مدارکی که نشان‌دهنده ورود پول‌های کثیف در حوزه قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و بقیه روزنه‌ها در حوزه اقتصادی است را آماده کرده‌ام تا در مجلس به نمایندگان با برخی مصداق‌ها ارائه دهم».

 

بر همين اساس هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي براي بررسي اسناد رحماني فضلي، مقرر كرد كه او روز يكشنبه 6 ارديبهشت تريبون علني مجلس را در اختيار داشته باشد و هر چه مي‌داند را با مردم و نمايندگان در ميان بگذارد. البته وزير كشور كه به نظر از ابتدا نيز هيچ سندي براي حرف هايش نداشت بارها اعلام كرده بود كه ترجيح مي‌دهد جلسه مجلس براي صحبت در رابطه با پول هاي كثيف غير علني باشد. او اين موضوع را نيز روز گذشته در مجلس عنوان كرد كه با واكنش نمايندگان و جواب ابوترابي مواجه شد كه هر چه مي‌داند بدون هيچ ملاحظه‌اي بگويد و آدرس دقيق پول‌هاي كثيف در انتخابات را رو كند.


  آدرسي در كار نبود
 اما رحماني فضلي برخلاف تمام گفته‌هايش در چند ماه اخير در مجلس عنوان كرد كه آدرسي از پول كثيف ندارد و در گذشته فقط هشدار داده است تا پول قاچاق و مواد مخدر وارد سياست نشود. وزير كشور استدلال كرد كه افرادي كه در قاچاق مواد مخدر دست دارند نيازمند حمايت هستند، پس حمايت خود را از تغييرات در قدرت يعني انتخابات دنبال مي‌كند. رحماني فضلي با اين فرمول عنوان كرد كه احتمال دارد پول كثيف به انتخابات وارد شود. وزير بي هيچ سند و مدركي پاي خود را از پول‌هاي كثيفي كه تا ديروز با آن تيتر رسانه‌ها مي‌شد بيرون كشيد و رسانه‌ها را مقصر جلوه داد.

 

  او كه با واكنش تند نمايندگان نسبت به ارائه آمارهاي پولشويي جهاني روبه رو شد، با بيان اينكه رسانه‌ها صحبت‌هاي او را تحريف كرده‌اند از تريبون مجلس عنوان كرد: به نمايندگي از رسانه‌ها از نمايندگان مجلس عذرخواهي مي‌كنم. اما  اين رحماني‌فضلي است كه با وجود تمام بگم بگم‌هايش، رسانه‌ها،‌افكار عمومي و نمايندگان مجلس را  2 ماه تمام مشغول آدرس پول‌‌‌هاي كثيفي كرد كه حتي نمي‌داند پول‌هاي قاچاق مواد مخدر در كدام كوچه پس كوچه سياست خرج مي‌شود. اکنون  او باید از رسانه ها و افكار عمومي عذر خواهی کند عذر خواهی به خاطر سخن گفتن درباره چيزهايي كه نمي‌دانست و دانسته‌هايي كه شهامت دفاعش را نداشت.

رحماني‌فضلي شجاعت ارائه مدرك نداشت
صحبت‌ها و گزارش های رحماني فضلي از پول‌هاي كثيف نظر مجلس را جلب نكرد. اكثر نمايندگان از اينكه وزير تنها به عذرخواهي بسنده كرد و هيچ كدام از مدرك‌هايي كه به آن اشاره مي‌كرد را ارائه نداد، ناراضي بودند. عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت با بيان اينكه به هيچ عنوان از صحبت‌هاي رحماني فضلي راضي نبود، به « قانون» گفت: انتظار ما از وزير كشور بيش از اين‌ صحبت‌ها و گزارش‌ها بود. انتظار داشتيم رحماني فضلي خيلي شجاعانه، مردانه و شفاف مطالبي را درباره پول‌هاي كثيف ارائه كند. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي اظهار داشت: به نظر مي‌رسيد رحماني فضلي دستور داشت همه چيز را تكذيب كند. كسي كه تا ديروز تيتر اول روزنامه‌ها بود، هرچه گفته بود را تكذيب كرد. نماينده مردم رشت در مجلس نهم شوراي اسلامي تاكيد كرد: مردم به رحماني‌فضلي  دل بسته بودند كه بالاخره يك نفر پيدا شده است كه شجاعانه مطالب واقعي را بدون هيچ ترسي عنوان مي‌كند اما از او هم آبي گرم نشد.

 

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: به نظر مي‌رسد كه وزير كشور كاملا با يك سيستم دستور آمده بود و همه چيز را تكذيب كرد. اين نماينده ادامه داد: البته علني بودن جلسه، بر اينكه وزير حرفي نزند بي‌تاثير نبود. شايد اگر نشست ما غيرعلني برگزار مي‌شد وزير مطالبي قابل توجه مطرح مي‌كرد. جعفرزاده ايمن آبادي با انتقاد از وزير كه رسانه‌ها را مقصر جلوه داده، گفت:‌مگر مي‌شود وجود پول‌هاي كثيف را منكر شد. مگر مي‌توانيم بگويیم تمام انتخابات در كشور ما سالم برگزار مي‌شود.

از وزير كشور انتظار بيشتري داشتيم
سخنگوي كميسيون حقوق و قضا در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عملكرد وزير كشور در ارائه گزارش پول‌هاي كثيف، به« قانون» گفت: مسئله اصلي در اين زمينه آن است كه  چرا بايد كسي مثل وزير كشور حرفي بزند كه موجبات تشويش اذهان عمومي را فراهم كند. وزير مي‌گويد هشدار داده كه ممكن است پول‌هاي كثيف وارد عرصه سياست شود اما اين هشدار حرف جديد نيست. محمدعلي اسفناني در گفت‌وگو با خبرنگار «قانون» با بيان اينكه پيش از اين نيز چنين هشدارهايي وجود داشت،‌تاكيد كرد: اين هشدار را همه قوانين، مردم و مسئولان يادآوري مي‌كنند. امر بديهي و واضح است و نياز به هشدار نيست. وي عنوان كرد كه آنچه در رسانه‌ها آمده بود با آنچه وزير در صحن علني عنوان كرد بسيار متفاوت بود. نماينده مردم ،‌فريدونشهربا تاكيد بر اينكه  رحماني‌فضلي نتوانست با گزارشي كه ارائه كرد رضايت مجلس را جلب كند، اظهار داشت: بالاخره وقتي خبري داده مي‌شود و بار منفي در جامعه ايجاد مي‌كند اثر آن به قدري مخرب و وسيع است که‌تمام جامعه دست خوش نگراني و تشويش خاطر مي‌شوند. بر طرف كردن آن كار بسيار سختي است و با يك سخنراني و عنوان كردن اين موضوع كه از حرف‌هاي وزير اشتباه برداشت شده‌است آثار برطرف نمي‌شود.

 

اسفناني تاكيد كرد: وزير كشور بر اساس گفته‌هاي خود، قرار بود مدارك موجود از افرادي را كه از پول كثيف استفاده كرده‌اند يا بنا دارند از اين پول‌ها  سوء استفاده كنند، ارائه كند. سخنگوي كميسيون حقوق و قضا در نهايت از اينكه وزير مدركي نداشت ابراز خوشحالي كرد و گفت: اين نشان ‌مي دهد انتخابات مجلس هشتم  با راي پاك مردم و بدون هيچ شائبه‌اي انجام شده است اما از رحماني فضلي توقع بيشتري داشتيم.

 

اخبار سیاسی - قانون

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------